Windows 10 Upgrade puzzle

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
In het kort:

Hoe krijg ik Windows 10 op een nieuwe M.2 SSD drive met
  1. Windows 8.1 Pro geactiveerd op mn oude SSD
  2. Windows XP Pro SP DVD + key
  3. Windows 7 Ultimate upgrade DVD + key
  4. Een 16GB USB disk
In het lang:

Ik heb een nieuwe PC samengesteld met een Samsung 950 Pro 512GB en hierop wil ik graag clean Windows 10 installeren.

Op dit moment heb ik alleen een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB waar Windows 8.1 Pro staan die via Windows XP Professional SP2 → Windows 7 Ultimate upgrade → Windows 8.1 Pro upgrade heb geinstalleerd (deze laatste key ben ik kwijt, maar dat zou niet moeten uitmaken voor Windows 10). Deze schijf wil ik pas opschonen zodra Windows 10 bevalt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Clonen van Crucial M4 naar de Samsung 950 Pro met de Samsung Data Migration Software en dat lijkt te zijn gelukt, behalve dat de schijf niet bootable is en ik ook partities niet meer kan wijzigen of verwijderen (dus tools als bootrec.exe lijken ook niet te werken)
  • Installeren van Windows XP op de Samsung 950 Pro lukt niet want de bootdisk herkent de drive niet.
  • Een clean install van Windows 7 Uptimate op de Samsung 950 Pro 512GB heb ik nog niet geprobeerd want ik denk dat het niet gaat lukken met alleen een upgrade key
  • Bootable USB met Windows 10 en bij een clean install het invoeren van de Windows 7 Ultimate upgrade key loopt vast met een foutcode die ik nu even niet uit m'n hoofd weet maar zo nog even zal opzoeken en toevoegen aan deze post.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Windows 10 direct installeren en de key van Win8 al geprobeerd?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
McKaamos schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:20:
Windows 10 direct installeren en de key van Win8 al geprobeerd?
Welke key van Win8? Kan ik die nog achterhalen uit mijn huidige installatie denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

rickiii schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:23:
[...]

Welke key van Win8? Kan ik die nog achterhalen uit mijn huidige installatie denk je?
Ja, dat kan. Daar zijn gewoon tools voor.
http://www.howtogeek.com/...s-or-office-product-keys/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 23:12
Of gewoon upgraden naar Windows 10 vanuit je huidige installatie. Mocht het je niet bevallen dan kun je zo weer terug naar de oude installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 10:25

job

Magic jelly bean keyfinder is een handige tool hiervoor: https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-07 13:35
De makkelijkste manier is wss toch de huidige installatie eerst upgraden, dan staat de win10 key in je bios... vervolgens nieuwe SSD erin en dan zal je key automatisch worden herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

lazybones schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:25:
Of gewoon upgraden naar Windows 10 vanuit je huidige installatie. Mocht het je niet bevallen dan kun je zo weer terug naar de oude installatie.
Kan ook idd, want Win10 is gekoppeld aan de hardware signature van de PC.
Als het eenmaal geinstalleerd en geactiveerd is geweest, blijft de activatie gekoppeld aan de PC. Bij herinstallatie kan je dan zonder key installeren en hij zal alsnog activeren zodra hij internet connectie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 23:12
McKaamos schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:27:
[...]

Kan ook idd, want Win10 is gekoppeld aan de hardware signature van de PC.
Als het eenmaal geinstalleerd en geactiveerd is geweest, blijft de activatie gekoppeld aan de PC. Bij herinstallatie kan je dan zonder key installeren en hij zal alsnog activeren zodra hij internet connectie heeft.
Tijdens de installatie dan wel tot 2x toe op de vraag om de licentiesleutel niets invullen en doorgaan. Activatie gaat dan na de installatie vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MicGlou schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:26:
De makkelijkste manier is wss toch de huidige installatie eerst upgraden, dan staat de win10 key in je bios... vervolgens nieuwe SSD erin en dan zal je key automatisch worden herkend.
Nope. Windows schrijft helemaal niets naar de BIOS.
Windows10 kan je installeren zonder een key in te vullen. Deze wordt opgehaald via internet bij Microsoft, op basis van de hardware signature.

Trouwens, nog even terugkomend op de startpost.
Clonen van een SATA SSD naar een NVMe SSD gaat sowieso niet werken.
Compleet andere interface en dat gaat simpelweg op z'n bek met booten.
Zelfde geintje als wanneer je je SATA controller op IDE-mode (Compatibility) zet en na de installatie van Windows omschakelt naar AHCI. Gaat ook knetterhard op z'n muil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
McKaamos schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:35:
[...]

Zelfde geintje als wanneer je je SATA controller op IDE-mode (Compatibility) zet en na de installatie van Windows omschakelt naar AHCI. Gaat ook knetterhard op z'n muil.
1bit veranderen in het register en en je kan booten met ahci

[ Voor 34% gewijzigd door Weezer-DC op 28-02-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Weezer-DC schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:40:
[...]

1bit veranderen in het register en en je kan booten met ahci
True, dat werkt.
Maar het gaat standaard wel op z'n muil. En dat gebeurt ook bij SATA->NVMe. Ter verklaring waarom het niet wou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:48

nIghtorius

Poef!

McKaamos schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:50:
[...]

True, dat werkt.
Maar het gaat standaard wel op z'n muil. En dat gebeurt ook bij SATA->NVMe. Ter verklaring waarom het niet wou werken.
Als je vanaf Win8 in deze situatie boot in SAFE MODE, dan zal het wel starten en tevens wordt het stuurprogramma geïnstalleerd, zodat je daarna gewoon in normal mode kunt booten.

dit truukje werkt namelijk ook bij Server 2012(R2). Van AHCI -> RAID controller.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Ok geprobeerd en gaf inderdaad een key, maar de Windows 10 installatie vanaf de USB drive gaf aan dat deze niet valide was (en dat terwijl hij niet klaagt over de Windows 7 upgrade key) dus dat lijkt geen oplossing te zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door rickiii op 28-02-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
rickiii schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:58:
[...]

Ok geprobeerd en gaf inderdaad een key, maar de Windows 10 installatie vanaf de USB drive gaf aan dat deze niet valide was (en dat terwijl hij niet klaagt over de Windows 7 upgrade key) dus dat lijkt geen oplossing te zijn.
Gewoon vanuit je huidige installatie updaten naar W10, tijdens installatie geen key invoeren (gewoon door klikken als erom gevraagt wordt) en dan na installatie even wachten tot de activitatie voltooid is (kan een paar dagen duren, in die tijd werkt W10 wel gewoon).
Dan kan je ervoor kiezen W10 zo te laten draaien of een verse installatie te doen, in dat geval ook weer tijdens installatie geen key invoeren.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
lazybones schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:25:
Of gewoon upgraden naar Windows 10 vanuit je huidige installatie.
MicGlou schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:26:
De makkelijkste manier is wss toch de huidige installatie eerst upgraden,
RGAT schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:00:
[...]
Gewoon vanuit je huidige installatie updaten naar W10,
Nog even voor de duidelijkheid. Dit is iets dat ik niet wil.

Opmerkelijk is dat ik kan doorgaan "zonder key" en dat ik dan dezelfde foutmelding krijg "Windows installation encountered an unexpected error. Verify that the installation sources are accessible, and restart the installation Error Code: 0xC0000005"

Ik heb een chkdsk /f gedaan op zowel de M.2 SSD als de USB drive en zie geen problemen.

[ Voor 22% gewijzigd door rickiii op 28-02-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

rickiii schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:04:
[...]

[...]

[...]

Nog even voor de duidelijkheid. Dit is iets dat ik niet wil.
Waarom precies?
Het is alleen maar om te zorgen dat Win10 alvast een keer geactiveerd is en je dus tijdens install van WIn10 geen key hoeft te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
McKaamos schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:04:
[...]

Waarom precies?
Het is alleen maar om te zorgen dat Win10 alvast een keer geactiveerd is en je dus tijdens install van WIn10 geen key hoeft te geven
Meerdere redenen.
  • Gebrek aan ruimte
  • Het risico dat teruggaan niet helemaal lukt of dingen onverwacht verandert
  • Dat ik mijn volledige installatie historie niet wil koppelen aan Windows 10

[ Voor 3% gewijzigd door rickiii op 28-02-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:29

KrazyJay

Je hebt twee mogelijkheden:

1: Key van 8.1 achterhalen met de eerdergenoemde keyfinder. Oude ssd loshalen, nieuwe er in, installatie van 8.1 doen met die key en upgraden naar Windows 10.

2: Oude ssd loshalen, nieuwe er in, Windows 7 upgrade installeren als clean install zonder activatie, vervolgens vanuit niet geactiveerde Windows 7 installatie opnieuw Windows 7 installeren, maar dan als upgrade. Bij deze tweede installatie doet de upgradekey het wel. Daarna upgraden naar Windows 10.

Ik zou voor stap 1 gaan, aangezien je dan volledig correct werkt qua licenties enzo. Wel even 8.1 wissen van je oude ssd zodra je Windows 10 geactiveerd is.

Dat advies van je huidige 8.1 eerst upgraden naar Windows 10 is niet nodig. Je kunt dan zelfs beter een clean install doen van Windows 10 op je nieuwe SSD en activeren met jouw Windows 8 key. Haal ook hier eerst je oude ssd er uit, dit om te zorgen dat jouw systeempartitie op je nieuwe ssd komt. Zorg dan wel dat jouw Windows 10 versie 1511 of hoger is, anders werkt dat niet.

[ Voor 22% gewijzigd door KrazyJay op 28-02-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaronStrypsteen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-06 08:51
Upgrade op je oude ssd doen naar Windows 10
Dan de key achterhalen
Nieuwe Windows 10 installeren op nieuwe ssd
Activeren met key van je oude ssd met Win10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
rickiii schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:06:
[...]

Meerdere redenen.
  • Gebrek aan ruimte
  • Het risico dat teruggaan niet helemaal lukt of dingen onverwacht verandert
  • Dat ik mijn volledige installatie historie niet wil koppelen aan Windows 10
Of je nou een clean install of update doet, je zal ruimte moeten maken. De makkelijkste manier is de update, dus even e.a. opruimen en ruimte maken kan toch geen probleem zijn?
Terug gaan is er met een clean install ook niet bij ;)
Volledige installatie historie niet koppelen aan W10? Denk dat Microsoft wel weet dat je nu W8 gebruikt en vroegah eerdere versies ;)
Misschien is W10 dan niet echt het OS voor je als je al niet wil dat MS weet welke versies van Windows je eerder had geinstalleerd aangezien Cortana enz. er standaard in zitten?...

Je kan sowieso een image maken mocht je terug willen, een update naar W10 is vooral handig omdat de licentie dan automagisch over gezet wordt ipv dat je zelf eraan moet prutsen zeg maar :)
Clean install kan allemaal wel maar dan moet je dus je licentie key weten en vziw kan je die niet zomaar in W10 invoeren zonder update er tussen.....
Uiteraard kan je na de update een clean install doen om weer vers te beginnen, zolang die licentie maar mee komt.

[ Voor 4% gewijzigd door RGAT op 28-02-2016 12:29 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
RGAT schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:28:
[...]
Of je nou een clean install of update doet, je zal ruimte moeten maken. De makkelijkste manier is de update, dus even e.a. opruimen en ruimte maken kan toch geen probleem zijn?
Het gaat om een installatie op een andere schijf. Zie TS.
Clean install kan allemaal wel maar dan moet je dus je licentie key weten en vziw kan je die niet zomaar in W10 invoeren zonder update er tussen.....
Ik heb dus de upgrade chain van Windows XP Pro SP2 (key) + Windows 7 Ultimate (upgrade key) maar het probleem is dat ik XP niet op de M.2 SSD geinstalleerd krijg. En ik heb een clone gedaan van de oude SSD naar de

Ik ben nu ook nog even bezig met de suggesties van KrazyJay
KrazyJay schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:08:
2: Oude ssd loshalen, nieuwe er in, Windows 7 upgrade installeren als clean install zonder activatie, vervolgens vanuit niet geactiveerde Windows 7 installatie opnieuw Windows 7 installeren, maar dan als upgrade. Bij deze tweede installatie doet de upgradekey het wel. Daarna upgraden naar Windows 10.
Het lijkt elk alvast op dat dit scenario niet werkt omdat Windows 7 Ultimate ook de M.2 SSD niet herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

rickiii schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:04:
Opmerkelijk is dat ik kan doorgaan "zonder key" en dat ik dan dezelfde foutmelding krijg "Windows installation encountered an unexpected error. Verify that the installation sources are accessible, and restart the installation Error Code: 0xC0000005"

Ik heb een chkdsk /f gedaan op zowel de M.2 SSD als de USB drive en zie geen problemen.
Hoe heb je die installatie usb gemaakt? Als de usbstick goed werkt en je de officele usb tool van microsoft gebruikt moet je probleemloos kunnen installeren. Ook zonder key.
Activatie van windows 10 met een win7/8 key is echter alleen mogelijk na een upgrade installatie. Met een clean installatie weigert windows de key. (upgraden en later een schone install werkt wel).

[ Voor 11% gewijzigd door job op 28-02-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
job schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:37:
[...]

Hoe heb je die installatie usb gemaakt? Als de usbstick goed werkt en je de officele usb tool van microsoft gebruikt moet je probleemloos kunnen installeren. Ook zonder key.
Die heb ik inderdaad daarmee gemaakt, al gebruik ik de Engelse versie (dezelfde als mijn installatie)
https://www.microsoft.com/en-GB/software-download/windows10
Activatie met een win7/8 key is echter alleen mogelijk na een upgrade installatie. Met een clean installatie weigert windows de key.
Zou het niet moeten werken met de product key van mijn huidige installatie (upgrade naar 8.1 Pro) mbv. de toolfinder, zoals anderen hierboven zeggen?
(Dat lijkt trouwens niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

De gratis windows versie 10 die microsoft je geeft is een upgrade. Je huidige key (van 8.1) werkt alleen als je een upgrade installatie doet. Een clean installatie werkt niet (pas nadat je je 8.1 key met win 10 hebt geactiveerd).

Wil je een clean install doen. Eerst upgraden, activeren, daarna een clean install.
In jouw geval. ssd klonen naar je nieuwe ssd. Op je nieuwe ssd een upgrade installatie, activeren. nieuwe ssd formateren en een clean install.

Mocht de upgrade niet kunnen omdat je nieuwe ssd na de kloon niet opstart (lijkt me gek, maar wie weet), dan kan je dit waarschijnlijk oplossen door de bootsector opnieuw weg te schrijven.

[ Voor 62% gewijzigd door job op 28-02-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
job schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:49:
De gratis windows versie 10 die microsoft je geeft is een upgrade. Je huidige key (van 8.1) werkt alleen als je een upgrade installatie doet. Een clean installatie werkt niet (pas nadat je je 8.1 met win 10 hebt geactiveerd).

Wil je een clean install doen. Eerst upgraden, activeren, daarna een clean install.
Ok, dan zal ik op een andere manier mijn huidige installatie pad moeten dupliceren op de nieuwe SSD door
  • te klonen
  • vanaf scratch XP op de M.2 NVMe SSD te zetten en dan upgraden naar 7 (evt. 8.1) en dan 10.
Beide geven me problemen (zie boven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-07 13:35
McKaamos schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:35:
[...]

Nope. Windows schrijft helemaal niets naar de BIOS.
Windows10 kan je installeren zonder een key in te vullen. Deze wordt opgehaald via internet bij Microsoft, op basis van de hardware signature.
http://www.nextofwindows....-product-key-from-bios/10

De key wordt absoluut wel in het bios opgeslagen... waar jij het over hebt is de validatie daarna. Waarom je zo zeker 'nope' roept is mij daarom toch een beetje een raadsel, dit werkt al zo sinds Win8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MicGlou schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:18:
[...]

http://www.nextofwindows....-product-key-from-bios/10

De key wordt absoluut wel in het bios opgeslagen... waar jij het over hebt is de validatie daarna. Waarom je zo zeker 'nope' roept is mij daarom toch een beetje een raadsel, dit werkt al zo sinds Win8.
Again, nope.
Lees het artikel nog eens.
Dat gaat over OEM afgeleverde machines waarbij de key niet meer op een sticker geprint staat. Die hebben inderdaad een BIOS waar de fabrikant voor het afleveren een key in flasht.
Onder andere Dell, HP en Lenovo zetten daar sterk op in. Dit geld dus niet voor een willekeurige zelfbouw PC. Windows parkeert zijn key niet in de BIOS. Hij kan wel een key er uit lezen, mocht het om zo'n PC gaan.

Edit:
Er vanuitgaande dat je een zelfbouw PC hebt met een UEFI Bios er in en een Win10 install, probeer dan eens met RWEverything, zoals in dat artikel (onder ACPI->MSDM) te kijken.
Zolang je PC een non-OEM is, zelf gebouwd en zelf Windows aangeschaft, staat er niet eens een MSDM tabblad.

Het zou trouwens ook niet goed zijn als de key daar van afhankelijk zou zijn. Oudere PC's zonder UEFI zouden dan niet automatisch activeren en elke keer de key nodig hebben.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat niet het geval is.

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 28-02-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

rickiii schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:52:
Ok, dan zal ik op een andere manier mijn huidige installatie pad moeten dupliceren op de nieuwe SSD door
  • te klonen
Beide geven me problemen (zie boven)
Heb je voor een upgrade installatie (vanaf usb) een bootend os nodig? Neetoch, je kan ook met de installatie vanaf usb voor een upgrade kiezen. Probeer het eens uit.

Wil dat niet en moet je perse je windows 8.1 weer op willen starten lost dit je probleem op?
http://www.fixedbyvonnie....n-windows-8/#.VtLw75wrKUk
Is alleen een handleiding voor efi.

Andere handleiding: https://neosmart.net/wiki/recovering-windows-bootloader/

[ Voor 5% gewijzigd door job op 28-02-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
job schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:07:
[...]

Heb je voor een upgrade installatie (vanaf usb) een bootend os nodig? Neetoch, je kan ook met de installatie vanaf usb voor een upgrade kiezen. Probeer het eens uit.
Dat had ik inderdaad ook al geprobeerd (nog voor de openingpost) en daarin kreeg ik de melding dat ik dat bij een upgrade vanuit het OS moest doen.
Wil dat niet en moet je perse je windows 8.1 weer op willen starten lost dit je probleem op?
http://www.fixedbyvonnie....n-windows-8/#.VtLw75wrKUk
Is alleen een handleiding voor efi.
Andere handleiding: https://neosmart.net/wiki/recovering-windows-bootloader/
Ja dat ben ik nu aan het proberen. Ik had al op verschillende manieren geprobeerd de bootloader te fixen van de nieuwe gekloonde M.2 SSD met Win8.1, maar dat deed ik met bootrec (dat om een of andere reden niet werkte) en met een repair-optie vanuit de Win10 USB bootdisk. Nu ben ik een Win8.1 USB bootdisk aan het maken om te kijken of ik daarmee de gekloonde M.2 SSD kan vinden en (het bootmechanisme te) repareren.

Edit: Vreemdgenoed werkt de kloon die ik nu gemaakt heb met de Data Migratie Software nu wel in 1 keer. Ik ben opgestart vanaf mijn nieuwe SSD met een werkende kloon van mijn andere schijf en die nu aan het upgraden naar Windows 10. Daarmee omzeil ik 2 van mijn bezwaren. Hopelijk gaat dit lukken.

Edit2: Ok gelukt. Draai nu Windows 10 op mijn nieuwe SSD. Bedankt iedereen

[ Voor 13% gewijzigd door rickiii op 28-02-2016 15:30 ]

Pagina: 1