Thuisserver

Pagina: 1
Acties:

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-02 17:47
Op het moment ben ik bezig de offsite backup van een VPS te verzorgen voor mijn studievereniging.
Het idee is nu een beetje om een server te bouwen en hier vervolgens een open source NAS software op te laten draaien. Aangezien alle foto's van de vereniging hierop komen te staan leek het ons een goed idee om te zorgen dat dit een vrij stabiel apparaatje zou worden. Daarnaast zouden er wat lichte dingen op gedraaid worden zoals het draaien van een code die onze lichtreclame op schermen draait etc.

Hebben jullie nog enig idee hoe ik dit budget kan optimaliseren? Mijn idee was eigenlijk ook nog om een boot SSD te plaatsen om te voorkomen dat het OS op de schijven draait, dit snoept echter weer budget weg. De UPS zit erbij om te voorkomen dat als er op de uni er een power outage is, alle foto's corrupted zijn.
Dit heb ik samengesteld als setje

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 33,48€ 33,48
1ASRock B85M Pro4€ 60,95€ 60,95
2WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 62,-€ 124,-
1Cooler Master Elite 342€ 28,95€ 28,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 14,95€ 14,95
1be quiet! System Power 7 350W€ 37,95€ 37,95
1APC Back-UPS ES 700VA DIN€ 91,20€ 91,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 391,48

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe is alles corrupted bij een power outage? Als in; er zijn tientallen/duizenden mensen per dag waar de PC "gewoon vastloopt" en waar de aloude oplossing is "stekker eruit" en het aantal mensen waar daadwerkelijk "alle foto's" corrupt zijn is 0?

Daarnaast, maar dat is een oeverloze discussie; ik zie dat je 2x 1TB HDD wil hebben. Gokje maar die gaan in RAID1 draaien? Waardoor de kans toeneemt dat als er wel iets corrupted wordt, het ook direct op beide disks corrupt is?

En, maar nu doe ik dingen uit mijn hoofd; kan jouw UPS wel overweg met opensource OS'en? In het algemeen is een UPS bedoeld om een stroomonderbreking te detecteren en deze (vaak middels een driver / software) door te geven aan de OS om een shutdown te initieren. De gekozen UPS heeft geen whitepapers/drivers voor andere OS'en dan Windows.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Power outage hoef je je niet zo druk om te maken wat corruptie betreft, zoals MAX3400 ook al zegt.
Je moet eerder gaan denken aan een kapot stickje RAM wat corruptie veroorzaakt, of een gare harddisk. Komt bar weinig voor, maar vaker dan totale corruptie door power-outage.
Als dat een struikelpuntje is, kan je denk ik beter even op Ebay oid gaan kijken naar een mooi Xeon systeempje van een aantal jaartjes oud (Socket 771 lijkt me ruim voldoende voor de toepassing) want daar kan dan weer RAM op met ECC. Dat detecteert zelf corruptie en corrigeert het indien mogelijk.

Wat UPSsen betreft kan je onder Linux bijna elke UPS wel werkend krijgen. Er zijn inmiddels zoveel implementaties van UPS-sturende daemons, dat je daar waarschijnlijk niet op vast loopt.

Een SSD lijkt me trouwens behoorlijke overkill voor de toepassing.
Ik zou het gewoon op de bestaande harddisks draaien.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MAX3400

MAX3400

McKaamos schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:17:
...en mooi Xeon systeempje van een aantal jaartjes oud (Socket 771 lijkt me ruim voldoende voor de toepassing) want daar kan dan weer RAM op met ECC. Dat detecteert zelf corruptie en corrigeert het indien mogelijk....
Wat? ECC werkt alleen op de goede manier als de machine zelf content aan het genereren is. Als jij data van/naar de machine kopieert/corrumpeert, zal ECC daar absoluut niets aan veranderen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MAX3400 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:24:
[...]

Wat? ECC werkt alleen op de goede manier als de machine zelf content aan het genereren is. Als jij data van/naar de machine kopieert/corrumpeert, zal ECC daar absoluut niets aan veranderen.
Dat zeg ik ook niet?
Het RAM controleert zichzelf, is wat ik zeg. Daardoor heb je minder risico op datacorruptie door een defect stickje RAM.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MAX3400

MAX3400

McKaamos schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:29:
[...]

Dat zeg ik ook niet?
Het RAM controleert zichzelf, is wat ik zeg. Daardoor heb je minder risico op datacorruptie door een defect stickje RAM.
Mkay, zo stond het er niet; ECC kwam een beetje een regel of 2 na "defect RAM of gare harddisk". ;) Daarnaast, maar laten we vooral geen slapende honden wakker maken; hoe vaak komt het voor dat RAM "random" defect gaat? Bij mij in ieder geval nog nooit en ondanks dat jouw suggestie om goedkoper/elders een mooi systeem op de kop te tikken, een goede suggestie is, zou voor mij persoonlijk de overwegingsfactor van een mogelijk defect latje bijna 0 zijn.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Van de discussie hierboven heb ik geen verstand. Maar ik zou wel een grotere HD kiezen (en waarom heb je er twee)

Daarnaast, als je je NAS zuiniger wil maken door het OS niet op een HDD te draaien, kan je zeker overwegen om het op een USB stick te zetten.

Ik draai al jaren zonder problemen ubuntu server op een http://tweakers.net/product/401021/sandisk-cruzer-ultra-fit/. Heb zelf een 32 gig versie (vraag me niet waarom), maar de meeste NAS os'en passen prima op een 8 gig.

Overigens zie ik net in de pricewatch dat een SSD van circa 32 gig 20 euro kost. Ook een prima alternatief, een SSD plaatsen van 120 gig is natuurlijk redelijk overbodig.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 16:24
EJPostema schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:36:
Van de discussie hierboven heb ik geen verstand. Maar ik zou wel een grotere HD kiezen (en waarom heb je er twee)
Je neem er 2 om niet gelijk al je spul uit de backup te hoeven halen zodra je schijf kapot gaat. In Raid 1 en hoger heb je namelijk een mirror of spare schijf welke je voldoende tijd geeft om de kapotte schijf te vervangen zonder dat je spullen direct verliest.

Let wel op Raid is geen vorm van backup maar wel van redudantie van je gegevens.

Bovendien lijkt mij een fileserver achtige constructie beduidend handiger dan te kiezen voor een NAS pakket, omdat je al aangeeft dat er nog andere dingen op gaan draaien buiten filesharing/dataopslag. Zelf zou ik kiezen voor of (kost geld) een Windows server of (kost "geen" geld) een Linux distro op basis van Samba of een ander filesharing pakket. Het beheer is voor de leek makkelijker op de windowsserver maar met ene beetje googlen kan je hele goed beheerbare dingen maken met Linux.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-02 17:47
Dank jullie allen voor de feedback, ik ga het meenemen in mijn build.
Trouwens nog ter toelichting, ik heb gekeken voor Xeon systemen maar dan heb je nooit garantie en dat is meestal wel prettig.
En het prijsverschil tussen 20 en 50 euro voor een capaciteitstoename van 400% is best te rechtvaardigen, dan kan meteen de helft van de SSD als caching worden ingezet:)
Het idee van een OS draaien op een usb is mogelijk ook interresant!
Pagina: 1