Iemand ervaring met foutcode 7 (ntc) op een AWB ketel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:30
Mijn ketel heeft het begeven en op een zondag zijn er uiteraard geen CV monteurs te vinden of ze hebben het al te druk op deze koude winter dag.

Nu ben ik zelf aan het lezen en doen gegaan. Foutcode 7 zegt iets in de zin van 'controleer of vervang NTC en/of bedrading'

De ketel is een AWB ThermoMaster 3HR28T

foto: AWB Thermomaster 3HR28T

Nu heb ik drie NTC's gevonden in de ketel. Maar welke ik moet hebben is mij onduidelijk.
Wat ik heb bedacht is misschien nieuwe thermal pasta er op doen (van bijvoorbeeld processorkoeler). Want misschien is deze oude pasta uitgedroogd en gescheurd en daardoor geeft de sensor verkeerde waardes door aan de ketel en is hij daarom van slag. Is dit het proberen waard?

Anders zou ik het niet weten wat ik nog kan doen. Iemand die hier meer verstand van heeft?

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Een NTC is niets meer dan een temperatuurafhankelijke weerstand. Pak dus je multimeter erbij en meet ze eens door (stekker naar printplaat even loskoppelen).

Als je geluk hebt staat er in de handleiding van je ketel welke waarden je bij de NTC's zou moeten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Doormeten heb ik inderdaad ergens over gelezen. Dan moet ik ook temperatuur bepalen toch, is dat gewoon de kamer(waar ketel hangt) temperatuur nemen? of temperatuur aflezen van ketel display?
En moet ik nog even een multimeter gaan lenen bij vrienden en familie.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het gaat er meer om dat je kunt meten of de NTC nog werkt. Als hij inderdaad nog werkt dan zal je een bepaalde weerstand meten (meestal in het kilo-ohm bereik), als hij kapot is dan meet hij oneindig.

Het is een passief component, dus hij doet het, of hij doet het niet. Volgens mij kunnen ze niet verlopen qua bereik ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Maar ik vraag me af of nog iets anders storing 7 kan veroorzaken. Gewoon omdat er zowat haast niks kapot kan aan een ntc hou ik toch andere opties open

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Als het goed is staat in het boekje welke ntc kapot is. Als ik me niet vergis is code 7 de tap-ntc. Dat is de sensor voor je warmwater dus. Die zit op de onderste koperen leiding na je platenwisselaar.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Multimeter

Nu heb ik deze multimeter. Maar ik zie nog niet op welke stand ik deze dan zou moeten zetten om de ntc juist te meten.

tap ntc

Hier heb ik de tap ntc uit de ketel gehaald en op tafel gelegd.

Als ik deze nu meet met multimeter op stand 20k ohm. Dan zie ik op de multimeter:

result multimeter

Heb ik zo juist gemeten en wat betekend dit resultaat dan?
Is het trouwens ook zo dat er een bimetaal in deze ntc zit die pas in of uit schakeld bij een bepaalde temperatuur?

[ Voor 6% gewijzigd door SpitfireNL op 28-02-2016 20:54 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Ik zou je multimeter nog even op de 200kOhm zetten en uitproberen. Een 1 op het display kan namelijk betekenen dat de gemeten waarde buiten het meetbereik valt, bijvoobeeld 30-40 kOhm.

Al is het waarschijnlijker dat je meter 'oneindige' weerstand meet, oftewel dat de NTC inderdaad stuk is.

Dan is het een kwestie van een monteur bellen en zeggen dat hij vooral NTC $typenummer mee moet nemen. Of er zelf eentje bestellen via Conrad o.i.d.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
2M ohm en 200K ohm hebben het zelfde resultaat op display.
Ik kan trouwens ook de andere 2 ntc die in de ketel zitten testen. Als die wel waardes geven op mijn meter dan weet ik dat ik goed heb gemeten en dat deze tap ntc idd kapot is.
correct?

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Dat zou je inderdaad nog kunnen doen, daarmee sluit je een kapotte multimeter ook uit. Maar ik denk dat je genoeg weet over de toestand van de NTC nu :)

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Nu heb ik het bevestigd.. de andere 2 ntc in de ketel geven een waarde van rond de 16.2/16.3 met de meter op stand 200k Ohm.

Deze 3e (tap) ntc is dus kapot want geeft geen waardes.
Helaas is nergens in de handleiding terug te vinden welk type nummer deze ntc heeft of artikelcode. Morgen tijdens kantoortijd maar eens naar AWB bellen.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als ik deze site mag geloven zijn ze normaal 10k (bij 20graden)

http://www.klima-parts.nl...-3-hr/3-hr-28t/page2.html
http://www.klima-parts.nl...-3-hr/3-hr-28t/page3.html

en je kan gelijk bestellen :P (ook in zakjes van 10 dus zal wel een standaard kwaal zijn :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Goed bezig, zo bedoelde ik het meten idd. Dat de NTC kapot is zou ook mijn diagnose zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Is het misschien ook nog mogelijk dat er een bimetaal in deze ntc zit? als hij onder een bepaalde temperatuur blijft hij dan "uit" staat (oneindig weerstand)? en ik hem daarom niet kan doormeten. Hwt is hier namelijk behoordlijk koud op de kamer waar de ketel hangt.

[ Voor 15% gewijzigd door SpitfireNL op 28-02-2016 21:40 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Lijkt me sterk, maar is te testen met een föhn of iets anders warms....

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

NTC's kunnen gewoon stuk gaan maar ook de meetwaarde kan verlopen.
Meestal meet je bij een defecte sensor een oneindig hoge weerstand maar ook een kortsluiting komt wel eens voor.
Je kunt je multimeter testen door de meetdraden even tegen elkaar aan te houden. Je zou dan ongeveer 0 ohm moeten meten. Maar het feit dat je op de andere 2 sensoren wel wat meet betekend dat je multimeter wel goed genoeg werkt.
Volgens de handleiding is de NTC 10kOhm. Meestal is dat bij 25 graden trouwens en niet 20 graden.
De 16kOhm die je meet op de andere sensoren zou ongeveer 15 graden moeten zijn.
NTC's zijn niet lineair

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpitfireNL
Nog even ter afsluiting van dit topic: ik heb vandaag een nieuwe ntc afgehaald bij warmteservice. Eigenlijk is het een aanvoer ntc wat ik heb gekocht en ik had een tap ntc nodig. Tap ntc was niet direct op voorraad de aanvoer ntc wel. Deze aanvoer ntc heb ik gewoon het clipje van af gehaald en het originele clipje van de tap ntc op gedaan om hem op de leiding te bevestigen. Hiermee werkt de ketel weer!!
Bedankt voor alle hulp.

[ Voor 11% gewijzigd door SpitfireNL op 29-02-2016 23:34 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt dat je de oplossing nog even deelt. En mooi dat het weer werkt. Heeft je toch de nodige Euro's bespaard door het zelf uit te zoeken en op te lossen, i.p.v. een monteur te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:45
Een oud topic, maar ik heb op mijn AWB Thermomaster 2HR eens in de paar dagen de volgende foutmelding:
3 7. Retour ntc open circuit
Met als oplossing ntc sensor of bedrading vervangen.
Op dat moment kan ik geen warm water tappen.

De storting treedt dus nu en dan op en ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om de sensor te testen op het moment van storing. Een druk op de reset knop zorgt er voor dat de melding verdwijnt en er weer warm water getapt kan worden.

De sensor kost per 4 iets van 60 tot 80 euro maar ik heb ze ondertussen ook gevonden voor 10 euro per stuk.

Het is al een oudere ketel maar ik wil eigenlijk de sensor eens vervangen en kijken of dat inderdaad de oplossing geeft.
Is het een kwestie van de sensor clip los maken, sensor vervangen en vervolgens de clip weer terug plaatsen?
Klopt het dat er iets van een pasta op zit een zo ja, is dat nodig en wat voor pasta moet ik daarvoor gebruiken? Is dat een soort koelpasta?

Dit is de sensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Te6g2RuXu5VHh6A5jcf9NIEgufk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCS2YOVCh0r6WjdKel1KpdpC.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het goed heb, zou dit een bruikbare sensor zijn:
https://elektronica-onlin...n-voor-awb-cv-ketel-14196

Ik zie
Pagina: 1