Wat is de limiterende factor van mijn laptop? (gaming)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 742287

Topicstarter
Mijn vraag:
Wat is de limiterende factor van mijn laptop om fatsoenlijk te kunnen gamen? Welk deel moet geüpgrade worden (indien überhaupt mogelijk)?

Ik game tegenwoordig amper dus heb geen current-gen consoles of bij de aankoop van m'n laptop met gaming prestaties rekening gehouden.
Het gaat dus eigenlijk voornamelijk om AC4:BF, die net niet soepel genoeg loopt om er fijn mee te spelen. Games als CS:GO en Rocket League zijn wel gewoon speelbaar (ook online met lagere settings).

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Toshiba Satellite C50-B-13X
- Windows 8.1 64-bit
- Intel® Core™ i3-4005U processor
- Harde schijf 500 GB
- 6,144 (4,096 + 2,048) MB, DDR3L RAM (1,600 MHz)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Zo goed als elke mogelijke gratis manier om meer performance uit de laptop te halen al geprobeerd. (BOOST YOUR FPS COUNT FOR FREE!!-type pagina's/filmpjes :') )

Ook het 'trucje' met de affiniteit in taakbeheer geprobeerd wat ik specifiek voor dit spel vond. Maakte de FPS alleen maar lager.

Drivers updaten was niet mogelijk na een Intel scan. Dit bericht verscheen:
"A customized computer manufacturer driver is installed on your computer. The Intel® Driver Update Utility is not able to update the driver. Installing a generic Intel® driver instead of the customized computer manufacturer driver can cause technical issues. Contact your computer manufacturer for the latest driver for your computer."

Uiteraard in-game de graphics and effects lager/uit gezet. Hielp voor geen meter.

Ik haal ergens tussen de 7-11 FPS en het spel loopt redelijk, net niet goed genoeg om te spelen en hoop te hebben dat het met een kleine upgrade gefixt is.

Heeft het zin om de RAM uit te breiden? Is het mogelijk de videokaart te upgraden?
Of ben ik gewoon fucked omdat de kaart in het moederbord zit en moet ik een totaal nieuwe laptop/desktop/console aanschaffen?

Beste antwoord (via Anoniem: 742287 op 28-02-2016 17:45)

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Je zit met een igp oftewel integrated graphics processor. Voor AC4 heb je echt wel wat beters nodig dan de geintegreerde GPU van die Core i3. En die ga je niet kunnen upgraden naar een chip die wel al dat grafisch geweld aankan.

Rocket League en CS:GO zijn nu niet bepaald zware games. Maar een beetje AAA titel van de laatste 2-3 jaar ga je kunnen vergeten op die hardware.

Die CPU affinity-fix voor AC4 telt enkel als een enkele core constant de 100% aantikt qua load, en dan beginnen er dingen te laggen. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jouw processor alle tijd van de wereld heeft om zijn dingen te processen aangezien die wacht op de GPU om de frames te verwerken - omdat die gewoon zo traag is.

Om het met je eigen woorden te zeggen: fucked.
Laptop GPU's zijn over het algemeen niet vervangbaar/upgradable.
Dit is misschien nog een oplossing... maar voor dat geld haal je tegenwoordig een basic-gamebakje (verwacht daar ook geen wonderen van) of een console.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL3Y4R
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-07 16:30
Volgens mij ben je fucked ;). Je kunt 99% van de tijd je laptop videokaart niet upgraden, ram wel, maar daar schiet je niets mee op

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Je zit met een igp oftewel integrated graphics processor. Voor AC4 heb je echt wel wat beters nodig dan de geintegreerde GPU van die Core i3. En die ga je niet kunnen upgraden naar een chip die wel al dat grafisch geweld aankan.

Rocket League en CS:GO zijn nu niet bepaald zware games. Maar een beetje AAA titel van de laatste 2-3 jaar ga je kunnen vergeten op die hardware.

Die CPU affinity-fix voor AC4 telt enkel als een enkele core constant de 100% aantikt qua load, en dan beginnen er dingen te laggen. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jouw processor alle tijd van de wereld heeft om zijn dingen te processen aangezien die wacht op de GPU om de frames te verwerken - omdat die gewoon zo traag is.

Om het met je eigen woorden te zeggen: fucked.
Laptop GPU's zijn over het algemeen niet vervangbaar/upgradable.
Dit is misschien nog een oplossing... maar voor dat geld haal je tegenwoordig een basic-gamebakje (verwacht daar ook geen wonderen van) of een console.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je zou nog kunnen uitzoeken of je laptop met 2x 4GB geheugen in dual channel zou draaien, dan kan de igp opeens 1,5x zo snel zijn.
Maarja, dan zou je misschien 15fps halen, nog steeds niet echt speelbaar.

Heb je al geprobeerd op de laagste resolutie te spelen?

Een andere optie is inderdaad een externe videokaart, maar dat kan volgens mij niet bij elke laptop (en je hebt er een extra scherm voor nodig).
http://forum.notebookrevi...-egpu-experiences.418851/

De processor is overigens ook niet heel sterk: een 1.7GHz dual core (met hyperthreading).

En anders een laptop kopen met een betere videokaart (en processor).

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 28-02-2016 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 742287

Topicstarter
Thanks allemaal! Ik was er al bang voor inderdaad.

Ik ga maar eens kijken wat ik met Steam kan regelen mbt tot de game en morgen toch maar een PS4 oppikken in de winkel haha.