Dalend verbruik LED-lampen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-10 21:57
Vandaag heb ik getest hoeveel een aantal lampen effectief verbruiken. Onderaan vind je de resultaten. Het vreemde is wel dat het verbruik van de 2 krachtigste LED-lampen na een tijd daalt. Wat zou de oorzaak zijn? Zou het kunnen dat de elektronica efficiënter wordt als de lamp een beetje opgewarmd is?

* 60W klassieke Osram-gloeilamp: redelijk stabiel 60W gemeten
* 11W spaarlamp: schommelt tussen 10,5W en 11,5W en evolueert naar een stabiele 11W
* 8W "LED filament bulb": begint op 7W, gaat even naar 7,5W en evolueert na een aantal minuten naar 4,5W (dus bijna de helft zuiniger!)
* 6W "LED filament bulb": begint op 5W, gaat even naar 5,5W en evolueert na een aantal minuten naar 4W
* 4W "LED filament bulb": blijft redelijk stabiel op 3,5W (te weinig vermogen om warmer en efficiënter te worden??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 21:22
Hoe heb je gemeten? Veel wattmeters zijn niet zo nauwkeurig bij kleine vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afgezien van een dalend verbruik; heb je ook gemeten of de lichtopbrengst hetzelfde blijft?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
MAX3400 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:23:
Afgezien van een dalend verbruik; heb je ook gemeten of de lichtopbrengst hetzelfde blijft?
Dit inderdaad, zie ook http://www.olino.org/arti...re-e27-10w-600lm-dimbaar/ bijv. en zoek dan op "Opwarm-effecten". Daar staat:
Gedurende de opwarming varieert de verlichtingssterkte gedurende 44 minuten en neemt dan 8 % af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.ledsmagazine.com/content/dam/leds/migrated/objects/features/4/8/1/MarlFig2.jpg

Zie deze uitleg.

De spanningsval over de led neemt af naarmate de die temperatuur toeneemt. Aangezien de meeste leddrivers met een constante stroom werken, neemt het opgenomen vermogen van de lamp iets af naarmate deze opwarmt (P=U*I)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
Thralas schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:12:
Hoe heb je gemeten? Veel wattmeters zijn niet zo nauwkeurig bij kleine vermogens.
Met een goedkoop metertje dat ik een paar jaar geleden heb meegepakt in Aldi :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
Tele schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:34:
[afbeelding]

Zie deze uitleg.

De spanningsval over de led neemt af naarmate de die temperatuur toeneemt. Aangezien de meeste leddrivers met een constante stroom werken, neemt het opgenomen vermogen van de lamp iets af naarmate deze opwarmt (P=U*I)
Ok, bedankt! Dat weten we dan ook weer al 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
MAX3400 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:23:
Geen idee. Zo'n meter heb ik niet. Misschien moet ik er eens eentje kopen in Azië :-)
Pagina: 1