EXCEL vraag: Meerdere zelfde datums zoeken met VERT.ZOEKEN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:31
Ik ben bezig met een programmaatje dat gebruikt gaat worden voor de boekhouding. Ik doe dit in Excel, aangezien ze dat per se willen, zodat ze dit later eventueel zelf ook kunnen aanpassen. Alleen moet ik nu dus eigenlijk met Verticaal Zoeken meerdere cellen zoeken die dezelfde inhoud hebben. Iemand voert namelijk een betaling in en dan moet ergens anders dat bedrag komen te staan. Dat is dan ook op een ander tabblad. Het is natuurlijk mogelijk dat er meerdere betalingen gebeuren per dag, dus die dag moet meerdere keren worden opgezocht. Alleen lukt mij dat niet met EXCEL, want hij pakt steeds gewoon de eerste datum die hij ziet.
Afbeeldingslocatie: http://www.programmeerweb.nl/foto1.png
Hier wordt alles ingevoerd en het is de bedoeling dat dan op een ander tabblad dit ook te zien is. Daar moet dan alles bij elkaar worden geteld, of van elkaar af worden getrokken. Alleen pakt de formule dus steeds de eerste datum die hij vindt

Ik gebruik EXCEL 2013 en ik heb Windows 10. Waarschijnlijk zullen jullie aan de Windowsversie niet heel veel hebben, maar voor het geval van. ;)

Ik heb al verschillende zoektermen op Google gebruikt, maar daar lees ik eigenlijk niets hierover.

[ Voor 0% gewijzigd door Jantje2000 op 27-02-2016 19:23 . Reden: Ik heb andere namen toegevoegd ]

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Beste antwoord (via Jantje2000 op 01-03-2016 19:22)

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:05
Volgens mij zit je al in het gebied waar een database handiger is. Vlookup is beperkt tot 1 kolom, en pakt inderdaad de eerste.

Maar kan je niet iets met een pivot table doen? en daar een GETPIVOTDATA functie op lostlaten? dan kan je meerdere velden als criteria instellen.
Je tabel ziet er al bijna fris genoeg uit om een pivot table te maken (tweede veld "Fact.Nummer." zou een issue kunnen geven)

.."Hier wordt alles ingevoerd en het is de bedoeling dat dan op een ander tabblad dit ook te zien is. Daar moet dan alles bij elkaar worden geteld, of van elkaar af worden getrokken. Alleen pakt de formule dus steeds de eerste datum die hij vindt"..

Kan je zoiezo beter middels een pivot table doen. wellicht in de bron tabel een kolom toevoegen voor categorien en waar nodig een formule voor positieve en negatieve bedragen, en dan in pivot dit met sum laten afhandelen.

[ Voor 36% gewijzigd door The_Vice op 27-02-2016 23:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 13:23

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Als dat echte debiteur namen zijn, dan zou ik daar een beetje voorzichtig mee zijn!

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
Volgens mij zit je al in het gebied waar een database handiger is. Vlookup is beperkt tot 1 kolom, en pakt inderdaad de eerste.

Maar kan je niet iets met een pivot table doen? en daar een GETPIVOTDATA functie op lostlaten? dan kan je meerdere velden als criteria instellen.
Je tabel ziet er al bijna fris genoeg uit om een pivot table te maken (tweede veld "Fact.Nummer." zou een issue kunnen geven)

.."Hier wordt alles ingevoerd en het is de bedoeling dat dan op een ander tabblad dit ook te zien is. Daar moet dan alles bij elkaar worden geteld, of van elkaar af worden getrokken. Alleen pakt de formule dus steeds de eerste datum die hij vindt"..

Kan je zoiezo beter middels een pivot table doen. wellicht in de bron tabel een kolom toevoegen voor categorien en waar nodig een formule voor positieve en negatieve bedragen, en dan in pivot dit met sum laten afhandelen.

[ Voor 36% gewijzigd door The_Vice op 27-02-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-06 18:25
De kracht van Excel ligt in de mogelijkheden die via VBA geboden worden. Met de standaard formules kan je hoogstens 5% van de mogelijkheden van Excel aanboren. Wat jij wilt is niet mogelijk met deze 5% maar wel met de overige 95% die via VBA beschikbaar is.

Leer jezelf VBA aan en probeer het dan nogmaals. Of huur een VBA expert in :)

Stug proberen het toch via die 5% functionaliteit op te lossen leidt tot problemen en een gedrocht van een document (believe me....I've seen it.....).

Overigens...een boekhoudprogramma? Waarom het wiel uitvinden terwijl het al uitgevonden is? Op de markt kan je voor een paar tientjes tot een paar honderd euro's een kant en klaar boekhoudprogramma aanschaffen. Veel goedkoper en beter dan zelf iets aanklooien in Excel.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da.Rock
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat kun je oplossen met SUMIFS(). Geloof dat dat SOMMEN.ALS() is in het Nederlands.

[ Voor 9% gewijzigd door Da.Rock op 27-02-2016 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
Panzer_V schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:09:
De kracht van Excel ligt in de mogelijkheden die via VBA geboden worden. Met de standaard formules kan je hoogstens 5% van de mogelijkheden van Excel aanboren. Wat jij wilt is niet mogelijk met deze 5% maar wel met de overige 95% die via VBA beschikbaar is.....
Als TS dit voor een éénmalig (verbouw) project gebruikt lijkt Excel me een prima oplossing, met de standaard formules. Zal dan het doel voorbij schieten om VBA te leren of een software pakket aan te schaffen en te leren en inrichten.

Wellicht kan TS wat meer licht laten schijnen op de gewenste doelgroep van het excel bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Montana schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:54:
Als dat echte debiteur namen zijn, dan zou ik daar een beetje voorzichtig mee zijn!
De prijzen zijn sws niet echt. ;) En ik heb de namen nu inderdaad aangepast.

[ Voor 8% gewijzigd door Jantje2000 op 29-02-2016 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Da.Rock schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:14:
Dat kun je oplossen met SUMIFS(). Geloof dat dat SOMMEN.ALS() is in het Nederlands.
Dankjewel, ik ga het proberen.

Pagina: 1