Beste benchmark voor Linux I/O schedulers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eels
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-11-2024
Voor het vak besturingssystemen van mijn studies informatica moet ik in een Ubuntu VM verschillende I/O schedulers benchmarken a.h.v. de Phoronix Test Suite. De opdracht is om voor de beschikbare schedulers (Noop, Deadline, CFQ en BFQ) een aantal keer die benchmark te runnen die het meeste van toepassing is op de respectievelijke scheduler.

Nu heb ik bij BFQ voor tiobench gekozen omdat BFQ elke process/thread een deel van de disk throughput toewijst en tiobench benchmarkt op threaded I/O, maar voor de andere schedulers heb ik echter geen idee.

Iemand enig idee?
De beschikbare tests in de "Disk"-suite:
* pts/compress-gzip
* pts/sqlite
* pts/apache
* pts/pgbench
* pts/compilebench
* pts/iozone
* pts/dbench
* pts/fs-mark
* pts/fio
* pts/tiobench
* pts/postmark
* pts/aio-stress
* pts/unpack-linux

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Benchmarken & VM? Dan ga je per definitie al een foute output krijgen. Nou is dat gelukkig niet de vraag om een correcte benchmark te draaien en correcte waarden eruit te krijgen, dus daar kan je overheen kijken. Phoronix Test Suite ligt op verschillende sites enorm onder vuur vanwege te slechte performance op sommige distro's.

Ik zie desondanks geen duidelijke vraag; je vraagt je af welke scheduler het beste is voor elke individuele bennchmark? Waarom gebruik je niet elke scheduler voor alle tests? Dan kan je middels voldoende logging/info zelf daarna zien welke scheduler de beste zou zijn geweest etc. Hiermee kan je dus je opdracht & uitwerking beter zelf meten/zien en een betere conclusie/aanbeveling schrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 27-02-2016 18:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eels
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-11-2024
Daar heb je natuurlijk wel een punt. Maar wat als je de performance van de verschillende I/O schedulers zou willen vergelijken? Welke van die benchmarks zijn dan het meest representatief voor een real-world scenario? (Of welke zou je al zeker niet nodig hebben? Apache lijkt me bijvoorbeeld minder van toepassing IRL.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Moet je voor iedere scheduler een andere benchmark draaien? Dat lijkt me een beetje gek, wat heb je daar aan?
Ik denk dat het de bedoeling is dat je het gedrag van de schedulers vergelijkt aan de hand van benchmarks. Draai dus alle benchmarks die maar een beetje van toepassing lijken met alle schedulers en vergelijk de resultaten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.