Aansluiten televisie, hifi-set en randapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Explorer-hok

Voor ons Explorer-hok van de scoutingvereniging zijn we bezig met de laatste stappen. We hebben een eigen ruimte gecreëerd voor onze groep om te kunnen vergaderen, een drankje te kunnen doen, spelletje te kunnen spelen en een muziekje te kunnen luisteren. Vanwege het budget werd een televisie op de lange baan geschoven, maar we hebben een
32 inch-exemplaar gekregen en willen die dan uiteraard ook gaan gebruiken. Live televisie, YouTube, Netflix enzovoort...

Lijst van aanwezige apparatuur:Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/8j2NvWByHXpzTXfEMVz9SjBr/full.png

Momenteel aangesloten: Microsoft Zune 30GB op Samsung-setje via tulp-aansluiting...
Zodoende kan er radio worden geluisterd, maar ook 30GB aan muziek wat op de HDD staat.

Nu hebben we dus een televisie gekregen en is het streven eigenlijk dat ALLES wat op televisie te zien is via de boxjes van de Samsung-set wordt afgespeeld, alleen dan moet die Zune dus telkens worden ontkoppelt. Nu heb ik wel splitters (1x male --> 2x female) liggen toevallig waarmee ik de tulpingangen van de Samsung-set kan splitten, dan zou de televisie erop kunnen en dus de Zune, maar weet niet of dat fijn werkt. Werkte in het verleden wel prima, zou ik even moeten uitproberen.

Daarnaast is er is maar 1 HDMI-poort aanwezig op televisie en die moet aangesloten worden op de Samsung-set, maar eigenlijk willen we er ook een Chromecast bij kunnen gebruiken. Zodoende was het idee om vanaf de televisie via allerlei hoeken en gaten een HDMI-verlengkabel te trekken richting de Samsung-set. Die staat toch in een afgetimmerde kast en dan daar direct een Chromecast in te pluggen. Willen we gaan DVD'en, dan prikken we die Samsung-set rechtstreeks in die HDMI-verlengkabel. Tevens kan er dan de paar keer per jaar ook een andere bron snel worden aangesloten, denkend aan laptop of tablet. Maar de televisie en de Samsung-set hebben ook allebei composiet en component-aansluitingen. Voor zo ver ik het zie kan die gele composiet-aansluiting alleen aan de zijkant gebruikt worden, wat er niet mooi uitziet, dus dan zou ik de component-aansluiting op de achterkant van de televisie willen gebruiken. De aansluiting aan de zijkant kan dan ook nog eens af en toe gebruikt worden om een Playstation 2 ofzo op aan te sluiten. Dan zou de HDMI-poort dus 'overblijven' en dan kan er rechtstreeks een Chromecast in de TV worden gestoken die achter de TV hangt. Dat heeft dus weer als nadeel dat het even snel aansluiten van een laptop of tabletje met HDMI-poort, weer niet mogelijk is en dat is toch ook wel fijn.

De Samsung-set kan DVD'tjes afspelen en upscalen naar 1080p-resolutie, maar de televisie is weer een HD-exemplaar, dus dan zou ik denken dat ik daar niet per sé altijd een HDMI-kabel voor moet gebruiken en een component-aansluiting voor het beeld wel volstaat. Heb me enigszins ingelezen en dacht dat er één voor beeld was en twee voor geluid, maar dat is dan weer niet het geval maar geldt voor comopsiet. Dus component Samsung-set, naar component Sony-televisie?

Daarbij moet het ook zo goedkoop mogelijk en met zo min mogelijk (dikke) kabels, vanwege het wegwerken. HDMI verleng-kabel van 5 meter en een componentkabel van 5 meter kosten ongeveer hetzelfde in Nederland, eurootje of 15 exclusief verzending, dus daar kan ik m'n keuze ook niet op baseren. Vind wel cheap-ass component-kabels tot drie meter, vanaf vijf meter lijkt het weer stapje luxer, dikker en duurder. Moet nog even naar eBay en Chinese websites uitwijken, want ik hoef geen vergulde kabels door elfen in maanlicht voor dit project :) Kwestie van even rond zoeken en dat komt wel goed.

De vraag is simpelweg hoe jullie beide dingetjes zouden oplossen:
- Het geluid van alles wat op televisie is en de Zune, altijd via de Samsung-set afspelen.
- Het beeld van de Samsung-set naar de televisie regelen en Chromecast kunnen gebruiken.

Ik neig naar HDMI-verlengkabel, waar 95% van de tijd een Chromecast in zit, waar soms de Samsung-set op moet worden aangesloten als we nog een DVD willen kijken en waaraan soms een laptop of tablet zal hangen om iets recenters te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door CLB op 27-02-2016 15:45 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 13:50
Heb even voor je gekeken, en ik denk dat je het beste dit kastje kan halen:
http://www.ebay.com/itm/1...io-Splitter-/271802547143

wat het doet is van HDMI beeld een apart geluidsspoor maken. Daardoor kan je je chromecast in dit kastje steken op de HDMI-in en de televisie op de HDMI-out van dit kastje.
Het geluid doe je via de optical out van het kastje aansluiten op het samsung systeem.

Dit kastje kan je dan op een handige locatie zetten zodat je makkelijk iets anders aan kan sluiten.

Door het geluid dat van een HDMI bron komt via de optische aansluiting te doen kan je nog gewoon de tulp connectors blijven gebruiken voor je zune

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Hmm dat is ook interessant, maar zou een Chromecast daar gewoon mee werken?

Tulp van televisie naar Samsung-set is net getest, helaas vergeten de splitters te testen in combi met de Zune. Vandeweek maar even doen en dan kabeltjes bestellen.

[ Voor 54% gewijzigd door CLB op 28-02-2016 17:06 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 13:50
CLB schreef op zondag 28 februari 2016 @ 00:52:
Hmm dat is ook interessant, maar zou een Chromecast daar gewoon mee werken?

Tulp van televisie naar Samsung-set is net getest, helaas vergeten de splitters te testen in combi met de Zune.

Vandeweek maar even doen en dan kabeltjes bestellen.
Op papier zou het gewoon moeten werken. Maar zelf heb ik het nooit getest dus 100% zeker weet ik het niet.
Maar het lijkt mij gewoon te kunnen.

[ Voor 55% gewijzigd door thedon46 op 28-02-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Nog even terugkomend op de 'oplossing' en wat er besteld is...
Durfde het kastje niet aan, als het niet werkt weer wat geld verbrast, das zonde.

Ook heb ik de splitters getest op de audioset in combinatie met de televisie en Zune en dat werkte goed!
Zodoende is er gekozen voor een HDMI-verlengkabel die richting de Samsung-set ligt, maar in 95% van de tijd gebruikt zal worden met een Chromecast. In de Samsung-set komen twee nieuwe tulpsplittertjes met daarin kabels voor de televisie en de Zune. Want er is ook een 5 meter tulp-kabeltje besteld om de televisie te verbinden met de Samsung-set, om zo alles wat we op televisie zien, qua geluid goed kunnen afspelen :)

Nu alleen nog een Chromecastje scoren voor zo min mogelijk, aanbod op Marktplaats is maar schaars :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wat voor abracadabra heb je gebruikt om zo'n mooi wit venster te krijgen? :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Lip schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:18:
Wat voor abracadabra heb je gebruikt om zo'n mooi wit venster te krijgen? :)
Even de code bekoekeloeren: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45998921

Pagina: 1