Snelle workstation notebook voor studie (€1000 t/m €2000)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-07 14:05
Voor mijn studie zoek ik een andere laptop, omdat mijn huidige alweer 4,5 jaar oud is en geen garantie meer heeft. De studie duurt 3 jaar. Het gaat hier om een MBO Niveau 4 Systeembeheerders opleiding.

Wat ga je met je laptop doen?
Vooral veel Virtuele Machines draaien voor m'n studie.
Windows 10 Pro
VMWare Workstation 12
Hier en daar wat tekstverwerking

Wat is je budget?
Momenteel is mijn budget zo laag mogelijk, maar ik ben bereid er tussen de €1000 en €2000 voor uit te geven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hij reist met mij elke dag op en neer naar Arnhem voor een studie. Ik zit een uur in de trein en moet dus ook mobiel kunnen werken. Het ding MOET stevig zijn en voldoen aan de eisen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
HP, Dell, Lenovo. Zolang het maar zakelijke notebooks zijn met een goede snelle i7 en waar veel RAM in kan. 16GB is een minimale eis. De laptop MOET 32GB RAM aankunnen in totaal. Docking station mogelijkheid is een pré, maar niet een harde eis. Handig is het zeker wel.

GEEN Apple, ASUS, MSI of andere consumenten merken!

Ik heb al even zitten kijken:
HP ZBook 17 G3 (varieert tussen de €1800 en €5000+)
Lenovo P70 (ook wat aan de dure kant)
Dell Precision 15 7510 (geconfigureerd als €1700 die voldoet aan de minimale eisen)

Minimale eisen studie:
Minimaal een dikke i5 of sneller (i7 quadcore met HT)
Minimaal 16GB RAM, meer is beter
Minimaal een 500GB HDD. (die haal ik eruit, omdat ik alles doe met SSD's)
Onder de 4KG (om de mobiele workstations niet uit te hoeven sluiten)
Stevig, hij moet namelijk elke dag meegesleurd worden

Ik heb een trauma op het gebied van ASUS RoG laptops. Ik heb er een keer 1 gekocht, die ging na 3 dagen kapot (defect moederbord) en die heb ik in conflict met CoolBlue, er nog eens 3x achterna moeten zenden op garantie. Totaal heb ik 12 dagen met de notebook kunnen werken en ben ik hem 3 maand kwijt geweest. En dat alles tijdens een studie...

Garantie voorwaarden
Minimaal 3 jaar garantie (3 jarige studie, dus dat zou mooi uitkomen)
Next business day onsite garantie (als mogelijk. Ik heb het ding natuurlijk bijna 24/7 nodig)

Volgens mij heb ik alles nu wel besproken met wat de eisen zijn en wat ik uitsluit.
Strenge eisen, ik weet het, maar trauma's...

Plezant. Krokant. Galant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel overkill de eisen die je stelt. Ik meen dat ik eerder op het forum had gelezen dat een simpele "i5" met 4GB ram voldoet voor zo een opleiding. Ik heb zelf de opleiding niet gedaan, maar wel iets soortgelijks afgerond op het HBO.

Ik kan je aanraden om een goede desktop te kopen en daarnaast een laptop, mits je over een budget van 1000 tot 2000 euro bezit.

Als je toch zo een uitgebreide laptop wil voor die prijs kan je wellicht kijken naar:

https://www.laptopplus.nl/ , https://www.bto.eu/ , http://www.notebooktotaal.nl/

succes :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
Elke dag een desktop mee naar school nemen is ook behoorlijk onhandig.. Slecht plan.

Ondertussen heb ik echt al wat uitgevogelt en kan dit topic gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SilentDecode schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:38:
Dat gebeurt over het algemeen niet op Tweakers. Ondertussen kan je ons mooi op de hoogte brengen van wat je uitgevogeld hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SilentDecode schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:38:
Elke dag een desktop mee naar school nemen is ook behoorlijk onhandig.. Slecht plan.

Vandaar dat ik ook aangaf naast een goede desktop, een "normale" laptop aan te schaffen mits je budget dat toelaat.

En inderdaad ben ik ook nieuwsgierig wat de oplossing uiteindelijk is geworden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 18:02
Ik weet niet wat je vooropleiding is maar verwacht niet veel van de opleiding MBO Niveau 4 Systeembeheerder.
Uit ervaring wat je moet kunnen draaien zijn hoogst waarschijnlijk een paar enkele servers.
Denk aan een Windows 2012 DC, Windows 2012 MB, Windows 2012 Exchange & Windows 7 Client.

Heb hiervoor een quad core i7 gehad met 8gb ram en nu een ultrabook met een skylake i7 dual core en 12gb ram en het gaat prima.

Als ik om me heen keek had je gewoon minimaal een i5 nodig, 8gb ram en het liefst een SSD want dat is dus echt de winst pakker in dat opzicht.

[ Voor 14% gewijzigd door Camo op 28-02-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
Camo schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:21:
Ik weet niet wat je voor opleiding is maar verwacht niet veel van de opleiding MBO Niveau 4 Systeembeheerder.
Uit ervaring wat je moet kunnen draaien zijn hoogst waarschijnlijk een paar enkele servers.
Denk aan een Windows 2012 DC, Windows 2012 MB, Windows 2012 Exchange & Windows 7 Client.

Heb hiervoor een quad core i7 gehad met 8gb ram en nu een ultrabook met een skylake i7 dual core en 12gb ram en het gaat prima.

Als ik om me heen keek had je gewoon minimaal een i5 nodig, 8gb ram en het liefst een SSD want dat is dus echt de winst pakker in dat opzicht.
Naja, de opleiding stelt die minimale eisen. Ik heb bij een vorige opleiding wel vaker gehad dat ik 24GB RAM makkelijk vol krijg. En dan ben ik niet zo'n type die écht 8GB RAM geeft voor Exchange..

Mijn oplossing:
Huidige notebook gebruiken totdat hij op is of defect gaat (wat ik niet kan repareren) en dan een andere aanschaffen.
Mijn huidige notebook is te vinden op mijn profiel, voor de mensen die het willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SilentDecode schreef op zondag 28 februari 2016 @ 01:02:
Mijn oplossing:
Huidige notebook gebruiken totdat hij op is of defect gaat (wat ik niet kan repareren) en dan een andere aanschaffen.
Mijn huidige notebook is te vinden op mijn profiel, voor de mensen die het willen weten.
Als je dat hebt liggen is dat inderdaad de voor de hand liggende oplossing. Eerst maar eens zien hoe hard het allemaal nou echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2016 @ 01:17:
[...]

Als je dat hebt liggen is dat inderdaad de voor de hand liggende oplossing. Eerst maar eens zien hoe hard het allemaal nou echt nodig is.
Jup. Al heb ik zo m'n trauma's met notebooks buiten de garantie.. Achja.
Maar zoals ik net al zei, kon ik makkelijk 24GB RAM volkrijgen.. Dus ik denk dat iedereen hier zich vergist met de hoeveelheid dat jullie aanduiden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 18:02
SilentDecode schreef op zondag 28 februari 2016 @ 01:21:
[...]

Jup. Al heb ik zo m'n trauma's met notebooks buiten de garantie.. Achja.
Maar zoals ik net al zei, kon ik makkelijk 24GB RAM volkrijgen.. Dus ik denk dat iedereen hier zich vergist met de hoeveelheid dat jullie aanduiden..
Waar volg jij de opleiding in Arnhem dan als ik vragen mag?
Welke school?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
Camo schreef op zondag 28 februari 2016 @ 09:31:
[...]

Waar volg jij de opleiding in Arnhem dan als ik vragen mag?
Welke school?
Rijn IJssel MBO Niveau 4 Systeembeheerder.

Hier start ik in september dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Wat ik uit eigen ervaring weet is dat de eisen die je stelt wel meevallen. Ik doe iets soortgelijks, alleen op hogeschool niveau in België. Begon op een MacBook Pro 13". Heb die halverwege omgeruild voor een zwaardere, ook het gemis van een numeriek pad was toch te groot. Het ging op zich wel, zeker de Linux(CentOs 6.5 en 7) maar de windows lessen gaan minder. Kwam geheugen te kort en ook processor kracht. Ik zat boven de aanbevolen specs. Maar we hadden dan ook vaak een stuk of 4-5 vm's open staan et windows. 1software matige router om dhcp te kunnen toepassen zonder dat je andere mensen stoort. 1DC, 1 Rodc(soms als oefening in een andere subnet/lokatie) dan 1 windows client en soms dan nog een fileserver/etc ernaast. Dan is het niet handig als je er telkens op pauze moet zetten om even iets op een andere te doen.

Zeer vervelend. Maar ik zou dus ook aanraden een i5quadcore met minimaal 16GB ram.

ik heb mijn macbook toen vervangen door een zbook g3 15"(i7quadcore/ 16GB ram en m100M quadro kaart). Geweldige laptop _/-\o_ Ja het kost wat geld, maar kan hem hierna ook gebruiken voor mijn werk. De xeon was ietsje té duur :'( . Bouwkwaliteit is minstens zo als Apple, de machine voelt heerlijk sterk aan . Hij was de prijs van een instap MBP 15" met als voordeel dat ik hierin moest ik willen nog genoeg RAM geheugen kan bijprikken, nadeel is dat de geheugen strips van HP behoorlijk aan de prijs zijn. Maar er gaat tot 64GB in. Ook meerdere ssd's kun je erin zetten.
De MBP gebruik ik nu privé al zit ik erover na te denken om die te verkopen. Kan mijn foto's ook prima overzetten op de Desktop van mijn vriendin.
Ik weet dat het iets overkill is maar liever dat alles gewoon vlotjes draait als dat je telkens moet wachten.. Wat in sommige situaties nog al eens voor problemen kan zorgen. En ik kan zeker een paar jaar vooruit met deze HP.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Pagina: 1