Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkbandbreedte gaat doormidden met een extra switch

Pagina: 1
Acties:

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 19:42
Ik heb een situatie in een woning met twee wifi routers. Op de onderste verdieping staat de ziggo router (nieuwste, ik weet het model even niet), die daar een draadloos netwerk uitzend op kanaal 1. Op deze ziggo router zit ook een NAS aangesloten.

Dan gaat er vanuit de ziggo router een kabeltje naar de bovenverdieping, waar een Sitecom X8 AC1750 staat die ook een draadloos netwerk uitzend, maar dan op kanaal 6. Deze kabel zit op de Sitecom aangesloten op de LAN poorten (en niet op de WAN poort). DHCP staat op de Sitecom uitgeschakeld. Op deze Sitecom zit een PC met draad aangesloten op de LAN poort.

Draadloos werkt het allemaal prima, maar er gebeurd iets geks als ik vanaf de PC een bestand wil versturen naar de NAS.

Als ik met de bovenstaande configuratie een bestand verstuur, dan is de verbinding 5 mb/s. Echter, als ik de Sitecom switch er tussenuit haal, en de PC dus direct op de Ziggo router aansluit dan is de snelheid opeens 10 mb/s.

Er lijkt dus iets met de Sitecom router mis te zijn, maar ik zie nergens iets vreemds in de instellingen.

Wat kan dit zijn?

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:25
Eigenlijk ben je toch een router als switch aan het gebruiken. Het kan zijn, maar dat is speculatie van mijn kant, dat de sitecom al het verkeer via de CPU afhandelt (wat echte switches niet doen). Dat kost de arme sitecom zoveel moeite dat er maar weinig overblijft van de bandbreedte.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
MagicTempest schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:39:
Eigenlijk ben je toch een router als switch aan het gebruiken. Het kan zijn, maar dat is speculatie van mijn kant, dat de sitecom al het verkeer via de CPU afhandelt (wat echte switches niet doen). Dat kost de arme sitecom zoveel moeite dat er maar weinig overblijft van de bandbreedte.
Staan er misschien QoS-achtige features aan op die Sitecom? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een router met gigabitpoorten niet dusdanig in te stellen is dat al z'n poorten gewoon switched zijn.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:26
ImmortalSoul schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:23:
Als ik met de bovenstaande configuratie een bestand verstuur, dan is de verbinding 5 mb/s. Echter, als ik de Sitecom switch er tussenuit haal, en de PC dus direct op de Ziggo router aansluit dan is de snelheid opeens 10 mb/s.
Over welke snelheden heb je het nu? Je schrijft mb (millibit), maar ik vermoed dat je Mb (megabit) of zelfs MB (megabyte) bedoelt? Maar welke van de 2, het scheelt weer een factor 8?

Heb je overal wel een gigabit full duplex link? Dus tussen jouw PC en de Sitecom, maar ook tussen de routers onderling?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 19:42
@Xander, Het waren snelheden die Windows Verkenner aangaf. Dus ik neem aan dat dat Megabyte's (MB/s) waren. Het rare is dat de snelheid doormidden gaat. 10MB/s klopt mooi bij een 100mbit verbinding, maar 5MB/s vind ik een rare snelheid.

@Magictempest, ik mag aannemen dat een router van 100 euro toch wel 10MB/s aan pakketjes kan switchen?

@Thralas, QoS heb ik niet naar gekeken. Ik zal eens kijken of dat verschil uitmaakt.

Verder is de verbinding van de PC -> kabel -> Ziggo router prima, dus het lijkt me dat echt aan de Sitecom ligt (of aan het kabeltje tussen de Sitecom en de PC).

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:26
ImmortalSoul schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 15:26:
@Xander, Het waren snelheden die Windows Verkenner aangaf. Dus ik neem aan dat dat Megabyte's (MB/s) waren. Het rare is dat de snelheid doormidden gaat. 10MB/s klopt mooi bij een 100mbit verbinding, maar 5MB/s vind ik een rare snelheid.
Windows geeft inderdaad MB/s aan en schrijft het dan ook netjes met hoofdletters daar waar ze nodig zijn.

Maar hoezo 100Mbit verbinding? De apparatuur die je tot nu toe genoemd hebt (je Ziggo modem/router en die Sitecom) ondersteunt gewoon 1Gbit. Is je NAS of PC dan een beperkende factor? Heel eerlijk gezegd valt die 10MB/s in de oude situatie me namelijk ook tegen!

5MB/s zou wellicht wel eens 100Mbps Half Duplex kunnen zijn? Vandaar dat ik naar de linksnelheid vroeg. :)
ImmortalSoul schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 15:26:
Verder is de verbinding van de PC -> kabel -> Ziggo router prima, dus het lijkt me dat echt aan de Sitecom ligt (of aan het kabeltje tussen de Sitecom en de PC).
Ik zou het voor de zekerheid ook met andere kabels testen, en dan niet alleen de kabel tussen de Sitecom en je PC, maar ook de kabel tussen boven en beneden. Het zou zomaar kunnen dat dit niet de beste kabel is, maar dat de NIC in je PC er genoegen mee neemt maar de Sitecom router niet. Ik heb vreemdere dingen meegemaakt. ;)

Je zou ook eens kunnen testen wat het doet als je de NAS tijdelijk op de Sitecom router aansluit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:25
De sitecom is wel makkelijk uit te sluiten door ook even de NAS direct aan de sitecom aan te sluiten. Als het dan wel snel is dan ligt het in ieder geval niet aan de sitecom. Is het dan alsnog traag is de sitecom wel echt de boosdoener.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Pagina: 1