Fout.
1) iemand aanraden om een niet-supported, niet meer gepatched OS te draaien is sowieso erg onverstandig.
2) mits je genoeg RAM hebt is Windows 10 lichter dan Windows 7 op zelfde hardware en Windows 7 lichter dan Windows XP. RAM is hier het probleem niet, dus Windows 10 is daadwerkelijk sneller dan Windows XP.
Wat je kunt doen, is al het overbodige aan services en programma's strippen, om 'zoveel' mogelijk resources vrij te maken. Totalidea.com staat geloof ik een handvol van die tools.
Als dat gelukt is kan je kijken of je voor alles daadwerkelijk de laatste drivers hebt. Ik heb hier ook een notebook gehad waarvan blijkelijk alles op de standaard drivers van MS geinstalleerd stond. Nu dat er fatsoenlijke drivers achter zitten draait alles wat je ermee moet kunnen doen. M'n vriendin kan het gewoon gebruiken voor school dus.
Kan, maar het blijft gerommel in de marge. Grote probleem hier is dat die CPU naar 100% gaat voor het uitvoeren van eenvoudig werk (webbrowsen). Daar gaan een paar andere drivers weinig tot geen verandering in brengen.
deadmeatsubs schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:49:
"Het is niet de SSD of grafische kaart die hem sloom maakt."
Hmm, ik zie dat er een samsung ssd in zit. Misschien een goed idee om de firmware van de ssd te upgraden. Er was immers sprake van een snelheidsverlies bij de evo's. Dit kan eenvoudig gepatcht worden! Staat samsung magician al geinstalleerd?
Snelheidsverlies bij I/O, maar we hebben het wederom over een systeem dat CPU-limited is. Ook dit kan geen kwaad maar gaat allerminst zoden aan de dijk zetten bij het fundamentele probleem.
Verder is 4 gb RAM + een SSD + een goede kast met voeding niet alleen triestigheid. Daar zit nog best wel wat toekomst in en is een prima basis voor een leuk projectje!
Eens. Met een betere CPU kan dit een perfect systeempje worden voor licht werk.
Maar...
Tengri schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 17:55:
Volgens mij is de moederbord die erin zit een mini-ITX want een micro-ATX is het niet. Er zijn namelijk geen slots.
[
afbeelding]
Welke mini-ITX is goed voor een core2 processor?
[...]
Ik heb een core2 processor liggen. Als ik de moederbord vervang dan is het volgens mij een top PC. Denk je dat het hem waard is?
Ho even... zonder enige twijfel zou een Core2Duo dit ding als dag en nacht veranderen. Maar hou er rekening mee dat deze behuizing waarschijnlijk een uitermate beperkte voeding heeft en bovendien zeer beperkt hitte kan afvoeren.
De E-350 heeft een TDP van 18W. Dat is weinig. Exact hoeveel je Core2Duo slurpt kunnen wij natuurlijk niet zeggen als je niet de moeite neemt om te posten exact welke je hebt
het is een beetje vermoeiend dat je zo weinig info geeft en wij alle data en specs een voor een uit je moeten pulken..., maar de meeste desktop C2D modellen hebben een TDP van 65W. Niet extreem veel, maar ruim drie keer zoveel als wat erin zit. Grote kans dat de voeding dat niet trekt, grote kans dat de behuizing die warmte niet af kan voeren.
Als je wilt weten exact wat mogelijk is, geef ons het exacte typenr van de behuizing (staat er geheid ergens in/op) en van de voeding erin (kan zijn dat het een eigen typenr heeft, maar kan ook onderdeel zijn van behuizing. Als dit zelfbouw was verwacht ik vooral een PicoPSU).
Kun je dat niet achterhalen, dan moet je er vanuit gaan dat wat erin zit de max is dat stabiel werkt. 18W dus. Je zult iets moeten vinden met gelijke of lagere vermogen. Gelukkig leven we niet meer in 2011 en heb je aanzienlijk meer opties rond een dergelijk verbruik. Waar ik dan gelijk aan denk is een Intel Bay Trail based quad-core Atom, bijvoorbeeld de Celeron N1900. Ding heeft een TDP van 10W, dus kan prima. Je hebt verschillende mobo's met dat bord erop voor rond de EUR 75 en het is een forse vooruitgang tov de E-350. Het blijft echter een low-power, low-performance design.
Wil je maximale met die TDP, dan moet je kijken naar laptop-varianten van nieuwere CPUs die op een mITX bord geprikt zijn. Ik zie voor niet al teveel meer een Biostar bord met een Mobile Celeron 1037U. Dat is een Ivy-Bridge CPU en maakt gehakt van alle Atom-derivaten (het presteert vergelijkbaar met een Core2Duo E6300) - en met een TDP van 17W moet het qua verbruik en warmte lukken.