Waarom is mijn tweedehandse PC sloom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01-2021
Waarom is mijn tweedehandse PC sloom?

Ik zoek upgrades om mijn PC sneller te maken
sinds paar dagen heb ik op markplaats een pc gekocht. Hij is best wel sloom. Dat had ik niet verwacht omdat de PC een SSD heeft.

Wat is je budget?
50 euro om te upgraden. Componenten kunnen ook tweedehands zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Componenten zijn als volgt:
-AMD E-350D
-SSD Samsung 120 Gb
-AMD Radeon HD6300

Het is niet de SSD of grafische kaart die hem sloom maakt. Het enige wat overblijft is CPU. Als ik de CPU verander kan ik hem dan sneller maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, een E-350D is dan ook een 5 jaar oud dual core'tje die toen al geen snelheidsmonster was (want daarvoor niet ontwikkeld). Wat verwacht je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De CPU is redelijk waardeloos. Als ik uit kan gaan van http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+E-350D+APU (score 713, single thread 425) dan zit deze qua performance een beetje op het niveau van een Intel Atom D2700, een processor die in 2012 end of life is gegaan...

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoeveel geheugen zit er in? Je hebt een systeem gekocht van vijf jaar oud die destijds al als zeer traag bekend stond, ik zou er niet te veel van verwachten. Zit de CPU niet vast op het moederbord waardoor hij niet vervangen kan worden?
Als je een sneller systeem wilt moet je een nieuwe kopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

De CPU is vermoedelijk niet snel genoeg.
Die zit op t nivo van m'n ouwe Turion64 X2 laptop uit 2006... Die heeft de kloten nog niet om een youtube video in 720p te draaien. Toen een best aardig beestje. Nu net snel genoeg om dienst te doen als typmachine.

Een Atom D2550 is ook vergelijkbaar. Kortom, waardeloos voor desktop usage.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 27-02-2016 12:40 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Tsurany schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:38:
Hoeveel geheugen zit er in? Je hebt een systeem gekocht van vijf jaar oud die destijds al als zeer traag bekend stond, ik zou er niet te veel van verwachten. Zit de CPU niet vast op het moederbord waardoor hij niet vervangen kan worden?
4 Gb geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
McKaamos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:39:
De CPU is vermoedelijk niet snel genoeg.
Die zit op t nivo van m'n ouwe Turion64 X2 laptop uit 2006... Die heeft de kloten nog niet om een youtube video in 720p te draaien. Toen een best aardig beestje. Nu net snel genoeg om dienst te doen als typmachine.

Een Atom D2550 is ook vergelijkbaar. Kortom, waardeloos voor desktop usage.
Dan heb ik verkeerd gekeken. Ik dacht dat die processor vergelijkbaar was met een core2 duo. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tengri schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:41:
[...]

Dan heb ik verkeerd gekeken. Ik dacht dat die processor vergelijkbaar was met een core2 duo. :/
Helaas, dat is niet het geval.
Een C2D is in de traagste desktop uitvoering al vrij fors sneller.

Niet dat een E350 geen plaats in de wereld heeft trouwens.
Ze hebben wel hun toepassingen, maar die zou ik inzetten als klein thuis servertje ofzo. Het is flink sneller als de gemiddelde consumenten NAS bijvoorbeeld.

Schijnbaar heeft die E350 CPU (of z'n broertjes/zusjes) op de nominatie gestaan om het verbruik zo drastisch in te perken dat ze geschikt zouden zijn om een x86-based tablet of telefoon mee te maken.
Dan volg je n beetje over wat voor performance cijfers we praten ;)

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 27-02-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

De E350 is leuk voor een thuisservertje of HTPC, niet voor normaal desktopgebruik.

Edit: En nee, de CPU zit op het moederbord gesoldeerd, dus deze valt ook niet te vervangen.

[ Voor 36% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2016 12:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
McKaamos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:47:
[...]

Helaas, dat is niet het geval.
Een C2D is in de traagste desktop uitvoering al vrij fors sneller.

Niet dat een E350 geen plaats in de wereld heeft trouwens.
Ze hebben wel hun toepassingen, maar die zou ik inzetten als klein thuis servertje ofzo. Het is flink sneller als de gemiddelde consumenten NAS bijvoorbeeld.
Ik heb 80 euro betaald voor deze computer. Heb ik te veel betaald? De 120 SSD is volgens mij al meer dan 80 euro als je hem in de winkel koopt. Is het waard als ik mijn CPU upgrade?
D4NG3R schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:50:
De E350 is leuk voor een thuisservertje of HTPC, niet voor normaal desktopgebruik.

Edit: En nee, de CPU zit op het moederbord gesoldeerd, dus deze valt ook niet te vervangen.
De CPU is niet vervangbaar? :/

[ Voor 20% gewijzigd door Tengri op 27-02-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Tengri schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:52:
Ik heb 80 euro betaald voor deze computer. Heb ik te veel betaald? De 120 SSD is volgens mij al meer dan 80 euro als je hem in de winkel koopt. Is het waard als ik mijn CPU upgrade?
80 euro is in principe geen verkeerd bedrag voor dit systeem, en nee voor dat bedrag haal je grotere en snellere SSD's.
De CPU is niet vervangbaar? :/
Nope.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tengri schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:52:
[...]

Voor 80 euro koop je tegenwoordig ongeveer een 250GB SSD.
Dus je loopt n tikkie achter in de prijsontwikkelingen rond SSD's ;)

Die CPU is soms wel socketed (maar ook regelmatig gesoldeerd, kan je pas uitsluitsel over geven als we het moederbord merk en type weten), maar het is een FT1 socket. Daar vind je niet gauw iets voor.
Plus, FT1 is gemaakt voor low-power applicaties en er is dus sowieso geen processor voor dat platform die performance levert.

Dat gezegd hebbende, een SSD, behuizing, sticks RAM, voeding, etc bij elkaar is de 80 euro opzich wel waard. Het is minder dan wat het nieuw bij elkaar zou kosten, dus opzich niet slecht gescoord.
Ik zou een ander moederbord en CPU zoeken. Een Socket775 board met een Core2Duo of Core2Quad er op ofzo.
Of als je bij AMD wil blijven, een AM3 board met een Phenom II er op.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 27-02-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
D4NG3R schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:56:
[...]

80 euro is in principe geen verkeerd bedrag voor dit systeem, en nee voor dat bedrag haal je grotere en snellere SSD's.

[...]

Nope.
Maar iemand heeft het hier over upgraden.
Is upgrade van AMD E-350 naar AMD Athlon 5350 zinvol?

Edit:Ik zie het al. Ik heb een D.

[ Voor 3% gewijzigd door Tengri op 27-02-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Klopt, samen met een nieuw mobo en andere case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Beste en goedkoopste wat je kan doen lijkt me is voor een 50 tal euros een H81 bordje kopen met een intel g3220 erop. Ze staan op VnA. Hou je ram en je ssd/kast. Zal direct veel minder sloom aanvoelen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

McKaamos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:56:
Die CPU is wel socketed, maar het is een FT1 socket. Daar vind je niet gauw iets voor.
Plus, FT1 is gemaakt voor low-power applicaties en er is dus sowieso geen processor voor dat platform die performance levert.
Euh. Nee.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcactual.com/medio/2011/04/12/apu_amd_fusion_618x486.jpg

Socket FT1 is een BGA, BGA houd in dat de chip word vastgesoldeerd op het moederbord met tinnen balletjes.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2016 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
McKaamos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:56:
[...]

Voor 80 euro koop je tegenwoordig ongeveer een 250GB SSD.
Dus je loopt n tikkie achter in de prijsontwikkelingen rond SSD's ;)

Die CPU is soms wel socketed (maar ook regelmatig gesoldeerd, kan je pas uitsluitsel over geven als we het moederbord merk en type weten), maar het is een FT1 socket. Daar vind je niet gauw iets voor.

Dat gezegd hebbende, een SSD, behuizing, sticks RAM, voeding, etc bij elkaar is de 80 euro opzich wel waard. Het is minder dan wat het nieuw bij elkaar zou kosten, dus opzich niet slecht gescoord.
Ik zou een ander moederbord en CPU zoeken. Een Socket775 board met een Core2Duo of Core2Quad er op ofzo.
Of als je bij AMD wil blijven, een AM3 board met een Phenom II er op.
Ik heb nog een oude core2 duo liggen. Dus ik heb alleen een moederbord nodig. Maar ik weet niet of die core2 nog werkt. Ik wil niet geld uitgeven aan een moederbord als die processor het straks niet doet. Misschien is het beter als ik deze pc verkoop en dan een nieuwe pc koop.
azz_kikr schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:59:
Beste en goedkoopste wat je kan doen lijkt me is voor een 50 tal euros een H81 bordje kopen met een intel g3220 erop. Ze staan op VnA. Hou je ram en je ssd/kast. Zal direct veel minder sloom aanvoelen.
Op marktplaats heb je al voor 18 euro een Socket 775 moederbord. Zijn die goed? Trouwens als ik een core2 gebruik moet ik waarschijnlijk de voeding upgraden. Even kijken wat voor een voeding die heeft. Een moment.

[ Voor 17% gewijzigd door Tengri op 27-02-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tengri schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:02:
[...]

Ik heb nog een oude core2 duo liggen. Dus ik heb alleen een moederbord nodig. Maar ik weet niet of die core2 nog werkt. Ik wil niet geld uitgeven aan een moederbord als die processor het straks niet doet. Misschien is het beter als ik deze pc verkoop en dan een nieuwe pc koop.
Sja, de enige manier is door te proberen.
CPU's zijn niet de eerste dingen die kapot gaan tho. Moet je rare dingen mee uithalen. Denk dat t risico vrij klein is.
D4NG3R schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:00:
[...]

Euh. Nee.

[afbeelding]

Socket FT1 is een BGA, BGA houd in dat de chip word vastgesoldeerd op het moederbord met tinnen balletjes.
Ahh dat kon ik er niet uit halen. FT1 is dus een naam voor de specifieke BGA grid van die chips.
My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Trouwens de AMD heeft een geïntegreerde GPU. De core 2 niet. Volgens mij heb ik dus ook aparte GPU nodig. In die kastje gaat geen aparte GPU passen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Dikke kans dat die op het moederbord zit. ;)

Maaruhm, wat is nu je uiteindelijk doel met dit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
D4NG3R schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:13:
Dikke kans dat die op het moederbord zit. ;)

Maaruhm, wat is nu je uiteindelijk doel met dit systeem?
Pc is voor mijn opa. Hij gaat hem gebruiken voor Facebook, Skype, en YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Daarvoor zou ook de APU in de TS prima moeten werken. Heb je dat ding schoon van een legitiem OS voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
D4NG3R schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:16:
Daarvoor zou ook de APU in de TS prima moeten werken. Heb je dat ding schoon van een legitiem OS voorzien?
Ja. Maar dat ding draait op 1920x1080 omdat hij een 24 inch beeldscherm heeft. Het beeld hapert. Websites laden zoals marktplaats gaat heel sloom. CPU zit telkens op 100%. Windows updates installeren duurt uren. Etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Tengri op 27-02-2016 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Dan gaat er op de gok genomen iets anders fout, heck zelfs met een of andere random singlecore P4 en een SSD zou dat nog vlot moeten gaan.

Alle drivers en software zijn up-to-date en er draait geen onzin op de achtergrond welke constant de processor bezig houd?
Tengri schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:18:
Windows updates installeren duurt uren. Etc.
Check de status en temperaturen van het systeem en controlleer de S.M.A.R.T waarden van de SSD. Dit zijn geen taken waar dat systeem echt op zou mogen hangen.

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2016 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

D4NG3R schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:20:
Dan gaat er op de gok genomen iets anders fout, heck zelfs met een of andere random singlecore P4 en een SSD zou dat nog vlot moeten gaan.

Alle drivers en software zijn up-to-date en er draait geen onzin op de achtergrond welke constant de processor bezig houd?

[...]

Check de status en temperaturen van het systeem en controlleer de S.M.A.R.T waarden van de SSD. Dit zijn geen taken waar dat systeem echt op zou mogen hangen.
Vrij normaal voor zo'n ding. Doet m'n Turion64 X2 ook. Ding heeft meerdere besturingssystemen gehad, RAM upgrade van 2GB naar 4GB, verse harddisk, koeling volledig schoongemaakt en voorzien van nieuwe pasta, etc. Nogsteeds traag als dikke stront door een trechter.
Dat is wat ik bedoelde met 'niet geschikt voor desktop gebruik'.

Moeilijk voor te stellen dat zoiets kan, maar ja, zulke trage muk is het.
Prima als een linux based servertje zonder grafische schil. Zodra er een Windows versie op moet die nog in de support zit (c.q. recenter dan Vista), is het huilen.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 27-02-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
D4NG3R schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:20:

[...]

Er zit gewoon een clean installatie van Windows 7 op. De enige programma's die erop staan is Chrome browser en Avast. Verder helemaal niks. Bij matig gebruik is de temperatuur 60-70c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

D4NG3R schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:16:
Oneens. Onderschat niet hoe traag deze dingen zijn.

Heb een laptop met C-50 (marginaal trager dan de E350, maar verschil is verwaarloosbaar, zelfde cores etc) een tijdje terug aan m'n schoonvader van in de 60 gedoneerd want hij had iets kleins en lichts nodig en performance was niet belangrijk. Heb het een tijdje later weer vrolijk teruggedoneerd gekregen met de melding dat z'n performance-eisen weliswaar niet hoog waren, maar dat dit echt niet voldeed.

Simpelweg het renderen van een webpagina trekt de boel plat. Het maakt daarbij niet uit hoeveel RAM je er tegenaan smijt of hoe goed de SSD is (4GB en een mooie 250GB Samsung in dit voorbeeld), de CPU is een enorme bottleneck. En ja, dat was met een clean & legal install Windows 7 waarbij ik handmatig de boel nog opgeschoond heb en wat settings aangepast heb.

Enige manier om zo'n ding enigszins in staat te stellen normaal te browsen is om een erg aggressieve adblocker erop te zetten - want het zijn idd de ads die het verschil maken tussen websites 5 jaar terug toen dit ding uitkwam (en idd voor lichte browsing geschikt was) en de websites van nu. Maar of je dat moet willen? Vooral niet omdat websites er dan anders uitzien (niet handig bij bejaarde) en omdat sommige websites - terecht - niet willen werken als je een adblocker draait (al helemaal niet handig bij bejaarde).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Tjah de laatste ervaring die ik met dat ding had was als lichte Linux HTPC, daar was de snelheid prima te noemen. Ik had niet verwacht dat de performance van die dingen zo dramatisch was. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
D4NG3R schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:55:
Tjah de laatste ervaring die ik met dat ding had was als lichte Linux HTPC, daar was de snelheid prima te noemen. Ik had niet verwacht dat de performance van die dingen zo dramatisch was. :')
Volgens mij als ik er Ubuntu of zo op zet dan is de snelheid nog steeds hetzelfde. Ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik heb twee opties:
1. Pc verkopen voor 80 euro of meer.
2. Moederbord kopen, core2 (2.13 GHz) processor heb ik maar ik weet nog niet of er extra verborgen kosten zijn. Straks is de voeding niet genoeg of zo. Ik weet ook niet hoe het zit met de video. De core2 heeft geen geïntegreerde videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tengri schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:59:
[...]

Volgens mij als ik er Ubuntu of zo op zet dan is de snelheid nog steeds hetzelfde. Ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik heb twee opties:
1. Pc verkopen voor 80 euro of meer.
2. Moederbord kopen, processor heb ik nog maar ik weet nog niet of er extra verborgen kosten zijn. Straks is de voeding niet genoeg of zo. Ik weet ook niet hoe het zig met de video. De corr2 heeft geen geïntegreerde videokaart.
Voor Core2 zijn er ook moederborden met geintegreerde video.

Wat betreft de voeding: lees het label?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

[b]Tengri schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:02

Op marktplaats heb je al voor 18 euro een Socket 775 moederbord. Zijn die goed? Trouwens als ik een core2 gebruik moet ik waarschijnlijk de voeding upgraden. Even kijken wat voor een voeding die heeft. Een moment.
Neen, maar zou ik niet doen. 775 is zeker niet slecht, maar niet vergelijkbaar imho.
Voor 50 euro heb je die g3220 met een h81 moederbord en is relatief zuinig, slechts 50w tdp? En zit een "degelijke" on board video kaart op. Voeding zelf hoeft niks extreem te zijn.

Leuke aan deze investering, je prikt er leuk gpu kaartje bij en je kan best wel nog veel games spelen op redelijke settings. Je propt er later een i5 je.....enz. Socket 1150 is net dood en nog lang niet begraven, in tegenstelling tot de 775 socket. Die is al lang dood, gecremeerd en uitgestrooid :+

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
McKaamos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:00:
[...]

Voor Core2 zijn er ook moederborden met geintegreerde video.

Wat betreft de voeding: lees het label?
Aan de buitenkant staat niks. Ik zal hem vanavond even opentrekken om te kijken of het in de binnenkant wel vermeld staat. Nog iets anders. Mijn opa kijkt ook YouTube op deze pc. Hij gebruikt oordopjes en het geluid is krakend(geruis). Het ligt niet aan de oordropjes. Ik heb het al met andere geprobeerd. Volgens mij ligt het ook niet aan de videokaart maar iets anders. Waarom denk ik dat? Als er geen YouTube filmpje aan is dan hoor ik het geruis nog steeds. Als ik de moederbord verwissel zal dit geruis weggaan? Ik weet dat het moeilijk te zeggen is.
azz_kikr schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:16:
[...]

Neen, maar zou ik niet doen. 775 is zeker niet slecht, maar niet vergelijkbaar imho.
Voor 50 euro heb je die g3220 met een h81 moederbord en is relatief zuinig, slechts 50w tdp? En zit een "degelijke" on board video kaart op. Voeding zelf hoeft niks extreem te zijn.

Leuke aan deze investering, je prikt er leuk gpu kaartje bij en je kan best wel nog veel games spelen op redelijke settings. Je propt er later een i5 je.....enz. Socket 1150 is net dood en nog lang niet begraven, in tegenstelling tot de 775 socket. Die is al lang dood, gecremeerd en uitgestrooid :+
De case is superklein. Er is nog geen eens een slot in de case. De case heeft geen een slot voor grafische kaarten.

[ Voor 34% gewijzigd door Tengri op 27-02-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

D4NG3R schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:55:
Het verschil zit'm in de toepassing. Zoals gezegd, 5 jaar terug was dit prima voor surfen. Als HTPC kun je grootste deel van het werk door de iGPU laten afhandelen (althans, als je die zooi aan de praat krijgt, maar CPU kan geen h264 decoden, dus ik gok dat het je wel gelukt is), dan merk je CPU niet.

Sowieso, het probleem ligt meer in de ontwikkelingen op het internet. Ik weet nog dat ik jaar of 12 terug een Pentium II 350 van 192MB RAM voorzag, Windows XP erop zette en dat acceptabel vond voor af en toe web browsen. Mijn eisen zijn niet noemenswaardig veranderd, de webpagina's wel. Kijk voor de grap eens op een recent systeem die wel snel aanvoelt bij webbrowsen hoeveel RAM en CPU time de browser vreet, met name bij laden van grotere pagina's. Dat is wat deze E350 niet kan leveren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Trouwens dit is de case. Ik weet niet wat voor een model maar hij is superklein... En sloom.

Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/B3YAAOSwll1Wytjr/$_82.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02 16:21
Zo n vergelijkbaar systeem hebben we hier in de woonkamer, AMD 350, 4gb, en een oude 10k rpm raptor hardeschijf. wou een tnog upgraden naar een ssd om af te zijn van dat krijsende hardeschijfgeluid plus wat extra snelheid winst maar denk dat het niet waard is.

het is toch de cpu die te traag zal blijven.

prima prijs overigens voor maar 80 euro met een ssdtje. het blijft een zuinige cpu. goed voor browsen en niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:43

Thomg

Aww yiss

Kakulukia schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:26:
...maar denk dat het niet waard is.
Behalve dat het een tijdloze upgrade is en je het mee kan nemen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Volgens mij is de moederbord die erin zit een mini-ITX want een micro-ATX is het niet. Er zijn namelijk geen slots.

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2011/12/moederbordformaten.png

Welke mini-ITX is goed voor een core2 processor?
Kakulukia schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:26:
Zo n vergelijkbaar systeem hebben we hier in de woonkamer, AMD 350, 4gb, en een oude 10k rpm raptor hardeschijf. wou een tnog upgraden naar een ssd om af te zijn van dat krijsende hardeschijfgeluid plus wat extra snelheid winst maar denk dat het niet waard is.

het is toch de cpu die te traag zal blijven.

prima prijs overigens voor maar 80 euro met een ssdtje. het blijft een zuinige cpu. goed voor browsen en niet meer
Ik heb een core2 processor liggen. Als ik de moederbord vervang dan is het volgens mij een top PC. Denk je dat het hem waard is?

[ Voor 16% gewijzigd door Tengri op 27-02-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Het is inderdaad een low power laptoppc. Echter zou het beter tot z'n recht komen met Windows XP en niet windows 7 of windows 10 zelfs.

Wat je kunt doen, is al het overbodige aan services en programma's strippen, om 'zoveel' mogelijk resources vrij te maken. Totalidea.com staat geloof ik een handvol van die tools.

Als dat gelukt is kan je kijken of je voor alles daadwerkelijk de laatste drivers hebt. Ik heb hier ook een notebook gehad waarvan blijkelijk alles op de standaard drivers van MS geinstalleerd stond. Nu dat er fatsoenlijke drivers achter zitten draait alles wat je ermee moet kunnen doen. M'n vriendin kan het gewoon gebruiken voor school dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou het in zijn geheel weer verkopen (misschien ssd houden), voor dezelfde prijs en rondstruinen naar een AMD phenom 2 x4 met moederbord met videokaart of een amd a10 oid met geintegreerde videokaart.

zal wat duurder worden, maar kan dan nog jaren mee

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 18:07:
Het is inderdaad een low power laptoppc. Echter zou het beter tot z'n recht komen met Windows XP en niet windows 7 of windows 10 zelfs.
Ik draai zelf de E350 (gigabyte fusion) al lange tijd op Win8 en begin dit jaar naar win10 gegaan, het is puur wat je er mee doet wat dat ding sloom kan laten lijken. Mijne is hoofdzakelijk Win store games spelen en daar draait hij gewoon netjes, zelfs Fifa15 doet hij best netjes.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SinergyX schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 18:19:
[...]

Ik draai zelf de E350 (gigabyte fusion) al lange tijd op Win8 en begin dit jaar naar win10 gegaan, het is puur wat je er mee doet wat dat ding sloom kan laten lijken. Mijne is hoofdzakelijk Win store games spelen en daar draait hij gewoon netjes, zelfs Fifa15 doet hij best netjes.
Probleem van low power CPU's is dat ze ook echt een basis-snelheid voor alles bieden en daarmee houdt het op. Je moet zoveel mogelijk resources, toeters en bellen en dergelijk uitzetten, want dat merk je op een low power pc gewoon. Er zijn ook wat caching tweaks die je toe kunt passen (Ik geloof dat windows 512KB toewijst terwijl in de praktijk 4 of zelfs 8MB de boel veel responsiever maakt).

Oude pc's genoeg getweaked. :) En vaak met succes. Adblock scheelt ook een hoop aan extra resources iedere keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 19:26:
[...]

Probleem van low power CPU's is dat ze ook echt een basis-snelheid voor alles bieden en daarmee houdt het op. Je moet zoveel mogelijk resources, toeters en bellen en dergelijk uitzetten, want dat merk je op een low power pc gewoon. Er zijn ook wat caching tweaks die je toe kunt passen (Ik geloof dat windows 512KB toewijst terwijl in de praktijk 4 of zelfs 8MB de boel veel responsiever maakt).

Oude pc's genoeg getweaked. :) En vaak met succes. Adblock scheelt ook een hoop aan extra resources iedere keer.
Wat zou je aanraden voor mij? Gehele pc verkopen of upgraden?

Enige wat ik nodig heb ik een moederbord upgrade zodat ik de core2 erin kan doen.

Ik heb even gekeken en zo'n moederbord is 50 euro. De pc zelf is 80 als ik de moederbord verander zit ik dus op 130 euro. Volgens mij kan ik voor dat geld een veel betere tweedehands pc kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De vraag is of er uberhaubt een ander type moederbord in zal passen of niet. Daar kan je alleen achter komen door het apparaat open te halen, wat foto's te maken en dat eventueel hier te plaatsen.

Er kan namelijk verschil in formaat (ATX/MATX) zitten en de voeding met de aansluitingen kan ook afwijken (Denk aan HP of Compaq spullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10-2021
Ik heb ook even gekeken op vraag & aanbod, denk dat je het beste het systeem kan verkopen en zoiets als dit kan aanschaffen V&A aangeboden: Micro ATX QUAD systeem in mooi kastje.. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:46
azz_kikr schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:59:
Mee eens.

Gewoon een goede upgrade er tegenaan gooien en dan kun je weer jaaaaren vooruit met een super snel syteem.
V&A aangeboden: MSI B85I (3 weken oud)
V&A aangeboden: Intel Celeron G1840 Boxed
(mits het past en je het geheugen kunt overzetten natuurlijk, daarvoor mist nog wat informatie)

Het systeem van de post hierboven is qua processor natuurlijk een stuk sterker dan de E350, maar eveneens niet erg snel omdat de SSD ontbreekt (en uiteraard nog steeds fors minder snel dan een recente celeron/pentium).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadmeatsubs
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-07 12:37
"Het is niet de SSD of grafische kaart die hem sloom maakt."

Hmm, ik zie dat er een samsung ssd in zit. Misschien een goed idee om de firmware van de ssd te upgraden. Er was immers sprake van een snelheidsverlies bij de evo's. Dit kan eenvoudig gepatcht worden! Staat samsung magician al geinstalleerd?

Verder is 4 gb RAM + een SSD + een goede kast met voeding niet alleen triestigheid. Daar zit nog best wel wat toekomst in en is een prima basis voor een leuk projectje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 18:07:
Fout.

1) iemand aanraden om een niet-supported, niet meer gepatched OS te draaien is sowieso erg onverstandig.
2) mits je genoeg RAM hebt is Windows 10 lichter dan Windows 7 op zelfde hardware en Windows 7 lichter dan Windows XP. RAM is hier het probleem niet, dus Windows 10 is daadwerkelijk sneller dan Windows XP.
Wat je kunt doen, is al het overbodige aan services en programma's strippen, om 'zoveel' mogelijk resources vrij te maken. Totalidea.com staat geloof ik een handvol van die tools.

Als dat gelukt is kan je kijken of je voor alles daadwerkelijk de laatste drivers hebt. Ik heb hier ook een notebook gehad waarvan blijkelijk alles op de standaard drivers van MS geinstalleerd stond. Nu dat er fatsoenlijke drivers achter zitten draait alles wat je ermee moet kunnen doen. M'n vriendin kan het gewoon gebruiken voor school dus.
Kan, maar het blijft gerommel in de marge. Grote probleem hier is dat die CPU naar 100% gaat voor het uitvoeren van eenvoudig werk (webbrowsen). Daar gaan een paar andere drivers weinig tot geen verandering in brengen.
deadmeatsubs schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:49:

Hmm, ik zie dat er een samsung ssd in zit. Misschien een goed idee om de firmware van de ssd te upgraden. Er was immers sprake van een snelheidsverlies bij de evo's. Dit kan eenvoudig gepatcht worden! Staat samsung magician al geinstalleerd?
Snelheidsverlies bij I/O, maar we hebben het wederom over een systeem dat CPU-limited is. Ook dit kan geen kwaad maar gaat allerminst zoden aan de dijk zetten bij het fundamentele probleem.
Verder is 4 gb RAM + een SSD + een goede kast met voeding niet alleen triestigheid. Daar zit nog best wel wat toekomst in en is een prima basis voor een leuk projectje!
Eens. Met een betere CPU kan dit een perfect systeempje worden voor licht werk.

Maar...
Tengri schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 17:55:
Volgens mij is de moederbord die erin zit een mini-ITX want een micro-ATX is het niet. Er zijn namelijk geen slots.

[afbeelding]

Welke mini-ITX is goed voor een core2 processor?

[...]

Ik heb een core2 processor liggen. Als ik de moederbord vervang dan is het volgens mij een top PC. Denk je dat het hem waard is?
Ho even... zonder enige twijfel zou een Core2Duo dit ding als dag en nacht veranderen. Maar hou er rekening mee dat deze behuizing waarschijnlijk een uitermate beperkte voeding heeft en bovendien zeer beperkt hitte kan afvoeren.

De E-350 heeft een TDP van 18W. Dat is weinig. Exact hoeveel je Core2Duo slurpt kunnen wij natuurlijk niet zeggen als je niet de moeite neemt om te posten exact welke je hebt het is een beetje vermoeiend dat je zo weinig info geeft en wij alle data en specs een voor een uit je moeten pulken..., maar de meeste desktop C2D modellen hebben een TDP van 65W. Niet extreem veel, maar ruim drie keer zoveel als wat erin zit. Grote kans dat de voeding dat niet trekt, grote kans dat de behuizing die warmte niet af kan voeren.

Als je wilt weten exact wat mogelijk is, geef ons het exacte typenr van de behuizing (staat er geheid ergens in/op) en van de voeding erin (kan zijn dat het een eigen typenr heeft, maar kan ook onderdeel zijn van behuizing. Als dit zelfbouw was verwacht ik vooral een PicoPSU).

Kun je dat niet achterhalen, dan moet je er vanuit gaan dat wat erin zit de max is dat stabiel werkt. 18W dus. Je zult iets moeten vinden met gelijke of lagere vermogen. Gelukkig leven we niet meer in 2011 en heb je aanzienlijk meer opties rond een dergelijk verbruik. Waar ik dan gelijk aan denk is een Intel Bay Trail based quad-core Atom, bijvoorbeeld de Celeron N1900. Ding heeft een TDP van 10W, dus kan prima. Je hebt verschillende mobo's met dat bord erop voor rond de EUR 75 en het is een forse vooruitgang tov de E-350. Het blijft echter een low-power, low-performance design.

Wil je maximale met die TDP, dan moet je kijken naar laptop-varianten van nieuwere CPUs die op een mITX bord geprikt zijn. Ik zie voor niet al teveel meer een Biostar bord met een Mobile Celeron 1037U. Dat is een Ivy-Bridge CPU en maakt gehakt van alle Atom-derivaten (het presteert vergelijkbaar met een Core2Duo E6300) - en met een TDP van 17W moet het qua verbruik en warmte lukken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Modbreak:Een topic per vraag is meer dan voldoende. Crossposten is hier iig niet de bedoeling. Ik heb je twee topics samengevoegd.

Gaat het lukken?

Huidige componenten:
-AMD E-350D
-SSD Samsung 120 Gb
-AMD Radeon HD6300

Afbeeldingslocatie: http://oi64.tinypic.com/2e0jx5h.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi65.tinypic.com/2zzm23n.jpg

Ik zoek een?
Ik heb deze pc voor 80 euro gekocht maar de pc is erg langzaam. Mijn plan is om de moederbord te vervangen zodat ik mijn oude core2 erin kan stoppen. Gaat dat lukken?

Wat is je budget?
Ongeveer 50 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Hij is voor mijn opa en hij geeft daar niet om.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De PC is voor mijn opa. Hij gaat de PC gebruiken voor facebook, youtube en marktplaats.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 28-02-2016 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:29:
De vraag is of er uberhaubt een ander type moederbord in zal passen of niet. Daar kan je alleen achter komen door het apparaat open te halen, wat foto's te maken en dat eventueel hier te plaatsen.

Er kan namelijk verschil in formaat (ATX/MATX) zitten en de voeding met de aansluitingen kan ook afwijken (Denk aan HP of Compaq spullen).
dion_b schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:14:
[...]

Fout.

1) iemand aanraden om een niet-supported, niet meer gepatched OS te draaien is sowieso erg onverstandig.
2) mits je genoeg RAM hebt is Windows 10 lichter dan Windows 7 op zelfde hardware en Windows 7 lichter dan Windows XP. RAM is hier het probleem niet, dus Windows 10 is daadwerkelijk sneller dan Windows XP.

[...]

Kan, maar het blijft gerommel in de marge. Grote probleem hier is dat die CPU naar 100% gaat voor het uitvoeren van eenvoudig werk (webbrowsen). Daar gaan een paar andere drivers weinig tot geen verandering in brengen.

[...]

Snelheidsverlies bij I/O, maar we hebben het wederom over een systeem dat CPU-limited is. Ook dit kan geen kwaad maar gaat allerminst zoden aan de dijk zetten bij het fundamentele probleem.

[...]

Eens. Met een betere CPU kan dit een perfect systeempje worden voor licht werk.

Maar...

[...]

Ho even... zonder enige twijfel zou een Core2Duo dit ding als dag en nacht veranderen. Maar hou er rekening mee dat deze behuizing waarschijnlijk een uitermate beperkte voeding heeft en bovendien zeer beperkt hitte kan afvoeren.

De E-350 heeft een TDP van 18W. Dat is weinig. Exact hoeveel je Core2Duo slurpt kunnen wij natuurlijk niet zeggen als je niet de moeite neemt om te posten exact welke je hebt het is een beetje vermoeiend dat je zo weinig info geeft en wij alle data en specs een voor een uit je moeten pulken..., maar de meeste desktop C2D modellen hebben een TDP van 65W. Niet extreem veel, maar ruim drie keer zoveel als wat erin zit. Grote kans dat de voeding dat niet trekt, grote kans dat de behuizing die warmte niet af kan voeren.

Als je wilt weten exact wat mogelijk is, geef ons het exacte typenr van de behuizing (staat er geheid ergens in/op) en van de voeding erin (kan zijn dat het een eigen typenr heeft, maar kan ook onderdeel zijn van behuizing. Als dit zelfbouw was verwacht ik vooral een PicoPSU).

Kun je dat niet achterhalen, dan moet je er vanuit gaan dat wat erin zit de max is dat stabiel werkt. 18W dus. Je zult iets moeten vinden met gelijke of lagere vermogen. Gelukkig leven we niet meer in 2011 en heb je aanzienlijk meer opties rond een dergelijk verbruik. Waar ik dan gelijk aan denk is een Intel Bay Trail based quad-core Atom, bijvoorbeeld de Celeron N1900. Ding heeft een TDP van 10W, dus kan prima. Je hebt verschillende mobo's met dat bord erop voor rond de EUR 75 en het is een forse vooruitgang tov de E-350. Het blijft echter een low-power, low-performance design.

Wil je maximale met die TDP, dan moet je kijken naar laptop-varianten van nieuwere CPUs die op een mITX bord geprikt zijn. Ik zie voor niet al teveel meer een Biostar bord met een Mobile Celeron 1037U. Dat is een Ivy-Bridge CPU en maakt gehakt van alle Atom-derivaten (het presteert vergelijkbaar met een Core2Duo E6300) - en met een TDP van 17W moet het qua verbruik en warmte lukken.

mitsumark schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:34:
[...]

Mee eens.

Gewoon een goede upgrade er tegenaan gooien en dan kun je weer jaaaaren vooruit met een super snel syteem.
V&A aangeboden: MSI B85I (3 weken oud)
V&A aangeboden: Intel Celeron G1840 Boxed
(mits het past en je het geheugen kunt overzetten natuurlijk, daarvoor mist nog wat informatie)

Het systeem van de post hierboven is qua processor natuurlijk een stuk sterker dan de E350, maar eveneens niet erg snel omdat de SSD ontbreekt (en uiteraard nog steeds fors minder snel dan een recente celeron/pentium).
Ik heb foto's genomen:
Moederbord vervangen om mijn oude core2 erin te stoppen?
De E-350 heeft een TDP van 18W. Dat is weinig. Exact hoeveel je Core2Duo slurpt kunnen wij natuurlijk niet zeggen als je niet de moeite neemt om te posten exact welke je hebt het is een beetje vermoeiend dat je zo weinig info geeft en wij alle data en specs een voor een uit je moeten pulken..
Ik had ergens al verteld dat ik een core 2 heb op 2.13 ghz. :)

Ik denk niet dat het aan de SSD ligt maar aan de CPU. De CPU zit telkens op 100%.

[ Voor 9% gewijzigd door Tengri op 28-02-2016 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:24
Heb je dan niet ook nog een losse GPU nodig voor bij je core2duo?

Voor rond de 50-60 euro heb je ook genoeg bordjes met bv een J1900 of de modernere N3050.
bv
pricewatch: ASRock N3050M

Als dit te ver buiten je budget is kan je ook kijken naar de kleinere AMD boards met een A1 pocket.

bv

pricewatch: ASRock QC5000M-ITX/PH

Of je pakt een moederboard + cpu combo met de amd A1 pocket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:46
Kun je nog uitzoeken wat voor voeding erin zit? Dat ding waar alle kabels uit komen. Zit waarschijnlijk ook een losse adapter bij.
Je E6400 heeft een TDP van 65W, samen met andere onderdelen moet je waarschijnlijk een >100W voeding hebben.

Daarnaast denk ik dat het een hele uitdaging wordt om een mini ITX socket 775 moederbord met integrated graphics te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
mitsumark schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:45:
Kun je nog uitzoeken wat voor voeding erin zit? Dat ding waar alle kabels uit komen. Zit waarschijnlijk ook een losse adapter bij.
Je E6400 heeft een TDP van 65W, samen met andere onderdelen moet je waarschijnlijk een >100W voeding hebben.

Ik denk dat het een hele uitdaging wordt om een mini ITX socket 775 moederbord met integrated graphics te vinden.
justahuman schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:43:
Heb je dan niet ook nog een losse GPU nodig voor bij je core2duo?

Voor rond de 50-60 euro heb je ook genoeg bordjes met bv een J1900 of de modernere N3050.
bv
pricewatch: ASRock N3050M

Als dit te ver buiten je budget is kan je ook kijken naar de kleinere AMD boards met een A1 pocket.

bv

pricewatch: ASRock QC5000M-ITX/PH

Of je pakt een moederboard + cpu combo met de amd A1 pocket.
Ik had al gekeken wat voor voeding die heeft maar ik kon het niet vinden. Ik zal vanavond weer eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tengri schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:19:
[...]

Ik had ergens al verteld dat ik een core 2 heb op 2.13 ghz. :)
Zucht... waarom moeten wij jouw raadsels gaan zitten oplossen :?

Er zijn meerdere Core2 CPUs op 2.13GHz, geef toch gewoon typenr :O

Al helemaal relevant omdat er een Core2Duo is op 2.13GHz met 17W TDP, al is de kans klein dat je een SL9600 hebt
Tengri schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:46:
[...]

Ik had al gekeken wat voor voeding die heeft maar ik kon het niet vinden. Ik zal vanavond weer eens kijken.
Geef iig (zoals meermaals gevraagd) exacte typenr van de kast. Als ik het zo zie is die voeding fabrieks-af ingebouwd, dus zal het geen eigen typenr hebben.

[ Voor 46% gewijzigd door dion_b op 28-02-2016 16:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Tsurany schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:38:
4 gb.

Ik had foto's geüpload maar ik zie dat ze al verwijderd zijn.

Ik zal die overnieuw uploaden.

[afbeelding]

[afbeelding]

[ Voor 11% gewijzigd door Tengri op 28-02-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
dion_b schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:52:
[...]

Zucht... waarom moeten wij jouw raadsels gaan zitten oplossen :?

Er zijn meerdere Core2 CPUs op 2.13GHz, geef toch gewoon typenr :O

Al helemaal relevant omdat er een Core2Duo is op 2.13GHz met 17W TDP, al is de kans klein dat je een SL9600 hebt

[...]

Geef iig (zoals meermaals gevraagd) exacte typenr van de kast. Als ik het zo zie is die voeding fabrieks-af ingebouwd, dus zal het geen eigen typenr hebben.
Niet iedereen is een computer expert. Hoe moet ik weten weke type nummer mijn oude core2 is? Type van de kast kan ik wel vinden denk ik als dat ten minste ergens staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Tengri op 28-02-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Intel_Core_2_Duo_E6300_IHS.jpg
Het staat er gewoon op...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Ok, je hebt gelijk:

core 2 duo: 6400
SL9S9 MALAY
2.13 ghz/2m/1066/06

Kastnummer/type zal ik morgen wel naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:14:
[...]

Fout.

Denk niet dat je begreep wat ik bedoelde. De specs van die PC komen overeen met een "Windows XP ready" systeem, en niet voor W7/10 ofzo met alle toeters en bellen. Tegenwoordig worden vaker PC's & laptops verkocht met minimale specs en toch het laatste OS, omdat Microsoft het verbied te kiezen uit 7 bijv.
Niet geschoten is altijd mis... Met goede drivers en minimaal aan resources kom je ook ver genoeg.

Mini-itx voor Intel is prima mogelijk. Kijk eens op tweedehands kanalen, marktplaats, V&A, er zijn ook bedrijven die prima upgrades aanbieden voor een zachte prijs. De rest zoals SSD en dergelijk laat je zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hmm, de voeding in die kast lijkt sterk op deze:
https://azerty.nl/8-1831-513069/lc-power-lc-1350mi.html
Da's toch een 75watter. Daar mag je wel wat aan hangen.
En er zijn er nog wel een paar meer met een soortgelijke voeding aan boord, oplopend tot zo;n 120watt.

Daar moet je toch een Core2Duo E6400 mee kunnen voeden, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 58485 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 21:13:
[...]

Denk niet dat je begreep wat ik bedoelde. De specs van die PC komen overeen met een "Windows XP ready" systeem, en niet voor W7/10 ofzo met alle toeters en bellen. Tegenwoordig worden vaker PC's & laptops verkocht met minimale specs en toch het laatste OS, omdat Microsoft het verbied te kiezen uit 7 bijv.
Muv RAM maken die specs niet uit. Windows 10 zal in de regel taken sneller uitvoeren dan Windows XP (en Windows 7) vanaf 1GB RAM. Hier is 4GB voorhanden. Windows 10 zal er sneller op draaien. Het probleem is hoegenaamd niet het OS maar de CPU-gebruik van de webbrowser. Onder een lichte Linux-distro die nog kan draaien op een Pentium 1 zou je er net zo hard tegenaan lopen.
McKaamos schreef op zondag 28 februari 2016 @ 22:22:
Hmm, de voeding in die kast lijkt sterk op deze:
https://azerty.nl/8-1831-513069/lc-power-lc-1350mi.html
Da's toch een 75watter. Daar mag je wel wat aan hangen.
En er zijn er nog wel een paar meer met een soortgelijke voeding aan boord, oplopend tot zo;n 120watt.

Daar moet je toch een Core2Duo E6400 mee kunnen voeden, lijkt me.
Als het 75W is, is het krap voor een 65W TDP CPU. Bedenk dat de C2D geen iGPU heeft, dus moederbord chipset moet dat leveren. Heb niet zo 1-2-3 cijfers voor pakweg een G31 of G41 chipset kunnen vinden, maar het zal al snel richting 10W gaan. Dan moet je nog de SSD, USB enz voeden. Je zit dan volledig tegen de limieten van je PSU aan.

Edit:
Heb nog steeds geen TDP voor de G31/G41 gevonden, wel voor de iets oudere i945GC. 25.5W :o

Mag duidelijk zijn dat 65W+25W veel teveel is voor een 75W voeding.

En al zou dat goed gaan, je zit nog steeds met een zeer kleine case die nauwelijks warmte af kan voeren. Ik heb een Atom 230+945GC in zo'n geval gehad. Ik moest deksel van de kast laten om te zorgen dat de boel niet onder load volledig overhitte. De kleine fans konden dat al niet aan (en maakten sowieso een rotherrie).

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 28-02-2016 23:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Ik heb de kast weer opgetrokken maar ik zie nergens de kast nummer of wat voor een voeding die heeft. :/

Enige wat ik zie is dat op dat zwarte kabeltje van de voeding dit vermeld staat:

BE 125*C VW-1

Tube 125*C VW-1 H

Op het moederbord zie ik een stickertje met dit:

E350M1

P 1.80-15B

[ Voor 50% gewijzigd door Tengri op 29-02-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

E350M1 klinkt als een Asrock E350M1, maar dat was al uit je foto hierboven duidelijk.

Kast is relevanter. De opschriften op de kabeltjes gaan puur over specs van de kabeltjes en daar heb je niet zoveel aan.

Ik zou verwachten dat er een sticker met enige vorm van getallen op de buitenkant van de kast zou staan, ws aan onderzijde (want achterkant is niets meer dan ATX backplate).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Ik heb de oorspronkelijke eigenaar gemaild om van hem de details te krijgen die ik wil weten. Helaas nog geen antwoord van hem. In de tussen tijd heb ik nog wat foto's gemaakt. Misschien herkennen jullie de case?

Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/5361p1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/i728fo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/2emkdo4.jpg

Ik heb overal gekeken. Geen sticker met de kasttype of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Ik heb het opgegeven. Ik denk dat ik hem ga verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185331

Tengri schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:48:
Ik heb het opgegeven. Ik denk dat ik hem ga verkopen.
Ik heb ook een pc van ongeveer deze specs en hij loopt als een trein. Het is zelfs een laptop en draait met gemak windows 10. Misschien is er toch iets stuk gegaan. Latje van je ram geheugen is misschien stuk. Of trim van SSD functioneerd niet zo goed. Je zult meer kosten en tijd eraan verspillen, succes met het door verkopen van de kapotte pc. 8)7 Gooi hem liever naar het stort ;)

PS ik hoop dat je reinstall van het os al hebt geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 185331 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:29:
[...]

Ik heb ook een pc van ongeveer deze specs en hij loopt als een trein. Het is zelfs een laptop en draait met gemak windows 10. Misschien is er toch iets stuk gegaan. Latje van je ram geheugen is misschien stuk. Of trim van SSD functioneerd niet zo goed. Je zult meer kosten en tijd eraan verspillen, succes met het door verkopen van de kapotte pc. 8)7 Gooi hem liever naar het stort ;)

PS ik hoop dat je reinstall van het os al hebt geprobeerd.
Wat defineer jij als ongeveer dezelfde specs?
En wat is jouw defintie van 'als een trein'?
Dat zijn nogal brede begrippen, namelijk. Als de specs gelijk zijn en jij bent een AthlonXP gewend, ja dan is dit ding snel. Aan de andere kant, mijn mobieltje rendert webpages sneller dan het genoemde apparaat. Qua specs ligt dat in de buurt, maar toch doet die het sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb een vergelijkbaar systeem als HTPC en dat is prima voor het afspelen van videos, maar in de uitzonderlijke gevallen dat je er iets anders mee wilt doen, is het vervelend langzaam, ook na het tweaken van Windows 10, met SSD en 4 GB RAM. Je kunt inderdaad beter iets snellers nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-07 12:36

JesseMacaw

Electronicafanaat

Ik heb hier een Acer XC100 staan, ook met 4GB werkgeheugen, een AMD E-350D en dan zelfs nog een klassieke harde schijf van tien jaar terug (het 1TB model zit nu in mijn desktop :P), en dat ding werkt prima met Windows 7 om op het internet te surfen. Inderdaad dan wel met een AdBlocker er op, als het kan ook even Ghostery, maar het werkt allemaal wel. Met Ubuntu werkt het daarentegen wel echt als een trein, dan kan ik gewoon 1080p YouTube filmpjes kijken.
Tengri schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:37:
Er zit gewoon een clean installatie van Windows 7 op. De enige programma's die erop staan is Chrome browser en Avast. Verder helemaal niks. Bij matig gebruik is de temperatuur 60-70c.
Als je het mij vraagt gaat het hier dus verkeerd: Avast is een relatief zware anti-virus, dan kun je beter Microsoft Security Essentials installeren. Daarnaast: 60-70°C?! 8)7. Die van mij hier komt niet verder dan 40°C onder maximale load. Hij werd eerst ook >60°C onder maximale load, maar nadat ik de koelpasta had vervangen ging de temperatuur omlaag en presteerde het systeempje veel beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:48
Als ik die foto's van de kast zie, dan denk ik dat het inderdaad een HTPC is. Puur bedoeld voor streamen met OpenELEC / Xbmc / Kodi onder Linux. Niet geschikt voor desktopgebruik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

De behuizing betreft een pricewatch: LC-Power LC-1320mi en heeft een externe voeding. Zoeken naar gegevens van de voeding binnen de behuizing levert niets op, daarvoor moet je op de adapter buiten de behuizing kijken. Het zal een 75w voeding zijn van vertrouwde LC-Power kwaliteit. Daar zou ik geen 65w cpu aan toe vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Om een kleine update te geven. Ik heb de pc verkocht voor 80 euro en voor 150 euro de Asus UN42 gekocht. Echt een wereld van verschil. :)
Pagina: 1