Dell inspiron n5110 (i7) extra ram kan niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisoe
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-09-2022
Ik gebruik mijn dell inspiron n5110 (de Intel i7 versie) voor het monteren van video's. Alleen tijdens het monteren loopt de videospeler vaak vast. Na een korte zoektocht in taakbeheer kom ik er achter dat mijn ram geheugen voor 95% vol zit. Ik wil dus mijn 6gb ram uitbreiden met nog eens 8 gb. Er is nog een geheugenslot vrij op mijn laptop maar ik lees op meerdere websites dat BIOS totaal max 8gb toestaat. Is dat nog steeds zo als je update vaan Windows 10. En kan je het in BIOS aanpassen? En wat is een goede geheugenkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Hoeveel geheugensloten heeft die laptop? 6GB is geen bestaande modulegrootte, je zal voor 2 x 4GB moeten gaan.
Ik neem tenminste aan dat er 2 geheugensloten aanwezig zijn.
Het updaten van het bios en upgraden naar windows 10 brengen geen verandering in de maximale geheugengrootte.
Voor advies betreffende geheugen hebben wij: Componenten Aankoopadvies
Mocht je er na eigen onderzoek niet uitkomen.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 27-02-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07 12:27

JesseMacaw

Electronicafanaat

Als er 6GB in de laptop zit, dan is dat één module van 4GB en één module van 2GB, maar het kan zijn dat een deel vastgesoldeerd is op het moederbord. Als ze allebei vervangbaar zijn dan kun je gaan voor 2x4GB, als dat niet zo is dan kun je niet meer geheugen gebruiken dan je nu hebt, omdat je geen 6GB module kunt kopen. Je zit vast aan de limiet van 8GB, de laptop zal nooit meer kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JesseMacaw schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:31:
Als er 6GB in de laptop zit, dan is dat één module van 4GB en één module van 2GB,
Hij geeft aan dat er een slot vrij is, verder heeft deze laptop inderdaad 2 geheugensloten en zit er geen ram op het moederbord gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 13:24
Staat er niet iets op de productpagina van Dell over het limiet? Ik heb een 13Z en daar stond op de productpagina gewoon vermeld dat er een of andere hardwarematige limiet was waardoor meer dan 8GB niet mogelijk was. Geen idee meer wat precies de reden was, maar het stond er gewoon bij dus.

Zoals ook al door E65 aangegeven gaat het draaien van een ander OS geen oplossing zijn voor een hardwarematig limiet.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07 12:27

JesseMacaw

Electronicafanaat

Anoniem: 263284 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 15:01:
[...]
Hij geeft aan dat er een slot vrij is, verder heeft deze laptop inderdaad 2 geheugensloten en zit er geen ram op het moederbord gesoldeerd.
Maar daar zit het probleem: je kunt géén 6GB RAM hebben in één module. Dus óf beide sloten zijn bezet, óf er zit geheugen op het moederbord. Als dat laatste niet het geval is, moeten dus beide sloten toch bezet zijn.
In ieder geval gaat een OS update inderdaad niet helpen, en ben je met de laptop gebonden aan de limiet van 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JesseMacaw schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 17:19:
[...]

Maar daar zit het probleem: je kunt géén 6GB RAM hebben in één module. Dus óf beide sloten zijn bezet, óf er zit geheugen op het moederbord. Als dat laatste niet het geval is, moeten dus beide sloten toch bezet zijn.
In ieder geval gaat een OS update inderdaad niet helpen, en ben je met de laptop gebonden aan de limiet van 8GB.
Of hij is in de war met virtueel geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisoe
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-09-2022
Na een kleine blik op mijn systeem staat er dat ik inderdaad 6 gb ram heb. Het kan zijn dat mijn vader er ooit 2gb bij heeft gedaan. (de computer worst standaard met 4 gb geleverd..) Als ik de 2 gb nu vervang voor 8 gb werkgeheugen heb ik dan 12 gb ram? en wat is een goede ddr3 geheugenkaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Frisoe schreef op zondag 28 februari 2016 @ 00:03:
Als ik de 2 gb nu vervang voor 8 gb werkgeheugen heb ik dan 12 gb ram?
Nee je hebt dan geen 12GB, de limiet is 8GB.
en wat is een goede ddr3 geheugenkaart?
Verschillende geheugenfabrikanten hebben een tool op hun site die advies geeft. begin daar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-07 02:14

ThaHandy

Discovery Channel

De CPU bepaald de MAX GB tegenwoordig, niet het moederbord.

De i7-2630QM ondersteund 16GB dmv 2 sloten. Als jij 2 reepjes in je laptop hebt
(/edit ja dus, 2 SODIMM boven elkaar) kan je deze gewoon omwisselen door er 2x 8GB in te inprikken.

Mijn HP Elitebook 8460p (i5-2540M) kwam ook met 1x 4G en heb ik geüpgraded met 2x 8GB Kinston Valueram, wat gewoon netjes werkt :*)

[ Voor 7% gewijzigd door ThaHandy op 28-02-2016 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThaHandy schreef op zondag 28 februari 2016 @ 02:28:
De CPU bepaald de MAX GB tegenwoordig, niet het moederbord.
Dat hangt er maar net vanaf, als het bios een restrictie bevat krijg je mooi nul op het rekest.
Dat het bij sommige laptops wel werkt is een experiment wat ik gezien de prijs en ervaring van de TS niet zou gaan starten.
Pagina: 1