• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:48
Sinds 2012 ben ik in het bezit van een Canon 5DII. Destijds een upgrade van een Nikon D200. Deze stap heb ik gemaakt omdat ik video wou gaan gebruiken. Voor mijn studie moet ik veel proces foto's maken maar ook veel video's. Daarnaast heb ik mijn eigen bedrijf en word ik regelmatig gevraagd om evenementen vast te leggen (voornamelijk fotografie). Zelf maak ik ook korte product video's van mijn eigen of andermans producten. Ik neem mijn 5DII + 24-70 f2.8 van Tamron dagelijks mee. Hij zit standaard in mijn tas.

De 5DII begint nu op een aantal punten verouderd te worden en ik ben aan het kijken voor een upgrade maar dan komt de grote vraag wat is nou een verstandige upgrade.

Wat ik nu heb liggen:
5DII
Tamron 24-70 f2.8
Samyang 14 f2.8
Canon 50 f1.8 STM
Canon 85 f1.8
Canon 430 EX II
(Nog wat goedkope of merk onafhankelijke assesoires zoals een Rode videomic pro, statieven, etc.)

Wat mijn wensen zijn:
- (Veel) betere scherpstel module. Nu mis ik regelmatig een shot omdat de 5DII dat gewoon niet red.
- 4K filmen (De scherpte + bewegingsruimte die je krijgt om later nog te croppen vind ik erg belangrijk)
- Betrouwbare en stevige body
- Stabilizatie voor bij het filmen, dit kan zowel in de lens als in de camera gebreuren (Tamron 24-70 is nu ideaal daarvoor)
- Betere ISO prestatie. Met ISO 6400 kunnen filmen en dan relatief schone plaatjes.
- Vergelijkbare DOF van de Tamron bij 2.8 met een allround lens.

Nice to haves:
- GPS voor tijdens mijn vakanties
- Kleiner formaat/gewicht omdat ik toch altijd mijn camera meeneem
- Touchscreen
- Connectie naar een mobiele telefoon om snel tijdens een evenement een foto te kunnen sturen voor social media.

Budget: 2000 euro
(Stel dat er van merk gewisseld moet worden kan alles via marktplaats verkocht worden, wat meer ruimte geeft aan het budget)

Je hebt natuurlijk de 5D3 die ik als opvolger kan gaan gebruiken maar die heeft geen 4K. Is qua ISO prestatie bijna geen vooruitgang op de banding en tijdens film na, en is erg veel geld voor een relatief kleine upgrade. + dat ik niet zo gecharmeerd ben van de richting waarin Canon ontwikkeld. De nieuwe 80D die geen 4K ondersteund, dat verbaasd me zeer.

Dan zit ik nog te kijken naar een overstap richting Sony maar daar zou ik niet weten hoe die modellen staan in verhouding tot de 5D2.

De nieuwe Nikon D500 ziet er ook zeer interessant uit maar is nog niet op de markt + word krapjes qua budget. (De Nikon D200 had al een betere scherpstelmodule dan de 5D2 en de aan/uit knop zit rond de sluiterknop wat ik erg fijn vindt.)

Het is best wel een lastige keuze zo. Ik wil een slimme investering doen voor de komende 5 jaar en het moet daarom wel een goede upgrade zijn van de 5DII.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Klinkt als de 5d4, die volgens de rumors veel van je wensen gaat vervullen.
De vraag gaat nog een klein beetje zijn of die 4K gaat filmen, maar zo'n 50% kans van wel. Als die dat gaat kunnen, dan is je hele lijstje zo ongeveer afgevinkt :) (behalve budget :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 27-02-2016 13:44 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je de zelfde DoF wil behouden, waarom kijk je dan uberhaubt naar crop? Afgezien van de 18-35 (die niet gestabiliseerd is) zijn er weinig lenzen die echt boeiend zullen zijn.

Als je op korte termijn over wil stappen kun je imho beter kijken naar een Sony A7S. De 5D IV zal ver boven je budget gaan zoals Nomad al aangaf :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Ik denk dat wat je nu wilt nog niet in je budget beschikbaar is. Je 5D II heeft ook rond de €2500 gekost, en je eisen laten niet veel plaats voor minder. De Sony A7R II is nu de enige camera die aan je eisen voldoet, maar met (Metabones) EF adapter kost ie €4000.

In de toekomst zal wellicht een Canon 6D II of een 5D IV aan je verwachtingen voldoen, of anders een toekomstige Sony (A7 III) camera.

[ Voor 17% gewijzigd door Balance op 28-02-2016 10:45 ]

• walletje-w
Ik denk dus dat het verstandig is te wachten totdat de Canon 6DII en Canon 5D IV aangekondigd zijn om een keuze te maken. De Sony A7R II is inderdaad een prachtige camera en zou ik graag willen hebben. Overstappen naar Sony zou kunnen en is nog nooit zo makkelijk geweest door de metabones adapter.

Het verbaasd me dat er 8 jaar na de introductie van de 5DII nog geen goed betaalbaare upgrade is. Misschien zijn mijn eisen te hoog of mijn budget te laag. Maar gek vind ik het wel.

Ik zal nu nog even door sparen en dan over een half jaar de keuze maken. Dan verwacht ik te kunnen kiezen uit A7 RII, Canon 6D II of de 5D IV.

• Balance
Wat je zou kunnen doen is nu een Canon 80D kopen voor video, en deze weer verkopen als je naar een volgende body gaat. Dat kost je natuurlijk een paar honderd euro (200 tot 300 verlies schat ik) omdat de doorverkoop waarde daalt, maar dan heb je wel een uitstekende crop body voor video (welke 1080p tot 60fps doet) met snelle autofocus (met dual pixel AF (phase detection) tijdens video en live-view), goed touchscreen (voor touch AF) en de mogelijkheid om je microfoon aan te sluiten.

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-11 00:15
Kort gezegd je wensen zijn nog te vroeg, zeker binnen je gewenste budget lekker doorschieten met je huidige camera, koop een 4k videocamera en speel daar mee.

De huidige uhd televisie's gebruiken upscaling.
1080p is gewoon voldoende toon je materiaal niet op een uhd pc scherm maar op een uhd tv, niemand in de markt heeft dedicated 4k materiaal.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:49
walletje-w schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:32:
Ik denk dus dat het verstandig is te wachten totdat de Canon 6DII en Canon 5D IV aangekondigd zijn om een keuze te maken. De Sony A7R II is inderdaad een prachtige camera en zou ik graag willen hebben. Overstappen naar Sony zou kunnen en is nog nooit zo makkelijk geweest door de metabones adapter.

Het verbaasd me dat er 8 jaar na de introductie van de 5DII nog geen goed betaalbaare upgrade is. Misschien zijn mijn eisen te hoog of mijn budget te laag. Maar gek vind ik het wel.

Ik zal nu nog even door sparen en dan over een half jaar de keuze maken. Dan verwacht ik te kunnen kiezen uit A7 RII, Canon 6D II of de 5D IV.
Ha Wouter ;)

Kijkende naar je eisen zou een Sony A7RII een prima fit zijn. Maar zoals je zelf aangeeft zou ook ik het advies van mijn voorgangers herhalen. Aangezien je 6 maanden later pas de knoop gaat doorhakken zou ik doorsparen en kijken wat de komende tijd gaat brengen (en eventuele prijsdalingen Sony kennende).

Ondanks dat zou ik nog steeds aanraden om over 6 maanden tijd nog steeds te kijken naar de Sony A7RII of zelf een ander Sony model indien je prioriteiten deels veranderen. (A6300/Sony A7S II zouden interessant zijn als video je main focus zou zijn).

Ooit overwogen om video en foto op te splitsen? Het geeft je dan min of meer ook een 'backup body' + het feit dat je voor de meeste video opdrachten wel van te voren weet wanneer, wat en hoe.

• walletje-w
Balance schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:07:
[...]

Wat je zou kunnen doen is nu een Canon 80D kopen voor video, en deze weer verkopen als je naar een volgende body gaat. Dat kost je natuurlijk een paar honderd euro (200 tot 300 verlies schat ik) omdat de doorverkoop waarde daalt, maar dan heb je wel een uitstekende crop body voor video (welke 1080p tot 60fps doet) met snelle autofocus (met dual pixel AF (phase detection) tijdens video en live-view), goed touchscreen (voor touch AF) en de mogelijkheid om je microfoon aan te sluiten.
De 80D is inderdaad een uitstekende body maar zoals eerder genoemd wel crop, dan zouden mijn lenzen een ander bereik hebben. Vooral wide moet ik dan ook een 17-40 aanschaffen waarschijnlijk. Daarnaast gebruik ik autofocus bij filmen niet. Nu gebruik ik manual focus en dat werkt erg goed. Zeker in combinatie met Magic Lantern & focus peak.
edje-bel schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 01:06:
Kort gezegd je wensen zijn nog te vroeg, zeker binnen je gewenste budget lekker doorschieten met je huidige camera, koop een 4k videocamera en speel daar mee.

De huidige uhd televisie's gebruiken upscaling.
1080p is gewoon voldoende toon je materiaal niet op een uhd pc scherm maar op een uhd tv, niemand in de markt heeft dedicated 4k materiaal.
4K is vooral handig door de extra scherpte die het brengt ook als je je materiaal vervolgens op 1080P exporteert. Het verschil is zo ontzettend duidelijk. Mensen zien het verschil gewoon ook al hebben ze nog geen 4K beeldscherm.
k5052 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 08:44:
[...]

Ha Wouter ;)

Kijkende naar je eisen zou een Sony A7RII een prima fit zijn. Maar zoals je zelf aangeeft zou ook ik het advies van mijn voorgangers herhalen. Aangezien je 6 maanden later pas de knoop gaat doorhakken zou ik doorsparen en kijken wat de komende tijd gaat brengen (en eventuele prijsdalingen Sony kennende).

Ondanks dat zou ik nog steeds aanraden om over 6 maanden tijd nog steeds te kijken naar de Sony A7RII of zelf een ander Sony model indien je prioriteiten deels veranderen. (A6300/Sony A7S II zouden interessant zijn als video je main focus zou zijn).

Ooit overwogen om video en foto op te splitsen? Het geeft je dan min of meer ook een 'backup body' + het feit dat je voor de meeste video opdrachten wel van te voren weet wanneer, wat en hoe.
Ik ben een run & gun shooter. Het liefst alles in 1 body zodat ik zo flexibel mogelijk ben. Mocht ik in een positie zitten voor een prachtige foto en vervolgens komt er een onverwachte toespraak dan wil ik die op film vast kunnen leggen zonder te stressen waar is mijn video body. Daarnaast is 1080P op de 5DII redelijk/vaak goed genoeg voor klanten. Het is vooral het scherpstellen in iets minder goed verlichte omstandigheden of plekken waar mensen veel bewegen. (voor fotografie dan, film is manual)

Maar bovenstaande adviezen hebben me wel aan het denken gezet. Ik zou nu inderdaad een body kunnen kopen die me betere autofocus bied en die later weer doorverkopen. Ik hoef nu geen investering te doen voor de komende 4 jaar maar voor een half jaar zou ook kunnen. Dan zou ik kunnen kijken naar een tweedehands 5DIII. Over 2 weken ga ik op wintersport en afgelopen wintersport vakanties heb ik daar van groepen mensen foto's gemaakt terwijl ik naast ze van de piste af ging. Dan is een 5DII gewoon ontzettend traag.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Switchen van merk lijkt me niet verstandig met dat budget. Spullen leveren op marktplaats altijd minder op dan je hoopt.

De 5D Mark IV zal ook wel over dat budget heen gaan ben ik bang, aangezien mark III al bijna 2800 euro kost.

• Balance
Dan blijf ik bij m'n advies: Haal een 80D totdat je een fullframe camera vind die aan je eisen voldoet. Ja het is crop, maar de video- en autofocus performance zijn wel vele malen hoger. Je mist een beetje wide-angle, maar dat is dan ook alles. Als je hierdoor weer een jaar langer met je set-up doet dan valt die paar honderd euro verlies ook hartstikke mee. De eerste winkels hebben hem nu op voorraad, dus je kan hem nog voor je skivakantie hebben.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk daalt de nieuwprijs van een 80D over het komende half jaar alleen al 200-300 euro, dus dat verlies zal wel wat groter zijn, gok ik.
Pagina: 1