Is waterkoeling halen ''waard''?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TonyJ.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-08-2023
Hallo,

mijn PC zal tegen dinsdag avond klaar zijn. Ik heb momenteel een Scythe mugen 4 PCGH koeler op me processor. Mijn processor is een i7 4790K en staat op het moederbord genaamd: Gigabyte Z97X Gaming 3. Is het nu waard om waterkoeling te halen aangezien ik wil gaan OC'en. Ik ben nieuw in de waterkoeling wereld. Is het dan een betere keuze om een waterkoeling te maken die al kant en klaar is? Zoals een Corsair H60? Of zou ik met custom beginnen? Ik heb een Antec 900 kast en weet niet hoe ik het voor mekaar zou krijgen om me radiator te plaatsen aangezien er bovenaan een 200mm fan opening zit en dus niet een rechthoekige plaats voor je radiator mooi op te plaatsen. Me vriend kan me erbij helpen, die heeft zelf ook een custom waterkoeling en heeft al jaren ervaring. Heb wat afbeeldingen geupload. Ik zie dat je ook kan boren voor cable management maar ik weet niet hoe ik er aan zou moeten beginnen. Heb ook twee voorbeelden hoe ik de waterkoeling in me kast zou kunnen plaatsen. Afbeeldingen komen van mensen met een Antec 900. Ik denk dat het blauwe model beter zou passen aangezien ik blauw toetsenbord heb en ook 3 blauwe LED fans. Je kan zien op het witte model dat het reservoir dan weer rechts staat, verticaal ipv. beneden, horizontaal bij het blauwe model. Ik zou het liefst hebben dat het reservoir dan rechts staat, verticaal zoals bij het witte model te zijn. Ik hoor graag jullie advies.

Linkje van afbeeldingen: http://imgur.com/a/YO7Fj

Met vriendelijke groet,
Tony

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TonyJ. schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:18:

Ik ben nieuw in de waterkoeling wereld.
...
Of zou ik met custom beginnen?
...
Me vriend kan me erbij helpen, die heeft zelf ook een custom waterkoeling en heeft al jaren ervaring.
...
ik weet niet hoe ik er aan zou moeten beginnen.
Bovenstaande 4 zinnen geven toch al aan dat je misschien gewoon even met je vriend een biertje moet gaan doen, even uitleggen wat je niet snapt en dan kan je samen misschien achter de PC gaan zitten en kijken wat er te koop is voor jouw budget (niet genoemd in de startpost) en hoe dat eventueel gaat passen in jouw huidige systeem?

Een AIO zou aan te raden zijn; desondanks kan de 4790K zonder al te veel problemen al richting de 4.6 tot 4.8GHz dmv BIOS-overclocking op air. Ik zie niet precies in waarom je voor 20% snelheidswinst al op water wil gaan koelen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TonyJ.
Dankjewel voor je antwoord.
Is 4.8GHz mogelijk met mijn koeler dan? En het is dus niet waard om naar waterkoeling te gaan voor die 20% meer?

Mvg

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:10
Is 4.8GHz mogelijk met mijn koeler dan? En het is dus niet waard om naar waterkoeling te gaan voor die 20% meer?
Wellicht is het mogelijk maar dat hangt ook van de cpu af hoe ''goed'' deze is, betere cpu's hebben minder voltage nodig op een hogere clocksnelheid waardoor ze minder warm worden, probeer het eens zou ik zeggen.
Daarnaast is custom waterkoeling vrij prijzig, denk aan bedragen rond de 200euro en hoger.

• TonyJ.
Kan ik dan hoger gaan dan 4.8 met een AIO waterkoeling? Had vroeger me i7 ook op 4.8 en toen draaide hij met prime 80 graden...

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Silicon lottery.... Kunnen wij niet in onze glazen bol zien. Voor zelfste geld heb je een cpu die eruit klapt met 1% overclock :P

Een degelijke air cooler en airflow is net zo goed\beter/goedkoper als een goedkope aio waterkoeling btw.

[ Voor 29% gewijzigd door SadisticPanda op 27-02-2016 13:04 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Ik ben van mening dat waterkoeling al een tijdje overbodig is geworden met de huidige tdp s. misschien nog voor amds die erg hoog zijn geclocked maar voor de rest is een wc setje tegenwoordig meer voor de looks. met een goede cpu koeler bereik je vergelijkbare temperaturen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Waarom wil je graag ver overclocken? Wat doe je precies met die i7 & Hyperthreading?
Als je zware softwarepakketten draait kan ik er iets van begrijpen, maar als het puur voor gaming is niet :+

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 27-02-2016 16:45 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:11
Op de 4790k niet,als je tot de 4.8 wilt.
Het is natuurlijk eerst de vraag of je een goed exemplaar te pakken hebt.

Voor 4.8 ben je echt wel waterkoeling nodig om de temperaturen binnen de perken te houden,of je moet een exstreem goed exemplaar hebben die met lage vcore 4.8ghz stabiel draait

• TonyJ.
Alright, ik zal er maar van afblijven en gewoon standaard laten draaien, dankje voor het advies. Nog 1 vraagje. Ik heb zo paar weken geleden 2x Corsair SP120's Blue LED gekocht voor vooraan in de kast, nu heb ik door dat ik SP's heb gekocht ipv. AF's. SP is bedoelt voor op radiator van waterkoeling te plaatsen, AF is bedoelt voor airflow toch? Moet ik dan echt AF's gaan halen of zijn SP's ook prima voor airflow?

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-02 23:57
Dat zou ik doen ja. En koop een leuke luchtkoeler en prop die twee SPs daarop. Als je googled naar corsair AF and SP airflow vind je vast een aantal charts.

• TonyJ.
Oke. Ik heb trouwens de Scythe Mugen 4 PCGH, is die niet goed dan als luchtkoeler? Heb daar ook 2 ventilatoren bij gekregen maar de SP's zullen beter zijn dan die, of niet?

• TonyJ.
Deze koeler heb ik dus momenteel met 2 fans aan zijkant. https://www.alternate.be/...duct/1097611?event=search

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@TonyJ. je kan je reacties wijzigen en aanvullen, dubbel posten na jezelf is niet de bedoeling.

Ik zou met waterkoeling vriend gewoon gaan kijken wat er met je huidige koeler te behalen is.

de SP fans zijn beter, maar ook een stuk lawaaiiger. draaien ze nu volgas in je kast en heb je er geen last van, dan zou ze omwisselen nog wel wat verbetering geven.

Nukezone FTW

Pagina: 1