Wat veroorzaakt dit probleem nu eigenlijk? [DHCP]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Dag allen,

Ik heb redelijk wat kennis (als eindgebruiker, niet professioneel!) van netwerken. Toch heb ik nu de 2e keer een probleem waar ik niet heel makkelijk uitkom.

Situatie: gisteren klapte omstreeks 21:00 mijn internet eruit. WiFi verbinding bleef werken (verbonden met de router) zolang ik beneden was. Kwam ik eenmaal boven (waar een Apple Time Capsule staat) dan sprong mijn telefoon over naar 4G. Even in de router kijken dan maar: http://192.168.1.1 is dat bij mijn RT-AC3200. Helaas pindakaas. Ging niet via mijn iMac met vaste LAN aansluiting. Modem losgekoppeld (Ziggp) om er zeker van te zijn dat die niet stoorde (lampjes brandden normaal dus meestal is dat geen ziggo storing).
Toen trok ik de Time Capsule eruit, power af dus, en toen switchte mijn telefoon direct weer over naar mijn WiFi. Precies op dat moment vloog mijn LAN verbinding er echter uit en gaf zichzelf (op de iMac) een IP-adres 169.zoveel (zelf toegekend dus).

Nu is het zo dat ik een tijdje terug datzelfde probleem had en toen bleek UPC Horizon de boosdoener te zijn. Beneden in de woonkamer staat een switch met 4 aansluitingen erop (TV, Receiver, PS3, Mediaplayer). UPC Horizon begon zelf DHCP adressen uit te delen na een update en dat stoorde op bepaalde apparaten bij mij. Toen ik deze switch eruit haalde (lees: de kabel van de Horizon box) functioneerde de LAN weer en de WLAN weer (ook kon ik de router in beide gevallen benaderen via 192.168.1.1). Dat heeft ervoor gezorgd dat Horizon nu exit is en een normale Pace box er staat. Wanneer ik nu echter de Time Capsule inplug: is m'n WiFi eruit. Zet ik de switch beneden op stroom dan valt mijn LAN weer uit en geen van die apparaten staat ingesteld om netwerkfuncties over te nemen.

Waar kan dit nu precies aan liggen? Wat stoort hier?

Situatie is als volgt:

Meterkast --> Router ---> NAS/SWITCH 1 (boven)/SWITCH 2 BENEDEN + 1x directe LAN naar iMAC vanaf de router.

Switches zijn Linksys LGS108P, router is RT-AC3200U van ASUS. NAS is een DS415+ Play. De router staat als enige geconfigureerd als DHCP server en vrijwel alle apparaten in huis, inclusief telefoons krijgen een vast IP toegewezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 27-02-2016 10:19 ]

Beste antwoord (via Typhone op 04-03-2016 06:44)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Zeker dat je DHCP range nergens overlapt met een van de vaste IP's? (je hebt het ws zoals ik, onder de 100 zijn vaste IP's)
Ik heb zelf een config met een vaste router van de provider, en een router met dd-wrt als bridge voor groter bereik; die laatste staat DHCP aan als forwarder naar de provider-router; daardoor zal ie alle DHCP requests (en vaste IP adressen die hij tegenkomt) direct doorgeven aan de provider-router.
Zolang dat nog niet ingesteld was, had ik ook soms de meest rare issue's (vooral als de DHCP in de provider-router er uit was geklapt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:16
Heb je die time capsule ingesteld als bridge?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-02 09:13
Als die horizon nog aan staat (wifi staat standaard aan bij dat ding) dan staat ie nog steeds ip's uit te delen over wifi.

Beter maak je even een tekening hoe je netwerk eruit ziet, want in je schema zien we ineens die time capsule niet (zit die bijv bedraad of via wifi ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Time Capsule zit bedraad aangesloten (nu niet). Horizon heb ik niet meer dat had ik vroeger bij een identiek probleem. Morgen gaat de router vervangen worden door de AC5300U en dan loop ik het geheel even na. Schema zal ik ook optekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Tekening maken is iets teveel werk dus ik werk even in stappen ;):

code:
1
2
3
4
5
6
Niveau 1: Bridge Modem --> Router
Niveau 2: Router -> NAS | Switch woonkamer | Switch Werkkamer | iMac

Probleem doet/deed zich voor bij Switch woonkamer:

Niveau 3.1 (switch woonkamer) -> Blu-Ray Speler | PS3 | Sony W955 TV | Mede8er Mediaplayer |

Wanneer de switch uit was: WiFi + LAN functionerend. Router benaderbaar.
Wanneer de switch aan was + Time Capsule uit: WiFi benaderbaar maar NIET de router, LAN niet.
Wanneer de switch aan was + Time Capsule (staat in Bridge modus) aan: WiFi niet/LAN niet

Gisteren 1 voor 1 de kabels van de switch losgemaakt. Na elke kabel losmaken deden we switch on/off + router reboot geven. Alles bleef werken TOTDAT de bluray speler werd aangesloten (bekabeld op de switch dus). Op het moment dat die erop komt klapt mijn hele netwerk eruit. Als iemand mij verklaren kan waarom dat is ben ik een blij man. We gebruiken de speler nooit en de speler stond zelfs uit (!). Aansluiten van de bluray speler op een andere switch geeft hetzelfde rare gedrag. De Time Capsule blokkeert linksom of rechtsom ook wanneer de bluray speler aangesloten zit. Deze situatie heeft echter 5 maanden lang probleemloos gewerkt tot vrijdagavond opeens...

Inmiddels is er een nieuwe RT-AC5300U aangesloten maar de andere router (RT-AC3200U) deed het prima. Iemand een verklaring hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Typhone schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:08:
Tekening maken is iets teveel werk dus ik werk even in stappen ;):

code:
1
2
3
4
5
6
Niveau 1: Bridge Modem --> Router
Niveau 2: Router -> NAS | Switch woonkamer | Switch Werkkamer | iMac

Probleem doet/deed zich voor bij Switch woonkamer:

Niveau 3.1 (switch woonkamer) -> Blu-Ray Speler | PS3 | Sony W955 TV | Mede8er Mediaplayer |

Wanneer de switch uit was: WiFi + LAN functionerend. Router benaderbaar.
Wanneer de switch aan was + Time Capsule uit: WiFi benaderbaar maar NIET de router, LAN niet.
Wanneer de switch aan was + Time Capsule (staat in Bridge modus) aan: WiFi niet/LAN niet

Gisteren 1 voor 1 de kabels van de switch losgemaakt. Na elke kabel losmaken deden we switch on/off + router reboot geven. Alles bleef werken TOTDAT de bluray speler werd aangesloten (bekabeld op de switch dus). Op het moment dat die erop komt klapt mijn hele netwerk eruit. Als iemand mij verklaren kan waarom dat is ben ik een blij man. We gebruiken de speler nooit en de speler stond zelfs uit (!). Aansluiten van de bluray speler op een andere switch geeft hetzelfde rare gedrag. De Time Capsule blokkeert linksom of rechtsom ook wanneer de bluray speler aangesloten zit. Deze situatie heeft echter 5 maanden lang probleemloos gewerkt tot vrijdagavond opeens...

Inmiddels is er een nieuwe RT-AC5300U aangesloten maar de andere router (RT-AC3200U) deed het prima. Iemand een verklaring hiervoor?
Waarom heeft alles een vast IP adres?
Krijg je geen IP conflict ergens (hoewel dit niet direct verklaart waarom je gehele netwerk down gaat, tenzij je gateway IP conflicted is)?

Dat het met een andere router wel werkt kan best komen doordat de configuratie verschilt. Heb je ook vaste adressen toegewezen in je AC3200U?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Voor het gemak heeft alles een vast IP-adres gekregen. (4x PS3, 2x PS4 bijv). De routers werken allebei goed trouwens. Zowel de 5300U als de 3200U functioneren prima zolang de bluray speler maar niet aangesloten is. Ik heb alle instellingen in dat ding nagekeken maar niks gezien wat storen kan. De routers zijn volledig gereset en weer opnieuw geconfigureerd (ik heb daar een checklist van (ik importeert NOOIT oude settings)). De vaste IP-adressen zijn weer toegewezen en de DHCP-range staat van 192.168.1.100 t/m 192.168.1.199 ingesteld.
IP-conflicten krijg ik nergens verder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
Zeker dat je DHCP range nergens overlapt met een van de vaste IP's? (je hebt het ws zoals ik, onder de 100 zijn vaste IP's)
Ik heb zelf een config met een vaste router van de provider, en een router met dd-wrt als bridge voor groter bereik; die laatste staat DHCP aan als forwarder naar de provider-router; daardoor zal ie alle DHCP requests (en vaste IP adressen die hij tegenkomt) direct doorgeven aan de provider-router.
Zolang dat nog niet ingesteld was, had ik ook soms de meest rare issue's (vooral als de DHCP in de provider-router er uit was geklapt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:11:
Dat ga ik in het weekend even uittesten. Ik heb onder de 100 niks vast zitten maar juist tussen de 100-199.

Voorbeeld:

192.168.1.180 PS3 Boven Fat
192.168.1.181 PS3 Boven Slim
192.168.1.182 PS3 Beneden Ultraslim
192.168.1.183 PS3 Travel
192.168.1.184 PS4 Boven
192.168.1.184 PS4 Travel

Wat ik vooral niet snap aan het geheel is dat alles 5 maanden vlekkeloos werkt en van het een op het andere moment eruit klapt door een blu-ray speler. Dat effect is/was zo groot dat ik nog steeds twijfel of het geen false positive is. De testen gisteren bewezen het echter direct. Waar ik de bluray speler ook inplug hij klapt direct mijn internet eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Kijk ook eens in de log van de DHCP server, misschien zit ie net aan de range van je vaste IP's en kan je de oorzaak zo bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:47
Typhone schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:15:
[...]

Dat ga ik in het weekend even uittesten. Ik heb onder de 100 niks vast zitten maar juist tussen de 100-199.

Voorbeeld:

192.168.1.183 PS3 Travel
192.168.1.184 PS4 Boven
192.168.1.184 PS4 Travel

Wat ik vooral niet snap aan het geheel is dat alles 5 maanden vlekkeloos werkt en van het een op het andere moment eruit klapt door een blu-ray speler. Dat effect is/was zo groot dat ik nog steeds twijfel of het geen false positive is. De testen gisteren bewezen het echter direct. Waar ik de bluray speler ook inplug hij klapt direct mijn internet eruit.
Dan zitten je vaste IP's dus WEL in de DHCP range. Naftebakje suggereert dat dat juist voor problemen kan zorgen en dat je die vaste IP's onder de 100 moet gebruiken, buiten de DHCP range.
Edit: amper kennis op dit gebied, maar ik vind het interessant dus probeer jullie discussie te volgen. Ik weet dus totaal niet of dat mogelijk is, maar dat is wat naftebakje lijkt te zeggen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jesserr op 29-02-2016 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:29
Typhone schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:15:
[...]

Voorbeeld:

192.168.1.183 PS3 Travel
192.168.1.184 PS4 Boven
192.168.1.184 PS4 Travel

Het zal je probleem niet oplossen waarschijnlijk, maar waarom zou je vaste ip adressen gaan uitdelen die in de dhcp range liggen. Zo krijg je ooit ip conflicten omdat de dhcp server adressen gaat uitdelen die je al vast uitgegeven hebt.

Vaste ip adressen leg je normaal gezien vast buiten de dhcp range om dat soort conflicten te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:21:
Kijk ook eens in de log van de DHCP server, misschien zit ie net aan de range van je vaste IP's en kan je de oorzaak zo bevestigen.
Ah wacht het begint te dagen :).
Ik ga de vaste IP's onder deze range uitdelen. Dan hang ik vrijdag als test de bluray speler nog een keer aan het systeem. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Jesserr schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:26:
[...]

Dan zitten je vaste IP's dus WEL in de DHCP range. Naftebakje suggereert dat dat juist voor problemen kan zorgen en dat je die vaste IP's onder de 100 moet gebruiken, buiten de DHCP range.
Edit: amper kennis op dit gebied, maar ik vind het interessant dus probeer jullie discussie te volgen. Ik weet dus totaal niet of dat mogelijk is, maar dat is wat naftebakje lijkt te zeggen :)
Zo had ik het niet gelezen maar nu wel! Dat ga ik asap eens testen in elk geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Vaste IP's gisteren geconfigureerd in de nieuwe range buiten DHCP-range. Probleem is direct verholpen. Ik ben een clown, althans zo voel ik me nu :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Nee hoor, we moeten het allemaal leren, en niets leert beter dan fouten maken (daarom maak ik er zoveel :+ ).
Tnx om ook te laten weten dat het idd daaraan lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
naftebakje schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 07:53:
Nee hoor, we moeten het allemaal leren, en niets leert beter dan fouten maken (daarom maak ik er zoveel :+ ).
Tnx om ook te laten weten dat het idd daaraan lag.
Yup daarom ook bedankt voor de tip. Ik was daar zelf niet zo snel opgekomen kan ik je vertellen. De configuratie gaat verder in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-05 19:19
pickboy schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:27:
[...]

Het zal je probleem niet oplossen waarschijnlijk, maar waarom zou je vaste ip adressen gaan uitdelen die in de dhcp range liggen. Zo krijg je ooit ip conflicten omdat de dhcp server adressen gaat uitdelen die je al vast uitgegeven hebt.

Vaste ip adressen leg je normaal gezien vast buiten de dhcp range om dat soort conflicten te voorkomen.
Of je gebruikt een DHCP Binding (binnen de DHCP range). Zo heb je ook geen problemen als je een andere range gaat gebruiken of je DHCP server vervangt
Pagina: 1