Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke combinatie van security protocollen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-08 16:14
Mijn vraag
Ik wil m'n Linksys WRT54GL router gaan gebruiken als wireless client, zodat een PC zonder wifi ook van mn wireless netwerk gebruik kan maken.

Maar op mn internet router (Fritzbox van XS4ALL) staat het security protocol ingesteld op WPA2 CCMP en op de wireless client (waarop Tomato v1.23 staat geinstalleerd) kan ik kiezen uit:

Security:
- Disabled
- WEP
- WPA Personal
- WPA Enterprise
- WPA2 Personal
- WPA2 Enterprise
- WPA / WPA2 Personal
- WPA / WPA2 Enterprise
- Radius

Encryption:
- TKIP
- AES
- TKIP / AES

Heb al meerdere combinaties geprobeerd, maar krijg hem niet werkend.
Dus nu vraag ik me af: welke van bovenstaande combinaties van Security + Encryption is hetzelfde als WPA2 CCMP?

Daarnaast nog de vraag of de rest wel goed ingesteld staat:

https://www.dropbox.com/s.../wireless-client.png?dl=0

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Beste antwoord (via Skar op 27-02-2016 14:10)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
CCMP gebruikt AES, en wordt daarom wel eens als 'AES' aangeduidt. De juiste keuze is dus WPA2 Personal/AES.

Dan zit je wel met een hele oude (802.11g) client op je netwerk. Je Fritzbox moet dus niet op n-only ingesteld staan en bij problemen zou ik dat bejaarde apparaat inruilen voor een 802.11n capable device.

Alle reacties

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:44
WPA2 + AES = WPA2 CCMP

Acties:
  • Beste antwoord

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
CCMP gebruikt AES, en wordt daarom wel eens als 'AES' aangeduidt. De juiste keuze is dus WPA2 Personal/AES.

Dan zit je wel met een hele oude (802.11g) client op je netwerk. Je Fritzbox moet dus niet op n-only ingesteld staan en bij problemen zou ik dat bejaarde apparaat inruilen voor een 802.11n capable device.

• Skar
Mmm. Ik zal ff kijken of ik het aan de praat krijg en dan kan ik idd kijken of ik last heb van de langzamere verbinding.
Heb die Linksys idd al paar jaar liggen - dus misschien wel aan vervanging toe ^^

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Impact van een WiFi-g apparaat op je netwerk is itt WiFi-b niet dramatisch: bij WiFi-b moet de hele modulatie overhoop (alles met DSSS ipv OFDM), waardoor alle apparaten op WiFi-b snelheden moeten werken. Bij WiFi-g blijft modulatie OFDM, dus WiFi-n apparaten kunnen nog vrolijk op volle snelheid werken. Enige beperking is airtime: er kan maar een apparaat tegelijk actief met de AP communiceren en als er veel verkeer naar de WiFi-g apparaat gaat, kan dat erg veel tijd opslokken (20Mbps naar een WiFi-g apparaat vreet evenveel airtime als 80Mbps naar een WiFi-n 2x2 MiMo apparaat) waardoor er minder overblijft voor de snellere apparaten.

Dat gezegd, WiFi-g werkt alleen in 2.4GHz en als het goed is gebruik je voor alles wat performance vereist 5GHz. Wat dan ook oude zooi in 2.4GHz prutst heeft geen impact op 5GHz. Zou me er dus niet druk om maken.

Oslik blyat! Oslik!

• Skar
Kan op mn Linksys router niet kiezen voor WPA2, want krijg dan de melding

WPA2 is only supported in ap mode

Maar ik wil geen Access Point (daar staat AP voor, toch?) opzetten.
Dus nu is mn (vervolg)vraag:

Kan ik mn Linksys nog wel gebruiken als Wifi-receiver of kan ik beter een andere oplossing gaan bedenken?
Zijn er niet Wifi-receivers ofzo die ik aan de ontvanger kan hangen?

Het probleem is dat het een apparaat (noem het een PC) betreft die een Wifi en Ethernet aansluiting heeft. Maar heel slecht het Wifi signaal kan ontvangen. Terwijl alle andere apparaten (die ernaast staan of ergens anders) totaal geen hinder ondervinden en perfect het Wifi signaal kunnen ontvangen.

Dus wil een Wifi-ontvanger daar neerzetten die het Wifi-signaal oppikt en het dan aanlevert met een Ethernet draadje. Leek me zo simpel.

Dus iemand, nog tips / adviezen wat ik kan gebruiken om dit te bewerkstelligen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat bedoel je eigenlijk met "WiFi-receiver" of "WiFi-intvanger"? Alle WiFicommunicatie is tweerichtingscommunicatie, dus elk apparaat is tegelijk verzender en ontvanger :o

In een WiFi-netwerk heb je in beginsel twee rollen: een AP, die het netwerk opzet en beheert, en Stations (STA), die deelnemen aan een netwerk wat een AP opzet. De meeste STA zijn simpele client devices, maar je kunt ook een STA hebben die zelf ook AP is (repeater) of een STA die het draadloze netwerk bridget naar een bedrade netwerk. Zo'n ding heet dan ook een wireless bridge.

Ik vermoed dat jij dit laatste bedoelt. Het helpt dan om juiste terminologie te gebruiken (of op te zoeken als je het niet zeker weet of geen/niet relevante antwoorden lijkt te vinden). Ik gok dat als je zoekt op "WRT54GL wireless bridge" je vindt wat je zoekt.

Oslik blyat! Oslik!

• Skar
Prima. Dacht dat daar de "Wireless Client" voor bedoelt was. Maar ga verder zoeken. Dank u

Pagina: 1