Verschil tussen manieren windows installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Topicstarter
Waarschijnlijk zit er geen verschil in maar voor de zekerheid wilde ik het toch even vragen. Maakt het iets uit of je windows installeert vanaf een bootable media (dvd / usb) of dat je het vanaf de hdd / ssd opent en dan windows installeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hoe wil je dat laatste gaan doen dan? Om dat laatste te doen heb je al een draaiend besturingssysteem nodig.

Vroegah... toen kon je nog met een bootdiskette DOS starten en dan van een extra aangekoppelde harddisk Windows installeren. Dat gaat je denk ik niet meer lukken met Win7/8/10.

Kortom, voor een verse installatie heb je altijd een bootable DVD/USBstick nodig.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens mij zag ik vorige week iemand gewoon de iso openen vanaf de hdd en dan installeren. Dat was windows 8 pro trouwens. Maar daar was ik dus verbaasd over dat dit kon, vandaar nu mijn vraag.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 27-02-2016 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:49:
Volgens mij zag ik vorige week iemand gewoon de iso openen vanaf de hdd en dan installeren.
Denk t niet.
Je kan wel een upgrade doen. B.v. als je van Windows 7 naar 10 wil (wat tot midden Juli nog gratis kan), kan je inderdaad de ISO uitpakken of mounten in een virtuele DVD drive (Daemontools oid) en dan setup.exe (of hoe t beestje ook mag heten tegenwoordig) starten.
Dan start je echter niet een installatie maar een upgrade.

Nadeel is dat je potentieel met een hoop rommel uit een oude Windows install blijft zitten.

Owjah, ook een upgrade van editiies van Windows kan. Van Windows 7 Home Premium naar Professional, of Windows 8 (de home versie is zonder extra naam) naar Windows 8 Pro.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 27-02-2016 00:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat laatste ben ik dus bang voor. Ik kies toch maar voor booten vanaf een usb stick dan :).

P.S. Klopt trouwens. Het was inderdaad een upgrade.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 27-02-2016 01:10 ]