~1500EUR Gaming/Programming PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bammerbom
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-07 16:35
Mede-auteur:
  • KoffieMeister
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-08-2023

KoffieMeister

Mijn doel
Ik ben van plan een om mijn first desktop pc te gaan bouwen deze vakantie. Ik heb al langere tijd onderzoek gedaan en ben uiteindelijk op deze componenten uitgekomen. Ik ga de pc gebruiken voor gaming en programmeren. Ik ben momenteel een hobby-programmeur maar ben van plan hier mijn baan van te maken. Ik heb 2 schermen, 1 scherm voor de game en 1 scherm voor windows.

Ik ga games op high/ultra settings, op games zoals GTA 5 en andere nieuwe titels, maar ook oudere titels als CS:GO. Ik ben niet van plan te gaan overclocken, maar als mijn onderdelen verouderd raken kan ik uiteindelijk gaan overclocken(/upgraden). Ik ben niet actief bezig met videobewerken. Ik ben wel van privé game server/teamspeak server op achtergrond te gaan hosten.

Mijn prijs moet ~1500EUR kosten, inclusief OS en verzendkosten, en exclusief randapparatuur (die heb ik al). Ik ga mijn pc zelf ik elkaar zetten dus er hoeven geen assemblagekosten bij.

Ik bouw deze PC samen met KoffieMeister die hier ook zijn build heeft geplaatst.

Onderdelen
CPU: Intel Core i7-6700K Boxed
Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een 6600K en een 6700K. Ik denk dat ik met de 6700K ga omdat hij goed in mijn budget past en ik vind het niet erg nu overkill te gaan, als ik in de toekomst voorlopig de cpu niet hoef te upgraden/overclocken. Als je vind dat ik met de 6600k moet gaan neem er dan rekening mee dat ik hem voorlopig niet ga upgraden. Het is echter handig om compiletimes lekker kort te maken. Ook is hyperthreading handig als ik een game server ga hosten op achtergrond.

CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO
Vrij weinig over te zeggen, gewoon goedkoop en doet zijn ding. Als ik ooit ga overclocken ga ik de cpu cooler echter wel upgraden.

GPU: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD
Ik ben met de gtx 970 gegaan omdat hij meer dan goed genoeg is om de nieuwste games op ultra 1080p60fps te spelen. Meer heb ik simpelweg niet nodig. Verder komen er veel nieuwe gpu's uit dus het is zonde om bijvoorbeeld met een 980 ti te gaan. Ik ben niet met de r9 390 gegaan omdat hij maar een klein beetje beter is en veel meer warmte produceert. (Ik heb ook 6600k/980 ti geprobeert voor dezelfde prijs maar dit is voor mij aantrekkelijker)

RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R
Ik ben met 16GB ram gegaan omdat het handig is als ik een game server host, en gewoon goed bij het prijsklasse past.

MOBO: Asus Z170 PRO GAMING
Ik heb gekozen voor skylake omdat het nieuw is, dus een goede toekomst heeft. Over dit onderdeel twijfel ik het meest, omdat er zo veel verschillende opties zijn. Dingen als debug leds zijn handig maar kosten ook weer wat extra. Suggesties zijn welkom.

CASE: Phanteks Enthoo Pro Window Zwart
Deze case is niet te duur en heeft alles wat nog heb, gecombineerd met een mooi raam en meer dan genoeg ruimte voor cable management. Deze case heeft EATX support voor als ik in de toekomst nog wil upgraden.

PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2
750W lijkt op het eerste oog overkill, maar het is handig als ik ooit SLI wil gaan en de 550W psu's zijn gewoon van enorm lage kwaliteit. Deze is niet al te duur en heeft 10 jaar garantie, dus je hebt zeker goede kwaliteit die je niet vind in 550W psu's.

HDD: WD Blue WD20EZRZ, 2TB HD
Ik hou persoonlijk van WD, en dit is dan de meest voor de hand liggende optie voor bulk storage. Ook niet te duur. Ik ga dit gebruiken om mijn games en andere troep op te slaan.

SSD: Samsung 850 EVO 250GB
Deze SSD gebruik ik al boot drive en om mijn basis programma's zoals programmeerprogramma's, etc. De SSD is niet te duur en doet waarvoor hij bedoelt is, met goede kwaliteit-prijs verhouding.

Windows 10 is mijn persoonlijke voorkeur, retail zodat ik nog chipset wijzigingen kan doen in de toekomst zonder een nieuw OS te kopen, en omdat het volgens windows de "bedoeling" is.

EDIT: Hier is de pricewatch
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 368,90€ 368,90
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 359,-€ 359,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 78,95€ 78,95
1EVGA SuperNOVA 750 G2€ 120,-€ 120,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 147,95€ 147,95
1Phanteks Enthoo Pro Window Zwart€ 95,95€ 95,95
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 72,95€ 72,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,90€ 84,90
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 112,95€ 112,95
1Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g)€ 5,82€ 5,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.477,32

Build kit?
Hebben jullie nog aanraders voor een build kit met dingen als anti-statis wrist bands, speciale schoevendraaiers, etc? Ik zoek nog naar een niet al te dure kit die ik hiervoor kan gebruiken.

Einde
Ik zou graag jullie mening horen over deze build, en wat ik nog kan aanpassen.
Bedankt voor jullie moeite.

(Sorry voor de lange post, als je het allemaal gelezen hebt verdien je een koekje)

[ Voor 30% gewijzigd door Bammerbom op 27-02-2016 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet nog even je build in een goed leesbare lijst met de Handleiding Pricewatch, dan weet iedereen precies over welke onderdelen je het hebt. Tevens wordt automatisch de totaalprijs berekend en kan je achteraf heel makkelijk de goedkoopste (combinatie van) winkel(s) berekenen. Win-win-win!
Bammerbom schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:19:
550W psu's zijn gewoon van enorm lage kwaliteit[...] dus je hebt zeker goede kwaliteit die je niet vind in 550W psu's.[/i]
Dit mag je wel eens onderbouwen met een bron, want dit is de grootste onzin ;).
Build kit?
Hebben jullie nog aanraders voor een build kit met dingen als anti-statis wrist bands, speciale schoevendraaiers, etc? Ik zoek nog naar een niet al te dure kit die ik hiervoor kan gebruiken.
Een normale kruiskop will do. Als je verder niet in je synthetische kloffie aan de slag gaat hoef je je weinig zorgen te maken over de rest. Ik heb van mijn leven nooit anti-statische zaken gebruikt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Een mooi systeem heb je samengesteld. Toch een paar opmerkingen.
SLI wordt steeds minder interessant. De winst is vaak erg laag als de game game het al ondersteunt. Je doet er beter aan tegen die tijd je oude kaart te verkopen en een nieuwe veel snellere terug te kopen. Kan je ook met een lichtere voeding toe.

Geen goede 550w voedingen? Dan heb je zeker nog nooit van de pricewatch: Corsair RM550x en pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold gehoord. Deze voedingen hebben zo'n beetje de beste prijs/kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bammerbom
br00ky schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:36:
Zet nog even je build in een goed leesbare lijst met de Handleiding Pricewatch, dan weet iedereen precies over welke onderdelen je het hebt. Tevens wordt automatisch de totaalprijs berekend en kan je achteraf heel makkelijk de goedkoopste (combinatie van) winkel(s) berekenen. Win-win-win!
Ik had de tool al gezien, echter niet aan gedacht hier bij te plaatsen! Bedankt.
br00ky schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:36:
Een normale kruiskop will do. Als je verder niet in je synthetische kloffie aan de slag gaat hoef je je weinig zorgen te maken over de rest. Ik heb van mijn leven nooit anti-statische zaken gebruikt :).
Is goed, bedankt voor de tip.
Anoniem: 660294 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:43:
Een mooi systeem heb je samengesteld. Toch een paar opmerkingen.
SLI wordt steeds minder interessant. De winst is vaak erg laag als de game game het al ondersteunt. Je doet er beter aan tegen die tijd je oude kaart te verkopen en een nieuwe veel snellere terug te kopen. Kan je ook met een lichtere voeding toe.

Geen goede 550w voedingen? Dan heb je zeker nog nooit van de pricewatch: Corsair RM550x en pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold gehoord. Deze voedingen hebben zo'n beetje de beste prijs/kwaliteit.
Zal ik over denken.
De Corsair RM550x had ik al gezie, maar heeft niet genoeg PCI-E aansluitingen voor mijn videokaart.
De Corsair V550 (EDIT: Ik bedoel Cooler Master V550) is een goede optie, wel jammer dat ik dan 5 jaar minder garantie heb. Zal er over denken.
Ik heb ook al gekeken naar de EVGA g2 550, maar die is amper leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Die rm 550x heeft genoeg aansluitingen voor de gtx970.
Er zitten 2x 6+2 pins op.
De kaart van gigabyte gebruikt 1x 8 pin en 1x 6
De 6+2=8 pin :) dus je hebt zelf over!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De RM550x heeft twee 6+2 pins PCIe aansluitingen. Genoeg voor elke high-end videokaart en zeker voor een GTX 970.
Hoe je bij de Corsair V550 komt snap ik niet. Die heb ik niet genoemd in mijn reactie en bestaat ook niet. Wel de VS550 maar die is niet het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bammerbom
Anoniem: 660294 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 08:26:
De RM550x heeft twee 6+2 pins PCIe aansluitingen. Genoeg voor elke high-end videokaart en zeker voor een GTX 970.
Hoe je bij de Corsair V550 komt snap ik niet. Die heb ik niet genoemd in mijn reactie en bestaat ook niet. Wel de VS550 maar die is niet het overwegen waard.
Excuses, ik bedoel de Cooler Master V550.
robogeeka schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 08:23:
Die rm 550x heeft genoeg aansluitingen voor de gtx970.
Er zitten 2x 6+2 pins op.
De kaart van gigabyte gebruikt 1x 8 pin en 1x 6
De 6+2=8 pin :) dus je hebt zelf over!
Bij de specs staat dit wel, echter lijkt het op de afbeelding alsof de 2e 6+2 aansluiting gedeelt wordt met de 4+4 van de CPU?
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000761324.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Het is één kabel met twee 6+2 pins aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bammerbom
Anoniem: 660294 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 09:14:
Het is één kabel met twee 6+2 pins aansluitingen.
Dan moet die kabel toch ook 2 aansluitingen op de PSU hebben? Waar haalt het tweede deel anders zijn stroom weg?
Maar als dat waar is is het inderdaad ook een goede keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robogeeka
Bammerbom schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 09:31:
[...]

Dan moet die kabel toch ook 2 aansluitingen op de PSU hebben? Waar haalt het tweede deel anders zijn stroom weg?
Maar als dat waar is is het inderdaad ook een goede keuze.
Er komt genoeg stroom doorheen ;)
Zelf heb ik een r9 280X vapor-x in mn pc zitten, die trekt ook vanuit 1 slot stroom voor 2 connectors.

Excuses aan de mods als dit niet mag;
https://encrypted-tbn2.gs...QcmKCO5ikfWWPcpDA2iy_IAcg

Je krijgt dit idee qua kabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 698812

https://nl.ifixit.com/Sto...it-Driver-Kit/IF145-299-1
is wel handig om te hebben, maar met de schroevendraaiers van je buurman zou het ook wel moeten lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bammerbom
Anoniem: 698812 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:13:
https://nl.ifixit.com/Sto...it-Driver-Kit/IF145-299-1
is wel handig om te hebben, maar met de schroevendraaiers van je buurman zou het ook wel moeten lukken
Bedankt, ik denk niet dat het de extra 40 euro waard is maar ik zal er over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
Bammerbom schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:41:
[...]

Bedankt, ik denk niet dat het de extra 40 euro waard is maar ik zal er over denken.
1 kruiskop is genoeg hoor... Geen kit voor nodig.
Pagina: 1