SSD Prijzen

Pagina: 1
Acties:

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-02 17:12
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
SSD > Samsung 850 EVO 250GB

Wat is je budget?
80 EUR

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gigabyte Z87X-UD3H
Intel i5 4670K
8 / 12 / 16 GB DDR3 1600
Radeon R9 270 2GB + Radeon HD7850 1GB (CrossFire, vanaf volgende week)
Seagate 500GB
Iiyama ProLite X2377HDS (1080p)
Coolermaster HAF 922
Coolermaster Silent Pro 600M
Coolermaster Storm Devastator

Al maanden stel ik de aankoop van een SSD uit, eerst omdat ik ze echt nog te duur vond en daarna omdat ik m'n budget even voor andere zaken nodig had. Nu wordt het toch echt wel tijd, omdat de huidige HDD uit mijn eerste OEM systeem komt en al sinds ca. 2010 draait. Diskmark geeft oplopend aantal fouten en kapotte sectoren aan, dus better safe than sorry (gebruik voor bulk data al een externe HDD)

Maar vanwege mijn serieuze interesse in VR zal het systeem toch wat opgekrikt moeten worden - nu doe ik dat voor een deel al door twee systemen samen te voegen, wat extra RAM plus een extra videokaart oplevert (kan vanwege verhuizing naar één plek ipv eerder op twee). Bovendien merk je bij recente games dat laadtijden met een HDD eigenlijk niet meer te doen zijn, je staat gewoon direct al op achterstand omdat de pot allang begonnen is.

Dus ik aas al een tijdje op de 850 EVO 250, volg de SSD ontwikkelingen al sinds het begin en weet dat Samsung goede kwaliteit en prestaties levert voor acceptabele prijzen. Toch knaagt er iets; omdat de prijzen van dit specifieke model al sinds begin dit jaar op hetzelfde niveau liggen (ze zijn zelfs lager geweest). Komt er iets groots aan? Stapt Samsung met de introductie van de 950 EVO volledig af van de SATA interface? Kortom; is het wel slim NU deze SSD te kopen? Ik heb geen NVME of M.2 slot in mijn pc, maar uiteraard wel PCI-E.. Dus wat is wijsheid, nog een SATA SSD halen, of even een halfjaar wachten op de volgende serie? Verwachten jullie nog wel prijsdalingen of zitten we op de bodem?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:54

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, SSD's staan nog relatief aan het begin. Dikke kans dat je over 2 jaar SSD's kan aanschaffen voor een fractie van de $$/GB, maar ja, je wilt er nu één, dus is vraag een beetje zinloos. Vooral doen :).

• MuFFIN 007
br00ky schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:45:
Tja, SSD's staan nog relatief aan het begin. Dikke kans dat je over 2 jaar SSD's kan aanschaffen voor een fractie van de $$/GB, maar ja, je wilt er nu één, dus is vraag een beetje zinloos. Vooral doen :).
Maar 'nu' is dus wel een beetje relatief ;) Ik kan als het moet wel een paar maanden wachten, maar geen half jaar. Dus verwacht je in komende 6 maanden belangrijke nieuwe innovaties of substantiële prijsdalingen?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MuFFIN 007 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:02:
[...]

Maar 'nu' is dus wel een beetje relatief ;) Ik kan als het moet wel een paar maanden wachten, maar geen half jaar. Dus verwacht je in komende 6 maanden belangrijke nieuwe innovaties of substantiële prijsdalingen?
De grote nieuwe innovatie is er net, namelijk NVMe.
Dat is nog zo vers dat dat nog vrij prijzig is (200 euro voor 250GB, 350 euro voor 500GB ongeveer) en het eerstkomende jaar verwacht ik niet dat dat substantieel goedkoper wordt.

En gezien dat dus niet goedkoper wordt, gaan de SATA SSD's ook niet substantieel omlaag in de prijs.
De verlagingen zijn net weer geweest volgens mij. Een Crucial 240GB heb je al voor een goeie 70 euro, en die doen weinig tot niets onder voor een Samsung 850.
Misschien het overwegen waard om een alternatief merk te kiezen dus.

Edit:
Deze dus: pricewatch: Crucial BX200 240GB
Of anders deze, als je waarde hecht aan capacitorbacked cache: pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 27-02-2016 00:17 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
SSDs zijn juist de afgelopen maanden (2 jaar) al enorm veel goedkoper geworden. Heb zelf €130 voor een Samsung 840 evo 120 gb betaald 3 jaar geleden ofzo.. Je hebt nu voor €70 al 250gb :+

Ik zou echt niet wachten en er nu een kopen! De snelheidwinst is zo heerlijk, elke dag die je zonder ssd doorbrengt is er een te veel :D

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

M.i. is er altijd wel iets nieuws onderweg. Gewoon kopen, SSD's vind ik niet meer een optioneel iets in een moderne PC. De snelheidswinst die elke random SSD biedt ten opzichte van een klassieke HDD is bijna absurd.

Er zijn trouwens al SSD's beschikbaar voor 20 to 30 cent per GB, ik vind dat eigenlijk best wel meevallen...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2016 00:20 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Wat Stin en Alpha ook al zeggen, SSD's zijn helemaal zo duur niet meer.
SSD's zijn pas al weer een stukje in prijs gezakt. M'n mams had anderhalf jaar geleden haar Crucial M550 240GB's al voor een goeie 100 euro per stuk, en ze zijn nu te krijgen voor ongeveer 60-70 euro (BX serie), of tegen de 80 voor een premium model (MX serie).

Een half jaartje geleden waren ze nog 2 tientjes duurder en het gaat wel weer even wat maandjes duren voor er nog weer een tientje oid af gaat.
En om het nou te laten vanwege dat tientje... Niet echt significant...

Verwijderd

Besef wel dat als je een r9 270 2GB samen met een 7850 1GB gaat draaien, je in totaal maar 1GB videogeheugen kunt gebruiken.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Radeon R9 270 2GB + Radeon HD7850 1GB (CrossFire, vanaf volgende week)
Die SSD moet je gewoon nemen, dat gaat je pc echt zoveel sneller doen aanvoelen in dagelijks gebruik :)
Maar Crossfire met 1GB aan VRAM kan ik je al gelijk afraden, verkoop de kaart die je hebt, koop de tweede niet of als je dat al gedaan heb: verkoop die dan ook en koop 1 kaart met meer geheugen.
Je hebt straks anders redelijk wat GPU kracht maar geen geheugen (1GB is niks meer helaas...) en dan kan je er niks mee... (Tuurlijk werken de meeste games wel, maar voor het zelfde geld is zoveel beters te vinden)
Daarbij alleen CrossfireX/SLI doen als je echt niet anders kan, met een 270 kan je altijd nog een stap omhoog doen naar 1 kaart die beter is dan 270 crossfire, en singlecard werkt altijd een stuk makkelijker :)

Fixing things to the breaking point...

• MuFFIN 007
Bedankt voor de reacties! Dan ga ik 'm gewoon bestellen. Wat betreft de Crossfire setup, ik heb beide kaarten al want de 270 hangt in mijn hoofdsysteem en de 7850 in in een tweede setup. Het zou dan dom zijn ze niet te combineren, toch? Dat met dat geheugen wist ik niet, ik wist wel dat ze precies gelijk moesten draaien (dus qua core en geheugen klok), en dat ik op de 270 maar 1GB van de 2 kan benutten, maar dan heb ik alsnog toch 1 gig van de ene en 1 gig van de andere?

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-02 21:23
Daarnaast is de 270 gelijk aan de 7870 met 1280 cores. De 7850 heeft 1024 cores. Je zult dus van een 1280 cores met 2 gb naar 2 maal 1024 cores met 1 gb gaan. Beide kaarten zullen precies dezelfde informatie in het geheugen moeten bevatten om in crossfire te draaien, dus je hebt maar 1 GB bruikbaar video geheugen. Gezien crossfire nooit 100% schaalt zal je winst zeer beperkt zijn.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:08
De 270 zal gewoon op 1280 cores blijven lopen en ook op zijn eigen kloksnelheid, alleen het geheugen wordt 'gehalveerd'.
1GB geheugen met de rekenkracht van een 290 is echt veel te weinig, je zult niet veel winst hebben van de 7850.

Verkoop eventueel de 7850 en haal er een 7870/270(X) met 2GB bij.
Of inderdaad beide verkopen.

• RGAT
  • Niet online
Denk dat hier de 7850 erbij doen en crossfire gebruiken meer richting een downgrade gaat dan een echte upgrade ;)
Verkoop die kaarten en ga voor 1 kaart met meer geheugen EN betere prestaties ipv 2 kaarten met vrijwel geen geheugen en daardoor ook weinig prestaties...

Fixing things to the breaking point...

• MuFFIN 007
Ok, begrijp het. Omdat zelfde gegevens op beide kaarten moeten staan kan ik maar 1GB totaal gebruiken. Dat is inderdaad wat aan de magere kant :/

Maar ben niet zo van het verkopen van mijn eigen gebruikte hardware, vaak doe ik er gewoon mee totdat het echt op is (en dan geef ik het aan familie die veel lagere eisen stelt) De Pitcairns (want dat zijn de HD7850 en 270) zijn gewoon nog best hele goede kaarten die vrijwel alle recente games op Full HD en medium/high settings met >30 fps kunnen draaien. Daarom zou ik het zonde vinden ze te dumpen, want wat levert een gebruikte HD7850 vandaag de dag nog op? Vermoed niet al te veel..

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:08
60 euro ongeveer.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
Verkoop je Pitcairns en daarvan kun je een Tahiti kopen (HD7950), met nog wat overschot zelfs. Iets trager dan Pitcairn Crossfire maar wel met genoeg VRAM en geen latency problemen.

Je zei bezig te zijn met VR, wel dan wil je zo min mogelijk latency. Videokaart fabrikanten proberen CFX en SLI in de markt te zetten als ideaal voor VR maar daar heb ik nog geen onafhankelijke cijfers gezien. Voor mij blijft de gouden regel dat 1 snellere videokaart wenselijker is dan 2, zelfs al zijn die 2 samen iets sneller in theorie. In de praktijk schaalt multi GPU nooit 100%.

In verband met de SSD, die prijzen zullen nog wel zakken, je kunt steeds blijven wachten, maar met een BX100/BX200 of 850 evo doe je geen miskoop. Een 950 evo kan er misschien wel aan komen, de 850 evo is meer dan een jaar oud, maar daarmee wordt die niet plots heel traag. Bovendien kost de opvolger bij introductie bij Samsung eerst een stuk meer dan de voorganger.

[ Voor 24% gewijzigd door MacPoedel op 29-02-2016 10:55 ]

• MuFFIN 007
Hm, ik begrijp het. Ik vind één kaart ook wenselijker hoor, dus we zijn het zeker eens (vind het alleen zonde om de andere weg te doen, terwijl ik er nooit problemen mee gehad heb, en ze zijn zwaar gebruikt voor currency mining).

Zou dan alleen wel iets willen wat ook in één keer sneller is dan de Pitcairns in Crossfire, dus dan kom je eigenlijk automatisch uit bij Hawaii (R9 290/390). Alleen die prijzen vallen me gigantisch tegen, vooral in Nederland. Als je naar het prijsverloop kijkt is een 290 behalve slecht verkrijgbaar ook gewoon duurder dan een jaar geleden. De 390 is nog nieuw dus nooit goedkoop geweest. Wil toch eigenlijk onder de 300 euro blijven.. Stomme is dat je in de VS een prima 290 kunt krijgen voor 280 dollar, alleen voordat die hier is en er import overheen gaat is het ook weer 370. Komt dit allemaal door de beroerde euro/dollar koers? Check het prijsverloop van kaarten uit 280 en 290 maar, vaak zijn ze (stukken) goedkoper geweest dan ze ze nu zijn.. En dat is voor mij absoluut een reden er nu geen eentje te kopen.

<sowieso zou het handig zijn als je in de pricewatch kunt filteren op producten die NU op hun laagste punt in de prijshistorie staan, weet je gelijk of je een goede deal te pakken hebt zonder elk product afzonderlijk te checken. Ik koop nooit dingen die goedkoper geweest zijn dan ze nu zijn, gewoon zonde van t geld>

• MuFFIN 007
Toch maar weer even schop eronder, sinds de prijzen voor de 850 EVO 250 GB inmiddels boven de 90 euro liggen. Ik snap er helemaal niets van. Iemand logische verklaring? De euro-dollar koers is juist beter geworden, dus kom daar niet mee aan..

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Kan werkelijk van alles zijn, misschien heeft Samsung wel de prijzen voor de groothandel verhoogt, en was de lage prijs een aanbieding, wie weet.

De MX200 van Crucial is wel nog lekker goedkoop.

People as things, that’s where it starts.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:10
Kan ook zijn dat de productie prijzen om hoog zijn gegaan. Of vraag en aanbod. Als er meer vraag is als dat ze kunnen aanbieden gaat de prijs ook omhoog.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MuFFIN 007 schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:35:
Toch maar weer even schop eronder, sinds de prijzen voor de 850 EVO 250 GB inmiddels boven de 90 euro liggen. Ik snap er helemaal niets van. Iemand logische verklaring? De euro-dollar koers is juist beter geworden, dus kom daar niet mee aan..
Kan van alles zijn.
Maar waarom kijk je alleen maar naar de Samsung 850 Evo? Het is niet alsof dat je enige optie is binnen vergelijkbare performance en de gewenste prijscategorie.
Een Crucial MX100/200 doet niet onder voor een Samsung.
Zowel de sequentiele reads/writes als de IOPS (wat nog veel belangrijker is) gaan nek-aan-nek.

Leg de specs maar naast elkaar.
Crucial MX200: pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB
Samsung 850 Evo: pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Edit:
En eventuele andere kandidaten:
Intel 540S: pricewatch: Intel 540S 2,5" 240GB
Mushkin Striker: pricewatch: Mushkin STRIKER 240GB
Kingston KC400 (zelfde binnenwerk als de Striker, geen Sandforce zoals de V300) pricewatch: Kingston SSDNow KC400 256GB
Toshiba Q300: pricewatch: Toshiba Q300 (19nm) 240GB

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 05-05-2016 23:54 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou nog even 2 jaar wachten, dan heb je wellicht ineens een 750gb SSD voor 90 euro!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45
MuFFIN 007 schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:35:
850 evo 250GB gaat (of is al) uit productie wat de prijzen laat stijgen. De budget lijn word de 750EVO op 120 en 250GB, de 850EVO blijft leverbaar vanaf 500GB.
Pagina: 1