Ambilight set kopen ervaring. of bouwer tegen betaling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timove
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06 00:31
Mijn vraag
Zijn er mensen die weten en of ervaring hebben met waar ambilight set te zijn kopen, ook voor Nederlands.
ik had veel winkels gezien naar vertrouw ze bijna nooit
Als er mensen zijn die ze voor mijn (tegen betaling) kunnen bouwen heb ik ook interesse _/-\o_ .

Doel verlichting(zonder vertraging) voor een tripelmonitor setup 3x23 inch
OS W7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Al een tijd ben ik op zoek naar ambilight voor mijn monitoren.
Nu had ik een aantal jaar wat LED ververlichting van de ikea, maar het is tijd voor wat beters.

kickstarters zie ik nu niet echt als een opzie

[ Voor 0% gewijzigd door SA007 op 27-02-2016 19:02 . Reden: Voor 'wie bouwdt dit voor me' is er vraag en aanbod. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-07 14:23
Ken je deze al http://lightberry.eu . Daar heb ik zelf goede ervaring mee.
Ik zou zelf gaan voor de HDMI full HD kit. Dan zitten de meeste componenten wegewerkt in 1 kastje.

De handleiding is duidelijk genoeg om het zelf te installeren.

[ Voor 29% gewijzigd door Sepio op 28-02-2016 05:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timove
Hallo Sepio,
Ja ik had lightberry als ik bekeken. je had er al is ervaring mee?
heb je zelf een kit staan of een demo gezien of zo?

Vraag 2
Als ik de kit zou aansturen via HDMI kan ik deze aansluiten om mijn middelste monitor.
Maar dan ziet die mijn anderen 2(R+L) monitoren niet, en is het effect ....incompleet.
of zie ik iets over het hooft ?
ik zie niet hoe ik het volledige signaal naar de lightberry kan sturen. of in zover dat die de led's goed kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Timove schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:48:
Hallo Sepio,
Ja ik had lightberry als ik bekeken. je had er al is ervaring mee?
heb je zelf een kit staan of een demo gezien of zo?

Vraag 2
Als ik de kit zou aansturen via HDMI kan ik deze aansluiten om mijn middelste monitor.
Maar dan ziet die mijn anderen 2(R+L) monitoren niet, en is het effect ....incompleet.
of zie ik iets over het hooft ?
ik zie niet hoe ik het volledige signaal naar de lightberry kan sturen. of in zover dat die de led's goed kan aansturen.
Ik heb hem zelf aangeschaft. Het ledsnoer had ik ergens anders vandaag. Voorheen kon men alleen die "kerstverlichting" op een snoer bieden. Tegenwoordig heeft men leestrips. Het werkt echt prima.

Ik heb hem tussen mijn versterker en tv aangesloten. Ik heb dus maar 1 scherm. Ik denk dat je meerdere kits nodig hebt als je meerdere hdmi signalen af wil vangen.
Technisch gebeurd het volgende:
- Het HDMI signaal wordt gesplit in een HDMI signaal en een ouderwets video signaal in een lage resolutie.
- Het video signaal wordt met een tv grabber door de Raspberry Pi gelezen.
- De software op de Pi maakt er een soort grid van (bijvoorbeeld 60x30 pixels). Per grindvakje berekend hij de kleur. Die kleur wordt naar de led op dezelfde plek gestuurd. Dus het grindvakje boven in het midden is groen, dan wordt ook de led op dezelfde plek groen.

De software waarmee je de plek van de led's kunt instellen kun je hier vinden.
https://github.com/tvdzwan/hyperion/wiki/configuration

Op de lightberry site zijn zowel handleidingen als filmpjes te vinden. Ook als je in Youtube zoekt kun je veel voorbeelden vinden.

PS. Als je wilt reageren gebruik dan de "quote". De persoon die je quote krijgt dan namelijk bericht dat je gereageerd hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sepio op 06-03-2016 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timove
Foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Timove op 07-03-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timove
er ging wat fout..

Hallo Sepio, Bedankt vooral je informatie zover.

ik heb even zitten nadenken over wat nu het handigst is om te doen, en zou het jouw graag voorleggen.
komt die dat!.
Meerder kit gebruiken geeft denk ik het idd optimale reseltaat.
Echter wordt dat denk ik een ZEER duren grap.
ik wil namelijk eerst kijken of het wel wat voor mij is.

Daarom had ik het volgde bedacht, 1x alle benodigd hadden kopen voor 1 monitor.(had namelijk ook wat liggen)
Het grid van mijn middelste monitor niet vierkant maken maar 2x lang instellen ,1x voor bovenaan + 1x voor onderaan.

monitor indeling
-1 is monitor links
-2 in monitor midden
-3 is monitor rechts
Vervolgens de led strip vanaf halverwege1, over 2 , naar halverwege 3 en het zelfde onderaan .
ik had een foto toegevoerd hopelijk legt dat het verhaal wat beter uit.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rusxs8avyte.jpg

Hiermee had ik een tussen weg gekozen, denk je dat dit wat zou kunnen zijn of verpest ik het hier juist mee.

nog een korte vraag.
kan ik deze(zie foto) led denk je gebruiken?
https://www.mupload.nl/img/ntyexcbra2s.jpg

ik hoop dat het een beetje duidelijk is, vraag gerust of om meer toelichting.
timo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:11

D4NG3R

kiwi

:)

Timove schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:36:
nog een korte vraag.
kan ik deze(zie foto) led denk je gebruiken?
https://www.mupload.nl/img/ntyexcbra2s.jpg
Nee, deze strips hebben een enkel R(ood), G(roen) en B(lauw) kanaal om alle leds aan te sturen.

Maar goed, voor een triplescreen setup heb je niks aan lightberry, je zal dan zelf iets in elkaar moeten knutselen. Ook Hyperion kan maar met 1 scherm overweg in de standaard configuratie.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 07-03-2016 18:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timove
D4NG3R schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:38:
[...]

Nee, deze strips hebben een enkel R(ood), G(roen) en B(lauw) kanaal om alle leds aan te sturen.

Maar goed, voor een triplescreen setup heb je niks aan lightberry, je zal dan zelf iets in elkaar moeten knutselen. Ook Hyperion kan maar met 1 scherm overweg in de standaard configuratie.
ik gebruik nu toch ook maar 1 scherm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Timove schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:40:
[...]

ik gebruik nu toch ook maar 1 scherm ?
Wat de strips betreft. Een standaard rgb strip kan alleen alle led's op dezelfde kleur zetten. Je hebt ook led strips met individueel adresseerbare en dus aanstuurbare led's. En dat heb je nodig om de kleuren van je scherm over te nemen.

Het mooiste is om 1 scherm (bijvoorbeeld de middelste) te plakken en daar de led's achter te plakken zodat de kleuren van bijvoorbeeld een film doorlopen op de muur. Aangezien de led's opzij schijnen zul de muur achter je andere twee schermen ook de achtergrond kleur hebben van je middelste scherm.
Houd er rekening mee dat er een muur achter het scherm moet zitten om het effect tot recht te laten komen.

Zie bijvoorbeeld het volgende filmpje YouTube: Lightberry HD + Hyperion setup final result
Dit komt overeen hoe het bij mij werkt.

Het opknippen van de strips in 2 delen (dus eentje onder en eentje boven) zou ik niet doen. Je moet dan namelijk de strip doorknippen en met draadjes aan elkaar verbinden. Wat ik zou doen is een iets langere strip nemen. Dan kun je deze gewoon eens uitproberen om deze achter meerdere monitoren te hangen. Bevalt het effect je dan ga je ermee door. Is het toch mooier om het achter 1 scherm te plaatsen dan knip je hem gewoon door. Dat kan op speciale plaatsen na elke paar led's. De lengte stel je in in hyperion.

Met het restant kun je leuk spelen icm bijvoorbeeld een arduino.

[ Voor 22% gewijzigd door Sepio op 07-03-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Ik heb nog eens verder gezocht. Aangezien je op een pc werkt zou je misschien software kunnen draaien die het je schermen uitleest en daarmee ledstrip aanstuurt. Ik kwam toen op het volgende.
https://learn.adafruit.co...ient-tv-lighting/overview
Een arduino kloon kost een paar euro.

Een voorbeeld van het resultaat is het volgende.
YouTube: Triple Monitor Adalight (Ambilight)

Nog wat extra uitleg met een led strip.
http://www.makeuseof.com/tag/make-ambilight-60/

Let wel. Dit kun je niet op een tv aansluiten. Daar zit de moeilijkheid hem er in dat je op de een of andere manier het video signaal moet zien te bemachtigen. Soms heb je een versterker die gelijktijdig HDMI en component uit kan zenden. Of iets met een ouderwetse start aansluiting waar je het het signaal van af kunt plukken. Bij mij was dat niet het geval en moest ik het HDMI signaal splitten. De lightberry oplossing was voor mij perfect.

Een tip ik zou de strips op de lightberry manier bevestigen. Dus opzij gericht en niet naar achteren gericht. Dat maakt het effect beter en je hoeft de strip niet te knippen. Ook moet je ervoor zorgen dat je de led's vanuit geen enkel kijkhoek kunt zien. Mij mij zitten ze niet iets te ver naar opzij waardoor ik door de doorzichtige tand van mijn tv een paar led's kan zien.

Als je nog geen ervaring heb met een arduino dan kan ik je allen maar meegeven dat het erg simpel is om de code uit het voorbeeld op de arduino te krijgen. Voor een paar euro koop je er eentje vanuit China. (Deze verkoper is betrouwbaar) http://www.ebay.com/itm/N...4e5e0c:g:QKMAAOSwdpxUU0UP

Bedankt voor je vraag. Dit uitzoeken brengt mij ook weer op ideeën!

Het lijkt me trouwens een geweldige ervaring om zo een flightsim te doen.

[ Voor 44% gewijzigd door Sepio op 07-03-2016 20:23 ]

Pagina: 1