Kilowattuurmeter ombouwen voor in het stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Beste medeTweakers,

Ik heb een prachtige kilowatuur meter gekocht op de kringloop (1932, the real shit) en na hem terug te hebben gezet besloot ik er om hem om te bouwen zodat hij in het stopcontact kan.

Nu zit ik alleen met de vraag hoe het zit met wisselspanning. Moet ik er een Bruggelijkrichter tussenzetten voordat ik hem op het stopcontact kan aansluiten of maakt dat net zoals bij een gloeilamp niet uit?

Alvast dank :)

TIME TO UPGRADE !!!

Beste antwoord (via rickboy333 op 27-02-2016 10:10)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ondertussen heb je nog geen antwoord op je vragen, Welnu:
Niet zo'n gek plan wat je hebt, ik heb er zelf ook eentje, hoewel ik deze niet meer gebruik, maar voor dat doel een kant en klaar energiemetertje heb.

Dit is inderdaad wat ik al vermoedde net als die van mij een gewone wisselstroom kWh-meter.
Elk meetinstrument dat vermogen of verbruik meet heeft twee circuits, een stroom- en een spanningscicuit. Een klassieke kWh-meter zoals deze heeft dan ook een stroomspoel en een spanningsspoel. Het schema geeft heel duidelijk een en ander weer, de stroomspoel is door een dikke lijn aangegeven en zit tussen klem 1 en 3, de spanningsspoel, aangeduid door dat circeltje waar je naar vroeg en zit tussen 2 en 5. Klem 2, alszodanig op het schema niet met een nummer aangegeven, zit met een klein haakje vast aan klem 1. klem 5, ook niet met nummer aangeven, zit inwendig vast aan het lijntje tussen 4 en 6. Dit lijntje is niet een spoel, maar alleen maar een stripje.

Wel, je aankomende twee draden fase en nul komen op 1 en 4, de afgaande op 3 en 6. Fase en nul verwisselen heeft dan geen invloed, immers een handboormachine loopt ook niet andersom als je de stekker in het stopcontact omkeert. Zo ook deze meter, je hebt wisselstroom, maar spanning en stroom blijven met elkaar in de pas lopen.
Je kunt de meter natuurlijk wel achteruit laten lopen, en wel door de draden op 1 en 3 te verwisselen.

Denk er wel om dat een meter als deze alleen maar correct werkt als je hem verticaal ophangt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Ik weet niet waarom je aan gelijkstroom loopt te denken :?

Dus is de vraag: Is het wel daadwerkelijk een gelijkstroommeter? Want die dingen tellen doorgaans in Ah, niet kWh. (En een plaatje zegt ook meer dan 1000 woorden: hier worden we niet vrolijk van summiere openingsposts.)

Dus graag even verduidelijken. Ik krijg namelijk koude rillingen van mensen die, niet gehinderd door enige kennis, met netspanning klussen.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-06 00:19
Doe eerst eens een paar foto's zodat we weten waar we het over hebben. Doe vooral niets aan de meter of in je stopcontact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
kELAL schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:23:
Ik weet niet waarom je aan gelijkstroom loopt te denken :?

Dus is de vraag: Is het wel daadwerkelijk een gelijkstroommeter? Want die dingen tellen doorgaans in Ah, niet kWh. (En een plaatje zegt ook meer dan 1000 woorden: hier worden we niet vrolijk van summiere openingsposts.)

Dus graag even verduidelijken. Ik krijg namelijk koude rillingen van mensen die, niet gehinderd door enige kennis, met netspanning klussen.
Dat is niet het probleem.

Waar het me om gaat is dat, als je dat ding andersom aansluit. Wat gebeurd er als je de fase op de nul en de nul op de fase aansluit? Dus in feite de stekker omdraait. Maakt dat geen zak uit of gaat het dan fout?

Als fase op fase staat gaat het goed, dat heb ik getest met mijn testvoeding. Maar andersom?

En zonder enige kennis? Tja, ik geef toe nooit met kWh meter gewerkt te hebben...... Het is tevens wel degelijk een kWh meter aangezien dat ding 80 jaar oud is :)

Anyway, hier zijn de foto's

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VySpVH2.jpg?1

Foto 1 zien we de aansluitingen van de kWh meter, De zwarte kabel is de stekker (in) en de witte is het stopcontact (out) waar ik evt een apparaat kan koppelen. (en ja dit is alleen om hem te testen, ofc ga ik hem mooier maken (de koperuitstulpingen zijn tevens op het plankje zelf))

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SPkxOwh.jpg?1

Foto 2 zien we hoe de aansluitingen naar de meter toelopen, niks boeiends eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p8vW1tq.jpg?1

Foto 3 is pas de wat boeiendere foto waarin we zien het circuit loopt. Alleen snap ik hem niet helemaal. 1/3 zou dan de fase zijn terwijl 4/6 de nul is? En wat betekend die cirkel dan?

de sticker die daarboven zit is het circuit van de meter zelf. Ik weet niet of het nuttig is om die ook er bij te doen maar het is een vrij simpel circuitje.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:28
Is dat ding echt uit 1932? Kan ik me haast niet voorstellen met zulke stickers...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
dreamscape schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 21:31:
Is dat ding echt uit 1932? Kan ik me haast niet voorstellen met zulke stickers...
nee 1963, iemand had er voor de lol een sticker of iets met ''baujahr 1932'' opgezet :(

Tenminste er zitten 2 stickers op met 2 verschillende jaartallen. Maar aan de componenten te zien kan het nooit 1930 zijn.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Niet zo'n gek plan wat je hebt, ik heb er zelf ook eentje, hoewel ik deze niet meer gebruik, maar voor dat doel een kant en klaar energiemetertje heb.

Dit is inderdaad wat ik al vermoedde net als die van mij een gewone wisselstroom kWh-meter.
Elk meetinstrument dat vermogen of verbruik meet heeft twee circuits, een stroom- en een spanningscicuit. Een klassieke kWh-meter zoals deze heeft dan ook een stroomspoel en een spanningsspoel. Het schema geeft heel duidelijk een en ander weer, de stroomspoel is door een dikke lijn aangegeven en zit tussen klem 1 en 3, de spanningsspoel, aangeduid door dat circeltje waar je naar vroeg en zit tussen 2 en 5. Klem 2, alszodanig op het schema niet met een nummer aangegeven, zit met een klein haakje vast aan klem 1. klem 5, ook niet met nummer aangeven, zit inwendig vast aan het lijntje tussen 4 en 6. Dit lijntje is niet een spoel, maar alleen maar een stripje.

Wel, je aankomende twee draden fase en nul komen op 1 en 4, de afgaande op 3 en 6. Fase en nul verwisselen heeft dan geen invloed, immers een handboormachine loopt ook niet andersom als je de stekker in het stopcontact omkeert. Zo ook deze meter, je hebt wisselstroom, maar spanning en stroom blijven met elkaar in de pas lopen.
Je kunt de meter natuurlijk wel achteruit laten lopen, en wel door de draden op 1 en 3 te verwisselen.

Denk er wel om dat een meter als deze alleen maar correct werkt als je hem verticaal ophangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:43
Uitstekende uitleg over hoe dat ding werkt:
YouTube: Explanation of how kilowatt-hour meters work (electromechanical)
Daarna zou je kunnen moeten herleiden wat het omdraaien van de stekker voor een effect heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 26-02-2016 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
Techneut schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:17:

Wel, je aankomende twee draden fase en nul komen op 1 en 4, de afgaande op 4 en 6. Fase en nul verwisselen heeft dan geen invloed, immers een handboormachine loopt ook niet andersom als je de stekker in het stopcontact omkeert. Zo ook deze meter, je hebt wisselstroom, maar spanning en stroom blijven met elkaar in de pas lopen.

Ah dat cirkeltje was de spanningspoel, dan maakt het idd niks uit :)
jeroen3 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:24:
Uitstekende uitleg over hoe dat ding werkt:
YouTube: Explanation of how kilowatt-hour meters work (electromechanical)
Daarna zou je kunnen moeten herleiden wat het omdraaien van de stekker voor een effect heeft.
Jup had ik eerder moeten bedenken :)

Bedankt iedereen, het werkt _/-\o_

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30

SA007

Moderator Tweaking
Houdt er rekening mee dat die draaischijfmeters alleen nauwkeurig zijn als ze waterpas tegen een muur hangen.
Een paar graden scheef heb je al een flinke afwijking, als ze plat liggen is de meting redelijk waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
SA007 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 19:00:
Houdt er rekening mee dat die draaischijfmeters alleen nauwkeurig zijn als ze waterpas tegen een muur hangen.
Een paar graden scheef heb je al een flinke afwijking, als ze plat liggen is de meting redelijk waardeloos.
Weet ik, ik heb hem tegen een plankje gemaakt die 90 graden haaks staat op een ander plankje.

TIME TO UPGRADE !!!

Pagina: 1