Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-08 20:03
Beste Medetweakers,

Ik heb een Dell e6540 van november 2013 met een 9-cell dell accu.
Tot vorige week heeft de accu altijd goed gewerkt en ging deze nog makkelijk 3 uur mee.

Helaas knippert het batterijlampje nu oranje boven mijn toetsenbord, laadt hij de accu niet op en valt de laptop gelijk uit als ik de stekker er uit trek.

In de bios is dan ook te zien dat ik mijn accu moet vervangen.

Ik vraag me af wat het probleem met de accu is aangezien hij nog prima functioneerde en nog een behoorlijke capaciteit heeft.

Ik vermoed dat het te maken heeft met een Dell Charging cycle count die in de accu wordt bijgehouden?
Aangezien ik zo vaak zeul met de laptop en de stekker in en uit steek zou het zomaar kunnen dat deze count vrij hard is gegaan.

Is er iemand die een truucje of fix/workaround heeft om de accu toch geforceerd te laten functioneren?
Ik vind het ook prima om de accu open te maken en daar wat aan te passen, ik hou wel van een gokje :P

Ik vind het doodzonde een accu van 100 euro die nog prima werkt weg te moeten doen omdat dell vindt dat deze niet goed meer functioneert.

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door rutger465 op 26-02-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wellicht is gewoon de electronica kapot? Wat zegt je voltmeter?

Het knipperende lampje houdt zeker op met knipperen als je de batterij eruit haalt? -> Voor 40 euro een nieuwe accu bestellen. Het is niet ongebruikelijk dat een accu van een laptop van die generatie nu versleten is.

[ Voor 18% gewijzigd door Trommelrem op 26-02-2016 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

rutger465 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:20:
Is er iemand die een truucje of fix/workaround heeft om de accu toch geforceerd te laten functioneren?
Ja, infant heeft daar een paar jaar terug wat op gevonden, maar da's voor gevorderden.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
ja klopt, het lampje stopt met knipperen als ik de accu er uit haal.

Het volgende geeft HWinfo aan over de accu:

Device Name: DELL 5DN1K36
Manufacturer Name: LGC-LGC3.0
Serial Number: 34776
Unique ID: 34776LGC-LGC3.0DELL 5DN1K36
Chemistry: Lithium Ion
Designed Capacity: 99900 mWh
Full Charged Capacity: 52825 mWh
Wear Level: 47.1 %

Current Power Status
Power Status: On AC Power
Current Capacity: 35775 mWh (67.7 %)
Current Voltage: 11.929 V

Een wear level van 47% lijkt me niet echt goed..

Wat betreft het artikel van Infant; leuk om te lezen maar dat gaat voor mij een stapje te ver inderdaad:)
Het mooiste wat ik dan voor ogen heb is om de 18650 cellen gewoon te vervangen, maar als ik het zo lees is de electronica in de accu daar te slim voor om dit gewoon te accepteren.

[ Voor 6% gewijzigd door rutger465 op 26-02-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb hier een accu uit een E64x0 series.. ook die knippert met een prachtig oranje lampje.. echter weigeren alle E64x0 laptops hem te laden.. wel wordt ze gewoon herkent.. dus iets werkt er nog :-)
alleen denk ik dat ik hem gewoon eens buiten een laptop moet proberen te laden op de 1 of andere manier.. want ik geloof er domweg niet in dat de cellen DOOD zijn.. ( heb hier al 48 18650s staan allemaal uit laptop accus die dachten dat ze dood waren..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
Ja zoiets heb ik ook inderdaad, ik heb de accu al geprobeert in een andere dell laptop van dezelfde generatie maar helaas, hetzelfde probleem :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
intussen wel met wat lompheid ( zonder de accu verder te slopen ) de cellen weer opgeladen tot 4.1 volt per groep.. dus in principe is de accu "vol" alleen snapt de elektronica het nog steeds niet :(
al rapporteert ook keurig dat er 12.3V in de accu zit.. alleen daar houd het op dit moment ook op :(

404 Signature not found

Pagina: 1