Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fonts installeren op Citrix systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 14:52
Ik heb onlangs een huisstijl verzorgd voor een kleine organisatie, die zelf ook niet-standaard lettertypes hiervoor wil gebruiken op de eigen systemen. Nu wist ik niet eerder dat ze op een Citrix systeem werken.
Ze vragen nu of ik lettertypes kan kiezen uit standaard aanwezige fonts omdat installeren van fonts niet mogelijk zou zijn.

Dit geloof ik natuurlijk niet en liever blijf ik de niet-standaard fonts hanteren.

Kan iemand me uit ervaring vertellen wat het vergt om een lettertype te installeren op een Citrix systeem voor hele organisatie? Het betreft overigens een kleine club, ik schat 10 systemen max. Maar ik ken verder geen details over versie of type systeem.

Moet een systeem beheerder hiervoor handmatig alle systemen af of is het eerder gewoon op afstand in een mapje slepen van de paar nieuwe font files?

Het zou handig als ik beetje inzicht hierin krijg om mijn standpunt kracht bij te zetten.

Beste antwoord (via Jojakim op 26-02-2016 19:00)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
In de basis is het installeren van een font niet lastig, ook niet op een citrix server, dit kan ook op verschillende manier (van de meest basis methode font op de machine zetten, dubbel klikken en voor installeren kiezen, tot het uitrollen over complete server farms met bijv. Powershell of SCCM).

Wel kunnen er andere zaken van toepassing zijn, zo zou het kunnen zijn dat ze op een shared platform zitten (niet ongewoon bij maar 10 users, ik zie amper on-premise Citrix omgevingen bij zo'n klein aantal users die in eigen beheer zijn) waar ze zelf geen toegang hebben tot de server en waarbij de aanbieder van dit platform zulke wijzigingen of niet wil hebben, of dat deze (hoge) kosten rekent voor het testen van de fonts binnen de server farm (blijft alles van andere klanten nog correct werken, ontstaan er geen conflicten met software / documtenten e.d., want op een shared platform kan bijv. ook iemand van een ander bedrijf diezelfde fonts gaan gebruiken).

Wanneer het een server is in eigen beheer is bovenstaande minder van toepassing, maar kun je inderdaad zoals Question Mark al aangeeft wel tegen issues aan lopen met bepaalde printers. En ik geloof ook dat je tegen issues kan aanlopen wanneer je bijv.documenten gaan versturen naar partijen die geen beschikking hebben over de niet standaard fonts. Ik zie bijv. ook wel een vragen komen waarom ontvangen documenten op onze systemen niet goed te lezen zijn, en regelmatig komt dit omdat de verzenden de partij (betaalde) fonts heeft gebruik die wij niet hebben. Ook iets dat je als beheerder eigenlijk niet wil hebben, omdat uiteindelijk de vragen hieromtrent vaak bij IT terecht komen.

Al met al in enkel het installeren van een font in principe geen issue, maar kunnen er IT technisch of procedureel wel belemmeringen of afspraken liggen waarom zo'n installatie niet zomaar uitgevoerd kan of zal worden. Normaliter is het gebruik van niet standaard zaken binnen IT in het algemeen (en dus ook fonts) dan ook iets dat je vooraf bespreekt en goedkeuring voor krijgt van alle betrokken partijen voordat je een project start, niet pas nadat je wil gaan opleveren.

Alle reacties

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ja, dat kan. Ik heb in het verleden wel eens een MSI gemaakt die een extra font op de Citrix servers installeerde. Dat moet dan wel op elke server in de farm.

Edit: handmatig kan ook. Bij een MSI kun je het ook op de nette manier weer verwijderen.

[ Voor 22% gewijzigd door ajhaverkamp op 26-02-2016 14:32 ]

This footer is intentionally left blank

• Jojakim
Ok dank, en even voor mijn beeldvorming: is dit een redelijke standaard handeling voor een systeembeheerder of is de kans groot dat een matige beheerder begint te zuchten en gaat zeggen dat dat echt niet mogelijk is binnen de normale service?

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Een systeembeheerder wil meestal niet van standaarden afwijken en zal dit vaak proberen te weigeren idd.
Maakt z'n werk weer makkelijker.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Tevens weet je dat een standaard font ook op machines zoals laptops staat. Er is genoeg te zeggen waarom er liever met een standaard font gewerkt zou moeten worden.

Een beheerder met een beetje kennis krijgt een extra font wel op de server. Maar een beetje beheerder denkt ook aan de toekomst. Hoe gaat het font dan werken? Een standaard handeling is het niet echt. Ik heb op onze Citrixomgeving (denk aan 500 concurrent users en vele gemeentelijke apps) slechts een paar keer een extra font moeten installeren (Centric vergunningen applicatie). Dus niet elke systeembeheerder zal dit in zijn dagelijks werk tegenkomen.

This footer is intentionally left blank

• Jojakim
Met 10 systemen bedoelde ik overigens 10 clients.. kleine setup voor licht office werk, kan toch niet meer dan één server zijn of wel?

Het gaat om Opentype fonts zonder licentiekosten, die in MS Office omgeving gebruikt zouden moeten worden. Dat kan toch niet snel voor compatibiliteitsproblemen zorgen lijkt me?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op de clients hoef je niks te doen. Een Citrix server is niets bijzonder, het blijft gewoon een font installeren op een OS...
Dus fontje erop zetten en klaar.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jojakim schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:21:
Het gaat om Opentype fonts zonder licentiekosten, die in MS Office omgeving gebruikt zouden moeten worden. Dat kan toch niet snel voor compatibiliteitsproblemen zorgen lijkt me?
Ik kan me wel issue's met printers verzinnen eigenlijk. Als jouw nieuwe flitsende font niet bestaat op de printer(s) kun je wel issue's krijgen hoor. Zie ook onderstaand artikel:

Expand Install or remove external PCL soft fonts

Ik kan mij best voorstellen dat een beheerder hier wel een mening over heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Question Mark op 26-02-2016 15:32 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • Beste antwoord

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
In de basis is het installeren van een font niet lastig, ook niet op een citrix server, dit kan ook op verschillende manier (van de meest basis methode font op de machine zetten, dubbel klikken en voor installeren kiezen, tot het uitrollen over complete server farms met bijv. Powershell of SCCM).

Wel kunnen er andere zaken van toepassing zijn, zo zou het kunnen zijn dat ze op een shared platform zitten (niet ongewoon bij maar 10 users, ik zie amper on-premise Citrix omgevingen bij zo'n klein aantal users die in eigen beheer zijn) waar ze zelf geen toegang hebben tot de server en waarbij de aanbieder van dit platform zulke wijzigingen of niet wil hebben, of dat deze (hoge) kosten rekent voor het testen van de fonts binnen de server farm (blijft alles van andere klanten nog correct werken, ontstaan er geen conflicten met software / documtenten e.d., want op een shared platform kan bijv. ook iemand van een ander bedrijf diezelfde fonts gaan gebruiken).

Wanneer het een server is in eigen beheer is bovenstaande minder van toepassing, maar kun je inderdaad zoals Question Mark al aangeeft wel tegen issues aan lopen met bepaalde printers. En ik geloof ook dat je tegen issues kan aanlopen wanneer je bijv.documenten gaan versturen naar partijen die geen beschikking hebben over de niet standaard fonts. Ik zie bijv. ook wel een vragen komen waarom ontvangen documenten op onze systemen niet goed te lezen zijn, en regelmatig komt dit omdat de verzenden de partij (betaalde) fonts heeft gebruik die wij niet hebben. Ook iets dat je als beheerder eigenlijk niet wil hebben, omdat uiteindelijk de vragen hieromtrent vaak bij IT terecht komen.

Al met al in enkel het installeren van een font in principe geen issue, maar kunnen er IT technisch of procedureel wel belemmeringen of afspraken liggen waarom zo'n installatie niet zomaar uitgevoerd kan of zal worden. Normaliter is het gebruik van niet standaard zaken binnen IT in het algemeen (en dus ook fonts) dan ook iets dat je vooraf bespreekt en goedkeuring voor krijgt van alle betrokken partijen voordat je een project start, niet pas nadat je wil gaan opleveren.

• Jojakim
Dank voor de reacties allen!

Ik ga het voorleggen aan systeembeheerder in ieder geval.
Pagina: 1