Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• thefox231
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:00
Beste tweakers,

Ik ben al enige tijd zoekende hoe ik mijn WOZ waarde juist kan opgeven op de belastingaangifte 2015. vanaf 1 maart 2016

Hetgeen wat speelt is dat het een nieuwbouwhuis betreft waarvan ik op 1-1-2014 nog geen eigenaar was.

Tijdlijn is als volgt:
- Aankoop grond per mei 2015 ter waarde van € 45.000
- Woning opgeleverd in Oktober 2015 ter waarde van € 149.900.
- Veel afwerking badkamer/keuken/muren/vloeren etc. Oktober 2015 t/m 06-12-2015
- Ingeschreven bij de gemeente per 06-12-2015 Vanaf deze datum wordt de woning volgens de belasting dient bewoond

Kortom 2 vragen:
- Hoe bepaal ik de WOZ waarde ten behoeve van het eigenwoningforfait? Op 1-1-2014 was de waarde € 0,00
- Klopt het dat ik als op te geven periode de periode tussen 06-12-2015 en 31-12-2015 moet beschouwen? Verschuldigd bedrag / 365 x 25

Voorbaat dank!

Alle reacties

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Voor de WOZ waarde moet je de waarde hebben van 1 januari 2014.
http://www.nu.nl/weekend/...lastingaangifte-2015.html

Wat betreft de periode durf ik niet te zeggen.

• Matt
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19-09-2017

Matt

RMS Lusitania

Kijk in je vooringevulde aangifte of er een woz waarde is toegekend.
Anders opvragen bij gemeente oid.
De periode van bewoning bedraagt inderdaad 06-12 tm 31-12 en daarvoor is leegstand, eigen woning forfait is dan 0.

Hallo allemaal

• internetinfo
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:13
*bookmarked. Geen idee of dit hetzelfde is, maar wij hebben iets zeer soortgelijks gehad. Hypotheek en koopcontract voor nieuwbouw in maart 2014 bij notaris gepasseerd (getekend bij makelaar in december 2013) woning in oktober opgeleverd en per december in het BRP ingeschreven.
Wij hebben in 2015 gewoon de volle mep aangeslagen gekregen. Had de Belastingdienst erover gebeld en zij gaven aan dat ze dan gewoon de aanschafwaarde aan mogen/moeten houden.

(Als dit niet hetzelfde is, no topic kaap intended ;) )

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
http://www.belastingdiens...fait_berekenen/woz_waarde
quote:
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht? Neem dan de waarde van de WOZ-beschikking die de gemeente heeft afgegeven, ook als die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.

Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Dan moet u zelf de waarde van de woning (laten) schatten. U moet hierbij uitgaan van de waarde die de woning op 1 januari van het voorgaande jaar zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen.
Overigens is de WOZ waarde altijd per de 1e van het jaar, dus de volgende peilmomenten zijn 1-1-2015 voor IB2016 en 1-1-2016 voor IB2017.
quote:
- Klopt het dat ik als op te geven periode de periode tussen 06-12-2015 en 31-12-2015 moet beschouwen? Verschuldigd bedrag / 365 x 25
Ja

• thefox231
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:00
Bedankt allen voor de reacties.
Ik wacht de vooraf ingevulde gegevens van de belasting dienst af om te kijken of er een WOZ waarde wordt toegekend.

Voor de rest ben ik erg geholpen en zal ik jullie de uitkomsten laten weten, zodat andere mensen in de toekomst hier ook baat bij hebben.

Dank!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True