leasebus.. uhm, ja.. en nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-06 15:25
Eindelijk na een hele poos krijg ik de optie (of nou ja, er komt er eentje) om een busje te nemen op de zaak.
Deze krijg ik mee (naar huis). (en indien het voordelig is voor mij met bijtelling etc dan ga ik daar ook prive mee rijden)

Potentiele keuze is een vito 109CDI in de lichtste motor uitvoering en meeste laadvermogen.(zonder overleg met mij, waar ik niet zo heel blij mee ben, dus ben aan het kijken of het de 114 CDI mag worden),

Deze zal voor ww gebruikt worden (32km enkele rit) en met wekelijks ritten van 100-200+ km (enkele rit).
Idee is dat hiermee materieel meegenomen kan worden, indien nodig. Dit kan af en toe wel eens best wel gewichtig zijn. Laadvermogen moet zo veel mogelijk zijn, ergens rond de 1500kg.
Ook ritten Duitsland zullen er bij zitten. (en daar cruise ik het liefst rond de 150, maargoed, ongeacht welk voertuig, ik wil gewoon makkelijk meekomen op de snelweg en wat "extra" hebben)
2 europallets moeten er in kunnen, dus een verlengde is niet nodig.

Nu boeit het mij totaal niet wat er als label op het blik staat, echter wil ik wel mee kunnen op de snelweg en niet dat bij 130 de koek op is. (Duitsland zal ook worden gereden)
Op invoegstroken wil ik graag gewoon al op vmax kunnen zitten.
0-100 op acceptabel niveau (niet 10 minuten).
Beetje comfortabel is een pre.
Maar moet natuurlijk ook kijken naar wat het leasebedrag is maandelijks, dus een 4 liter turbo zit er niet in ;)
Ik pleit hier intern dan ook voor een wat "meer" model, dan de lichtste uitvoering, die imho echt meer voor in de stad is.
Maar de keuze staat nog niet vast, op het moment worden er alleen nog maar offertes opgevraagd.

Iemand een idee of ervaringen? Tips etc...

Welke busjes zijn "best bang for buck" en mbt comfort en lange afstanden. (Als ik dat ding prive ook ga rijden, dan zitten er weekendjes weg in van +-1000km enkele rit... "Even" boodschappen doen in Praag enzo :p ).
Als ik een ton achterin heb, welke busjes (of met welke cilinderinhoud eerder) heb ik toch nog wat over om niet met 70 in te voegen aan het eind van de invoegstrook, maar gewoon met vmax, of zo goed als.
En die niet na 3 van zulke ritten uit elkaar donderen.

Transporter, Trafic, Vito hebben de voorkeur. (Transits hoor ik mindere verhalen over).
Aangezien deze geleased wordt, wordt het een 2016 model.

Kleine info over mij:
Motorrijder (denk dat dat al zat zegt :X ).
Ik voel me comfortabel in een auto, die even wat "over" heeft.
Invoegen: al vmax op de invoegstrook etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je hebt ook door dat meer dan 130 met een zeer zwaar beladen busje niet heel verstandig is?

* pagani heeft anderhalf jaar in Duitsland gewerkt en menig busjebestuurder door de brandweer uit zijn wagen gepulkt zien worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:28
Geen idee wat je vraag precies is, maar het gaat zo te zien vooral over het motorvermorgen. Afweging kan wel zijn dat bij zwaardere belading een iets zwaardere motor wel eens wat zuiniger kan zijn dan de lichtste variant, mits je je rechtvoet onder controle houd natuurlijk. Verder zou ik vooral enkele proefritjes gaan maken, dan weet je hoe soepel iets rijd.

Verder vond ik (maar dat is wat gedateerde info), de Renaults een stuk praktischer ingericht dan bv Mercedes, meer opbergruimte in de cabine ed. Net even wat meer nagedacht over het gebruik van zo'n auto.

Hou er wel rekening mee dat als je dat ding privé gaat rijden je werkgever het vast niet tof vind als jij regelmatig 1000+ km gaat rijden in een weekendje, hij zal je vast vragen de brandstofkosten te vergoeden en wellicht ook wat onderhoudskosten.
pagani schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:01:
Je hebt ook door dat meer dan 130 met een zeer zwaar beladen busje niet heel verstandig is?

* pagani heeft anderhalf jaar in Duitsland gewerkt en menig busjebestuurder door de brandweer uit zijn wagen gepulkt zien worden
Z'n werkgever kiest niet voor niets voor de lichtste motor denk ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Paar opmerkingen over het privégebruik:
- Je baas moet privé gebruik ook toestaan, levert hem nl extra kosten op in de vorm van BTW-correctie.
- Je baas kan een max aan de privé-kms stellen (lease wordt nl op km's gedaan)
Dus spreek dat goed af...of heb goed helder wat de regeling gaat inhouden voordat je voor verrassingen komt.
- Bijtelling van dat soort bussen zal in de 25% categorie vallen, dat gaat over de prijs incl btw/bpm. Kun je dus gauw uitrekenen of dat uit kan.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:20
Toch is de Transit de beste bang for buck, er rijden niet voor niks zoveel van rond. Wij gebruiken ze ook en in de 9 jaar tijd dat ik er werk hebben ze vooral servicebeurten en winterbandenwissels gehad. De keren dat ze voor defecten naar de dealer moesten zijn over 5 bussen verdeeld op 1 hand te tellen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-06 15:25
dat prive is bekend, mbt kilometers etc. kan zijn dat brandstof in het buitenland op privetrips op mijn kosten gaan, ook geen probleem, is allemaal te overleggen.

Ik moet er alleen even achter zien te komen hoe eea gaat zitten met wat voor kosten er bij en er af gaan. (reiskostenvergoeding komt te vervallen gok ik zo, maar als daar dan ook nog eens die 25% bij komt, dan lever ik een heleboel in in de maand (zelfs als ik mijn eigen auto de deur uit doe), dus ja... keuzes keuzes...

die 130 hoeft niet helemaal afgeladen, maar voornamelijk "leeg", dat het gewoon een beetje opschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Natuurlijk vervalt je reiskostenvergoeding als je een auto van de zaak krijgt... Het is namelijk een vergoeding voor gemaakte kosten en die krijg je niet als je geen kosten maakt.

Over 25% van de cataloguswaarde van bus mag jij straks inkomstenbelasting betalen. Op basis van een cataloguswaarde van 20.000 euro zit je nog net onder de 200 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Houd er rekening mee (al gemeld in het topic maar nogmaals) dat de bijtelling in de btw en in de bpm is.
Dus zorg dat je die prijzen ook inzichtelijk hebt.
Bij mijn vorige werkgever reed ik een VW transporter (T5) met een 140 pk tdi (2.0 motor) enkel cabine uitvoering.
Opties waren op 1 hand te tellen, cruise control, airco, verwarmde spiegels en radio voorbereiding. Oh ja en midden armsteun.
Dat was het wel. toch koste die bus in de btw en in de bpm ruim €40.000 :o
Dat noem ik nou niet echt een bijtelling vriendelijk ding..

Ik heb een week of 2 geleden een offerte laten maken voor een nieuwe caddy, wel flink wat opties en een highline pakket maar dan komt dat ding ex btw en ex bpm ook gewoon op 27 duizend terecht.

Verkijk je dus niet in de bijtelling, want met 25% van dat soort bedragen kun je echt wel een leuk prive autotje rijden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:28
kun je je openingspost wat meer structureren? Ik kan er weinig van maken wat nou de vraag is, wat de context is en welke overwegingen er mee spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06 13:20
Al die vito busjes komen in de meeste uitvoeringen rond de 1000kg laadvermogen, de 114 en 116 zelfs maar 900kg.

Vul ik 1400kg of hoger in bij Autoweek, dan is het lijstje als volgt:
Citroen Jumper
Fiat Ducato
Ford Transit
Iveco Daily
Nissan NV400
Opel Movano
Peugeot Boxter
Renault Master
VW Crafter
Mercedes Sprinter

Een hoop van deze zijn hetzelfde, maar dan met een ander label.

Enne, ik zou je eisen wel wat bijstellen. Een bus is vooral voor de zaak, niet omdat je 130 wil rijden aan het einde van de invoegstrook. Zo'n rijdende voordeur is extreem onzuinig op snelheid en ik denk ook niet erg comfortabel met die klankkast achter je.

[ Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 29-02-2016 13:20 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Señor Sjon schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:18:
[...]
Enne, ik zou je eisen wel wat bijstellen. Een bus is vooral voor de zaak, niet omdat je 130 wil rijden aan het einde van de invoegstrook. Zo'n rijdende voordeur is extreem onzuinig op snelheid en ik denk ook niet erg comfortabel met die klankkast achter je.
Het valt reuze mee als je de mogelijkheid hebt om een dicht schutbord te (laten) plaatsen. Zeker als je daar wat isolatie tussen kunt stoppen is het best aardig te doen.

Nee, merp!

Pagina: 1