Malfunctions schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:49:
[...]
Dat voelt voor veel mensen ook zo. Niet gek als je gewend bent om 25% (voorbeeld) inkomstenbelasting te betalen, en je ziet dat over je vakantiegeld ineens 45% wordt gerekend.
Of dit bij je uiteindelijke aangifte verrekend wordt over je totale jaarinkomen weet ik niet, daarvoor ken ik de belastingwet niet goed genoeg. Maar in eerste instantie betalen veel mensen dus wel degelijk een voor hun veel hoger tarief dan gebruikelijk.
Ongelukkige woordkeuze in je laatste zin... Volgens mij heb je het wel goed in beeld, maar je verwoordt het hier een beetje raar.
In principe betaal je over iedere euro die je verdient belasting. Dit is verdeeld in schijven. Over de eerste € 19.922 betaal je 36,55% belasting. Die stijgt nooit meer.
Elke volgende euro die je als inkomen ontvangt (dus nr 19.923 t/m 66.421) wordt met 40,4% belast. Ook dat stijgt nooit.
Elke euro die je boven die € 66.421 aan inkomen hebt, wordt met 52% belast.
Enkele voordeeltjes zijn er ook: er is een algemene heffingskorting, en nog wat van dat soort 'vrijstellingen'. Hierdoor LIJKT het alsof je een lager tarief betaalt maar dat is dus niet zo. Stel die vrijstelling is 8000 euro, dan betaal je over die euro's 0% belasting en tussen de 8001 en 19922 wordt weer die 36,55% ingehouden.
Je inkomen bestaat uit je brutosalaris, 13e maand, bonussen, vakantiegeld, uitbetaalde overuren én de bijtelling over je leaseauto (als je hem privé gebruikt), maar ook het eigen woning forfait en aftrekposten zoals betaalde hypotheekrente. Dus TS: stel je komt door de bijtelling op een inkomen van € 66.422 euro, betaal je slechts over 1 euro het tarief van 52%.
Wat er ingehouden wordt door de salarisadministratie van je werkgever is allemaal voorlopig en zul je moeten verrekenen bij je belastingaangifte. Gelukkig is dit meestal al vooraf ingevuld en klopt het totaal altijd aardig met wat het zou moeten zijn.