Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
Ik sta op het punt om te tekenen voor een nieuwe baan. Daarbij zit een leuk bruto jaarsalaris dat richting de top van het 40,4% belasting tarief gaat. Ook krijg ik voor het eerst een leasebudget.

Wordt de waarde van de lease auto bij het belastbaar inkomen gerekend en val ik daar mee in de volgende belastbaar inkomenscategorie van 52%, of zit ik veilig en ga ik er netto daadwerkelijk op vooruit?

De rekenvoorbeelden die ik heb kunnen vinden op het internet wekte niet veel duidelijkheid voor een grensgeval als deze.

Beste antwoord (via MonkeySandwich op 26-02-2016 13:49)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-06 18:00
MonkeySandwich schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:39:
@PROnline
Belasting berekenen is het probleem niet. Ik snap alleen de koppeling van lease auto op het bruto salaris niet helemaal, vandaar mijn vraag.
Kijken ik welke categorie de auto valt qua uitstoot (0%, 15%, 22% etc) dat percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je bruto salaris bij optellen en daar betaal je inkomensbelasting over.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 13:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ga je meer rijden dan 500 KM prive in de auto? Dan krijg je te maken met fiscale bijtelling die je moet betalen en dat is in de facto je belastbaar inkomen.

Zie bijv, ook:

http://www.loonwijzer.nl/...werktijd/auto-van-de-zaak

http://www.belastingdiens...rk/auto_van_uw_werkgever/

In de regel ga je er netto op achteruit als je leased. Immers ben je het leasebudget kwijt + moet je bijtelling (netto) betalen over de auto als je die prive gebruikt (bij meer dan 500 KM) Tenzij je het leasebudget mag laten uitbetalen als bruto salaris (ik werk bij zo een bedrijf). Dan is het een rekensom en voor- en nadelen afwegen tegenover elkaar wat je wel of niet handig vindt.

Also; wellicht is dit een handig topic voor je: Keuze leaseauto - Deel 3

[ Voor 60% gewijzigd door Notna op 26-02-2016 13:29 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Vergeet niet dat je loon niet gelijk in 52% valt maar alleen het deel waar je over de 40,4% grens zit.

Bijv grens van 40,4% is tot 100 euro en je krijgt totaal 110 euro. Dan betaal je over 100 euro 40,4% belasting en 10 euro 52%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Ja de auto gaat gebruikt worden voor privé gebruik.

Stel mijn bruto jaarsalaris is 60.000 en gebruik een leasebudget van 700 per maand (8400 per jaar).

Is mijn totale belastbaar inkomen dan 68.400 of 60.000 en over de leaseauto wordt alleen de bijtelling betaald.

edit:
Axente, bedankt voor dat voorbeeld. maakt ook het een en ander weer wat duidelijker.

[ Voor 15% gewijzigd door MonkeySandwich op 26-02-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:33
Schijf 3 is ook 40,4% en loopt tot € 66.421
Leuk salaris maar je kan niet eens zelfstandig je belasting berekenen? }:O

Je bijtelling is op basis van de cataloguswaarde van de auto en de uitstoot.
Leasebudget is niet relevant.

http://www.berekenhet.nl/...ing-auto-van-de-zaak.html

[ Voor 12% gewijzigd door PROnline op 26-02-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
@PROnline
Belasting berekenen is het probleem niet. Ik snap alleen de koppeling van lease auto op het bruto salaris niet helemaal, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
MonkeySandwich schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:39:
@PROnline
Kijken ik welke categorie de auto valt qua uitstoot (0%, 15%, 22% etc) dat percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je bruto salaris bij optellen en daar betaal je inkomensbelasting over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 15:25
Je leasetarief heeft niets met je bijtelling te maken. De bijtelling wordt berekent over de nieuwwaarde van de auto. Een auto met een cataloguswaarde van 30.000 euro en een bijtelling van 25% betekent dat je jaarlijks 7500 euro bij je belastbaar inkomen optelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aconitum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Bijtelling is gebaseerd op een bepaald percentage van de catalogus prijs, het percentage hangt af van de uitstoot. Het bedrag wat hier uit voort komt wordt bovenop je salaris toegevoegd.

Het kan dus zo zijn dat je door de bijtelling in schaal 4 terecht komt, dan betaal je dus ook 52% inkomsten belasting over de totale bijtelling van je lease auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
En verder op yodah zou het bedrag in de 52% vallen betaal je 3900 netto bijtelling per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 22:33
Nope, alleen het deel van de bijtelling waarmee je boven schaal vier uit komt betaal je 52%.
Dus als je uitgaat van 60k inkomen hebt, en de auto van Yodah rijdt, dan is 6.421 met 40,4% belast en de rest met 52%.

Maar als je je een hypotheek hebt, dan valt je HRA weer hoger uit doordat je meer belasting betaalt en valt het bruto/netto verhaal weer anders uit. Alles zit aan elkaar gelinkt.

En hoe zit het met je huidige vervoer? Heb je een auto, hou je die of gaat die de deur uit. Ook bepalend of je netto meer over houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Axente schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:31:
Vergeet niet dat je loon niet gelijk in 52% valt maar alleen het deel waar je over de 40,4% grens zit.

Bijv grens van 40,4% is tot 100 euro en je krijgt totaal 110 euro. Dan betaal je over 100 euro 40,4% belasting en 10 euro 52%.
Onvoorstelbaar hoeveel mensen niet snappen hoe belastingschijven werken…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Helemaal duidelijk nu. Zolang ik niet een hele dikke auto of auto met hoge bijtelling ga rijden kan ik nog prima binnen schaal 3 blijven. Met mijn eigen gedachtenspinsel ging ik er hardstikke overheen.

Ik heb een eigen auto maar die is redelijk op, kosten daar aan zijn verwaarloosbaar, evenals het comfort en gaat dus zeker de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
CyBeR schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:11:
[...]

Eerst in de andere schijven natuurlijk voor die 40,4% :P maar even voor het gemak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:22

P_Tingen

omdat het KAN

Als je een eigen bijdrage betaalt voor je leaseauto dan mag je die weer van de bijtelling aftrekken.

Dus een auto met een cataloguswaarde van 30.000 euro, een bijtelling van 21% en een eigen bijdrage van 100 euro per maand betekent (21% x 30,000) - (12 x 100) = 6300 - 1200 = 5100 bijtelling.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
CyBeR schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:11:
[...]

Ik vind het ook slecht van mezelf. Zit al jaren in de 40,4% maar nu in een jaar tijd 2x een nieuwe baan en ineens heel hard omhoog aan het schieten waardoor ik ineens in een grensgeval als deze terecht ben gekomen en dan komen de vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
MonkeySandwich schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:12:
Helemaal duidelijk nu. Zolang ik niet een hele dikke auto of auto met hoge bijtelling ga rijden kan ik nog prima binnen schaal 3 blijven. Met mijn eigen gedachtenspinsel ging ik er hardstikke overheen.
Als je er 1 euro overheen gaat betaal je over die euro 60% belasting. En ik snap niet dat je er met zo'n salaris zo druk over maakt.

Ik betaal graag veel belasting. Want dat betekend dat ik veel verdien 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Axente schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:17:
[...]

Eerst in de andere schijven natuurlijk voor die 40,4% :P maar even voor het gemak
Ik bedoelde niet dat jij 't niet snapte, want dat doe je duidelijk wel :P

Maar d'r zijn dus hordes mensen die denken dat als ze 1 euro meer verdienen dan de grens voor 52%, dat ze dan erop achteruit gaan omdat ze opeens 52% moeten betalen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:36:
[...]

Maar d'r zijn dus hordes mensen die denken dat als ze 1 euro meer verdienen dan de grens voor 52%, dat ze dan erop achteruit gaan omdat ze opeens 52% moeten betalen.
Dat zijn dezelfde mensen die ook roepen dat er een speciaal hoog belastingtarief is voor de vakantie-uitkering en de 13e-maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:15
groggy schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:42:
[...]
Dat zijn dezelfde mensen die ook roepen dat er een speciaal hoog belastingtarief is voor de vakantie-uitkering en de 13e-maand.
Dat voelt voor veel mensen ook zo. Niet gek als je gewend bent om 25% (voorbeeld) inkomstenbelasting te betalen, en je ziet dat over je vakantiegeld ineens 45% wordt gerekend.

Of dit bij je uiteindelijke aangifte verrekend wordt over je totale jaarinkomen weet ik niet, daarvoor ken ik de belastingwet niet goed genoeg. Maar in eerste instantie betalen veel mensen dus wel degelijk een voor hun veel hoger tarief dan gebruikelijk.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Malfunctions schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:49:
[...]

Dat voelt voor veel mensen ook zo. Niet gek als je gewend bent om 25% (voorbeeld) inkomstenbelasting te betalen, en je ziet dat over je vakantiegeld ineens 45% wordt gerekend.

Of dit bij je uiteindelijke aangifte verrekend wordt over je totale jaarinkomen weet ik niet, daarvoor ken ik de belastingwet niet goed genoeg. Maar in eerste instantie betalen veel mensen dus wel degelijk een voor hun veel hoger tarief dan gebruikelijk.
Ongelukkige woordkeuze in je laatste zin... Volgens mij heb je het wel goed in beeld, maar je verwoordt het hier een beetje raar.

In principe betaal je over iedere euro die je verdient belasting. Dit is verdeeld in schijven. Over de eerste € 19.922 betaal je 36,55% belasting. Die stijgt nooit meer.
Elke volgende euro die je als inkomen ontvangt (dus nr 19.923 t/m 66.421) wordt met 40,4% belast. Ook dat stijgt nooit.
Elke euro die je boven die € 66.421 aan inkomen hebt, wordt met 52% belast.
Enkele voordeeltjes zijn er ook: er is een algemene heffingskorting, en nog wat van dat soort 'vrijstellingen'. Hierdoor LIJKT het alsof je een lager tarief betaalt maar dat is dus niet zo. Stel die vrijstelling is 8000 euro, dan betaal je over die euro's 0% belasting en tussen de 8001 en 19922 wordt weer die 36,55% ingehouden.

Je inkomen bestaat uit je brutosalaris, 13e maand, bonussen, vakantiegeld, uitbetaalde overuren én de bijtelling over je leaseauto (als je hem privé gebruikt), maar ook het eigen woning forfait en aftrekposten zoals betaalde hypotheekrente. Dus TS: stel je komt door de bijtelling op een inkomen van € 66.422 euro, betaal je slechts over 1 euro het tarief van 52%.

Wat er ingehouden wordt door de salarisadministratie van je werkgever is allemaal voorlopig en zul je moeten verrekenen bij je belastingaangifte. Gelukkig is dit meestal al vooraf ingevuld en klopt het totaal altijd aardig met wat het zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:15
Icephase schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:09:
[...]
Ongelukkige woordkeuze in je laatste zin... Volgens mij heb je het wel goed in beeld, maar je verwoordt het hier een beetje raar.
Ik probeerde te verwijzen naar hoe veel mensen hun loonstrookje bekijken. Ik snap het schijvenverhaal, maar veel mensen rekenen simpelweg van bruto naar netto op de wijze: brutoinkomen is bijvoorbeeld €2500, netto krijgt diegene €2000, dus de beleving is dat diegene 20% belasting betaalt.

Vervolgens komt in mei het vakantiegeld van bruto €2000, maar houdt diegene ineens slechts €1200 netto over. Dan is de beleving dat daarover dus veel meer (40%) belasting wordt betaald.

Wat jij zegt is dat het bij de uiteindelijke belastingaangifte wel weer zal kloppen met de verdeling over de verschillende schijven, maar op het moment dat het vakantiegeld/13e maand wordt uitgekeurd voelt dat toch anders. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MonkeySandwich schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:33:
Ja de auto gaat gebruikt worden voor privé gebruik.

Stel mijn bruto jaarsalaris is 60.000 en gebruik een leasebudget van 700 per maand (8400 per jaar).

Is mijn totale belastbaar inkomen dan 68.400 of 60.000 en over de leaseauto wordt alleen de bijtelling betaald.

edit:
Axente, bedankt voor dat voorbeeld. maakt ook het een en ander weer wat duidelijker.
Je leasebudget heeft er niets mee te maken.

Stel dat je van je leasebudget een auto least van €35000 die in de 21% categorie valt, moet je dit bijtellen bij je bruto salaris.

21% van 35000 = 7350.

Je bruto jaarsalaris is dan 60.000 + 7350 = €67350.

Over de eerste €66.422 betaal je de respectieve belasting van schijf 1 t/m 3 , over de rest (67350-66422 = €928) betaal je vervolgens 52% belasting.

Belasting is altijd progressief, als je meer gaat verdienen hou je netto altijd meer over.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Malfunctions schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:20:
[...]

Ik probeerde te verwijzen naar hoe veel mensen hun loonstrookje bekijken. Ik snap het schijvenverhaal, maar veel mensen rekenen simpelweg van bruto naar netto op de wijze: brutoinkomen is bijvoorbeeld €2500, netto krijgt diegene €2000, dus de beleving is dat diegene 20% belasting betaalt.

Vervolgens komt in mei het vakantiegeld van bruto €2000, maar houdt diegene ineens slechts €1200 netto over. Dan is de beleving dat daarover dus veel meer (40%) belasting wordt betaald.

Wat jij zegt is dat het bij de uiteindelijke belastingaangifte wel weer zal kloppen met de verdeling over de verschillende schijven, maar op het moment dat het vakantiegeld/13e maand wordt uitgekeurd voelt dat toch anders. ;)
Ik snap je punt, maar desondanks is er nog steeds geen speciaal hoog belastingtarief voor de vakantie-uitkering en de 13e-maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
groggy schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:37:
[...]

Ik snap je punt, maar desondanks is er nog steeds geen speciaal hoog belastingtarief voor de vakantie-uitkering en de 13e-maand
of uitbetaalde vrije dagen (ook een leuke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:36:
[...]

Ik bedoelde niet dat jij 't niet snapte, want dat doe je duidelijk wel :P

Maar d'r zijn dus hordes mensen die denken dat het tarief 52% in schaal 4 is, terwijl er ook nog 4% arbeidskorting bij komt, dus effectief een marginale belastingdruk van 56% tot €111.590 (ja, ook op je leaseauto).

Maar dat heb ik de laatste paar dagen wel 100 keer gepost, je zou bijna zeggen dat ik bij de belastingdienst werk. }:O

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
wimpie schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:49:
[...]

Maar d'r zijn dus hordes mensen die denken dat het tarief 52% in schaal 4 is, terwijl er ook nog 4% arbeidskorting bij komt, dus effectief een marginale belastingdruk van 56% tot €111.590 (ja, ook op je leaseauto).

Maar dat heb ik de laatste paar dagen wel 100 keer gepost, je zou bijna zeggen dat ik bij de belastingdienst werk. }:O
even checken dan. Maak af:
Leuker kunnen we het niet maken......... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
En voor de officiële uitleg: de website van de Belastingdienst. Overigens zijn het belastingschijven, geen schalen.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:09:
[...]
In principe betaal je over iedere euro die je verdient belasting. Dit is verdeeld in schijven. Over de eerste € 19.922 betaal je 36,55% belasting. Die stijgt nooit meer.
Je vergeet de (door inkomensafhankelijkheid inmiddels complexe) algemene heffingskorting (tot 66.417 euro) en arbeidskorting. (tot 111.590 euro). Deze vormen samen een belastingvrije voet.
Daarbij is de eerste schijf een combinatie van belasting en premie volksverzekering, waarvan de laaste het grootste deel omvatten. De AOW premie die daar inzit vervalt namelijk na de AOW leeftijd wat tot lagere tarieven voor de eerste 2 schijven lijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

PolarBear schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:13:
[...]

Je vergeet de (door inkomensafhankelijkheid inmiddels complexe) algemene heffingskorting (tot 66.417 euro) en arbeidskorting. (tot 111.590 euro). Deze vormen samen een belastingvrije voet.
Daarbij is de eerste schijf een combinatie van belasting en premie volksverzekering, waarvan de laaste het grootste deel omvatten. De AOW premie die daar inzit vervalt namelijk na de AOW leeftijd wat tot lagere tarieven voor de eerste 2 schijven lijdt.
Die heb ik toch genoemd? Dat zijn de 'vrijstellingen' waar ik het over had. En gezien het feit dat TS het over een "nieuwe baan" heeft, ga ik er niet van uit dat hij boven de AOW leeftijd zit.
Pagina: 1