Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 633127

Topicstarter
Ik heb wat advies nodig. Heb wel e.e.a. proberen op te zoeken, maar kan eigenlijk weinig vinden wat precies bij mij past.

Ik heb thuis meerdere machines draaien. 2 Desktops, 1 laptop, een netbook, een kleine thuisserver en zo meteen ook 2 kleine media computers. Alle machines draaien (gewoon) Windows.

Waar ik naar op zoek ben is een mogelijkheid om snel die verschillende pc's opnieuw te kunnen installeren. Zeker de desktops is altijd een bak ellende. Updates, software, configuratie, al die ellende. En eigenlijk wil ik 'gewoon' één USB-stick, in de betreffende machine plaatsen, booten en installeren maar. En bij voorkeur 1 stick voor alle machines.Alle machines draaien zo meteen wel dezelfde OS (8.1) maar verschillen in drivers, software, computer namen en Windows sleutels.

Hoe kan ik dit het beste inregelen? Ik weet dat er software pakketten zijn waar je zelf updates en software kunt toevoegen. Maar kan dit dan ook voor meerdere machines, want dat heb ik nog niet gevonden. Of kan ik beter de machines éénmaal installeren en er simpelweg een image van maken. En zo ja, kan dat dan op 1 stick (met een bootmenu ofzo) of moet ik voor elke machine een andere stick maken? Of zou eventueel een MDT build met Syspreps een oplossing zijn?

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en/of hoe jullie dit evt doen. Zie de reacties graag tegemoet :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het kan maar je zal er aardig wat tijd in moeten steken om het werkend te krijgen en te onderhouden.

1) Unattended Windows installatie maken, inclusief alle benodigde drivers voor alle typen machines die je gebruikt/onderhoudt.
2) Unattended applicatie installatie installers maken/gebruiken met script en deze meenemen in je build.

Of je dit nu doet met MDT of compleet script met powershell maakt allemaal niet uit. Vroeger heb ik wel eens wat gemaakt met behulp van WPI (Windows Post Installation Wizard)

maar zoals gezegd, het is allemaal best onderhoudsintensief.

tegenwoordig generaliseer ik het wat meer. Ik merk dat ik in de praktijk vaak Windows opnieuw installeer, recente drivers installeer, office erop en wat standaard applicaties en that's it zo'n beetje.

USB stick met :
  • Windows installatie bestanden (eventueel all in one maken voor verschillende versies) op een USB stick
  • Snappy Driver Installer gebruiken voor driver install (google even). Ik download alle driverpacks 1 keer in de zoveel tijd en werk deze bij op de stick, gewoon de map kopiëren naar de stick. Dit dekt 99% van de drivers die ik nodig heb.
  • Office installatie files op stick (1x een custom.msp bestand maken met setup /admin)
  • Ninite.com gebruiken voor standaard prut als PDF reader, CDBurnerXP, etc. Als je altijd dezelfde applicaties installeert even de installer die je downloadt van Ninite.com ook opslaan op de stick.
  • Je kunt ook Chocolatey en Chocolatey GUI (google it) gebruiken voor nog meer quick installs van freeware/opensource software.
Dan ben ik op recente hardware met een 2 uurtjes meestal wel klaar en het meeste is gewoon aftrappen en dan nog een bakje koffie drinken. Altijd de laatste versies van de software en drivers geïnstalleerd zonder al teveel onderhoud aan de installatiebestanden :)

[ Voor 9% gewijzigd door akimosan op 26-02-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En het kan juist zo makkelijk, gewoon systeemherstel uitvoeren en klaar is kees.

Alleen als de boel echt compleet over de zeik is, gaat windows er opnieuw op en gebruik je gewoon de usb stick om er een clean install op te zetten. Misschien heb je dat de komende jaren ooit nodig, misschien niet.

Je belangrijke documenten enzo zitten vast en zeker wel op een goede backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Reepje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:36:
En het kan juist zo makkelijk, gewoon systeemherstel uitvoeren en klaar is kees.

Alleen als de boel echt compleet over de zeik is, gaat windows er opnieuw op en gebruik je gewoon de usb stick om er een clean install op te zetten. Misschien heb je dat de komende jaren ooit nodig, misschien niet.

Je belangrijke documenten enzo zitten vast en zeker wel op een goede backup.
Systeemherstel naar een nieuw Windows OS?
TS geeft aan dat er een nieuw OS op de machines komt, tenminste zo lees ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickChange
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 20:42
Maak een image van een clean installatie Windows zonder drivers en plaats deze telkens direct op de hdd (in een bay).

Dit is de snelste manier voor windows install op verschillende systemen... en dan natuurlijk drivers enz...