Geluidskwaliteit Peugeot 206 verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 741623

Topicstarter
Beste medetweakers,

Deze week eigenaar geworden van een Peugeot 206 3-deurs uit 2005. Het geluid in de Peugeot 206 valt me niet heel erg tegen, alleen de bassen verdwijnen in de deur. Nu had ik het volgende in gedachten om niet al te duur te verbeteren:

- Originele cassette radio van Peugeot vervangen voor een Pioneer deh-x5500bt
- De speakers in de voordeur vervangen voor een setje Alpine spg-17cs
- Deuren vullen met dempingsmateriaal

De vraag is, Is dit aan te raden en krijg ik hierdoor beter geluid/bass?
Kan ik de originele tweeters gewoon laten zitten en klinkt dit goed samen me de alpine speakers?
Moet ik filters gaan toepassen voor de speakers achterin? (geen verstand van filters)
Zijn er nog tips?

Hoor het graag! alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Begin eerst met een andere headunit, een fatsoenlijk headunit kan wonderen doen als je alles netjes afstelt.

Vanwaar dat je blind afgaat op het merk alpine?
Er zijn veel gelijkwaardige alternatieven ervoor of zelfs betere voor het zelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-07 11:21
Bij de 206 moet je het metaal waarin de speaker zit verstevigen en de deur dempen. Anders trilt het metaal mee met de speaker en wordt de bassweergave teniet gedaan. De tweeters kun je in de originele kapjes bij de spiegels inbouwen. Ik heb destijds met een gatenzaag een gat geboord en daarin de tweeters gemonteerd.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@redbullet Na wat googlen en het lezen van forums werd verteld dat die alpine speakers goed waren en flinke bass hadden? Vandaar dat ik daarvoor gekozen heb. Vanavond plaats ik de nieuwe pioneer headunit, ben benieuwd...

@Noepzor Mijn peugeot heeft al tweeters origineel zitten bij de spiegels, hoop alleen dat die goed samen klinken met de alpine speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
Beste kun je eerst luisteren en niet klakkeloos alles aannemen.
Blam audio zou ook lekker klinken net als b2 audio.
Mijn advies is ga ergens luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@redbullet Helaas niet veel tijd voor:/ heb ik dan een slechte keuze gemaakt?

Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pioneer radio zojuist ingebouwd. Wanneer ik de sleutel uit het contact haal blijft de radio gewoon aan, en als ik de auto vervolgens start gaat de radio even uit en weer aan en je kunt alles opnieuw instellen.

Rode en gele kabel heb ik al gewisseld maar dit helpt niet.

Iemand een idee waar het aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat even uit en aan kan kloppen, maar controleer of je een constante spanning hebt voor het geheugen van je radio. (Dus even met een multimeter aan de slag :) )

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-07 19:08
Rode kabel is je constante spanning en geel is je geheugen.

Vroeger had ik die bij elkaar gedraaid en aangesloten op de constantespanningaansluiting zegmaar en dan werkte het prima. Radio bleef aan bij sleutel uit contact (want dat wilde ik) en geheugen bleef netjes bewaard.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Volgens mij moet je bij de 206 een andere geschakelde plus ergens vandaan halen: die op de isostekker is wel een geschakelde plus, alleen met een vertraging. De spanning gaat er na een minuut ofzo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Radioprobleem verholpen.

Vandaag de nieuwe speakers geprobeerd, ze klinken niet beter als de originele :0 produceren zelfs minder bass! Heel vreemd. Stuur ze meteen terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
speakers moeten ook inspelen normaal gesproken.

Van het merk BLAM hoor ik steeds meer
http://www.caraudioforbeg...armaken-de-luistersessie/

Of b2 audio
http://www.automusic.nl/a...i-composet-16-5-cm/#specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-06 14:38

Younes

Wie, Wat, Waar?

Mijn ervaring is dat je eigenlijk niet zonder versterker kan. Als je uit gaat van de geintegreerde versterker van je autoradio, kom je terug van een koude kermis. Althans, dat is mijn ervaring.

En inderdaad, goed verstevigen en isoleren.

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Anoniem: 741623 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 17:24:
Radioprobleem verholpen.

Vandaag de nieuwe speakers geprobeerd, ze klinken niet beter als de originele :0 produceren zelfs minder bass! Heel vreemd. Stuur ze meteen terug
Dat is de reden waarom je de deur moet dempen en het metaal waarin de speaker zit bevestigd moet versterken met bijvoorbeeld een MDF ring er onder in plaats van de plastic mount. De speaker kan zich niet goed afzetten omdat het metaal teveel meegeeft. Ook zorgen dat de deur een mooie klankkast wordt dmv bitumen demping, dan zou het wel beter moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alpine teruggestuurd en JbL cs760 ontvangen, mdf ring gemaakt zoals noepzor vermelde beide deuren zonder paneel getest,in een deur de oude orginele speakers en de andere de nieuwe jbl. Na wat nummers teste hoor je weinig verschil, de oude speakers geven een vollere bass tegenover de nieuwe.

Zijn de oude peugeot speakers nou zo goed?

Of moet je met gloednieuwe speakers gewoon een week geduld hebben voordat ze 'voller' gaan klinken?

Had namelijk grotere verschillen verwacht.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 741623 op 03-03-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 819055

Ik hoop dat nog iemand op dit forum actief is.
Ik heb in mijn peugeot 206 pioneer ts-g1733 (3-weg speakers) ingebouwd omdat deze goed achter de deur paste. Verder ben ik geen auto of muziek gek, maar ik houd wel van kwaliteit. Nu lijkt het alleen alsof de bas soms over de tweekers speelt, waardoor je een irritant gezoem krijgt. Is dit uberhaupt mogelijk of wat zou dit kunnen zijn? En wat kan ik hier aan doen?
Ook heb ik gelezen dat er een 2-weg filter in zit, kan dit er iets mee te maken hebben? (Gek toch 2-weg filter in een 3-weg speaker)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 819055 op 20-09-2016 23:34 ]

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:12
Dat je oude speakers meer bas geven is logisch, je nieuwe speakers vragen meer vermogen. De zogenaamde 4x50watt. Beste resultaat = andere headunit + originele speakers + deuren GOED dempen. Dat speakers ingespeeld moeten worden, ja maar dat ze direct geen bas geven is niet goed. Heb je polariteit goed aangesloten?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-07 12:32

donny007

Try the Nether!

Anoniem: 819055 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:22:
Ik hoop dat nog iemand op dit forum actief is.
Ik heb in mijn peugeot 206 pioneer ts-g1733 (3-weg speakers) ingebouwd omdat deze goed achter de deur paste. Verder ben ik geen auto of muziek gek, maar ik houd wel van kwaliteit. Nu lijkt het alleen alsof de bas soms over de tweekers speelt, waardoor je een irritant gezoem krijgt. Is dit uberhaupt mogelijk of wat zou dit kunnen zijn? En wat kan ik hier aan doen?
Ook heb ik gelezen dat er een 2-weg filter in zit, kan dit er iets mee te maken hebben? (Gek toch 2-weg filter in een 3-weg speaker)
Er zit een 2-weg filter in omdat alleen de midrange en highs worden gescheiden van de lage tonen; de driver voor de lage tonen krijgt gewoon alle frequenties binnen (waarbij wordt vertrouwd op de natuurlijke roll-off van de driver).

De meeste headunits met een geclaimde "4x40W" doen maar iets van ~10-20W RMS continue (en dan vaak gemeten bij een hoge THD). Ook bij topmerken is dit het geval (op een paar modellen na, maar die zijn op één hand te tellen).

Als eerste zou ik de polariteit eens checken en de speakerkabels controleren. De standaardbekabeling loopt vaak door connectoren bij de deur die nog wel eens willen corroderen, nieuwe speakerkabels aanleggen elimineert dat probleem.

Natuurlijk moeten je speakers ook goed afsluiten in de deur, en een beetje dempingsmateriaal kan nooit kwaad.

Mocht dat allemaal in orde zijn kun je na gaan denken over een externe vierkanaals versterker. Een vermogen van rond de 40W RMS per kanaal is meer dan voldoende voor deze speakers.

/dev/null

@brazos ik heb inderdaad een deel van mn radio instellingen gewijzigd, maar nog niet het gewenste resultaat.
Ook heb ik nieuwe geluidsisolatie aangebracht in mn deuren.
@rainesh/donny007 Ik weet vrijwel zeker dat de polariteit goed zit aangesloten.
misschien ben ik ook onduidelijk geweest. De bas geeft een erg goed geluid, daar is niets mis mee.
ook is het geluid van mn speakers sterk verbeterd.
ik heb alleen het idee dat mn tweekers 'te hard trillen'. alsof zij een verkeerd signaal krijgen. dus trillen wanneer het niet hoort. toen dacht ik dat ze misschien het signaal van de bas proberen te spelen of is dit niet mogelijk?
wanneer er bijvoorbeeld alleen een bas gespeeld wordt is het geluid goed, maar als er een bas en zang samen is krijg je een irritante zoemende hoge toon.

ik weet ook niet of het überhaupt mogelijk is, wat ik suggereer of dat dit gewoon door een slecht signaal van mijn radio komt.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:18
Je hebt naast de 3weg speaker nog een losse tweeter in de deur zitten? Het kan zijn dat je tweeter nu geen filter meer heeft. Afhankelijk van de OEM setup zit het filter soms ingebouwd in de woofer en de tweeter wordt dan op de woofer aanesloten.
Ook kan het zo zijn dat je het volume nu wat verder open draait omdat je nieuwe speakers het wel aankunnen, maar de tweeters niet.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

@mewbie, nee ik heb de oude tweekers los gekoppeld, omdat ik al bang was voor teveel hoge tonen. Ook ontbrak de tweeker aan een kant. Ik draai het volume indd verder open. Bedankt voor het meedenken dit had indd een oorzaak kunnen zijn.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:34

Bever!

3

Hoe groot zijn die speakers die je monteert? Kan best dat ze te klein zijn voor een leuk laag. Dan kan je een klein subwoofertje plaatsen

Ik heb even een radio van iemand anders aangesloten, dit ging een stuk beter. Ik ben nu vanplan een pioneer mvh-x380bt te kopen. Of weet iemand anders een 'betere' radio met bluetooth, voor 100 euro. Met miss nog een betere versterker
Pagina: 1