Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakted
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-10-2021
Mijn vraag
Het scherm van de dell all in one van mijn ouders trekt het niet meer, er komen allemaal rood/roze vlekken in het scherm(tinten om de afbeelding heen enz.
Een avond lang callibreren met een chart leverde alleen maar veel frustratie en weinig resultaat op. Een callibratietool is weer erg duur voor een keer kallibreren. Is het mogelijk om ergens die dingen te lenen of huren?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel display settings, online monitor test
Dell inspiron 2350 1080p touchscreen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb weinig ervaring met dit soort dingen, ik zag wel de naam spyder 3 meerdere malen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 06:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je scherm vlekken krijgt dan gaat hij kapot, dat ga je niet oplossen met een kalibratie tool. Het enige wanneer dat zin heeft is als je een egale kleurzweem over je scherm hebt. Ik denk dus dat je eerder moet kijken naar een ander scherm / all-in-one ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07 15:23
Inderdaad, als je hem op fabrieksinstellingen zet en de verkleuring is meer dan alleen een zweem of een iets afwijkende kleur dan ga je dat niet recht calibreren. Zeker vlekken niet. Heb je misschien een foto?

Ik heb zelf ook al eens gezocht of je zo'n tool kunt huren dus als iemand een adresje heeft :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 13:29

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De Spyder software maakt gebruik van een licentiecode, die mag je normaal gesprokken niet "verhuren". Tenzij dat in de licentievoorwaarden staat, dus veel succes met uitzoeken!

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Heb nog wel een X-Rite eye1 over voor je eventueel ;) Maar jouw probleem is meer van fysiek van aard vermoed ik. Daar gaat geen tool bij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32
Hoewel het probleem van tweakted waarschijnlijk inderdaad niet met kalibratie op te lossen is vind ik de vraag wel erg interessant, want ik zou mijn monitor ook wel willen kalibreren maar ik heb er geen € 200 voor over :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat Arjan hierboven al zegt, je moet een key invullen als je hem installeert en gezien je hem niet mag verhuren, gaan ze 30 verschillende pc's registreren niet leuk vinden. Dus lenen zal lastig zijn.
2e hands kopen zal wel goed kunnen.

En nieuw zijn ze ook geen 200 euro perse trouwens, je hoeft zeker niet de duurste te kopen perse.

[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 26-02-2016 11:11 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-07 12:14

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik heb hier en Spyder 2 Express liggen, die best een keertje gebruikt kan worden. :) Het is een beetje afhankelijk van de locatie denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Kalibreren is geen eenmalig iets. Kleuren verschuiven naar verloop van tijd weer door de ouderdom van de monitor en of je nu overdag in vol licht werkt of 's avonds bij de schemerlamp is ook een wereld van verschil.

Het is niet voor niets dat je bijvoorbeeld bij de Xrite na een kalibratie het apparaat naast je monitor hoort te zetten en dat ie om het uur het omgevingslicht meet en daar je profiel op aanpast, plus om de zoveel tijd adviseert een volledige herkalibratie te doen.

Ja, dat is allemaal uit te zetten en niet voor iedereen komt het allemaal zo precies, maar het is normaliter geen eenmalige actie als een juiste kleurweergave je doel is.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 06:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Weakling schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:17:
Kalibreren is geen eenmalig iets. Kleuren verschuiven naar verloop van tijd weer door de ouderdom van de monitor en of je nu overdag in vol licht werkt of 's avonds bij de schemerlamp is ook een wereld van verschil.

Het is niet voor niets dat je bijvoorbeeld bij de Xrite na een kalibratie het apparaat naast je monitor hoort te zetten en dat ie om het uur het omgevingslicht meet en daar je profiel op aanpast, plus om de zoveel tijd adviseert een volledige herkalibratie te doen.

Ja, dat is allemaal uit te zetten en niet voor iedereen komt het allemaal zo precies, maar het is normaliter geen eenmalige actie als een juiste kleurweergave je doel is.
Je hebt gelijk maar het gaat hier niet om accurate kleuren maar om het probleem met de vlekken op te lossen. Zoals ik en anderen al zeiden gaat dat niet werken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Ventieldopje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:56:
Je hebt gelijk maar het gaat hier niet om accurate kleuren maar om het probleem met de vlekken op te lossen. Zoals ik en anderen al zeiden gaat dat niet werken.
Klopt en ik dacht dat dat al wel duidelijk was, maar dat er nogal makkelijk gedaan werd over kalibreren als zodanig.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht een tip:

Morgen is de Datacolor Spyder 5 EXPRESS in de aanbieding bij amazon.de.
Normale prijs ca. 95 euro.
En zal dan wel een paar tientjes goedkoper zijn.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakted
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-10-2021
:'(
Ventieldopje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 01:28:
Als je scherm vlekken krijgt dan gaat hij kapot, dat ga je niet oplossen met een kalibratie tool. Het enige wanneer dat zin heeft is als je een egale kleurzweem over je scherm hebt. Ik denk dus dat je eerder moet kijken naar een ander scherm / all-in-one ;)
Hey guys erg bedankt voor de reacties ^^ het probleem is wat rossige verkleuring in het scherm, allemaal rood rossige pixels. Het is al zo bij fabrieksinstellingen en ik stuur er zo een foto achteraan. Wat vreemd dat panels verlkeuren, We hebben het apparaat niet eens zo lang. al onze laptops hebben dat probleem niet en zijn veel ouder dan die allinone. Als het toch aan de panel ligt zou dat dan onder garantie vallen?
Point.Flare schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 11:23:
Ik heb hier en Spyder 2 Express liggen, die best een keertje gebruikt kan worden. :) Het is een beetje afhankelijk van de locatie denk ik.
ik woon in Delft, zuid holland. Zou waarschijnlijk via de post moeten? erg bedankt dat je t aanbied ^^
Ventieldopje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:56:
[...]

ja het is vooral dat er op sommige plekken rood rosige kleuren komen. ze zijn niet permanent, als de kleur paars of verschillende tinten blauw of andere dingen moet weergeven dan komt er in plaats van die kkleur licht roze tinten... is dat te callibreren?

[ Voor 199% gewijzigd door Ventieldopje op 27-02-2016 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:30

Garyu

WW

Klinkt eerder als een stekker die een wat los contact of overspraak heeft? In ieder geval niet iets wat je met een kalibratietool gaat oplossen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-07 12:14

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

tweakted schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:24:
[...]

ik woon in Delft, zuid holland. Zou waarschijnlijk via de post moeten? erg bedankt dat je t aanbied ^^
Als we gewoon een afspraak maken, dan kom ik even langs. Als jij dan voor een kopje koffie zorgt gedurende de kalibratie, dan is het snel geregeld. Alsnog verwacht ik niet dat het veel gaat schelen, maar we kunnen het allicht proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-07 12:52
Point.Flare schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:02:
[...]

Als we gewoon een afspraak maken, dan kom ik even langs. Als jij dan voor een kopje koffie zorgt gedurende de kalibratie, dan is het snel geregeld. Alsnog verwacht ik niet dat het veel gaat schelen, maar we kunnen het allicht proberen. :)
Dit is echt top, hoewel het 3 jaar geleden is vind ik dit echt een pracht actie! _/-\o_

edit: Excuus voor de massieve bump , volgens mij kan je niet reageren zonder een bump te veroorzaken..

[ Voor 10% gewijzigd door SjardWillems op 23-05-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
Da's inderdaad wel een flinke necro-actie. Bij dezen maar weer terug naar waar'ie thuishoort :Y)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.