Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:20
Vanmiddag heb ik een tweedehands pc van iemand overgenomen, deze pc was bij de verkoper draaiende en stond al aan op windows toen ik binnen kwam.

Thuis, heb ik de SSD en de videokaart van mijn oude computer overgezet in de nieuwe computer, vervolgens heb ik de computer opnieuw geïnstalleerd met windows 8, dit verliep allemaal soepel en snel..

Echter, eenmaal in de windows omgeving, heb ik mijn koptelefoon in de minijack aansluiting van de computer geplugd, aan de voorkant. Ongeveer 2 minuten later ontstond er vuur in de computerkast en heb ik deze direct uitgezet bij de voeding (gelukkig zat ik naast de kast).

Ik heb heel de computer uit elkaar gehaald en constateerde het volgende verbrandde stukje:
(Het verbrande stuk is te zien nét boven de zwarte aansluiting onder het PCI-e slot).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yEvzZKP.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/P04Y7jR.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zRDzhhp.jpg

Ik heb het idee dat er vuur is ontstaan door de usb of minijack aan de voorzijde van de pc, omdat het moederbord op het punt van de minijack is verbrand, denk ik dat dat wellicht de oorzaak kan zijn.. is er iemand die dit kan bevestigen?

Ik heb de kabels los gekoppeld en geprobeerd de pc op te starten.. tevergeefs. De pc slaat aan, er zijn drie rode LED lampjes die 1x knipperen waarna de pc direct weer uit gaat (na 1 seconden al) en start weer opnieuw op, de pc komt dan in een loop terecht waardoor die dit blijft herhalen.

Ik heb al geprobeerd het geheugen en de bios te resetten via de jumpers, maar het probleem blijft zich voor doen.

Gezien de foto's en het probleem, weet iemand of dit moederbord nog te redden valt?

De hardware betreft:
Asus sabertooth x58
Intel core i7 960
8GB RAM (kingston hyperX)
Corsair CX500

De headset was gewoon een goedkope (van het merk Trust :F )

Met vriendelijke groet,
Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lastig in te schatten adhv de foto's, maar is er ruimte achter het moederbord? (dus tussen de onderkant van het moederbord en de kast). Op de foto's lijkt het van niet namelijk.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:58

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Zoals ook spone al zegt naar aanleiding van.de foto's.
Het ziet eruit als de gevolgen van kortsluiting, mogelijk veroorzaakt door te weinig of geen afstand tussen de pcb en kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
Sorry, vergeten te vermelden, het moederbord zit op de foto niet in de kast, nadat ik heel de pc uit elkasr heb gehaald heb ik een foto genomen zodat ik er een duidelijke foto van kon maken.

Het moederbord heeft lang bij de vorige eigenaar in de kast gezeten met dezelfde voeding. De ruimte tussen het moederbord en de kast is niet veranderd.

Kan het niet zijn dat het front panel (waar de usb, minijack, microfoon in zit) kortsluiting heeft veroorzaakt? Op het moment dat het gebeurde was de koptelefoon aangesloten in de frontpanel.

Met vriendelijke groet,
Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja dat kan. Je moederbord is stuk en het komt door dat je een aansluiting gebruikt hebt die verkeerd aangesloten is geweest. Vervangen en verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Misschien dat de usb en audio header verkeerd om verbonden waren, dat zou een probleem kunnen wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
Is het niet mogelijk dit te repareren? Ook niet met solderen of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Mike1718 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 01:27:
Is het niet mogelijk dit te repareren? Ook niet met solderen of iets dergelijks?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
Dat is duidelijk. Hoe komt dat? Het lijkt er namelijk op dat de audio aansluiting is doorgebrand, staat dit in connectie met de rest? En kan de pc niet zonder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
Mike1718 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 01:33:
[...]

Dat is duidelijk. Hoe komt dat? Het lijkt er namelijk op dat de audio aansluiting is doorgebrand, staat dit in connectie met de rest? En kan de pc niet zonder?
Als er iets doorbrand moet er redelijk wat energie bij komen kijken. Meestal gebeurt dat dan in een stukje van een intern voedingscircuit. Dat kan er dan voor zorgen dat het moederbord geen safe state kan behalen. Er zijn een tal van checks voor dat het moederbord echt 'opstart', nog voor dat de processor start en de BIOS begint met laden en de POST begint. Als een stuk van een DC-DC circuit kortgesloten of stuk is zorgt dat er voor dat het moederbord dus niet verder kan.

Wat het repareren betref: stel dat het slechts 1 component op het oppervlakte gebied betreft en je kan achterhalen wat het type is, dan zou het te repareren zijn. Maar gezien je moederbord niet slechts 1 bord is, maar een flink aantal lagen heeft (vaak rond de 8 layers PCB) kan het heel goed dat er intern ook schade is, tussen de lagen in dus. Dat ga je niet kunnen bereiken/herstellen.

Daarnaast is er waarschijnlijk nog wel wat stuk. Sommige componenten kunnen kapot zijn gegaan zonder dat je dat aan de buitenkant ziet, wat dan betekent dat als je al je verbrande component kan vinden en vervangen je nog steeds niet weet hoe het met de rest zit. Daarnaast kan je ook componenten hebben die nu beschadigd zijn en dus wel voor beperkte tijd of performance kunnen werken maar ook gewoon snel stuk kunnen zijn en weer andere onderdelen met zich mee nemen als dat dan opblaast.

Wat je kan proberen (is gratis) is de verbrande onderdelen verwijderen en kijken of het bord dan wel start. Zo niet, dan was er een cruciaal circuit wat nu niet meer werkt, of er is meer schade dan je kan zien. Op het moment dat er door kortsluiting of verkeerd aansluiten iets in de fik gaat is er ook dikke kans dat printspoortjes op het bord stuk zijn. Dat zijn verbindingen tussen de componenten die ook weer op alle lagen zitten. Als daar in de binnenste lagen (dus niet de bovenste of de onderste) wat van stuk is ga je waarschijnlijk niet zomaar zo'n verbinding kunnen vinden en herstellen.

Met andere woorden: tenzij je honderden euro's wil uitgeven aan het repareren ben je beter af met vervanging. Je kan ook een tweaker vragen even wat te verwijderen/los solderen om te kijken of je simpelweg slechts een klein gebied met schade hebt en simpelweg door wat functionaliteit te verwijderen verder kan. Dan stel je bijv. een limiet qua kosten en dan kom je er achter wat er mogelijk is. Maar ook als een reparatie wel lukt of mogelijk is, weet je nog steeds niet hoe betrouwbaar de rest van het moederbord is en wat er verder beschadigd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Die printplaat heeft inderdaad meedere layers en kan je vrijwel niet betrouwbaar repareren. Het lijkt alsof er een beveiligingsdiode uitgebrand is, dat zou echter betekenen dat er een spanning de verkeerde kant opgelopen is (die "P" fuses erlangs lijken nog in orde trouwens), is die zwarte header ook voor USB en/of misschien op iets verkeerds aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Als je kijkt naar de manier waarop dat PCIe slot gesmolten is denk ik dat je er sowieso van uit kan gaan dat 't PCB onherstelbaar beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
johnkeates schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 02:27:
Als je kijkt naar de manier waarop dat PCIe slot gesmolten is denk ik dat je er sowieso van uit kan gaan dat 't PCB onherstelbaar beschadigd is.
Ik heb het nog enigszins geprobeerd om te solderen (geef me is ongelijk, het was gratis). Maar ik moet toch bekennen dat het niet meer goed te herstellen is. Ik heb het moederbord wel aangekregen maar ik zag direct dat de soldeerpunten begonnen door te branden.. weer vuur (welliswaar heel klein).
Ik durf het risico niet te nemen dat dit in de pc kast weer gebeurt en straks alle onderdelen zijn afgebrand of het hele huis in de fik staat.. dat wordt dan maar weer een nieuw setje kopen helaas.. :'( ;w

Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Waarschijnlijk zijn er dan inderdaad layers aan de binnenkant kortgesloten :( Je kan het moederbord in elk geval nog gebruiken om je (de-)soldeerskills mee te oefenen :p Bijvoorbeeld om te leren hoe je zo'n onmogelijk PCIe x16 slot desoldeert. Of zo'n LGA socket... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Wat je nog kan doen is het kapotte stuk eruit zagen. Het zit immers mooi dicht aan de zijkant. Mogelijk heb je dan geen kortsluiting meer en wat minder belangrijke componenten die niet meer werken.

[ Voor 12% gewijzigd door ToFast op 26-02-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
wow gaaf haha, zoals tofast al zegt kun je het slechte stuk er gewoon uit zagen of knippen. Je moet er dan wel op letten dat je het precies op het lijntje afknipt..

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
aminam schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:39:
wow gaaf haha, zoals tofast al zegt kun je het slechte stuk er gewoon uit zagen of knippen. Je moet er dan wel op letten dat je het precies op het lijntje afknipt..
Gaaf, vind je? Hahah, ik ben er niet zo heel blij mee eigenlijk |:(
ToFast schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:05:
Wat je nog kan doen is het kapotte stuk eruit zagen. Het zit immers mooi dicht aan de zijkant. Mogelijk heb je dan geen kortsluiting meer en wat minder belangrijke componenten die niet meer werken.
Is dat mogelijk? Is er dan niet een ander stukje uiteinde dat geen verbinding heeft en wellicht kortsluiting veroorzaakt?

Aan de zijkant zit het inderdaad wel mooi dicht, alleen is het PCI-e slot ook beschadigd zo te zien in de volgende foto, of is het PCI-e slot er ook uit te halen?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0GbNe8I.jpg

Als ik een vierkant stukje eruit zaag, zoals in de foto hier onder, weet iemand of dit dan kan werken?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2lpzyrx.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/j1smkoz.jpg

Layout van het moederbord ziet er uit als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5UqhqzZ.png

14. Digital audio connector (4-1 pin SPDIF_OUT)
13. IEEE 1394a port connector (10-1 ping IE 1394_2)
12. USB connectors (10-1 pin USB78, USB910, USB1112)

Met vriendelijke groet,
Mike

[ Voor 5% gewijzigd door Mike1718 op 26-02-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Geen verbinding is iets anders dan kortsluiting. Gewoon dat rode stukje eruit zagen, eventueel als dat niet geholpen heeft doorgaat tot en met PCI slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
Het is inderdaad het proberen waard, anders gooi ik hem toch weg.

Heb je nog een handige tool om dit makkelijk weg te zagen, een dremel o.i.d.?
En als ik dat rode stukje eruit zaag, zijn er nog bepaalde verbindingen waar ik echt op moet letten, of lopen die daar niet in de buurt?

en het PCI-e slot wegzagen, kan dat ook zomaar?

Met vriendelijke groet,
Michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Mike1718 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:27:
Het is inderdaad het proberen waard, anders gooi ik hem toch weg.

Heb je nog een handige tool om dit makkelijk weg te zagen, een dremel o.i.d.?
En als ik dat rode stukje eruit zaag, zijn er nog bepaalde verbindingen waar ik echt op moet letten, of lopen die daar niet in de buurt?

en het PCI-e slot wegzagen, kan dat ook zomaar?

Met vriendelijke groet,
Michael
Knipschaar (geen papierschaar zeg maar) of een ijzervijltje /klein zaagje. Dremel ook erg handig hiervoor lijkt me. Ik weet het niet gewoon proberen. Eventueel emmer water erbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
De VT6308P daar boven is de FireWire controller van de poort die bij het opgeblazen stukje zit. FireWire kan redelijk wat energie transporteren, dus de kans is dat er wat meer stuk is dan slechts het stukje dat in het rode kader gemarkeerd is. Daar naast zit de batterij voor de RTC en vast ook CMOS, kans dat je die dan sowieso onderbreekt, inclusief eventuele toevoer naar de BIOS flash chip... Zonder stroom doet die chip niks, en zonder BIOS start je computer niet op :p Maar proberen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mike1718 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:05:
[...]

13. IEEE 1394a port connector (10-1 ping IE 1394_2)
Wut? En daar zat de audio-jack op? :X

Firewire doet met 30V (meer dan elk ander onderdeel van een PC :o ) tot en met 1.5A, oftewel 45W. Dat kan inderdaad bij kortsluiting aardig vuurwerk opleveren.

Was het zo aangesloten toen je dat ding kocht? Zo ja zou ik toch een hartig woordje met de verkoper hebben. Electronica draait op magische rook, als die eruit is, dan doet hij het niet meer. Hier is meer dan een beetje magische rook opgevlogen, en dat is direct schuld van degene die hier de audiokabel op deed. Kan best zijn dat hij het nooit gebruikt heeft (sterker nog, weet dat 100% zeker als het zo was bij aanschaf), maar jij hebt de PC normaal gebruikt en door deze fout is de boel in de fik gevlogen.

Overigens, beschouw ieder component die op dat moment in het systeem zat als verdacht tot het tegendeel bewezen is. 30V op de verkeerde lijn kan letterlijk alles opgeblazen hebben :/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
dion_b schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:48:
[...]

Wut? En daar zat de audio-jack op? :X

Firewire doet met 30V (meer dan elk ander onderdeel van een PC :o ) tot en met 1.5A, oftewel 45W. Dat kan inderdaad bij kortsluiting aardig vuurwerk opleveren.
Toen ik zag dat het de 1394 port was in de beschrijving (op het moederbord was dit al niet meer te lezen) dacht ik inderdaad meteen aan kortsluiting door het frontpanel. Dat het tot 45W kan opleveren wist ik echter niet.. dat verklaart de vlam die ik in de pc zag toen ik een usb in het frontpanel deed.. gelukkig zat er een 'raampje' in waardoor ik het meteen zag en direct de voeding kon uitzetten.
[...]
Was het zo aangesloten toen je dat ding kocht? Zo ja zou ik toch een hartig woordje met de verkoper hebben. Electronica draait op magische rook, als die eruit is, dan doet hij het niet meer. Hier is meer dan een beetje magische rook opgevlogen, en dat is direct schuld van degene die hier de audiokabel op deed. Kan best zijn dat hij het nooit gebruikt heeft (sterker nog, weet dat 100% zeker als het zo was bij aanschaf), maar jij hebt de PC normaal gebruikt en door deze fout is de boel in de fik gevlogen.
Het was inderdaad zo aangesloten toen ik het kocht.. ik heb er ook niet lang van kunnen genieten, na de installatie zat ik 5 tot 10 minuten in windows voor ik een usb met de netwerkdrivers erin stak, en plof.

Ik denk dat de verkoper dit niet wist (zoiets doe je naar mijn weten niet expres), en hij heeft het denk ik ook nooit gebruikt. Ik had natuurlijk eerst even alle kabels kunnen controleren voor ik de pc normaal ging gebruiken, maar dit heb ik helaas niet gedaan. De verkoper heeft de pc werkend laten zien voor ik hem meenam, dus ik kan de verkoper ook niks kwalijk nemen denk ik. Gewoon dikke pech dus. ;(
[...]
Overigens, beschouw ieder component die op dat moment in het systeem zat als verdacht tot het tegendeel bewezen is. 30V op de verkeerde lijn kan letterlijk alles opgeblazen hebben :/
Ik hoop ook dat de volgende wel goed gaat, al heb ik nu weer een nieuw moederbord en een nieuwe CPU besteld in de winkel, deze komen morgen binnen. Hetgeen dat ik uit deze opstelling dan gebruik is de kast, geheugen en de voeding. Ik ben bij voorbaat al niet van plan om de front usb en audio op het moederbord aan te sluiten, dus als ik echter alleen de voeding en SSD in het moederbord plug dan denk ik dat dit wel goed moet gaan, of ben ik hier heel optimistisch over?[/quote]

Met vriendelijke groet,
Michael

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mike1718 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:01:
[...]

Ik hoop ook dat de volgende wel goed gaat, al heb ik nu weer een nieuw moederbord en een nieuwe CPU besteld in de winkel, deze komen morgen binnen. Hetgeen dat ik uit deze opstelling dan gebruik is de kast, geheugen en de voeding. Ik ben bij voorbaat al niet van plan om de front usb en audio op het moederbord aan te sluiten, dus als ik echter alleen de voeding en SSD in het moederbord plug dan denk ik dat dit wel goed moet gaan, of ben ik hier heel optimistisch over?
Alles testen, niets vertrouwen.

Vooral de voeding zou ik met argwaan behandelen. Kortsluiting betekent meestal een veel grotere stroom trekken dan bedoeld op een lijn. Die veel grotere stroom kwam uit de voeding... Ik zou als het even kan voordat je je nieuwe dure componenten aansluit die voeding op een oud systeem (dat kapot mag gaan) aansluiten.

Voor de goede orde zou ik ook de front audio fysiek uit je kast schroeven, om ongelukken later te voorkomen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

De andere headers waren gelabeld als USB, de firewire header niet. Snap niet hoe dat gemist kan worden eerlijk gezegd. Nu heb je geleerd waarom het firewire heet op de harde manier...

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
dion_b schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:24:
[...]

Ik zou als het even kan voordat je je nieuwe dure componenten aansluit die voeding op een oud systeem (dat kapot mag gaan) aansluiten.
Dat ga ik zeker doen, echter wordt dat misschien wel een lange test, aangezien de computer bij de persoon waar ik hem heb opgehaald al een poosje aan stond en ik thuis, na het overzetten van de SSD, windows opnieuw heb geïnstalleerd wat allemaal goed ging. Pas toen ik mijn telefoon in de front usb stopte (om de drivers van de draadloze netwerkkaart over te zetten) ontstond er direct vuur. Dan zou ik misschien de front usb op een oud moederbord moeten aansluiten, weliswaar niet op de firewire aansluiting, en dat dan testen? Dan kan ik de kabels en aansluiting in elk geval afstrepen denk ik.

De audio aansluiting en de usb van het frontpanel was ik van plan niet meer aan te sluiten, zodat dit in elk geval niet meer werkt.
nelizmastr schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:58:
De andere headers waren gelabeld als USB, de firewire header niet. Snap niet hoe dat gemist kan worden eerlijk gezegd. Nu heb je geleerd waarom het firewire heet op de harde manier...
Ik snap het inderdaad ook niet, en als je goed kijkt dan heeft het nog dezelfde aansluiting als de USB aansluiting ook..

Ik snap nu inderdaad waarom het firewire heet (leuke woordgrap), leuk om later te vertellen en over te lachen, het is nu nog iets te vroeg ;( :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperalhero
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05-2022
Ik ben wel bereid om de helft terug te storten, het probleem is bij mij niet voorgekomen omdat ik simpelweg nooit de front jacks / USB ports gebruik.

Het is waarschijnlijk fout gegaan toen ik met nog 2 andere pc's bezig was na een lange dag werken, maar dat is alsnog natuurlijk geen excuus.

I'm really sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
Emperalhero schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:19:
Ik ben wel bereid om de helft terug te storten, het probleem is bij mij niet voorgekomen omdat ik simpelweg nooit de front jacks / USB ports gebruik.

Het is waarschijnlijk fout gegaan toen ik met nog 2 andere pc's bezig was na een lange dag werken, maar dat is alsnog natuurlijk geen excuus.

I'm really sorry.
Dat is erg sympathiek van je en ik begrijp de fout. Zoals nelizmastr al aangaf waren andere headers gelabeld met USB en de firewire header niet. Ook past de kabel voor de USB header precies in die van de firewire, zoals je kunt zien op de foto (zelfde pins en zelfde plekken en zelfde klem plek om de kabels in te klemmen). Zoiets doe je niet expres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mike1718 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:11:
[...]

Dat ga ik zeker doen, echter wordt dat misschien wel een lange test, aangezien de computer bij de persoon waar ik hem heb opgehaald al een poosje aan stond en ik thuis, na het overzetten van de SSD, windows opnieuw heb geïnstalleerd wat allemaal goed ging. Pas toen ik mijn telefoon in de front usb stopte (om de drivers van de draadloze netwerkkaart over te zetten) ontstond er direct vuur. Dan zou ik misschien de front usb op een oud moederbord moeten aansluiten, weliswaar niet op de firewire aansluiting, en dat dan testen? Dan kan ik de kabels en aansluiting in elk geval afstrepen denk ik.
Denk niet dat het zo'n lange test hoeft te zijn. Als die voeding een zodanige opdonder heeft gekregen dat het andere onderdelen zou beschadigen dan merk je dat meteen, al dan niet met bijbehorend vuurwerk. Kan natuurlijk ook beschadigd zijn op manier dat het niet meer stabiel is, maar dat is tenminste niet destructief.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
dion_b schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:50:
[...]

Denk niet dat het zo'n lange test hoeft te zijn. Als die voeding een zodanige opdonder heeft gekregen dat het andere onderdelen zou beschadigen dan merk je dat meteen, al dan niet met bijbehorend vuurwerk. Kan natuurlijk ook beschadigd zijn op manier dat het niet meer stabiel is, maar dat is tenminste niet destructief.
Dan ga ik mijn oude pc even als test gebruiken voor de zekerheid, bedankt voor de tip!
Pagina: 1