ADSL Modem direct op ISRA punt.

Pagina: 1
Acties:

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Al een tijdje ben ik bezig om ADSL/wifi te regelen voor een vereniging (waarbij ik in het bestuur zit). Ik schaam me het te zeggen (als IT pro) maar dit loopt inmiddels (af en aan) reeds een jaar of 2 8)7 . De noodzaak was er nooit echt, het was meer een nice-to-have.

Aangezien we volgend seizoen een kassasysteem gaan krijgen wat afhankelijk is van een stabiele WiFi verbinding ga ik het toch maar weer eens oppakken.

Case:
1) ISRA punt (ISRA 20) zit in de MER van het hoofdgebouw, wij (als vereniging) hebben geen eigen ISRA punt in onze ruimte.
2) Alhoewel we gelieerd zijn aan de organisatie in het betreffende hoofdgebouw is het niet zo dat wij "zomaar" toegang hebben tot hun MER. Maar op afspraak is veel te regelen
3) Er ligt UTP (CAT5E) tussen hun MER en onze ruimte, afstand is zo'n 20/30 meter
4) We hebben ADSL van KPN. Dat is ooit door een monteur opgeleverd, die heeft het modem bij ons in onze ruimte gezet en heeft iets met de bestaande UTP gedaan. Ik was er zelf niet bij, maar er zat aan onze kant iig een kastje tussen waar de UTP in afgemonteerd zat (heb het ff opengemaakt, slechts 2 aderparen), uit dat kastje kwam RJ11 en dat ging het modem in. Ik denk dat hij aan de kant van de hoofdorganisatie de UTP kabel gewoon met hetzelfde aderpaar aan het ISRA punt heeft gemonteerd. Deze situatie heeft welgeteld 2 dagen gewerkt.

Daarna heeft het een tijdje stilgelegen, maar daarna heb ik het weer opgepakt:

5) Contact met hoofdorganisatie resulteerde erin dat hun technische dienst ons wilde helpen. Modem is uit onze ruimte gehaald. UTP weer hersteld aan onze kant (gewoon weer RJ45 erop) en aan de andere kant ook RJ45 erop. WiFi AP aan onze kant, modem in de MER. Vanaf de modem (RJ11) heeft hij dat kastje er weer tussen gemoffeld, en vanuit daar weer naar het ISRA punt. Ik weet eigenlijk niet waarom, ik zag dat er haast bij was. Ik bedacht me later dat hij (volgens mij) ook gewoon een RJ11 kabel had kunnen gebruiken en daarvan het middelste paar op het ISRA had kunnen monteren en de andere kant het modem in? Anyways, ook deze situatie heeft welgeteld 2 dagen gewerkt, we zitten nu alweer maanden zonder internet.

Anyways, het is voor mij ook vrijwilligerswerk dus er gaat soms een flinke tijd overheen. Maar ga het nu weer oppakken. Wat ik wil doen is zelf toegang krijgen tot de MER, desnoods onder toezicht en het volgende uitvoeren:

1) UTP kabel testen die tussen onze ruimte en de MER ligt. Ik kan een Fluke lenen op mijn werk en als het niet goed is zet ik er nieuwe connectoren op. Dit is eigenlijk de basis, die moet sowieso goed zijn.

2) ISRA punt controleren. Ik wil dat brakke kastje ervantussen, want ik zie daar geen meerwaarde in. Ik weet dat we op stift 1 zitten, ISRA punt ziet er zo'n beetje zo uit:
http://www.ergensin.nl/wp...012/09/isra_rsa_strip.jpg
Ik wil eigenlijk gewoon een kwalitatief goede UTP kabel gebruiken en daarvan het blauwe / blauw-witte paar (middelste paar) afmonteren op de ISRA (ik heb een dogger!) en aan de andere kant een RJ11 stekker erop zetten. Dan test ik het modem. (misschien hoef ik er niet eens een RJ11 op te zetten, met een coupler kan je toch ook prima naar RJ11?) Werkt dit goed, dan zet ik er weer een RJ45 stekker op en verbind ik die middels een coupler met de UTP kabel die tussen de MER en onze ruimte ligt. Nog mooier zou wellicht zijn om de bestaande UTP (die er al ligt) direct af te monteren op het ISRA, maar deze is helaas niet lang genoeg.

3) Aan onze kant middels een coupler de RJ45 omzetten naar RJ11 of in het andere geval de RJ45 eraf knippen en RJ11 erop zetten. In principe gebruiken we alleen het middelste paar. Modem staat dan bij ons en in geval van storingen kunnen we het dan ook zelf resetten enzo.

Mijn vraag is eigenlijk:
Zie ik iets over het hoofd?

Volgens mij moet ik op deze manier een eind komen? Mijn grootste vraag is eigenlijk nog hoe ik het aderpaar aansluit? Is de volgorde belangrijk? Of maakt dat voor analoog niet uit? UTP volgorde is natuurlijk blauw en dan blauw wit, moet ik deze volgorde ook op het ISRA aanhouden? Dus blauw rechts en blauw/wit links?

En kan ik met UTP couplers RJ45 omzetten naar RJ11, als het alleen om de middelste aders gaat?

En is de afstand nog een probleem tussen hun MER en onze ruimte?

TL/DR;
1) Maakt de volgorde van de 2 aders uit als je een ADLS modem rechtstreek aansluit op een ISRA 20 punt middels een RJ11 of RJ45 kabel? Dat ik het middelste aderpaar moet hebben weet ik al.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 25-02-2016 22:00 ]

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Dit gaat een lastige worden...

20 a 30 meter gaat behoorlijk slecht zijn voor je dsl (trust me on this one, dagelijkse ervaring mee).
Met adsl2+ heb je trouwens wel meer kans dat het ´net wat beter´ gaat werken, vdsl mag je je in je handjes knijpen en vvdsl/vectoring gaat het niet worden.
Als het wel werkt is dat mooi, maar ga je zeker merken in performance en resyncs van je dsl al is het een nice-to-have. Dsl gaat nou eenmaal sneller over de zeik dan een normale utp-verbinding.

Probleem met het in de MER zetten van je modem is wel dat het bij een eventueel probleem wat lastig kan zijn om bijvoorbeeld even een powercycle te doen.

Welke volgorde je gaat testen maakt weinig uit, maar wil je echt weten hoeveel signaalverlies je hebt over die 20/30 meter probeer dan iemand te vinden met een Argus of Kurth, of bel de klantenservice van je provider of ze van hun kant een meting kunnen doen (adsl demping rond de 6 is aardig) zodat je wat hebt om te vergelijken tegen elkaar.
Let er wel op dat het zelf ´verleggen´ van je isra vaak valt onder binnenbekabeling en daarmee buiten de ondersteuningsvoorwaarden van veel providers.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik verleg natuurlijk niet echt mijn ISRA, alleen mijn modem.

Anyways, het lijkt me allereerst zaak om de dingen weer in de lucht te krijgen, desnoods laten we alsnog het modem daar staan en zet ik er een tijdklok op ofzo. Dan krijgt hij in ieder geval zijn cycles..

Alsnog blijft de vraag, maakt de volgorde van het aderpaar nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:50
FreakNL schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 09:36:

Nee maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 07:20
Waarom doe je geen klikaanklikuit op die Experiadoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 09:11
supayoshi schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:57:
Waarom doe je geen klikaanklikuit op die Experiadoos?
My thought, die dingen gaan hier dwars door beton heen.
En dan het modem gewoon lekker neerzetten waar die hoort, direct bij het ISRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

FreakNL schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 09:36:
Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik verleg natuurlijk niet echt mijn ISRA, alleen mijn modem.

Anyways, het lijkt me allereerst zaak om de dingen weer in de lucht te krijgen, desnoods laten we alsnog het modem daar staan en zet ik er een tijdklok op ofzo. Dan krijgt hij in ieder geval zijn cycles..

Ja handig, haal je nooit de volle snelheid als die elke keer moet intrainen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Fish schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:36:
[...]

Ja handig, haal je nooout de volle snelheid als die elke keer moet intrainen
klikaanklikuit is dan beter aan te raden, pas cyclen wanneer nodig

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik heb nog wel een klikaanklikuit liggen hier, maar wat is het bereik van die gevallen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

FreakNL schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:29:
Ik heb nog wel een klikaanklikuit liggen hier, maar wat is het bereik van die gevallen? :)
Serieus .... ?

1) pak hem op.
2) stop er een lamp in
3) ga er mee lopen
4) kijk of het op de gewenste afstand werkt

Het komt echt wel door een muurtje heen hoor. of verwacht je dat je om de 5 minuten dat ding aan en uit moet zetten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 23:34
Als het gewoon fatsoenlijke UTP Cat5e kabel is: zet het modem gewoon in je eigen ruimte. Die 20 a 30 meter is te verwaarlozen als het netjes is aangesloten. De kabellengte van wijkcentrale tot isra punt is honderden meters, zo niet kilometers, dan ga je die paar meter extra echt niet merken. Dit in tegenstelling tot hetgeen hiervoor genoemd is.

Aderpaar van dezelfde kleur gebruiken, twisting zo lang mogelijk laten zitten en met een lsa tang op isra aansluiten.

Aan de andere zijde UTP kabel afwerken in een contactdoosje. Vaak bijgeleverd bij een modem. Geen RJ11 aan gaan knijpen, dit zit nooit heel lekker en niet zo bedoeld. Vanuit dit doosje een RJ11 kabeltje gebruiken (bij voorkeur niet plat maar twisted, ook vaak bijgeleverd) en aansluiten op je modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
*Mega-kick*

Uiteindelijk is bovenstaande case tijdelijk opgelost geweest;

1) We hebben hulp gehad van de technische partner/kabelaar van de "hoofdorganisatie". Zij hebben de UTP kabel met (ik meen) 2 adertjes afgemonteerd op het ISRA punt. Aan de andere kant (in onze ruimte) een RJ11 stekkertje op de UTP kabel gemonteerd. Deze RJ11 in de modem gestopt. Geen sjoege. Daarna de modem naar de technische ruimte van de "hoofdorganisatie" verplaatst en direct op ISRA afgemonteerd. Ook geen sjoege. Dus toch de modem maar weer naar onze ruimte.
2) Ik heb KPN gebeld, stuurden monteur. Die had zijn vraagtekens bij de situatie, maar begreep het wel. Hij zij dat het modem officieel bij het ISRA moest staan, maar vertelde ook dat onze modem (volgens mij een Experia V8) sowieso instabiel was. Hij heeft deze vervangen voor een nieuwer model (denk V9, maar het kan ook zijn dat we van V9 afkwamen en naar V10 gingen) en de verbinding kwam direct in de lucht! Dit speelde zich allemaal ergens in in de zomer van 2016 af. Sindsdien hebben we eigenlijk nauwelijks problematiek gehad en is de verbinding stabiel gebleken (ik heb een VPN endpoint daar hangen die verbinding maakt met mijn netwerk t.b.v. monitoring en remote beheer).

Sinds 7 juli hebben we nu echter wederom geen verbinding. Ik had helaas (vanwege een evenement bij de "hoofdorganisatie") geen toegang tot de technische ruimte/ISRA punt. Ik hoopte dat het een stroomstoring in onze ruimte of iets dergelijks was, maar daar was alles "up". De KPN modem geeft echter de melding dat ik "de verbinding moet controleren".. No shit...

Anyways, a.s. vrijdag (morgen) kan ik (samen met de partner/kabelaar) het ISRA punt gaan controleren, ik hoop dat het iets simpels is, wellicht hebben ze (vanwege het evenement) wat extra kabels getrokken en hebben ze per ongeluk iets met ons ISRA punt gedaan...

Toch zit het me niet lekker, sinds dit jaar hebben we een kassasysteem wat afhankelijk is van internet. Nu het zomer is hebben we geen evenementen, maar straks begint dat weer en we zijn nu toch wel aardig afhankelijk van internet. Los van het feit dat 1 en ander wellicht a.s. vrijdag opgelost gaat worden blijf ik de situatie precair vinden. We zitten natuurlijk toch in een situatie die niet door KPN gesupported wordt. Maar het modem bij de "hoofdorganisatie" neerzetten is ook erg onhandig.

Ik zit er dus eigenlijk aan te denken om het zakelijke KPN abonnement op te zeggen (we betalen daar inmiddels 40,- per maand voor) en over te gaan naar een 4g verbinding. Ik weet dat daar ook weer wel haken en ogen aan zitten, maar de huidige situatie is ook verre van ideaal.... Heeft iemand tips hieromtrent? Het mooiste zou een stabiele verbinding zijn met bijvoorbeeld 50GB per maand. Eis is wel dat de verbinding (mochten we door de data heenzijn) niet afgesloten wordt. Trager mag wel... Ik kan met QOS prima de kassasystemen voorrang geven..... Onbeperkt zou nog beter zijn natuurlijk... Ik zit er ook over na te denken KPN te benaderen en deze problematiek aan te geven, wellicht willen ze ons een "buitengebied 4G"abbonement geven. We komen daar in principe niet voor in aanmerking natuurlijk.. Maarja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0xxar
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-10-2022
Misschien het overwegen waard om voor je vereniging een eigen isra punt aan te laten leggen. Je kijkt dan wel tegen eenmalige hoge kosten aan (die ook nog erg variëren op basis van de situatie) Maar dan heb je darna binnen eigen ruimte een gloednieuwe ISRA waar toch echt een prima verbinding op mogelijk zou moeten zijn. Ook een fijn vooruitzicht voor de mensen die na jou bestuur gaan draaien. En als vereniging zijn zulke eenmalige kosten toch een stuk beter te overzien dan bij een huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Wat is telkens de reden dat jullie eruit liggen.
Zoveel mogelijk jullie draden labelen zodat die minder snel wordt losgetrokken.

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Waarom we er zo vaak uitliggen? Omdat we geen eigen ISRA hebben (wat B0xxar) ook al zegt. En daardoor compleet afhankelijk zijn. Onze UTP kabel is overigens gelabelled.

We zitten dus met een houtje-touwtje situatie. Een eigen ISRA punt zou ideaal zijn, maar het is niet zo dat het geld ons op de rug groeit, integendeel, we moeten erg oppassen met de centjes...

Bovendien zou het zomaar kunnen dat we binnen een paar jaar moeten/gaan verhuizen, we huren dit gedeelte van de "hoofdorganisatie" en dat ligt pal tegen het kantoorgedeelte van hun aan, als zij gaan uitbreiden (wat er wel in lijkt te zitten) voelen wij het op onze klompen aan dat wij daarvoor zullen moeten wijken. Dat is namelijk al een keer eerder gebeurt (niet bij ons, maar precies aan de andere kant). En het zou zonde zijn als we dan net een paar 1000 euro in infra gestoken hebben.. Dat kunnen we dan beter doen op de plek waar we terecht komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie

Waterlelie

CHTH

Je hebt geen zicht op het isra...prima.
Maar wie trekt hem dan steeds los daar?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-05 16:04
Is het niet een optie om te kijken naar een 4G verbinding? Kijk bijvoorbeeld naar T-Mobile 4G voor thuis en andere providers hebben ongetwijfeld een soortgelijke oplossing. Dan ben je van het gedoe met je ISRA af, en ben je er ook op een eventuele nieuwe locatie niet van afhankelijk.

Zeker als het puur om een pinverbinding gaat zou je met de kleinste bundel uit moeten kunnen lijkt me. Vraag 2 is of je hier pinverkeer overheen mag sturen, maar de voorwaarden daarvoor ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Ik vind het maar een rare zaak dat het steeds 'zomaar' niet werkt. Daarnaast is een aansluiting waar je zelf niet bij kan gewoon niet handig.

4g (of zelfs 3g als het alleen pin is) werkt prima, tenzij je met z'n allen netflix gaat zitten kijken. Een zakelijke verbinding heb je overigens niet perse nodig, een sub-20-euro DSL lijntje werkt net zo goed. Kijk anders even of er misschien coax ligt, of een redundante glasvezelverbinding waar je wat Mbit van mag lenen op een eigen subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Waterlelie schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 23:37:
Je hebt geen zicht op het isra...prima.
Maar wie trekt hem dan steeds los daar?
In dit geval niemand, ben gisteren geweest, zag er prima uit.
johnkeates schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 00:19:
Ik vind het maar een rare zaak dat het steeds 'zomaar' niet werkt. Daarnaast is een aansluiting waar je zelf niet bij kan gewoon niet handig.

4g (of zelfs 3g als het alleen pin is) werkt prima, tenzij je met z'n allen netflix gaat zitten kijken. Een zakelijke verbinding heb je overigens niet perse nodig, een sub-20-euro DSL lijntje werkt net zo goed. Kijk anders even of er misschien coax ligt, of een redundante glasvezelverbinding waar je wat Mbit van mag lenen op een eigen subnet.
Dat is ook raar. Ik heb dus gisteren het modem verplaatst naar het ISRA punt (zodat KPN in ieder geval niet kan klagen) en ook daar gaf het geen sjoege. Modem reset helpt ook niet. Kan verder gewoon op het modem inloggen maar daar wordt je niet wijzer van.. Zag igg wel dat de lijnen down waren, maar ik doe voor de rest weinig met ADSL en geavanceerde logging zat er niet echt in....

Maar als je ziet het het eruit ziet in de technische ruimte. Daar hangen meerdere ISRA punten en volgens mij is er nu ook weer geschoven met lijnen (t.b.v. het evenement). Goeie kans dat ze die van ons in de wijkkast ofzo afgesloten hebben? (ik weet het anders ook niet)...

KPN gebeld (we hebben note bene een ondernemerspakket), die heeft de lijn doorgemeten maar zegt dat ze "niets vreemds ziet". Daar kan ik dus niets mee...

Er komt een monteur, dus dat wordt weer een paar vrije uren opnemen voor mij.

Ik wordt hier gewoon moe van, thuis (UPC/Ziggo) werkt het eigenlijk al 5 jaar foutloos (op een enkele storing na), maar hier heb ik altijd ellende mee.

COAX ligt er niet, ik zou dolgraag gewoon een VLAN van de hoofdorganisatie afnemen maar zij willen dat het administratief gescheiden is.

Ik ga nu echt serieus naar 4g kijken...

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2017 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:01
Mja over het algemeen is adsl ook prima stabiel, maar als er administratief iets uitgespookt is, dan hang je. Dat is bij Ziggo ook zo.
Dan kan 4g een optie zijn inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door krakendmodem op 05-08-2017 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie

Waterlelie

CHTH

Label je kabel en het isra....dan Weet je wat van jou is en kun je de verbinding als hij los ligt bij het isra zelf herstellen.
Probeer er tevens achter te komen WAAR de problemen zich steeds voordoen.. en daar eventueel maatregelen nemen.

[ Voor 30% gewijzigd door Waterlelie op 05-08-2017 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Is allemaal gelabeld. Zag er nog precies hetzelfde uit als vorig jaar.

Geen idee waar het dus nu weer aan ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:51
Het kan best dat er in de straatkast gezocht is naar een vrije ader en dat jullie ader als vrij staat in het systeem. Dan is het simpel als monteur zijnde, die draad gaat er af.
Ik vermoed dat dit is gebeurd zeker als er vaak evenementen zijn waarbij er een hoop veranderd op de isra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Zoiets vermoedt ik ook. Gisteren was de kabelboer van de hoofdorganisatie er ook bij (zij helpen mij altijd met stekkertjes knippen, kabels trekken, ik mag dat niet zelf), hij vertelde mij dat het leek alsof er helemaal geen signaal op het ISRA stond. Geen idee hoe hij dat "gemeten" heeft, ik heb niet op zijn vingers staan kijken.

Weet wel dat hij allerlei apparatuur bij zich had. Anyways, ik ben zelf sterker in "achterkant" (netwerken, firewalls, etc.), niet zozeer in het knutselen van ISRA punten en lijnen doormeten enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
"vroeger" toen ik nog monteur was luisterde je met een testtoestel op het adrepaar en geen geluid was een vrije ader maar DSL kon ik toen nog niet horen en dit moet je meten. Ik vraag mij af of dit nog zo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Daar gebruik je over het algemeen inderdaad een portable logic/spectrum analyzer o.i.d. voor met DSL addon.

Ik denk dat er te veel gerommeld wordt om er op te kunnen vertrouwen. ISRA punten moeten niet periodiek veranderen. Het kan inderaad prima zijn dat ze in dit geval wel vaak veranderen om een of andere reden, maar dan kan je er dus niet op vertrouwen en ben je beter af met een aansluiting die geen ISRA gebruikt.

Ik weet niet zeker of er daadwerkelijk een ISRA gebruikt wordt, of dat er gewoon een bende LSA strips in een kast hangen die dan weer doorgelust wordt naar een 'echt' ISRA ergens anders. De wijzigingen klinken nu alsof KPN constant aan de andere kant van de lijn (in een centrale of wijkkast) de lijnen loopt te verwisselen, wat niet 'normaal' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Er hangt zon ding aan de muur

https://www.google.nl/sea...aM:&imgrc=UQz-YR4zzEZ8GM:

Wij zitten op nummer 2.

Nummer 1 zit ook aangesloten, geen idee waarnaartoe, is ook niet mijn zaak.

Rest is leeg.

Er hangt echter ook nog een "groter" isra punt, die zit wel vol. Daar staan ook nummers bij en "klanten", o.a. NOS, Ziggo Sport, etc (jullie kunnen inmiddels bijna raden om wat voor organisatie het gaat :+)

[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Als de monteur komt en dit weer werkend heeft vraag dan of hij de dikader aan de verdeler kant wil labelen.
Dit zodat de eerst volgende weet dat deze niet vrij en in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:01
tlpeter schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:42:
"vroeger" toen ik nog monteur was luisterde je met een testtoestel op het adrepaar en geen geluid was een vrije ader maar DSL kon ik toen nog niet horen en dit moet je meten. Ik vraag mij af of dit nog zo gaat.
Soortgelijke truuk heb ik twee weken terug ook gebruikt op een Aderpaartje waar ADSL2 over liep. Even telefoonstekker aangesloten, maakt ie leuke geluiden :+ (soort ruis)

Je lijn gaat er vervolgens wel van klapperen en komt weer online als je de telefoon loskoppelt van de aansluiting. :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Zo deed ik altijd luisteren met 1 draad aan aarde en de ander op ader 1 en daarna 2 zat er veel verschil in ruis dan was er wat mis. Ik heb een tijd lang bij de afdeling storingen ondergronds gezeten :)
Pagina: 1