Werkt de pomp van de waterkoeling H240X2?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Aangezien ik niet zeker weet of dit past in het algemene waterkoel topic, plaats ik een eigen. Volgens mij gaat dat andere topic meer over de werking van setjes en niet het standaard aansluitwerk.

Vanmiddag heb ik m'n Swiftech H240X2 setje aangesloten. De temperaturen zijn lager dan met de Phanteks PH-TC12DX.

Wel heb ik 2 vragen:
1) Voordat het waterblock werd vastgezet heb ik op de processor zo'n 0,3 a 0,5 gram http://www.swiftech.com/Tim-Mate-2.aspx gedaan, maar niet uitgesmeerd. Is dat zo juist gedaan? Het is nu niet mooi verspreid en misschien is zo'n drup toch wat weinig?
2) Werkt de pomp? Normaal gesproken zit daar ook ledlicht in, en ook in de slang. Verder kan ik geen beweging in het water opmerken. Na 15 minuten Prime 27.7 fft small gedraaid te hebben, zijn de cores zo'n 70 - 72C. (max 74C). De CPU staat op 4,6Ghz en 1,19V.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/a4n9Xjw.png

Hopelijk leg ik de aansluitsituatie zo goed uit:
De pomp en splitter (waar alle connectors op zijn aangesloten) hebben een eigen SATA aansluiting (op 1 staat: sata power?). Deze heb ik beiden aangesloten op een verlengstuk die ik aan de voeding aangesloten heb. Dat is dus een kabel die bij de voeding hoort, en ik zo 3 sata apparaten kan aansluiten. Naast SATA heeft deze splitter een 4 pin aansluiting. Deze heb ik aangesloten op cpufan1 op het moederbord.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/2718355/
Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/2718356/

Enig hulp is gewenst! Dit is de eerste keer dat ik een koeler vervang en met dit soort aansluitingen bezig ga. Opzich is de handleiding van Swiftech duidelijk, maar toch werkt het denk ik nog niet naar behoren.

============
Altijd fijn als het probleem intussen opgelost is, teminste deels. De pomp draait op 3000rpm en de fans 1800rpm. Dat zal in orde zijn. Wat ik begrepen heb, is dat ik best veel paste heb gebruikt, en dit opzich opnieuw mag. Daarnaast proberen het waterblock niet veel te bewegen tijdens het vastzetten. Wat wel apart is, is dat er geen ledlicht uit de waterslangen en pomp waar te nemen is.

[ Voor 12% gewijzigd door Luxicon op 25-02-2016 20:19 ]

...

Alle reacties

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Er bestaat natuurlijk de kans dat je pomp defect is. Wat je kan doen is de pomp aansluiten en met de paperclip laten draaien. Dus zonder splitters er tussen. Maar gewoon direct op de voeding. Doet die ook niets dan zal je RMA moeten aanvragen.

• Luxicon
loki504 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 20:19:
Er bestaat natuurlijk de kans dat je pomp defect is. Wat je kan doen is de pomp aansluiten en met de paperclip laten draaien. Dus zonder splitters er tussen. Maar gewoon direct op de voeding. Doet die ook niets dan zal je RMA moeten aanvragen.
Dankje Loki. :)
Hierboven heb ik een edit gedaan en ga ervan uit dat het setje qua koeling betreft, werkt naar behoren, maar er wellicht iets mis is met het (led)licht. Er zijn 2 x 3 pin connectors. 1 vanuit het cpu waterblock en de andere uit de pomp (achter het resevoir). Het cpu waterblock en resevoir geven licht, maar de pomp en water in de slangen niet. Dat lijkt me niet in orde?

========================================
Ben erachter dat alles nu in orde is. Wat ik misschien nog kan doen is de koelingspasta minder aanbrengen, dat nu wellicht dat dik aangebracht is. En ik wil m'n CPU ook best deliden. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Luxicon op 25-02-2016 21:27 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Op zich zonder delid best redelijke temps hoor voor Prime AVX op die clocks.

Delid zal vast flink helpen (15-20c op mijn 3770K met Swiftech H320) maar het is altijd een risico natuurlijk.
En zorg even dat je Coollaboratory Liquid Ultra hebt als je gaat delidden en lap de IHS ook even tot de nikkel laag eraf is.. :)

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Imprezzion schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 09:33:

Delid zal vast flink helpen (15-20c op mijn 3770K met Swiftech H320) maar het is altijd een risico natuurlijk.
En zorg even dat je Coollaboratory Liquid Ultra hebt als je gaat delidden en lap de IHS ook even tot de nikkel laag eraf is.. :)
Ook als dat met 1,19V is? Met Prime 27.7 was de CPU met 1,29V / 4,8Ghz op zo'n 90C gemiddeld en max 93C voor core 2+3. Core 4 werd 12 a 15C minder warm.

Is lappen zelf goed te doen? Ik dacht dat het misschien met een machine moest die alles dan kaasrecht doet, in de zin, dat het contact met het waterblock dan optimaal wordt of is die laag sowieso al iets dat voor warmte zorgt? Van het delidden heb ik meerdere fimpjes gezien, het lijkt te doen met de bankschroef.

Wat ik wel lastig vind met het monteren van het waterblock, zijn de 4 schroefjes die 10mm speling hebben. Daardoor is de positie van de schroeven niet precies op z'n plek om op de bracket te bevestigen. Weet jij daar misschien beter raad mee? Het klink mooi om het waterblock te plaatsen, niet te bewegen en dan vast te schroeven, maar dat gaat bij mij niet helemaal zo.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:07

InFamous

excommunicado

Imprezzion schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 09:33:

Lappen omdat je gaat delidden? Mis ik iets? De IHS ga je er toch juist af halen, dus waarom zou je die lappen?

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
InFamous schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:41:
[...]

Lappen omdat je gaat delidden? Mis ik iets? De IHS ga je er toch juist af halen, dus waarom zou je die lappen?
Niet lappen om te gaan delidden. Ik dacht dat je met lappen het oppervlak tussen de CPU en koeler (CPU waterblock) opschuurt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Ja dat klopt, maar de zin van Imprezzion impliceert dat je eerst de IHS gaat lappen om hem daarna eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
InFamous schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:45:
Ja dat klopt, maar de zin van Imprezzion impliceert dat je eerst de IHS gaat lappen om hem daarna eraf te halen.
Ah, dat had ik niet goed gelezen denk ik. Voor mij zijn dat over het algemeen nieuwe / onbekende termen. :)

Trouwens, het pompje draait op 3000rpm (max), maar ik zie nooit water bewegen. Het lijkt mij niet, maar kan het zo zijn dat de opening van de slangen ding kan staan, of had ik dan alleen een hele hete CPU gehad? Want qua temperaturen lijkt alles in orde te zijn, zoals de situatie nu is.

[ Voor 30% gewijzigd door Luxicon op 26-02-2016 20:00 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

InFamous schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:45:
Met de mount van swiftech red je het niet met direct die. Te weinig mounting pressure. Ik heb het al heel vaak geprobeerd :P

IHS moet er dus weer op. En aangezien je met CLU gaat werken wil je liever geen koper op nikkel hebben met CLU er tussen. Volgens sommige mensen op overclock.net kan dat gaan reageren.

Ik geloof er niet in maar better safe than sorry.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Imprezzion schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:24:
[...]

Met de mount van swiftech red je het niet met direct die. Te weinig mounting pressure. Ik heb het al heel vaak geprobeerd :P

IHS moet er dus weer op. En aangezien je met CLU gaat werken wil je liever geen koper op nikkel hebben met CLU er tussen. Volgens sommige mensen op overclock.net kan dat gaan reageren.

Ah zo, ja die berichten heb ik ook gelezen.
Maar direct die moet toch wel haalbaar zijn als Tweaker zijnde of is die mount echt zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Imprezzion schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:24:
[...]

Oke, ik wist niet dat direct die mogelijk is. Het deel dat aan te raden is om te lappen, is dus de IHS. Het deel dat de CPU met het waterblock verbind? Omdat die IHS een nikkel bovenlaagje heeft?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
InFamous schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:28:
[...]

Ah zo, ja die berichten heb ik ook gelezen.
Maar direct die moet toch wel haalbaar zijn als Tweaker zijnde of is die mount echt zo slecht?
Ik heb onlangs een direct die Mount geprobeerd met speciale EKWB schroeven (naked Ivy Mount set) maar dit verliep erg matig met mn EK supremacy evo red blockje.. Idle liet de temp op naar 45 graden en full load was om te huilen. Heb geen idee wat er verkeerd ging, de mobo socket hefboom constructie was precies verwijderd zoals t moest en ook de juiste afstandsringen had ik gebruikt.

CLU trouwens niet tussen je heatspreader en waterblock gebruiken.. Heb met mn vorige blockje een aantal maanden zo gedraaid maar het blockje werd onherstelbaar aangetast. Smerige, waze vegen en niet meer het mooie spiegel oppervlak. Schoonmaken met alcohol etc hielp ook niet :P agressief goedje dat clu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

stin00 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:15:
[...]

Ik heb onlangs een direct die Mount geprobeerd met speciale EKWB schroeven (naked Ivy Mount set) maar dit verliep erg matig met mn EK supremacy evo red blockje.. Idle liet de temp op naar 45 graden en full load was om te huilen. Heb geen idee wat er verkeerd ging, de mobo socket hefboom constructie was precies verwijderd zoals t moest en ook de juiste afstandsringen had ik gebruikt.

CLU trouwens niet tussen je heatspreader en waterblock gebruiken.. Heb met mn vorige blockje een aantal maanden zo gedraaid maar het blockje werd onherstelbaar aangetast. Smerige, waze vegen en niet meer het mooie spiegel oppervlak. Schoonmaken met alcohol etc hielp ook niet :P agressief goedje dat clu :D
Hoe het zit op ivy heb ik geen idee van, in de 1366 days wel een paar keer gedaan en dat ging prima met een EK blok zonder speciale schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

stin00 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:15:
[...]

Dat komt dus omdat de heatspreader niet lapped was of wel.

Op OCN hadden ze het erover dat die koper blok + nikkel IHS + CLU problemen gaf. Ik heb mijn IHS wel gelapped en heb geen last van aantasting van m'n blok. Gebruik CLU tussen zowel die - IHS als IHS - blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt voor Liquid Ultra tussen de ISH / die en Gelid GC-Extreme voor de ISH / waterblock. Die laatste lijkt mij veilig en goede prestaties leveren. Dit lijkt me niet zo handig (dat was met zoiets als Liquid Pro):

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/5z4fohi75/20150505_222100.jpg

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Imprezzion schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:31:
[...]
Dat komt dus omdat de heatspreader niet lapped was of wel.

Op OCN hadden ze het erover dat die koper blok + nikkel IHS + CLU problemen gaf. Ik heb mijn IHS wel gelapped en heb geen last van aantasting van m'n blok. Gebruik CLU tussen zowel die - IHS als IHS - blok.
Heatspreader is uiteraard wel gelapt!
Ik besef me echter net dat m'n vorige waterblokje een Supreme HF - Full Nickel was.
Waarschijnlijk dat daarom het blockje werd aangetast :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Volgens mij is de Koper nikkel legering die gebruikt word er juist voor dat dit niet kan voorkomen.

Als er een legering is tussen de 2 metalen dan heb je geen last van corrosie en als het koper op nikkel is wel.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Klopt maar CLU schijnt dus met koper en nikkel combo te reageren. Het vreet vast in het blok. Daarom is die schuurpad er ook bij.

Met mijn H320's koper blok en lapped ihs had ik nergens last van.

Mja dit komt allemaal van overclock.net swiftech AIO club dus houd me er niet aan haha.

Pagina: 1