Als vaste bezoeker van Tweakers.net kom ik natuurlijk geregeld naar de homepage om het laatste nieuws te lezen. Maar ik heb Tweakers.net ook "geliked" op Facebook, en dan zie ik daar geregeld linkjes naar nieuwe artikelen voorbijkomen.
Nu valt het me op dat de schrijfstijl die daar gehanteerd wordt, enorm anders is dan de stijl die ik van Tweakers.net gewend ben.
Enkele voorbeelden, begeleid met wat commentaar:
En mijn persoonlijke "favoriet":
Nu kom ik misschien over als enorme muggenzifter, maar ik vind dit soort berichtjes soms tenenkrommend. De geschreven intro's komen soms geforceerd grappig over, dekken de lading van het gelinkte artikel niet of bevatten onbegrijpelijke zinnen en/of taalfouten. Bovendien sluit de schrijfstijl zoals gezegd totaal niet aan bij de schrijfstijl op Tweakers.net zelf.
Ik vind dat hiermee soms afbreuk gedaan wordt aan het geschreven artikel en/of het imago van Tweakers.net als makers van serieuze tech-journalistiek.
Ik denk dat dit een bewuste keuze is, om een ander (jonger?) publiek aan te spreken. Maar hierin wordt dus soms wel wat doorgeslagen naar mijn mening.
Je kunt je ook afvragen of deze tactiek wel werkt. De berichtjes met "jeugdig taalgebruik" linken immers naar de Tweakers.net-artikelen die wel gewoon fatsoenlijk en volwassen taalgebruik hanteren.
Overigens zijn er ook (tal van) goede voorbeelden te vinden hoor, bijv:
Wat ik nu wil met dit topic?
Nou, het bovenstaande viel me op de laatste weken. Soms stoor ik me er een beetje aan, en daarom wilde ik het even melden.
Misschien kan de schrijfstijl op Facebook nog eens tegen het licht gehouden worden; maar dat laat ik verder aan jullie.
Nu valt het me op dat de schrijfstijl die daar gehanteerd wordt, enorm anders is dan de stijl die ik van Tweakers.net gewend ben.
Enkele voorbeelden, begeleid met wat commentaar:
Een serieus artikel over een serieus onderwerp. Waarom wordt dit dan zo gebagatelliseerd ("nou ja")?iPhones wel of niet kraken. Nou ja. In ieder geval kun je bij ons nog op een poll klikken
Het artikel vermeldt duidelijk: "Windows Store-versies van games hebben beperkingen". In het fb-bericht wordt dit enorm afgezwakt naar "zou best wel eens bepaalde beperkingen kunnen hebben".Games kopen kan ook via de Windows Store tegenwoordig. Maar het zou best wel eens bepaalde beperkingen kunnen hebben in die games via bijvoorbeeld Steam of los niet hebben.
Rare zin. Wat is er mis met "het werkt heel aardig"?Ubuntu op je desktop via een tablet? Dat kan dus. Met Convergence.
We hebben het zelf mogen proberen in Barcelona op het Mobile World Congress en het doet eigenlijk heel goed z'n best op een tablet met lage specs:
Serieus? Een soort van woordgrap over de naam van het bedrijf (Alpenföhn)? Dat is bijna van het niveau "Micro$oft".Koeltorens, föhns en Alpen hebben soms best wat met elkaar te maken.
Deze linkt naar een behoorlijk technisch artikel. Blijkbaar begrijpt de fb-schrijver het niet, en introduceert hij het maar zo...Space, the final... ok. Zo corny gaan we niet doenMaar toch:
"als" moet natuurlijk "dan" zijn. /edit: ik werd erop gewezen dat dit in deze context juist een vrij geestig taalgrapje is. ("Rekenen is leuker als je denkt").Geometrie is leuker als je denkt. Dat vonden de Babyloniërs waarschijnlijk ook.
En mijn persoonlijke "favoriet":
No comment..Het blijft toch heftig om te zien. Zo beetje die stuwraketten die een gevaarte in de lucht houden.
En nu ook in 4K-video op de site#Kunjedevlammetjesbeterzien
Nu kom ik misschien over als enorme muggenzifter, maar ik vind dit soort berichtjes soms tenenkrommend. De geschreven intro's komen soms geforceerd grappig over, dekken de lading van het gelinkte artikel niet of bevatten onbegrijpelijke zinnen en/of taalfouten. Bovendien sluit de schrijfstijl zoals gezegd totaal niet aan bij de schrijfstijl op Tweakers.net zelf.
Ik vind dat hiermee soms afbreuk gedaan wordt aan het geschreven artikel en/of het imago van Tweakers.net als makers van serieuze tech-journalistiek.
Ik denk dat dit een bewuste keuze is, om een ander (jonger?) publiek aan te spreken. Maar hierin wordt dus soms wel wat doorgeslagen naar mijn mening.
Je kunt je ook afvragen of deze tactiek wel werkt. De berichtjes met "jeugdig taalgebruik" linken immers naar de Tweakers.net-artikelen die wel gewoon fatsoenlijk en volwassen taalgebruik hanteren.
Overigens zijn er ook (tal van) goede voorbeelden te vinden hoor, bijv:
Netjes taalgebruik en dekt de lading. Zo zou wat mij betreft elke introductie mogen zijn..De LG EG920V-uhdtv met oled-paneel levert het beste beeld dat op dit moment te koop is, maar het geluid is wel een beetje matig, concludeert Sim Kranenburg.
Wat ik nu wil met dit topic?
Nou, het bovenstaande viel me op de laatste weken. Soms stoor ik me er een beetje aan, en daarom wilde ik het even melden.
Misschien kan de schrijfstijl op Facebook nog eens tegen het licht gehouden worden; maar dat laat ik verder aan jullie.
[ Voor 6% gewijzigd door HyperioN op 25-02-2016 18:10 . Reden: Opmerking als/dan aangepast n.a.v. nieuwe info. ]