• Pinheadtje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 23:34
Na nu al een aantal jaren met veel plezier gebruik te maken van mijn systeem, wordt het nu er budget is tijd de boel is een beetje te opwaarderen. Zoals hier boven beschreven gaat mijn het waarschijnlijk mijn moederbord worden.

ff een klein lijstje van wat ik heb exlc verschillende HD en SSD en kleine randapparatuur:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 0,-€ 0,-
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 314,90€ 314,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,90

De voornaamste reden dat ik wil upgraden is dat ik ooit de usb 3.0 header op het MOBO gemolesteerd heb door onhandig gebruik van mijn beperkte motorisch vaardigheden op een moment van beneveling.

Dat is iig het waarom, nu nog de bezigheden waarvoor ik het systeem gebruik...

1. gaming (hoe mooier en soepeler hoe beter)
2. simpel video editing werk
3. veel opslag

Ik ga zowiezo voor een nieuwe kast daar ben ik me nu op het oriënteren maar het zal waarschijnlijk wel iets in de richting van een bitfenix Prodigy worden of iet wat er op lijkt. Dat is eigenlijk bijzaak. Eerst componenten op orde krijgen dan een kast zoeken die het ook herbergt.

Waar nu mijn probleem ligt is, dat ik een nog een leuke I7 erin heb liggen die ik graag zou meenemen naar mijn nieuwe systeem. maar socket 1155 MOBO zijn nu nog maar dun gezaaid en ook nog eens best prijzig.

Dus mijn hoofdvraag is: Is het verstandig om alleen het MOBO te vervangen en de oude procesor mee te nemen of voor een nieuwe combinatie van MOBO inc processor?

Ook nog een aantal deelvragen:

Ik heb mijn huidig systeem zelf in elkaar gezet en daarbij een OEM win 7 licentie ondertussen ge upgrade naar win 10, ik heb begrepen dat de sleutel daarvoor gecombineerd wordt met je MOBO, kan ik de licentie meenemen naar mijn semi nieuwe systeem en waar loop ik dan tegenaan?

Ik heb nu 8gb RAM, als het compitabel is met mijn nieuwe MOBO zijn we dan nog een beetje toekomstproof of zal ik er meteen nieuw RAM inknallen en zo ja hoeveel?

Eventuele suggesties voor MOBO combinaties en processor zijn altijd welkom V\A is ook geen probleem.

Een paar vereisten voor mijn nieuwe MOBO zijn iig:
veel SATA aansluitingen met RAID mogelijkheden
5.1 audio aansluiting 3,5 mm jack
SPDIF optisch (geen verplichting maar wel fijn)

Ik ben nu op dit moment ook veel zelf aan het zoeken, maar af en toe loop ik een beetje vast door gebrek aan actuele kennis van de verschillende componenten. het is alweer een tijdje geleden dat ik me hiermee bezig heb gehouden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en elke vorm van hulp is welkom. Ook kritische opmerkingen horen hierbij.

Alvast bedankt en als jullie meer info nodig hebben of willen dan hoor ik dat.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-07 11:53
Je processor is nog absoluut prima, zonde om die te vervangen. Mijn advies is om in V&A op zoek te gaan naar een leuk tweedehands z77 moederbord.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:15
Dat zou kunnen of zet er gewoon een PCI-E kaartje met een USB 3.0 header in. Zoiets als dit bijvoorbeeld : https://www.alternate.nl/...NfP9L-dk8sCFdUy0wodtRAPmg

• durotan
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:04
Het is wel relevant welke behuizing je op het oog hebt vanwege dat de bitfenix prodigy alleen itx ondersteunt en geen uatx of atx.
Daarmee ben je wel gelimiteerd met moederborden.

• Pinheadtje
@philpend Ook een beetje mijn idee, blijft een optie
@Baloes ik had mischien moeten zeggen dat mijn pci bussen een beetje volgeplugd zitten en daar niet echt ruimte voor is
@durotan Een andere case is niet zo'n groot probleem eerst componenten en dan de kast is mijn motto (dit vooral omdat ik mijn huidige kast flink heb toegetakelt met een dremel om mijn video kaart erin te krijgen)
T was een coolermaster maatje te klein achteraf gezien

• NLBUURMAN
  • Laatst online: 19:05

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

durotan schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:38:
Het is wel relevant welke behuizing je op het oog hebt vanwege dat de bitfenix prodigy alleen itx ondersteunt en geen uatx of atx.
Daarmee ben je wel gelimiteerd met moederborden.
er is een microATX versie van de Prodigy :)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Pinheadtje
@nlbuurman haha mooi wis ik niet ga zo s ff kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meestal kun je mechanische schade op een header terugbuigen met wat geduld (en minder alcohol :+ ).

Maar al lukt dat niet, waarom kindje weggooien met het badwater? Dat bord heeft nog zat ongebruikte uitbreidingssleuven. Prik daar een USB 3.0 controller in en klaar.

Het lijkt mij iig doodzonde om een ander mobo te kopen voor een functionaliteit die je voor een fractie van de prijs van een moederbord kunt herstellen. En CPU omwille van performance vervangen? Het is nog altijd een high-end Core i7 van 2 generaties oud in een tijd dat er niet zoveel in 2 generaties verandert. Lijkt me ook kapitaalverspilling.

Dat laatste geldt ook voor alles mbt "toekomstproof". Koop nu wat je nu nodig hebt (voorzover ik kan lezen alleen maar werkende USB 3.0...), als je morgen iets anders nodig hebt, bekijk dat dan. Worst case huidige mobo + CPU doorverkopen en dat geld in nieuwe stoppen. Prijzen van computercomponenten dalen snel, iets wat nu duur is gaat geheid morgen goedkoper zijn (of meer performance leveren cq kleiner zijn voor zelfde geld).

Edit:
Pinheadtje schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:05:
@philpend Ook een beetje mijn idee, blijft een optie
@Baloes ik had mischien moeten zeggen dat mijn pci bussen een beetje volgeplugd zitten en daar niet echt ruimte voor is
@durotan Een andere case is niet zo'n groot probleem eerst componenten en dan de kast is mijn motto (dit vooral omdat ik mijn huidige kast flink heb toegetakelt met een dremel om mijn video kaart erin te krijgen)
T was een coolermaster maatje te klein achteraf gezien
In je topicstart staat maar één GPU en verder niet. Allicht handig om volledig te zijn over wat erin zit in welk slot...

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 27-02-2016 11:31 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinheadtje
@dion-b
Ik heb maar een GPU, desalniettemin heb ik ook een wifi kaartje een geluidskaartje en nog wat eigengemaakte meuk in de sleuven zitten, maar mijn punt was dat ik die header aan de praat wil hebben zodat ik nog wat extra USB 3.0 poorten aan de voorkant heb op mijn fanregulator. Aangezien het pinnetje afgebroken is, is terugbuigen niet echt een optie voor mij. Solderen was ook niet gelukt.
Over die I7 heb je gelijk, hij doet zijn werk nog prima en is zonde om hem weg te gooien.
Alleen heb ik mijn vraag misschien verkeerd geformuleerd.

Doe ik er goed aan om een nieuwe moederbord te regelen voor deze CPU of zal ik meteen een nieuw MOBO + CPU kopen?

Aangezien deze chipsetjes best moeilijk verkrijgbaar zijn op dit moment of je moet gelijk een heel systeem kopen, ga ik waarschijnlijk voor alles nieuw.
Budget technisch maakt dat voor mij niet echt uit, er is budget om dit te doen alles wat ik over houdt word gebruikt om hobby projectje te sponsoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:42
Een i7 6700k is de enige semi waardige upgrade mogelijkheid. En daar zal je ook ddr4 bij moeten kopen. Zoe gewoon nog lekker een bordje op VenA zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinheadtje
dank voor alle respons, aangezien ik vandaag mijn telefoon heb laten vallen, ga ik voor een 2de hands MOBOtje z77 en het hobby projectje maakt ff geen kans. nieuwe telefoons zijn duur!
tot de volgende vraag GR Hein
Pagina: 1