Werksysteem €600-700

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 741347

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Na veel wikken en wegen heb ik besloten om een desktop samen te stellen. Hieronder zal ik in het kort een aantal vragen proberen te beantwoorden. Ik hoop vooral advies te krijgen over mijn al gekozen build. Misschien kan het goedkoper, misschien beter? Passen onderdelen wel, is het moederbord wel futureproof etc. Dit hoop ik graag te weten te komen.

Waarvoor ga ik het systeem gebruiken?
Het systeem zal vooral draaien op LINUX(ubuntu, mint, kali). Wellicht later een dualboot met windows 10 erop. Ik zal vooral veel werkzaamheden verrichten op de desktop, denk hierbij aan het draaien van VM's, penetration testing (ethisch verantwoord uiteraard). Hierbij neem ik aan dat de RAM daarvoor wel minimaal 16 GB beslaat. Nou weet ik niet precies welke CPU hier het best bij zou passen. Ik heb hiervoor de I5-6400 gekozen. Dit leek mij prima, ik vond i7 hiervoor iets te overdreven. De i3 chip vond ik daarentegen niet aantrekkelijk door de dual-core.

Ook wil ik vermelden dat ik het af en toe leuk vind om een potje te gamen tegen de stress |:(.
Na 10 jaar heb ik besloten om af en toe Counter Strike te spelen. Ik kwam erachter dat er een nieuwe variant van uitgekomen was, namelijk de CS:GO. Dit kan mijn oude build nauwelijks aan. Ook dit heb ik in overweging genomen voor mijn toekomstige build.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop dat het systeem niet meer dan €700 euro gaat kosten. Liever goedkoper natuurlijk. Dit komt omdat ik nog pas geleden een laptop heb gehaald, anders wordt het iets teveel van het goede. Dit bedrag is uiteraard excl. randapparatuur, scherm, levering en assemblagekosten.

Componenten en randapparatuur
Ik beschik al over:
  1. 22 inch scherm van HP
  2. 1 TB HDD van Seagate
  3. Samsung EVO 250 GB
Aankomende maand zal ik overstappen op een nieuwe IPS scherm, maar dat heeft op dit moment geen prioriteit.

Benodigdheden?
Zoals aangegeven vind ik 16 GB RAM wel een pré, dit voor mijn werkzaamheden. Daarnaast een leuke videokaartje. Absoluut geen AMD, niet omdat ik het niet wil, maar ik heb wel eens problemen gehad met de drivers op werk toen ik op LINUX draaide met een AMD videokaart. Echt een pain in the a** :/ .

Ideaal systeem?
Mijn ideale systeem zal zonder problemen VM's draaien op LINUX en zal af en toe een leuke potje counter strike kunnen spelen. Dit hoeft absoluut niet op ultra settings, medium vind ik prima. Als ik maar niet steeds haak in het spel.

(Merk)Voorkeuren?
  • Intel CPU, liever geen AMD.
  • NVIDIA GPU, door minder driver support van AMD op Linux.
Eisen/wensen?
Ik wil hier kwijt dat het mij niet uitmaakt hoe het eruitziet, tuurlijk hoop ik dat het geen extreem lelijk ding wordt :X. Daarnaast zal het echt veel helpen als het systeem stil is. Ik heb wel eens last van coil whine op mijn huidige graka (NVIDIA (9500 GT?). Dit is niet om aan te horen, daarom hoop ik dat dit er in ieder geval niet is op mijn toekomstige build. Het energieverbruik maakt in dit geval ook niets uit.

Overklokken?
Ik heb daar in ieder geval geen behoefte aan, dus ik kan daar zeker nee bij zeggen.

Verwachting?
Zoals ik al eerder had aangegeven, ik hoop op een simpel systeem. Een systeem dat goed overweg kan met virtual machines(LINUX) en af en toe een leuke pot CS:GO kan spelen. Daarnaast wil ik weten of mijn huidige configuratie wel juist is, of er sprake is van een futureproof systeem. Klopt het moederbord wel? Passen de onderdelen wel in de behuizing? Mis ik een CPU fan? Goede bang for the buck en liefst, vanzelfsprekend, zo voordelig & goed mogelijk.

Mijn huidige build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 188,95€ 188,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,95€ 87,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 209,-€ 209,-
1Cooler Master Silencio 352€ 56,95€ 56,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 664,75

Als ik wat mis, hoor ik het graag. Ik hoop dat ik jullie van voldoende informatie heb voorzien. Ik bedank jullie alvast voor de genomen tijd om dit te lezen en om eventueel feedback te leveren.

• MightyPenguin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-06 17:53

MightyPenguin

Ik weet even weinig als jij

Lijkt me een prima build. Ik zou alleen de PSU vervangen met deze, welke iets betere capacitoren bezit dan de GM reeks: pricewatch: Antec VPF Series 450W.

De R9 380 is in deze budgetrange iets interessanter dan de GTX960, maar ik weet hoeveel problemen er (helaas) nog steeds zijn met AMD en Linux, dus dan is de GTX960 inderdaad de betere optie. Verder moet CS:GO hier makkelijk met +100 FPS op kunnen draaien door de lage vereisten en ook nieuwere shooters zoals Battlefield 4 en GTAV draaien zeer speelbaar op High met deze kaart.

Ryzen 5 3600 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | 16GB DDR4 3000 MHz | Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming | Eclipse P400S | MX200 500GB | RM550x | AOC 24G2U | HD558

Anoniem: 741347

Topicstarter
MightyPenguin schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:05:
Lijkt me een prima build. Ik zou alleen de PSU vervangen met deze, welke iets betere capacitoren bezit dan de GM reeks: pricewatch: Antec VPF Series 450W.

De R9 380 is in deze budgetrange iets interessanter dan de GTX960, maar ik weet hoeveel problemen er (helaas) nog steeds zijn met AMD en Linux, dus dan is de GTX960 inderdaad de betere optie. Verder moet CS:GO hier makkelijk met +100 FPS op kunnen draaien door de lage vereisten en ook nieuwere shooters zoals Battlefield 4 en GTAV draaien zeer speelbaar op High met deze kaart.
Ik vond inderdaad de R9 380 veel interessanter, maar zoals u het opmerkt, is het geen gelukkige relatie tussen AMD en Linux. Ik vind gamen op dit systeem trouwens een mooi meegenomen iets. Uiteraard horen mijn werkzaamheden tot prio nummer 1. Na advies van Baloes en u, heb ik het volgende lijstje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 188,95€ 188,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 78,95€ 78,95
1Gigabyte GV-N960OC-4GD€ 205,95€ 205,95
1Cooler Master Silencio 352€ 56,95€ 56,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 68,95€ 68,95
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,70

Moederbord veranderd omdat Baloes had opgemerkt dat het moederbord te groot was voor de behuizing. Daarnaast GPU veranderd omdat het veel goedkoper kon, met veel meer VRAM, alleen geen mooie looks (dat is toch geen probleem). Ook op advies van Baloes. Ten slotte heb ik de voeding veranderd op advies van u. Zijn er nog andere dingen wat ik mis?