Laptop volume springt soms omhoog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik loop al een tijdje rond met dit probleem maar kan er niets over vinden omdat ik niet goed weet waar ik dan op moet zoeken.

Het volume op mijn laptop wordt soms ineens heel luid, dit verspringen gebeurd altijd wanneer een audiofragment is afgelopen en er een nieuwe begint, na een stilte dus. Over de laptop speakers of via een koptelefoon maakt niet uit, het gebeurt gewoon eens in de zoveel tijd dat ik bijna doof wordt.

Een quick-fix is voor mij dat ik het volume een tikje omlaag doe (fn+f11) en vervolgens weer omhoog (fn+12) naar het volume waarop ik hem had ingesteld. Alsof mijn laptop zich dan realiseerd dat we bijvoorbeeld op volume 20 zitten, en niet op 80 ofzo.

Lastig te omschrijven, maar mijn laptop vergeet dus als het ware na een stilte wat zijn volume niveau is en springt een heel eind omhoog.

Ik heb een Asus N56J met daarop Windows 10.

Ik heb gekeken of ik mijn audio drivers misschien kon updaten, maar ik heb al de nieuwste versies.

Ik weet niet precies welke informatie relevant is, maar ik zet hieronder een lijstje neer, van wat apparaten/drivers, als er meer informatie nodig is dan hoor ik het graag!

Audio-invoer en -uitvoer:
Luidsprekers: (Realtek High Definition Audio) versie 10.0.10586.0
Microfoon: (Realtek High Definition Audio) versie 10.0.10586.0
Realtek Digital Output: (Realtek High Definition Audio) versie 10.0.10586.0

Besturing voor geluid, video en spelletjes:
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM) versie 1.2.31.0
Realtek High Definition Audio versie 6.0.1.7571

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeoBeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 11:25
Ik heb hetzelfde probleem. Ook een Realtek soundcard en drivers.

Ik heb dit probleem uitsluitend na upgraden naar Windows 10 (met eerdere windows versies geen last van).

Op internet veel verhalen gevonden van mensen met ditzelfde probleem. Het zou aan de Realtek drivers liggen.

Wat ik al geprobeerd heb + oplossing:
1. Downgraden van Realtek drivers vanuit Windows. Resultaat: helemaal geen geluid meer, terwijl de indicator in "audio devices" aangeeft dat er wel geluid afgespeeld wordt.
2. Upgraden van Realtek drivers naar nieuwste versie van de Realtek website (drivers uit 2015 realtek high definition drivers R2.79). Resultaat: hetzelfde probleem: volume springt omhoog voor elk nieuw filmpje dat op internet afgespeeld wordt.
3. Drivers uninstallen en dan vanuit Windows "automatically try to find driver online" o.i.d. in device management. Resultaat; Windows 10 vindt anno 2016 nog steeds niet automatisch drivers.
4. Drivers uninstallen en daarna de nieuwste driver van de ASUS website downloaden voor Windows 8.1 (driver stamt uit 2014 het gaat om versie 6.0.1.7329 x64 edition, Windows 10 support is er officieel niet van ASUS) |:( Dit lost het probleem op en de sound card werkt zoals hij hoort. Link in mijn geval (N751JK laptop): https://www.asus.com/Notebooks/N751JK/HelpDesk_Download/ en dan Windows 8.1 64bit aanklikken. Onder audio staat de driver.

Vreemd dat dit soort problemen zo veel voorkomen en zo ernstig zijn (doof worden is redelijke serieuze bug lijkt me) en zo lang kunnen blijven bestaan. |:(

Blijkbaar is het normaal om anno 2016 met Windows 10 nog steeds hetzelfde driver gezeur te hebben als met Windows 95. Wat dat betreft is technologie niet veel opgeschoten.

[ Voor 66% gewijzigd door GeoBeo op 01-05-2016 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik deze link van Intel.

Hier worden de juiste drivers .e.d. opgehaald.

Een bekend W10 probleem!

https://downloadcenter.in...tel-Driver-Update-Utility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van alles geprobeerd met drivers, maar uiteindelijk heb ik de oplossing ergens anders gevonden.

Bij mij werkte het volgende, ik ging naar de communicatie instellingen:

Rechtermuisklik op volume-icoontje > Afspeelapparaten > tabblad Communicatie

Standaard was daar bij mij 'Het volume van andere geluiden verminderen met 80%' geselecteerd.

Het leek alsof daar iets fout ging, dat in plaats van de andere geluiden omlaag, het volume van het filmpje dat ik aanklikte bijvoorbeeld juist omhoog schoot.

Ik heb 'Geen actie ondernemen' geselecteerd en heb sindsdien geen problemen meer gehad.

Bedankt voor alle reacties! Ik hoop dat er veel mensen van hun problemen zijn verlost en geen gehoorschade meer oplopen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:27:
Ik heb van alles geprobeerd met drivers, maar uiteindelijk heb ik de oplossing ergens anders gevonden.

Bij mij werkte het volgende, ik ging naar de communicatie instellingen:

Rechtermuisklik op volume-icoontje > Afspeelapparaten > tabblad Communicatie

Standaard was daar bij mij 'Het volume van andere geluiden verminderen met 80%' geselecteerd.

Het leek alsof daar iets fout ging, dat in plaats van de andere geluiden omlaag, het volume van het filmpje dat ik aanklikte bijvoorbeeld juist omhoog schoot.

Ik heb 'Geen actie ondernemen' geselecteerd en heb sindsdien geen problemen meer gehad.

Bedankt voor alle reacties! Ik hoop dat er veel mensen van hun problemen zijn verlost en geen gehoorschade meer oplopen! ;)
Hallo Karen77.

Bedankt voor je feedback! Echt super.

Zo leer ik ook weer wat en heb je feedback meteen opgeslagen, misschien komt het van pas ter ondersteuning voor Microsoft!

Helemaal top! d:)b