Nieuwe Studie/Werk (CAD/Adobe) PC - (€800,- budget)

Pagina: 1
Acties:

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 10:07
Goedemiddag! Ik ben ook weer aan de beurt om een nieuw systeem uit te zoeken :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor m'n werk
Photoshop, Lightroom, Premiere Pro en in de toekomst wellicht After Effects.
Voor m'n studie
Autocad, Rhino, Revit en in de toekomst Maya.
En verder?
Niet heel veel, aangezien ik met mijn studie bouwkunde en werk als fotograaf het al druk genoeg heb, zal ik er niet echt op gaan gamen (wellicht dat het wel kan met m'n build en zal dat in de vakanties af en toe een spelletje zijn).
Verder naast het modeleren voor m'n studie ga ik er ook renders mee draaien ( in het programma Keyshot, Revit renders gaan in de cloud). Tevens zullen de filmpjes die ik in Premiere Pro maak ook gerenderd worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is niet bijster hoog voor mijn eisen... Ik zat te denken aan de 800 E, een klein beetje erboven is niet heel erg, maar het liefst eronder :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jup :)

Zie hier:
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell P2415Q Zwart€ 442,95€ 442,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 52,98€ 52,98
1Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard QWERTY€ 84,11€ 84,11
1Logitech Performance Mouse MX€ 81,34€ 81,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 661,38

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op het moment werk ik op dit beestje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 289,-€ 289,-
1MSI Z77A-G45€ 0,-€ 0,-
1Club 3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,95€ 86,95
1Corsair Hydro H80i€ 99,99€ 99,99
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 42,-€ 42,-
1Corsair Builder CX500€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 Pro 256GB€ 259,95€ 259,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,89

Echter merk ik dat het renderen lang duurt, lightroom m'n pc niet altijd even lief vindt en het zaakje van mij dus wel een tandje sneller mag :) Tevens wil ik het oude beestje (zie bovenstaand) om gaan zetten naar een NAS, aangezien ik nog geen backup oplossing heb :X

De SSD, CPU koeler en GPU gaan ook mee naar de nieuwe build. De HDD's voor de data die er in hangen ook.

Dit is waar ik tot nu toe naar aan het kijken ben:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 368,80€ 368,80
1ASRock Z170M Extreme4€ 130,50€ 130,50
1Phanteks Enthoo Evolv Wit€ 116,50€ 116,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 91,-€ 91,-
1be quiet! Pure Power L8 430W CM€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 766,30

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Jup, Intel. En liever geen MSI meer.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag stil, echter weet ik dat als ik de koeler mee neem van m'n huidige PC dat, dat nog niet heel erg stil is... Evenals de videokaart die mee gaat naar m'n nieuwe systeem. Dit is vanwege mijn budget. Merendeel van de gebruikte programma's leunt voornamelijk op de cpu. Vandaar dat een nieuwe gpu nog niet boven aan m'n verlanglijstje staat.
Als ik mijn budget weer heb aangevuld zal er een stillere koeler en nieuwe generatie gpu in komen. Alleen daar ga ik me later wel zorgen om maken :)
Daarnaast staat die Phanteks kast mij erg aan :) Tenzij iemand me weet te overtuigen dat dat een slechte keuze is?

Ga je overklokken?
Ja, dat wel. Niet zo zeer voor de extra snelheid, maar meer voor het tweaken wat mij altijd wel aanstaat :)

Wat verwacht je van ons?
Naast een kritische blik op mijn build, zou ik graag willen weten of het een enorm verschil gaat maken in mijn werkzaamheden ten opzichte van m'n oude pc.
Vooral de voeding is iets waar ik niet zo in thuis ben.
Verder weet ik dat ik voor mijn werkzaamheden er extra ram in kan zetten. Echter door mijn budget is dat op het moment niet haalbaar, dit is hetzelfde voor mijn wensen wat betreft geluidsproductie...
Daarnaast ben ik op zoek naar een mooie compacte kast. Nu weet ik dat die Phanteks kast eigenlijk nog best wel groot is ( iets kleiner dan de R4 kast die ik nu heb), maar ik vind m wel erg mooi. Dus mocht iemand nog een kleinere kast in ongeveer dezelfde stijl/met charmant uiterlijk weten, dan sta ik open voor suggesties :) Wellicht dat ik toch moet gaan kijken naar mini ITX? Maar dan zit ik met het uitbreiden van m'n geheugen (max 2 reepjes dacht ik...)?

• Kypo
Kleine bump? Niemand die er even naar wil kijken :)?

Verwijderd

Je hebt niet aangegeven of je gaat overklokken of niet. Zou je niet gaan overklokken neem de locked versie bespaard je wat. Ik zou zelf de videokaart naar een nvidia veranderen omdat photoshop en al die dergelijke beter werken met een nvidia kaart en sneller zover ik het weet. Voeding zou ik zelf naar 500-550 wat brengen als je gaat overklokken anders is 450 wel voldoende met een locked processor en een nvidia kaart. Ik kan geen links plaatsen aangezien ik op mijn mobiel zit maar ik denk wel dat je het zelf zou kunnen vinden :). I7 is goed voor de dingen die je zal doen aangezien je meerdere cores hebt. En nog een vraagje? Hoezo geen MSI moederbord?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2016 18:43 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 14:17
Ik zou de kast behouden & PSU behouden. Spaar je € 190 uit.

Je oude cpu mobo ram kan je verkopen als setje. Nu kan je daar nog wel wat geld voor krijgen. € 150 voor vangen?

Dan zou ik nu overwegen 32 GB ram te kopen voor REVIT & een synology NAS als backup.

Hoeveel schijven heb je nu / hoeveel opslag heb je nodig? Dit gaat je op termijn blijer maken dan je ouwe bak inzetten als NAS.

4-bay voor RAID 5

pricewatch: Synology DiskStation DS416

Zelf heb ik 2bay in RAID 1.

pricewatch: Synology DiskStation DS216play

[ Voor 24% gewijzigd door lothar op 28-02-2016 09:17 ]

• Kypo
Thnx voor jullie replies! Kast is idd goed her te gebruiken :)

Is een 500 Watt psu nodig als ik ga overclocken? En ik blijf op t moment nog even hangen bij m'n 7870XT gpu, het budget is er nu niet naar om een nieuwe gpu te kopen. In de toekomst wordt dit wel n nvidia trouwens.

Ik zat ook al te kijken naar een synology. De schijven die ik er nu in heb zitten zijn een 1 en een 2 Tb. Waarvan de 2 al redelijk vol aan het lopen is :)

Goed idee ook om m'n oude set te verkopen. Scheelt ook weer in de kosten. Ik zit er dan wel over te twijfelen om een nieuwe psu te kopen. Ik heb nu een corsair builder erin, waarvan ik dacht dat die niet echt heel erg betrouwbaar is...

Als ik m'n Fractal Design kast hou dan kan ik in principe ook een andere Mobo kiezen (een ATX ipv mATX).

Ik duik weer de PW in :)

• Kypo
Wederom een BUMP :)

Ik twijfel nu tussen een ATX of mATX bord

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z170 PRO GAMING€ 151,95€ 151,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,45

Voor zover weet verschilt ATX en mATX niet heel veel, op het aantal sata poorten, fan headers, pci sloten na :)

Wat rechtvaardigt het prijsverschil van 20 € nog meer?

Anders neig ik enorm naar de mATX plank, zodat ik later nog een compacte kast kan zoeken hiervoor :) (ik wil graag een compacte pc in de toekomst :) )

Verwijderd

Kypo schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 19:42:
Wederom een BUMP :)

Ik twijfel nu tussen een ATX of mATX bord

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z170 PRO GAMING€ 151,95€ 151,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,45

Voor zover weet verschilt ATX en mATX niet heel veel, op het aantal sata poorten, fan headers, pci sloten na :)

Wat rechtvaardigt het prijsverschil van 20 € nog meer?

Anders neig ik enorm naar de mATX plank, zodat ik later nog een compacte kast kan zoeken hiervoor :) (ik wil graag een compacte pc in de toekomst :) )
De micro atx variant

• Kypo
Hehe thnx!

Kogel is door de kerk :)

Dit is t geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 369,95€ 369,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 585,45

Als m'n budget aangevuld is ga ik kijken wat ik dan wil upgraden :)

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 18:58

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

lothar schreef op zondag 28 februari 2016 @ 09:13:

Dan zou ik nu overwegen 32 GB ram te kopen voor REVIT & een synology NAS als backup.
Ik zou eerst mijn workflow bekijken en dan bepalen wat er aan ram nodig is. Een appartementen gebouw met 10 units vergt niet zoveel ram, en draait makkelijk op 8gb. Dan nog is 16gb de veilige optie imho.

Verder TS waarop draait die 3570k van jou? ik vraag mij af of je verschil gaat merken in de workflow, Verder voor het advies van voeding, even goed checken of die voeding overweg kan met de C6/7 van Skylake. blijkbaar zijn er een hoop voedingen die zeggen houdoe als ze in die states terecht komen.

Verder lees ik in de topicstart dat je aan het studeren bent,

Autodesk geeft unlimited tokens aan studenten voor te renderen op hun cloud. ik maak daar dankbaar gebruik van, veel sneller dan zelf renderen hogere kwaliteit, en je kunt lekker doorwerken. Moet wel registreren met een Studenten mail. dit werkt voor revit, en maya is volgens mij ook ondersteunt maar hoe het daar werkt durf ik niet te zeggen.
:+ wist je al

het enige waar je denk ik echt verschil in gaat zien (mits je oude CPU is overgeclocked) is renderen door de hyperthreading van de 6700k is mischien een i7 van jou generatie niet een idee ben je veel goedkoper uit, en als je die op zijn staart trapt hoeft hij niet langzamer te zijn dan de 6700k.

Verder zou je als vervanging voor de koeler kunnen kijken naar bijvoorbeeld een scythe mugen 4 of de pchg editie ervan.

[ Voor 8% gewijzigd door Splitinfinitive op 02-03-2016 21:46 ]

• Kypo
Thnx voor je reactie!

Renderen van Revit gebeurt idd in de Cloud :) Alleen keyshot renders (vanuit Rhino) doe ik op mijn pc. Verder is het ook het renderen van film materiaal (uit premiere pro) en zwaar photoshop werk... Ik moet dikwijls wachten tot iets geladen is.

Mn 3570K doet het nu (uit m'n hoofd) op 4.4 GHz, deze gaat ook waarschijnlijk met het moederbord en geheugen de verkoop in :)

Voeding staat wel als eerste op m'n lijstje wat betreft volgende aankopen :)

Qua koeling zat ik ook daar naar te kijken, maar beQuite heeft ook wel mooie stille koeling :) Dat is voor later.

Iig nog bedankt voor je reactie :)

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 18:58

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Kypo schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 21:45:
Thnx voor je reactie!

Renderen van Revit gebeurt idd in de Cloud :) Alleen keyshot renders (vanuit Rhino) doe ik op mijn pc. Verder is het ook het renderen van film materiaal (uit premiere pro) en zwaar photoshop werk... Ik moet dikwijls wachten tot iets geladen is.

Mn 3570K doet het nu (uit m'n hoofd) op 4.4 GHz, deze gaat ook waarschijnlijk met het moederbord en geheugen de verkoop in :)

Voeding staat wel als eerste op m'n lijstje wat betreft volgende aankopen :)

Qua koeling zat ik ook daar naar te kijken, maar beQuite heeft ook wel mooie stille koeling :) Dat is voor later.

Iig nog bedankt voor je reactie :)
let wel op (ik denk dat je de bequit dark rock op het oog hebt) dat is echt een joekel van een koeler, en goed rekeningen houden met kast e.d.

• Kypo
Splitinfinitive schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 21:52:
[...]

let wel op (ik denk dat je de bequit dark rock op het oog hebt) dat is echt een joekel van een koeler, en goed rekeningen houden met kast e.d.
Ja klopt, ik had dat ook al gezien. Plus dat ik op aanraden van een andere (zeer vriendelijke) tweaker goedkoper en sneller ram heb kunnen vinden :) Heb dat nu ook besteld en gelijk voor 32 gig gegaan :X

Met als gevolg dat die dark rock wss niet past omdat je dan gedoe krijgt met je ram :P Het is wel low profile ram, wellicht dat het wel past :)

Ik ga het in ieder geval uitzoeken :)
Pagina: 1