Scrollen met J en K

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc0tjevp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-02-2021
Hallo!

Op veel sites kun je tegenwoordig per bericht scrollen met de toetsen J en K. Dit zie je tegenwoordig zelfs op Facebook en het kan al een hele poos op sites als Android Police e.d.. Ik zou het persoonlijk echt geweldig vinden als Tweakers dit ook zou ondersteunen. Zijn er meer mensen die hier zo over denken? :P

Edit:

Ik had het voornamelijk over de nieuwspagina, zodat het mogelijk is om tussen de verschillende nieuwsitems te scrollen...

Marco

[ Voor 17% gewijzigd door marc0tjevp op 26-02-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

:? daar heb je toch al pijltjestoetsen en/of page up/down voor?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-07 23:46
Mhmmm, dit was me nog nooit opgevallen!
@crisp: het verschil met de pijltjes toetsen is dat het in een vloeiende beweging gaat (dus de beweging begint snel, en gaat dan naar het einde van de beweging trager), net zoals je zou scrollen met een scrollwieltje.

Leuke vernuftigheid, maar zie het grote voordeel tegenover de pijltjes toetsen/pgup/pgdwn toch niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

J & K zijn toch een soort #bookmark-placeholders, voor zover ik het ben tegengekomen op andere sites. De scroll-afstand/hoogte, is dus per site verschillend en irriteert me enorm.

Een goede scrollmuis, met instelbare pixels/regels, vind ik veel fijner om te gebruiken en zeker vanwege sommige TL;DR-posts ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
De imo handigste toepassingen hiervan zijn het scrollen per "item" dus in dit geval per forumreactie, frontpagereactie, ...
Ik ben zeker voor, superhandig om tussen posts te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16

Cyphax

Moderator LNX
"j" en "k", vi-bindings dus eigenlijk? Dan wil ik ook wel graag met <ESC> :wq (en shift-ZZ) een post kunnen plaatsen en terugkeren naar Active topics of Mijn topics.
:+
(https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/vimperator/ kan misschien dat scrollen met j en k wel doen, als je Firefox hebt)

[ Voor 27% gewijzigd door Cyphax op 26-02-2016 12:32 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kunt de extensies Vimium, VimFX of Vimperator proberen voor je browser, daar is dit een van de functies.

[ Voor 7% gewijzigd door kunnen op 26-02-2016 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc0tjevp
Ja, het gaat mij vooral over de nieuwpagina, waar je dan per nieuwsbericht kan scrollen zoals kamustra al zei. Ik ga zeker eens naar de genoemde extensions kijken, bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door marc0tjevp op 26-02-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Configuratiescherm > Muis > Aantal regels per 'scroll" instellen op 5 of 6 ofzo. Scrollt veel fijner en sneller dan normaal. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc0tjevp
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:13:
Configuratiescherm > Muis > Aantal regels per 'scroll" instellen op 5 of 6 ofzo. Scrollt veel fijner en sneller dan normaal. :Y)
Ik vind mijn scroll settings standaard al fijn, het gaat me echt om het springen tussen artikelen. Heb ik het ene nieuwsitem gezien, druk ik op K voor de volgende enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:31

Compizfox

Bait for wenchmarks

azziplekkus schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 12:06:
Mhmmm, dit was me nog nooit opgevallen!
@crisp: het verschil met de pijltjes toetsen is dat het in een vloeiende beweging gaat (dus de beweging begint snel, en gaat dan naar het einde van de beweging trager), net zoals je zou scrollen met een scrollwieltje.

Leuke vernuftigheid, maar zie het grote voordeel tegenover de pijltjes toetsen/pgup/pgdwn toch niet helemaal.
In Firefox is het scrollen met pijltjestoetsen ook vloeiend.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marc0tjevp schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:14:
[...]

Ik vind mijn scroll settings standaard al fijn, het gaat me echt om het springen tussen artikelen. Heb ik het ene nieuwsitem gezien, druk ik op K voor de volgende enz.
Spatie kan natuurlijk ook. Sla je een hele pagina over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Vroeger had je al accesskeys (onderdeel van HTML), maar het grote nadeel daarvan is altijd discoverability geweest, en een soort van standaard welke key het beste voor welke actie gebruikt kan worden. Veel verder dan alt+s voor 'submit' zijn we eigenlijk nooit gekomen, mede ook vanwege conflicten met sneltoetsen voor browser functionaliteiten... In die zin bevreemd het me dat sites nu weer met eigen afwijkende 'accesskeys' (maar dan zonder modifier) aankomen, waar in ieder geval het probleem van (slechte) discoverability nog steeds speelt. Tbh vind ik J en K dan ook wel heel onlogisch.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc0tjevp
crisp schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:10:
Vroeger had je al accesskeys (onderdeel van HTML), maar het grote nadeel daarvan is altijd discoverability geweest, en een soort van standaard welke key het beste voor welke actie gebruikt kan worden. Veel verder dan alt+s voor 'submit' zijn we eigenlijk nooit gekomen, mede ook vanwege conflicten met sneltoetsen voor browser functionaliteiten... In die zin bevreemd het me dat sites nu weer met eigen afwijkende 'accesskeys' (maar dan zonder modifier) aankomen, waar in ieder geval het probleem van (slechte) discoverability nog steeds speelt. Tbh vind ik J en K dan ook wel heel onlogisch.
Als ik even snel Google kom ik al snel tegen dat het vooral Javascript/JQuery is, acceskeys zijn echt alt + ... sneltoetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16

Cyphax

Moderator LNX
crisp schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:10:
Ik gebruik de accesskeys intensief op het forum. Voor active topics, my topics en submit. Ik gebruik mijn keyboard het liefst zoveel mogelijk. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Cyphax schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 21:03:
[...]

Ik gebruik de accesskeys intensief op het forum. Voor active topics, my topics en submit. Ik gebruik mijn keyboard het liefst zoveel mogelijk. :)
Oh, ik ook hoor, maar jij en ik weten dat het bestaat (en dat je het zelf kan instellen) ;)

Intentionally left blank

Pagina: 1