Aardlekschakelaar kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 09:30
Hey Tweakers,

Heb een flink probleem :/ Geen elektriciteit meer thuis. Mijn thuis is momenteel in Tsjechië, waardoor ik moeilijk hulp kan vragen (ik spreek geen Tsjechisch en huisbaas geen Engels, geweldige combinatie). Nu heb ik naar een Engels sprekende intermediary gebeld en vervolgens een e-mail gestuurd, met de vraag of die het weer verder kan uitleggen aan de huisbaas, maar omdat hij niet in deze stad woont, kan dat erg lang duren.

Ik vroeg me af of er een Tweaker is die uit mijn verhaal kan opmaken wat oftewel ik fout doe, of dat er echt iets serieus mis is.

Here we go: vanochtend laptop lader in stopcontact geplugd, waarna er een flinke vonk uitkwam en uiteraard een stop doorgeslagen was.

Vervolgens de stop weer naar boven gezet (gevolgd door onze 'hoofd' schakelaars buiten het appartement, duurde even voor ik dat doorhad). Toen leek alles weer te werken.

Echter, op Internet had ik gelezen dat het slim was om de aardlekschakelaar ook te testen (zit ook een speciaal knopje voor bij), zodat ik kon kijken of het kapotte stopcontact het nog wel goed deed. Zo gezegd zo gedaan.. De aardlekschakelaar flipte naar beneden, en gaat nu niet meer aan.

Alle stopcontacten in het huis zijn leeg, afgezien van de grote apparaten zoals koelkast en oven (omdat ik niet weet hoe, noch of het echt nodig is om die eruit te halen).

Vreemd genoeg, kan ik wel de aardlekschakelaar een stukje naar boven houden, waarna ik de koelkast en dergelijke ook weer aan hoor gaan. Zogauw ik de schakelaar los laat, schiet hij weer naar beneden.

Ik ben nog een rookie op dit gebied. Is er iets wat ik fout doe? Was het sowieso dom om de schakelaar te testen? Of geeft dit aan dat er echt iets fout zit qua bedrading, en dat er een professional naar moet kijken?

Ik hoor graag van jullie.. Helemaal aangezien ook mijn telefoon batterij er spoedig mee ophoudt :p Mijn excuses als dit in de verkeerde forum categorie geplaatst is, deze leek me het meest passend.

Met vriendelijke groet,
Chryses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25

job

Groepen uitschakelen, aardlek weer aan. En dan langzaam alle groepen weer inschakelen. Lost dat je probleem op?

Als de aardlek telkens op de zelfde groep weer omgaat dan laat je tot iemand langs is geweest die groep uit.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 25-02-2016 11:37 ]

• Chryses
Aardlekschakelaar kan niet meer naar boven, of in ieder geval niet verder dan ongeveer de helft (hoor dan wel de koelkast aanspringen). Niet met de hoofd schakelaars buiten het appartement aan/uit, noch met de hoofdschakelaara in het appartement aan/uit.

Edit: heb zojuist de stekker van de Boiler wel gevonden. Zou die er ook uit moeten?

[ Voor 14% gewijzigd door Chryses op 25-02-2016 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25

job

Sommige aardlekschakelaars gaan lastig/zwaar omhoog.
Als alle groepen uit zijn (desnoods ook de hoofdschakelaar buiten het appartement) moet je de aardlek gewoon terug kunnen zetten. Desnoods iets harder duwen.

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-02 15:52
Misschien een hele domme, maar zit het testknopje niet gewoon vast, waardoor de aardlek er uit blijft springen, omdat hij continu "getest" wordt.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:46

DonJunior

NO Moderator

Ik vind diverse linkjes over dit onderwerp bij zoeken op Google. Maar ik zou inderdaad ook de stekker van de boiler er even uit halen en vervolgens alle losse groepen uitschakelen.. Dan moet de aardlek namelijk wel omhoog gaan. Als dat ook niet lukt (terwijl alles uit staat) dan heb je wel een probleem met de schakelaar denk ik.

https://www.eprotech.nl/s...oen-bij-storing-sp-5.html
http://www.energieveilig.nl/meterkast/storing

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:19

E-Vix

Nu met sneeuw!

Bij mij gaat de aardlek ook soepel tot ongeveer de helft, en daarna moet je wat meer kracht er op zetten om hem helemaal naar boven te duwen. Waarschijnlijk gewoon door duwen dus.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chryses
*schaam schaam*

Het was inderdaad simpelweg nodig om harder door te duwen. Ik zie een terugkerende issue: net als als bij m'n eerste pc build, simpelweg meer kracht zetten op fragiel lijkende onderdelen! Weer wat geleerd dus..

In ieder geval: hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties Tweakers! Zeer gewaardeerd :D

Edit: denken jullie dat de laptop lader nog te gebruiken valt? Beetje zwartgeblakerd op een van de plugs..

[ Voor 14% gewijzigd door Chryses op 25-02-2016 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:46

DonJunior

NO Moderator

Super om te lezen dat het opgelost is! Beter voorzichtig zijn en wat vragen stellen dan zelf lomp doorduwen en er achter komen dat je daarmee juist iets gesloopt hebt (dat gebeurd mij namelijk nogal eens :s )

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-06 08:52

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Chryses schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:15:

Edit: denken jullie dat de laptop lader nog te gebruiken valt? Beetje zwartgeblakerd op een van de plugs..
als het plastic om de stekker geen smeltschade heeft of je verder geen flinke schade ziet zou je je stekker in principe gewoon kunnen gebruiken, durf je het niet aan maak er even een foto van en plaats deze hier.

kijk ook even naar desbetreffend stopcontact. als het alleen een beetje roet betreft kan je deze gewoon nog gebruiken.
ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak was van kortsluiting dus kijk wel even goed je stopcontact en je stekker na. als er kortsluiting in je lader zit uiteraard niet meer gebruiken.

grote kans dat je gewoon teveel stroom trok.
zou me ook niks verbazen als je lader naar de klote is. tsjechie heeft nou niet echt een schoon net en dat vind niet elke PCB leuk
zoals je merkt kon t van alles zijn met zo weinig info :*)

[ Voor 18% gewijzigd door PaRaDoX4 op 25-02-2016 13:01 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• Chryses
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/r0QIu

Nogmaals bedankt voor de reacties! De laptop oplader bestaat uit twee stuks: de echte oplader, en een opzet stukje. Ik heb twee foto's toegevoegd, waarop je kan zien dat één van de plugs beschadigd is, met wat plekjes op het metaal, en een klein stukje uit het plastic daaronder..

Open plastic betekent dat het niet meer te gebruiken is?

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-06 08:52

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Ik zou het risico niet nemen en een nieuw opzetstukje bestellen.

Zo te zien is ie toch best warm geworden. Het is nu ook maar de vraag wat er intern verder gebeurd is.

In principe maakt t niet uit als de isolatie weg is. Tape eromheen en hij is ok. Alleen moet je je dan wel bedenken waarom de isolatie in eerste instantie afgefikt is. Gewoon vervangen ben je sowieso safe

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54

SA007

Moderator Tweaking
Dat verloopje is niks mis mee hoor, dat is alleen wat 'vuil' wat erop zit, poets je met wat schoonmaakmiddel er zo af.

De vraag is vooral waarom die vonk kwam, dat kan pech zijn (net hoge spanningspiek toen je 'm erin drukte) of de adapter zelf trok teveel laadstroom.
Of hij nu stuk is kan je maar op 1 manier achterkomen, gewoon proberen.

Als hij het gewoon doet kan je 'm (mits de laden van een beetje kwaliteit is) 'm gewoon veilig blijven gebruiken.

Hij heeft wel een optater gehad dus je hebt best kans dat hij vrij snel permanent overlijd dus zou een nieuwe gaan zoeken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:12
Is het stopcontact niet half uitgefikt? Je zal de eerste niet zijn waar e.e.a. zo gammel is dat er een vonk / kortsluiting ontstaat. Elk verder gebruik vergroot dan de kans op brand, etc. Even dus losschroeven en inspecteren. (Wel even de stop/zekering/aaardlek uit als je ermee bezig gaat :+)

• Chryses
Bij de tweede foto kan je inderdaad een streep van vuil zien zitten, maar daaronder is er wel echt een stukje plastic uitgeschoten. Heb de lader nog niet durven uitproberen tot nu toe eigenlijk.. Kan elke tape eromheen, of is een speciaal soort nodig?

Vreemd genoeg is er niks mis met de stopcontacten. Er zit wel wat roet in ze, maar ze lijken verder prima te werken.

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
beste is isolatietape
Pagina: 1