De wereld wordt steeds internationaler en ook Tweakers zijn meer en meer verspreid over de wereld. Niet alleen de Engelstalige landen zijn in trek maar ook veel Tweakers vertrekken naar landen in Noord, Oost en Zuid-Europa, Azië en Zuid-Amerika. Uiteraard kun je in veel van deze landen best wel een heel eind komen met Engels maar is het spreken van de lokale taal toch vaak een noodzakelijkheid voor een sociale en culturele ervaring. Dan kom je in het (af en toe frustrerende) proces van het leren van een nieuwe taal. Geduld en doorzettingsvermogen zijn noodzakelijk.
Dit topic is om het delen van ervaringen, frustraties, humor, middelen, websites en mijlpalen bij het leren van nieuwe talen. Ongeacht of je het leert voor professionele redenen, voor het plezier of om beter vrouwen te kunnen versieren, deel hier je ervaring.
WebsitesVerschillende niveaus van het CEFR

Mijn ervaring:
Na 3 jaar in Australië en Nieuw-Zeeland, woon ik nu in Frankrijk. Mijn Engels was 'ok' toen ik naar Australië ging. Echter, deels door het Australische accent en het weinig interesse in talen op de middelbare school, verstond ik zeker niet alles. Echter sprak ik daar vrijwel geen Nederlands en kon ik mijn Engels heel snel verbeteren. Ook wilde ik graag mijn accent verbeteren en deed daarvoor oefeningen, vooral voor de R en later het TH geluid. Zat je zo een half uur lang allerlei woorden te herhalen: Three, Tree, The
Nu ben ik ongeveer een half jaar bezig met Frans leren en doordat we verbleven bij mijn Franse schoonouders (die geen enkel woord Engels spreken) ging het heel snel vooruit. Ik begon op nul en na twee maanden kon ik een groepsgesprek volgen en één op één over simpele dingen praten. Vaak moest iedereen wel lachen om mijn foutjes. Zo zei ik bijvoorbeeld 'ik ga je plezieren' in plaats van 'ik maak maar een geintje' tegen mijn schoonvader.
Maar daarna verhuisden we, spraken we alleen nog maar Engels en ging het langzamer. Ik ga nog wel vooruit, maar niet zo snel als ik zou willen en dat is frustrerend. Inmiddels ben ik op een (laag) B2 niveau. Maar omdat ik vooral alleen oefen, loopt het spreken achter op lezen/schrijven. Ik oefen nu vooral met Lingvist, Duolingo en spreek af en toe met mijn vriendin en anderen hier. Daarnaast doe ik grammatica oefeningen via boeken en Youtube.
Wie leert er nog meer een nieuwe taal?
Dit topic is om het delen van ervaringen, frustraties, humor, middelen, websites en mijlpalen bij het leren van nieuwe talen. Ongeacht of je het leert voor professionele redenen, voor het plezier of om beter vrouwen te kunnen versieren, deel hier je ervaring.
WebsitesVerschillende niveaus van het CEFR

Mijn ervaring:
Na 3 jaar in Australië en Nieuw-Zeeland, woon ik nu in Frankrijk. Mijn Engels was 'ok' toen ik naar Australië ging. Echter, deels door het Australische accent en het weinig interesse in talen op de middelbare school, verstond ik zeker niet alles. Echter sprak ik daar vrijwel geen Nederlands en kon ik mijn Engels heel snel verbeteren. Ook wilde ik graag mijn accent verbeteren en deed daarvoor oefeningen, vooral voor de R en later het TH geluid. Zat je zo een half uur lang allerlei woorden te herhalen: Three, Tree, The
Nu ben ik ongeveer een half jaar bezig met Frans leren en doordat we verbleven bij mijn Franse schoonouders (die geen enkel woord Engels spreken) ging het heel snel vooruit. Ik begon op nul en na twee maanden kon ik een groepsgesprek volgen en één op één over simpele dingen praten. Vaak moest iedereen wel lachen om mijn foutjes. Zo zei ik bijvoorbeeld 'ik ga je plezieren' in plaats van 'ik maak maar een geintje' tegen mijn schoonvader.
Wie leert er nog meer een nieuwe taal?