Hoi allen,
Ik heb thuis al een aantal jaar internet van UPC (wat nu dus Ziggo is), dat werkt(e) altijd perfect met maar eens in de 6 maanden uitval van het internet. Dat vind ik best netjes en kan ik prima mee leven. Nu heb ik echter sinds 2 weken een vaag en steeds terugkerend probleem waarbij ik niet kan achterhalen waar de oorzaak zich bevindt.
Doordat het modem/router is aangesloten met een COAX kabel kan ik de WAN kabel niet direct op mijn Computer aansluiten, maar omdat ik niet in het modem kan kijken vermoed ik eerder een intern probleem (router) dan een externe (Ziggo).
Normaal gesproken als het internet eruit lag, dan was het modem/router nog gewoon te bereiken en het hele interne netwerk werkte dan nog.
Nu kan ik de situatie nog gekker maken door het volgende; Mijn computer (met het vast IP) kan het modem/router niet bereiken, maar de NAS (ook met een vast IP) die aangesloten is nog wel.
Van de week met de klantenservice gebeld, maar die is nog steeds zo bedroevend als altijd; Heeft u de kabels nagekeken? Komt de kabel in de woonkamer of direct in de meterkast binnen? Heeft u al geprobeerd uw computer/modem/router te herstarten?
Daar word je nog steeds niks wijzer van. Alsof een tweaker dat nog niet geprobeerd heeft. Ze willen wel een monteur langs sturen, maar als het probleem dan bij mijn netwerk ligt moet ik betalen.
Daarom wil ik eerst alles hebben geprobeerd/gecontroleerd. En mocht het wel aan mijn netwerk liggen het liever zelf oplossen.
- COAX Kabel is een duurdere variant en (dubbel?) afgeschermd
- UTP (cat 6) kabels. Deze zijn vrijwel nieuw
- Factory reset
- Soft reset
- Kabels nagekeken
* Weet ik niet zeker, niet thuis op dit moment. Zal dit vanavond even controleren
Ik heb thuis al een aantal jaar internet van UPC (wat nu dus Ziggo is), dat werkt(e) altijd perfect met maar eens in de 6 maanden uitval van het internet. Dat vind ik best netjes en kan ik prima mee leven. Nu heb ik echter sinds 2 weken een vaag en steeds terugkerend probleem waarbij ik niet kan achterhalen waar de oorzaak zich bevindt.
Probleem
Wegvallend netwerk (bedraad en wifi). Alle lampjes op de modem/router staan gewoon allemaal aan, wat een werkende verbinding zou moeten betekenen. Nadat ik een soft reset uitvoer op de modem/router heb ik pakweg 10min tot 1uur internet waarna het hele netwerk uitvalt. Modem/router is niet meer te bereiken, apparatuur dat is verbonden met het Wifi krijgt geen IP-adres meer. Mijn computer die bedraad is aangesloten heeft een vast IP-adres maar ook die kan dan de modem/router niet meer bereiken via 192.168.1.1.Doordat het modem/router is aangesloten met een COAX kabel kan ik de WAN kabel niet direct op mijn Computer aansluiten, maar omdat ik niet in het modem kan kijken vermoed ik eerder een intern probleem (router) dan een externe (Ziggo).
Normaal gesproken als het internet eruit lag, dan was het modem/router nog gewoon te bereiken en het hele interne netwerk werkte dan nog.
Nu kan ik de situatie nog gekker maken door het volgende; Mijn computer (met het vast IP) kan het modem/router niet bereiken, maar de NAS (ook met een vast IP) die aangesloten is nog wel.
Van de week met de klantenservice gebeld, maar die is nog steeds zo bedroevend als altijd; Heeft u de kabels nagekeken? Komt de kabel in de woonkamer of direct in de meterkast binnen? Heeft u al geprobeerd uw computer/modem/router te herstarten?
Daar word je nog steeds niks wijzer van. Alsof een tweaker dat nog niet geprobeerd heeft. Ze willen wel een monteur langs sturen, maar als het probleem dan bij mijn netwerk ligt moet ik betalen.
Daarom wil ik eerst alles hebben geprobeerd/gecontroleerd. En mocht het wel aan mijn netwerk liggen het liever zelf oplossen.
(Netwerk-)Situatie
Wan kabel komt in de woonkamer binnen en loopt vandaar uit met een COAX naar de meterkast waar de modem/router staat. Deze beschikt over een zowel Wifi en bekabeld internet. Van hieruit loopt er één kabel naar mijn NAS, één naar de HTPC bij de TV in de woonkamer en lopen er nog twee naar de bovenverdieping.Provider
- Ziggo (UPC)Hardware
- Thomson TWG870*- COAX Kabel is een duurdere variant en (dubbel?) afgeschermd
- UTP (cat 6) kabels. Deze zijn vrijwel nieuw
Geprobeerd
- Klantenservice- Factory reset
- Soft reset
- Kabels nagekeken
Mogelijk probleem
Ik vermoed dat het modem/router de geest heeft gegeven of op het randje staat.Mijn vraag
Heeft iemand nog een idee wat ik kan controleren of doen? Of zit er niks anders op dan een monteur te laten komen?* Weet ik niet zeker, niet thuis op dit moment. Zal dit vanavond even controleren
[ Voor 0% gewijzigd door SvenBravo7 op 25-02-2016 11:30 . Reden: Witregel voor de kopjes ]
Drop a gear and disappear