Hoog verbruik: warmte koude opslag (WKO)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In het appartement van 2010 zit een Warmte- Koude- Opslag systeem (WKO, W.K.O.).
In de hal stoken centraal het water warmer met combiketels en via warmtewisselaar in onze appartement wisselen ze de warmte uit.

Ik woon er alleen 77m2 (geen hoge plafonds max 2.60m) ingesloten tussen andere appartementen (onder en boven, rechts en links) en ik zit op het zuiden met de meeste ramen (vol zonlicht).

2010 verbruik van Warmte 09,26GJ en Water 25m3 (geschat doordat de meter stil stond).
2011 verbruik van Warmte 15,77GJ en Water 55m3 (geschat doordat de meter stil stond). (80m3 voor 1,5 jaar)
2012 verbruik van Warmte 19,51GJ en Water 114m3.
2013 verbruik van Warmte 17,60GJ en Water 108m3.
2014 verbruik van Warmte 21,40GJ en Water 92m3.
2015 verbruik van Warmte 30,08GJ en Water 148m3.

Zoals je kan zien is het verbruik aanzienlijk gestegen, ik kan het gebruik niet verklaren.
Ik zat op 400 liter water per dag.

Ik woon er immers nog steeds alleen. Zelfs de waterleverancier zei dit kan echt niet, het is voor een gezin: 2 volwassenen en 2 kinderen. 8)7

Ze (installatiebedrijf) heeft gekeken of de warmtewisselaar lekt... maar kunnen geen lek vinden.
4 keer zijn ze langs geweest (wat een middag kost omdat ze niet kunnen zeggen hoe laat ze kunnen komen) is het gebruik terug gelopen. Maar ik zit nu met een verbruik van 212 liter per dag.
Ze wilde mij laten tekenen voor het vervangen van de watermeter of het opnieuw ijken kost €200,-.

En nu is er teruggekoppeld dat ik moet zeggen of ze nog verder onderzoek moeten doen.
Als LEEK vragen ze dat aan mij!

En over de wamte dus gigajoules beginnen ze (installatiebedrijf) niet, ga maar naar de bouwvereniging.

2015:
Als de warmte dadelijk 30,08GJ word berekend kost mij dat:
Warmtelevering €281,78
Warmtewisselaar €120,00
Koeling €75,00
Meetdiensten warmte € 24,78
30,08GJ * €21,96 = €660,56
Totaal: €1.162,12

€96,84 per maand.
Dus alleen voor warmte dus gas, is dit veel?
Wat neer komt op bijbetalen voor warmte €352 en water €35 (ik denk nog meer voor water).

Iedereen in de flat is bij elkaar aan het kijken en heb al meer mensen gehoord en bij gezien die ook aanzienlijk omhoog zijn gegaan.
Diverse mensen zijn al naar de huurcommissie gestapt, daar rolt het op niks uit.
Een advocaat heeft ook niet geholpen.
Bij de ACM kan je melden wat je wil, ook daar kom je niet verder mee.

Heeft er iemand een idee / tip?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:04

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Heb je voor de grap wel eens een dag gewoon geen water verbruikt en gezien of je meter dan alsnog doorloopt? Weet je iig of er een lek is of dat de meter niet lekker loopt. En dan bedoel ik gewoon een dag van huis zijn en kijken of er iets te meten valt.

Verder is je verbruik aan water bizar; ik verbruik 90m³ in een jaar met 2 volwassenen en 3 kinderen. En dan vul ik ook nog een zwembad van 3m³ elke zomer :X

Ik ben verder niet heel bekend met het systeem, maar het waterverbruik waar we het over hebben is enkel voor toilet/kraan/douchen/wasmaschine of verbruikt je WKO ook water als het moet verwarmen? Laat ik het anders stellen; ik snap niet wat je waterverbruik te maken heeft met je WKO systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 25-02-2016 10:44 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:05

heuveltje

KoelkastFilosoof

Inderdaad absurd hoog.
Ik verbruik als 1 persoons op nog geen 75M3 per jaar. en dat is al veel
Maar dat is inc. lang douchen, regelmatig lang de tuin sproeien, en af en toe mijn slaapkamer "waterkoelen"
Notna schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:42:
Heb je voor de grap wel eens een dag gewoon geen water verbruikt en gezien of je meter dan alsnog doorloopt? Weet je iig of er een lek is of dat de meter niet lekker loopt. En dan bedoel ik gewoon een dag van huis zijn en kijken of er iets te meten valt.
[/b]
Dat zou ik absoluut als eerste proberen.

Kijk daarnaast eens hoe precies de aanduiding watermeter is.
Als dat op 10 liter is, tap dan eens 30 liter af, en kijk eens hoeveel er op de meter bijkomt.

Als laatste zou je eventueel een 2e meter achter die van het waterbedrijf kunnen hangen.
als je zelf handig bent, is dat niet zo heel veel werk, en 2e hands kost een watermeter ook maar een paar tientjes.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
@Notna @heuveltje
Watermeter loopt niet als de kranen dicht staan.
Ik heb 1 liter koud water afgetapt dat is ook echt 1 liter maar 1 liter warmwater was een klein beetje minder.

@Notna
Het water word verwarmd door de warmtewisselaar (deze kan lekken). En deze lekt volgens hun niet. Warmwater voor douche, keuken en de vloerverwarming zit water die verwarmd hij alleen maar.
Ze zeggen dat het een gesloten systeem is.
Water voor toilet/kraan/douchen/wasmaschine.

@heuveltje
Installatiebedrijf moest ik regelmatig de hoofdkraan dicht maken als ik van huis ging dan weet je of er iemand van mij aftapt. Lijkt mij onwaarschijnlijk in een flat.
Van die tweede meter is een goed idee, helaas ben ik niet handig.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:09
edit:

ik zie net dat het als volgt geregeld is:

jij neemt warmte af van je warmteleverancier , hiervan wordt verwarming en warm tapwater gemaakt. Dit rekenen ze met je af in GJ verbruikte warmte

daarnaast neem je water af van het waterbedrijf, dit is het spul waarmee de wc wordt gespoeld, vaatwasser gevuld etc.

Het is BIZAR dat je zoveel water zou kunnen verbruiken, er is hier dus zeker iets aan de hand.

daarnaast over je warmteverbruik:
het verschil tussen 2014 en 2015 ligt niet in lijn met wat je zou verwachten als je kijkt naar hoe koud het is geweest. Dit wordt meestal op basis van graaddagen bekenen (als het een dag lag 10 graden is geweest, en de drempel bij 18 graden ligt, zijn dat 8 graaddagen)

ter illustratie de graaddagen in de bilt:
2014: 2418
2015: 2675

verschil: 10% meer graaddagen in 2015, dus je zou verwachten 10 tot 15 % meer warmtevraag

(zie ook https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation )

[ Voor 99% gewijzigd door Fr33z op 25-02-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Fr33z
Nee, ik lever via het waterbedrijf zelf water aan om te verwarmen. Dus geen warmtapwater via de warmteleverancier (bouwvereniging).
Als jij het snapt (verbruik) waarom snapt mijn bouwvereniging (zij leveren de warmte) het niet!

BIZAR: Maar dat ligt niet aan ons zegt bouwvereniging, Nu zit ik 212 liter per dag rara hoe kan dat nu ze telkens zijn geweest. Dit telt voor 1 keer douche per dag 10 minuten ecostand (zeikstraaltje)!

Bij deze als de zon op mijn woning staat zoals vandaag dan gaat de verwarming uit! Als de temperatuur onder gevraagde temperatuur zakt dan gaat hij weer beginnen met verwarmen. Dus ik gebruik alleen voor warm water iets! |:(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2016 16:24 ]

Pagina: 1