Onterechte boete RET

Pagina: 1
Acties:

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 12:56
Beste mede Tweakers,

Ik hoop hier op het goede adres te zijn binnen het forum met mijn vraag. Excuus mocht dit niet het geval zijn maar ik heb erge haast met mijn vraag.

Het zit namelijk zo:

Onterechte boete gehad van een RET medewerker. Incheck palen werkten niet en had daarom dus ook niet ingecheckt. Buiten het feit dat ik als student met een gratis OV product reis, wat ik persoonlijk toch een ietwat raar idee vind te worden beboet aangezien je normaal kosteloos reist. Goed dat allemaal terzijde was ik best bereid de boete te betalen aangezien de medewerker van RET alleen maar zijn werk deed.

Ik wachtte keurig op de brief om via online bankieren het verschuldigde bedrag van euro:38,50,- te betalen.
Nadat ik deze brief binnen had gekregen stond er tot mijn verbazing op dat ik euro:10,- extra beschuldigd ben omdat ik niet op tijd heb betaald. Het was de eerste brief die ik binnen kreeg van RET. Op een gegeven moment is je geduld op en heb ik hier een klacht over ingediend. Na het verzenden van deze klacht staat er dat er binnen 20!!!! werkdagen word beantwoord. Makkelijk verdiend aangezien er op de brief staat dat als ik de boete niet binnen 20 werkdagen heb overgemaakt, deze weer met euro: 30,- word verhoogd.

Mijn vraag aan jullie is. Aangezien ik deze klacht heb verstuurd. Vervalt de verhogingstermijn van euro: 30.- dan voor ik een antwoord krijg? Nu zouden ze dus 20 dagen kunnen wachten, mij ongelijk geven en dan nog is die euro: 30,- er bovenop rekenen. Iemand hier ervaring mee hoe dit soort dingen verlopen?

Nogmaals excuus als dit buiten de regels gaat. Ik zit zelf even met de handen in het haar. Jullie snappen vast dat een student niet even euro: 50,- kan ophoesten, laat staan euro: 80,-

mvg

(ja ik heb zelf al gegoogeld maar kon hier even niet zo snel iets over vinden)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat zeiden ze toen je ze belde? Ze hebben een 0900-nummer met lokaal tarief :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-07 18:33
Waarschijnlijk moet je het eerst betalen en dan aanvechten. Ik heb wel eens gehoord dat mensen de boeten niet hoefde te betalen omdat zij een studentenproduct hadden en sowieso gratis reisde. Daarnaast als de incheckpalen het echt niet deden zal iedereen in de trein een boete gekregen hebben? Dat moet opvallend zijn.

Ik zou zeggen bellen als je iets sneller wilt weten. Hou er rekening mee dat het dan niet zwart op wit staat.

Always look on the bright side of life.

• ChokingHazard
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 10:12
Ik weet niet hoe het bij de RET zit, maar ik heb een soortgelijke ervaring gehad met de NS enkele jaren geleden. Ook ik kreeg toen een boete door een probleem waar ik niets aan kon doen (omroepsysteem was defect en wist daardoor niet dat op die dag studenten-OV niet geldig was). In de trein kreeg ik toen een boete.

Ik heb daarna meteen met de klantenservice gebeld en zij vertelden me dat je altijd eerst moet betalen, daarna kun je er desgewenst bezwaar op aantekenen.

Mijn Cardmarket-profiel

• Septimamus
Clifdon schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:42:
Waarschijnlijk moet je het eerst betalen en dan aanvechten. Ik heb wel eens gehoord dat mensen de boeten niet hoefde te betalen omdat zij een studentenproduct hadden en sowieso gratis reisde. Daarnaast als de incheckpalen het echt niet deden zal iedereen in de trein een boete gekregen hebben? Dat moet opvallend zijn.

Ik zou zeggen bellen als je iets sneller wilt weten. Hou er rekening mee dat het dan niet zwart op wit staat.
Bedankt voor je antwoord. Niet iedereen stapt natuurlijk in op mijn halte. Ik zal het voor de zekerheid eerst maar overmaken.

• Septimamus
ChokingHazard schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:43:
Ik weet niet hoe het bij de RET zit, maar ik heb een soortgelijke ervaring gehad met de NS enkele jaren geleden. Ook ik kreeg toen een boete door een probleem waar ik niets aan kon doen (omroepsysteem was defect en wist daardoor niet dat op die dag studenten-OV niet geldig was). In de trein kreeg ik toen een boete.

Ik heb daarna meteen met de klantenservice gebeld en zij vertelden me dat je altijd eerst moet betalen, daarna kun je er desgewenst bezwaar op aantekenen.
Bedankt voor je antwoord. Dan ga ik dat nu eerst maar even doen helaas :P

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 16:48
Geloof dat je de boete heel goed aan kan vechten.

http://www.metronieuws.nl...-in-ov-mag-wettelijk-niet

• Septimamus
Kijk is aan, dat is wel weer even een lichtpuntje. Bedankt voor je reactie.

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 16:48
Septimamus schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:47:
[...]

Kijk is aan, dat is wel weer even een lichtpuntje. Bedankt voor je reactie.
Zit ook wel iets van logica in, als student met je OV-abonnement heb je al betaald voor je vervoer. Dat je dan niet ingecheckt bent maakt je geen zwartrijder, enkel iemand die niet geregistreerd reist.

Aan de andere kant wordt het verplicht gesteld door de meeste vervoerders.. Geen touw aan vast te knopen, ik zou even informeren bij de RET of wellicht bij ROVER

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Jero_B schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:53:
[...]

Zit ook wel iets van logica in, als student met je OV-abonnement heb je al betaald voor je vervoer. Dat je dan niet ingecheckt bent maakt je geen zwartrijder, enkel iemand die niet geregistreerd reist.

Aan de andere kant wordt het verplicht gesteld door de meeste vervoerders.. Geen touw aan vast te knopen, ik zou even informeren bij de RET of wellicht bij ROVER
Die verplichting komt omdat we in Nederland het systeem hebben dat de vervoerder z'n geld ontvangt op basis van het aantal incheckingen. Voor een reiziger die niet ingecheckt is, ontvangt een vervoerder dus ook niks. Dus je kan als reiziger wel braaf betaald hebben, voor de vervoerder rij je nog steeds zwart (of donker grijs).

Nu mag je daar als reiziger nooit de dupe van worden en kan je het heel goed aanvechten. Maar dan moet je wel exact kunnen aangeven wanneer, hoe laat en waar je in wou checken.

Wat betreft de verhoging omdat je te laat bent, als je niet al gebeld hebt, moet je dat zo snel mogelijk doen en melden dat dit pas je eerste kennisgeving is. (wanneer heb je die daadwerkelijk ontvangen, want als er al meerdere dagen verstreken zijn, wordt je argument steeds zwakker) Vaak is er dan nog wel een mouw te passen aan de verhoging.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-07 15:18
ChokingHazard schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:43:

Ben benieuwd of je gelijk gekregen hebt, vroeger was je met je OV-studentenpas (voor de OV-chipkaart) gewoon de klos.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ChokingHazard
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 10:12
Señor Sjon schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:16:
[...]

Ben benieuwd of je gelijk gekregen hebt, vroeger was je met je OV-studentenpas (voor de OV-chipkaart) gewoon de klos.
Ik heb meteen na het betalen van de boete een bezwaarschrift ingediend, met daarin duidelijk de situatie: het was goede vrijdag, studenten ov was blijkbaar niet geldig. Het omroepsysteem was op het station defect waardoor het in de trein werd omgeroepen, echter pas nadat de trein was vertrokken en je dus niet meer kon uitstappen. De NS gaf me daarin gelijk en ik kreeg mijn boete terugbetaald. Klasgenoot die met me meereisde overigens ook.

Edit:
Dit was overigens nadat de chipkaart met was ingevoerd voor studenten. Op de oude studentenkaart atond nog op welke dagen de kaart niet geldig was, dan had ik waarschijnlijk geen gelijk gekregen.

[ Voor 12% gewijzigd door ChokingHazard op 25-02-2016 18:21 ]

Mijn Cardmarket-profiel

Pagina: 1