Een build voor m'n (zomer)project

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-07 13:56
Mijn vraag
Hallo allemaal,

Ik ben me al een poosje aan het oriënteren voor het bouwen van een PC / Hackintosh, en denk een mooi lijstje te hebben samengesteld met wat ik graag zou willen bouwen deze zomer. Toen ik voor de grap eens wilde kijken bij Alternate wat deze complete bouw bij hun zou kosten, en daar de PC-Builder tool voor gebruikte op hun site, gaf de builder aan dat de hardware niet in de behuizing past die ik zou willen. Terwijl ik bij reviews grofweg dezelfde hardware ingebouwd heb gezien, en het moederbord én de videokaart gewoon moeten passen (volgens mij).

Zouden jullie eens naar mijn build willen kijken om te zien of Alternate's PC-builder er nu naast zit, of dat ik iets verkeerd doe?

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 227,50€ 227,50
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 105,50€ 105,50
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 333,50€ 333,50
1Silverstone RAVEN RVZ02€ 84,90€ 84,90
1Noctua NH-L9i€ 39,40€ 39,40
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 64,95€ 64,95
1Silverstone SX500-LG€ 86,55€ 86,55
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,-€ 163,-

Qua CPU en moederbord is het niet het nieuwste van het nieuwste. Dat komt enerzijds omdat het voor 't eerst is dat ik een Hackintosh ga maken, en daarom zoveel mogelijke problemen wil ontwijken. Anderzijds is de Skylake ondersteuning van Hackintoshes nog wat matig (zeker bij kleine builds) omdat USB3, ethernet en audio niet altijd even stabiel is. Daarnaast wil ik, omdat de computer in de woonkamer komt te staan, graag een kleine behuizing en dus een Mini-ITX moederbordje wil gebruiken.

Ik heb al gekeken of het allemaal (in theorie) zou moeten passen, en ik kan niets vinden waaruit blijkt dat deze hardware niet in die Silverstone RAVEN RVZ02 behuizing zou passen. Het moederbord is een mini-ITX, de CPU-koeler is laag genoeg, de videokaart is kort genoeg... kortom: het is me een raadsel! :)

[ Voor 14% gewijzigd door Kapotlood op 25-02-2016 11:23 ]

Alle reacties

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07 20:04
is dat wat hun zelf aanraden?. er is helemaal geen rede om nog te gaan voor hardware uit de 4e generatie.
ik kan geen antwoord geven op de vraag of alles gaat passen, maar ik denk dat je met dit systeem veel meer waard voor je geld hebt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 187,95€ 187,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 78,95€ 78,95
1Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate€ 347,50€ 347,50
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design Define S€ 79,95€ 79,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 35,-€ 35,-
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
1Crucial BX100 250GB€ 72,95€ 72,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 940,15

skylake, ddr4 dus toekomstgerichter , nieuwer en energiezuiniger.

• Kapotlood
Bedankt Nate, maar i.v.m. een Hackintosh "moet" ik nog even bij de hardware blijven die ik heb gekozen... er is (nog) geen duidelijke handleiding en ervaring met Skylake Hackintoshes namelijk, dus de stabiliteit is nog matig op z'n best. Plus, het is al een stuk sneller dan wat ik nu in m'n 4-jaar oude iMac heb zitten :)

Ik wilde ook het liefst een zo klein mogelijke behuizing en tóch nog een beetje fatsoenlijke hardware hebben om AAA-games te kunnen spelen op 1080p hoge settings, wat met mijn build prima lijkt te gaan.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Skylake ondersteunt uiteraard ook gewoon hardware voor hackintosh builds. Er zijn altijd bepaalde serie moederborden die gewoon ondersteunt worden. Gigabyte zit je nagenoeg altijd wel goed bij, gewoon een standaard H170 model. MSI met een netwerk Killer chip zou ik bij uit de buurt blijven voor hackintosh machines.

Ik heb nog een powermac G5 behuizing liggen als je interesse hebt?

Afbeeldingslocatie: http://hafeezcentre.pk/ads_images/1293791840_su57/hc136367106620.jpg

Hij is gemod, dus er past een ATX (en uATX) moederbord in, en de voeding is aangepast zodat die bovenin te monteren is. En via een verlengde PSU kabel naar de achterzijde wordt verplaatst.

Maargoed, wel Apple behuizing, maar al oud. Dus geen ultieme airflow, neemt aardig wat ruimte in. Niet 100% compatible qua fans en waterkoeling en geen USB3.0 aan de voorzijde, dus denk er even over. Anders kan je beter een gloednieuwe behuizing kopen met alles erop en eraan.

Mijn advies: Neem ook skylake. Met H170 Gigabyte bord dan zit je wel goed. Hou de forums in de gaten.

Voor de rest: 480/500GB SSD zou ik voor kiezen. Minimaal, anders een 960GB Sandisk Ultra II SSD, ook erg leuk ding.
Of wat dacht je van Dual Boot? Weet niet hoe veel de game industrie investeert in Apple games? Heb je 2SSD's voor nodig.

Ga je voor kleine/grote build? Kleine build zoals de Raven kan je idd beter een GTX970 kiezen. Grote build ben ik voorstander van een R9 390.

我的名字是Mirno

• Kapotlood
Bedankt Mirno :)
Ik heb gisteravond en vanochtend een aantal guides gelezen, en vaak is het toch wat matig qua stabiliteit met bijvoorbeeld de USB-poorten, ethernet en audio. Juist omdat het m'n eerste Hackintosh wordt wil ik mogelijke problemen zoveel mogelijk ontwijken, maar ook omdat alle informatie rondom Hackintoshes nog niet écht bijzonder duidelijk en helder verzameld zijn. Er zijn overal websites met beetjes informatie, en Tonymacx86 heeft veel informatie maar niet altijd in het best-begrijpelijke Engels.

En omdat dat ding in m'n woonkamer komt te staan wil ik ook voor een kleine build gaan, vandaar die Raven behuizing :) Maar er komen uiteindelijk 2 SSD's van 500GB in: één voor OSX, en één voor Windows 10. Windows 10 is dan voor gamen, en OSX voor m'n freelance klusjes. Ik heb daarnaast nog een NAS om alle media op te bewaren en de boel te backuppen, dus qua opslag zit ik wel goed denk ik.

Maar nu ik jullie reacties zo eens teruglees heb ik niet echt duidelijk aangegeven dat ik een kleine build wil, en waaróm ik voor een Haswell-build wil gaan. Ik pas even het berichtje aan. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Kapotlood op 25-02-2016 11:20 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Ik denk dat je jezelf daar niet heel druk over hoeft te maken, zelfde principe van hackintosh keert altijd wel terug ook nu. Het blijft altijd een beetje kloten naar mijn weten.
Ik zou iig voor de nieuwe build gaan omdat die net wat sneller is, energie zuiniger (minder warmte) en over DDR4 beschikt. Zoek nog even goed door naar iemand met een werkende skylake ITX moet er vast wel te vinden zijn. Dan gelijk één met geïntegreerde wifi neem ik aan.
Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet zoveel uit maar het is natuurlijk leuker om het nieuwste te nemen dan een oudere generatie.

Je kan nog kijken voor een M.2 slot, omdat dat weer wat ruimte bespaard. Raven heeft dacht ik 2x2.5/3.5" uit mijn hoofd? Met een M.2. aansluiting op het moederbord kan je daar een erg compacte SSD op kwijt. Heb je later nog ietwat ruimte voor een HDD of iets. M.2. heeft alleen skylake geloof ik.

Werkt een NAS wel samen met zowel OSX als windows? Met HDD's kan je geen gesamenlijke OSX en Windows HDD gebruiken omdat die een andere partitie indeling hebben.

我的名字是Mirno

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
Ik denk dat je probleem aan de alternate builder ligt, ik heb zelf ook een mini atx in mekaar gezet, volgens alternate pc builder was dat inderdaad ook niet compatibel, maar paste uiteindelijk prima naar behoren.
Gewoon even goed checken naar de afmetingen etc, veel succes!

• Kapotlood
@Mirno:
Ach, ik heb nu een iMac met de volgende specificaties:
- CPU = i5-3470S (mobiele CPU)
- GPU = GT 650M (mobiele GPU)
- RAM = 16GB DDR3 - 1600mHz

Zowel de i5-4690 als de nVidia GTX970 zijn een flink stuk sneller als wat ik nu heb. Tuurlijk is het nieuwste kopen altijd leuker of sneller, maar er zijn nog amper Skylake-Macs op 't moment, en een aantal dingen werkt simpelweg niet/niet goed. De CPU en GPU zijn wel werkend te krijgen voor zover ik kan zien, maar het gaat vooral om de overige dingen zoals ethernet, USB en audio. Ik heb me al een tijdje een ongeluk gezocht, maar een (naar mijn smaak) vlekkeloos werkende Skylake Hackintosh heb ik nog niet kunnen vinden. Het blijft natuurlijk altijd wel een beetje morrelen met instellingen en kext-files, maar het beetje extra snelheid heeft voor mij i.c.m. het extra gedoe dat het vooralsnog kost, geen toegevoegde waarde :)

Een NAS werkt trouwens prima samen met zowel OSX als Windows. Ik heb een Synology, en kan probleemloos bestanden uitwisselen tussen de 2 systemen, en ook alles in Synology's DSM beheren via beide systemen. Wat voor indeling die Synology heeft weet ik niet, maar het werkt prima. Er zijn ook bedrijven die een Mac én PC setup hebben (ontwerpers en PM'ers bijvoorbeeld), en gewoon via een netwerk een gedeelde netwerkschijf hebben.

M.2 SSD's werkt trouwens in alle Hackintoshes niet altijd even goed. Sommige merken/combinaties werken helemaal niet, anderen weer matig, en een enkeling lijkt het probleemloos aan de praat te hebben gekregen. :)

@YoMajesty:
Dat vermoeden had ik ook... alle hardware lijkt prima met elkaar overweg te kunnen, en alles wat ik heb gekozen is ook specifiek gekozen met de maten van de behuizing in m'n achterhoofd, tot en met de low-profile CPU-koeler aan toe :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik snap je enthousiasme, maar nu al een build samenstellen voor de zomer is eigenlijk zinloos. Wat nu prijstechnisch interessant is, hoeft dat dan totaal niet meer te zijn...

• Kapotlood
Heb je gelijk in... de zomer is ook wel, als 't mee zit, het uiterste moet ik eerlijk zeggen. Het hangt ook een beetje af of (en hoeveel) extra's we nog tegen komen bij de verbouwing, maar zoals het er nu naar uit ziet kan ik misschien in mei al beginnen met m'n build. Dat is nog steeds 2,5 maand verder, maar ik kijk er niet alleen prijstechnisch naar. Het is ook de compatibiliteit met de Hackintosh namelijk, en in hoeverre het een snelheidsverbetering is t.o.v. m'n iMac zonder noodzakelijk in te boeten op stabiliteit.

Zo'n Hackintosh wordt op zichzelf al een leuke uitdaging voor me, dus ik ben me zoveel mogelijk aan het inlezen. Maar als ik al een build heb samengesteld voor (hopelijk) over 2,5 maand, dan kan ik met die specifieke hardware veel makkelijker zoeken naar mogelijke problemen en oplossingen. Dan heb ik al een mooie handleiding voor mezelf samengesteld wanneer ik eraan ga beginnen :)
Pagina: 1