Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2Gbit netwerk tussen pc en nas server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:35
Ik heb momenteel de hardware beschikbaar voor de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1zefrc7.png

In bovenstaande situatie maak ik gebruik van de volgende hardware:

Switch : pricewatch: Netgear GS208,
Netwerkkaart 1 en 2 in zowel pc als nas : pricewatch: TP-Link TG-3468
Netwerkkaart pc onboard op : pricewatch: Asus X99-A
Netwerkkaart nas onboard op : pricewatch: Asus P5P43TD Pro

Nu wil ik graag een 2Gbit verbinding opzetten tussen de pc en de nas, zodat ik veel sneller bestanden kan uitwisselen tussen deze twee apparaten. Hoe gaat dit precies in z'n werk? Ik heb wel het één en het ander gegoogled en het enige wat je blijkbaar moet doen is de twee netwerkkaarten in ieder apparaat samenvoegen (bridged connection).

Maar is dat alles? Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?
Als je twee netwerkkaarten in een pc 'bridged', moet je dan 1 kaart selecteren onder netwerk, of beide?

^^ In zowel de pc als de nas zijn de opslagmedia snel genoeg om de theoretische 2Gbit snelheid van 250MB/s te halen

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 16:26
Je zult inderdaad de poorten moeten bridgen of iets dergelijks (ben even kwijt hoe dit ook weer heet in Windows). Dit moet je ook op de switch doen. Dan heb je theoretisch een 2 Gbit verbinding naar de NAS.
Echter wordt voor elke "opdracht" die je verzend, maar één poort tegelijk gebruikt. Dus tenzij jij je bestanden in veel kleine(re) opdrachten heen en weer stuurt wordt er niet gebruik gemaakt van de 2 Gbit, maar 1 Gbit per transfer (maximaal).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet ze zeker niet bridgen, want dan krijg je netwerkloops. Je moet ze teamen. Het probleem is alleen dat je met teams (link aggregation) over het algemeen geen snelheidswinst gaat krijgen tussen twee hosts omdat de verdeling tussen de links op mac of ip-adres gaat. Soms kun je instellen dat 't op tcp flow moet maar dan zit je al aan duurdere apparatuur (en je moet 2 flows opzetten).

Wellicht ondersteunen je OS en NAS MPIO, dan kan 't wel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En controleer of de rest van je apparatuur het aan kan? Verder waarom zou je dit willen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

CyBeR schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:59:
...Wellicht ondersteunen je OS en NAS MPIO, dan kan 't wel.
Denk niet dat een unmanaged switch van 4 tientjes dat ondersteunt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Brahiewahiewa schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:16:
[...]

Denk niet dat een unmanaged switch van 4 tientjes dat ondersteunt
MPIO heeft geen ondersteuning van de switch nodig.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De GS208 is toch geen Pro-serie van NetGear? Hierdoor zou je wel een team op je machine/NAS kunnen aanmaken maar voor zover ik kan beoordelen zal je niet aan de 2Gbit doorvoer gaan komen over de 208 ondanks de 16Gbit switching capacity?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Frogmen schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:49:
En controleer of de rest van je apparatuur het aan kan? Verder waarom zou je dit willen?
Vraag ik me ook een beetje af. Het is leuk als het kan, maar echt nuttig ?

En tenzij hij ook zijn hd's in raid heeft staan, is de schrijfsnelheid meestal eerder de bottleneck dan de verbinding.
Wat hij volgens de te kleine letterjes wel heeft

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 25-02-2016 11:36 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ja maar theoretisch lijkt het te kunnen

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Windows kunnen niet teamen toch? Alleen de server varianten volgens mij.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

code:
1
New-NetLbfoTeam

Probeer maar eens in Powershell op Windows 8.1 en hoger... Mogelijk geldt dit wel voor Pro-versies of hoger; dat kan ik zo snel niet beoordelen.

/edit: zie https://technet.microsoft...30849%28v=wps.630%29.aspx voor meer info.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 25-02-2016 12:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Snowwie
Oke, dank aan allen voor de antwoorden. Ik zal eens het één en het ander morgen gaan uitzoeken als alles klaar staat.

Mijn YouTube Channel

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
CyBeR schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:59:
Soms kun je instellen dat 't op tcp flow moet maar dan zit je al aan duurdere apparatuur (en je moet 2 flows opzetten).
De balance-rr mode van de Linux bonding driver is dan weer helemaal gratis..

Maar eigenlijk zijn alle antwoorden voorbarig, TS heeft niets verteld over operating systems...

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Thralas schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 09:40:
[...]

De balance-rr mode van de Linux bonding driver is dan weer helemaal gratis..

Maar eigenlijk zijn alle antwoorden voorbarig, TS heeft niets verteld over operating systems...
Of welke manier van file transfer hij gaat gebruiken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

De vraag is eigenlijk: Waar heb je het voor nodig? Welk applicatie gebruikt 2 Gbps? Is een 10 Gbps fibre channel niet handiger?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:02
Gaat alleen werken met nic-teaming en dat zit alleen in de server varianten van windows.
In de linux varianten zit het al helemaal niet.

Het zou ook met smb multipath kunnen dat in windows 10 wordt meegeleverd, maar Samba ondersteund nog geen multipath smb, dus je Nas kan het niet (aannemende dat die op Linux draait).

Je kunt wel LACP gebruiken als je een managed switch neemt, maar die werkt op een enkele point to point verbinding maar over een link dus de maximale snelheid blijft 1Gb.
Wel houd je dan een tweede Gb voor een andere verbinding.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00

Felyrion

goodgoan!

Wellicht niet 100% voor je van toepassing, maar wel een aardig helder stuk over NIC teaming in Windows (server 2012) in combinatie met een switch die het niet expliciet kan.

http://blogs.technet.com/...-configure-my-switch.aspx

Stel dus dat je 2 server 2012 machines hebt die elkaar op deze manier benaderen, dan haal je alsnog maar 1 Gbit omdat de switch nooit de inbound traffic kan loadbalancen.
Uitgaand kan wel, maar dan moet de andere kant weer 2gbit inboud kunnen over 1 link. Dat gaat dus ook niet.

Als je op de switch niet kunt teamen / trunken zal dat dus nooit lukken.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Snowwie
Ik ben heel eerlijk te zeggen dat ik niet alle materie waarover jullie praten mij 100% duidelijk is.

Ik had ook gedacht dat het iets eenvoudiger zou zijn, maar bij het lezen van diverse termen zoals: Load Balancing, LACP, multipath smb, NIC teaming, MPIO en link aggregation duizelt het me alweer.

De reden voor mij om dit te doen is simpelweg de snelheid te verhogen van mijn pc naar de nas. Ik kopieer regelmatig gedownload materiaal naar de nas en dat loopt soms in de tientallen tot soms honderden gigabytes. Als dit, met een eenvoudige combinatie van 2 cat 6 kabels en 2 ethernet kaartjes, had kunnen werken, dan was het mooi geweest om met maximaal 250MB/s data over te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Snowwie op 26-02-2016 23:10 ]

Mijn YouTube Channel

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:35
Misschien is de oplossing uit de volgende video interessant.

Gezien je de hardware schijnbaar al hebt kun je het iig eens proberen met SMB 3.0. :)
*Zoals hierboven en in de video ook al vermeld zijn er dus veeel dingen die het kunnen doen falen,dus waarschijnlijk is het toch eerst veel trial&error voordat het gaat werken.

[ Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 26-02-2016 23:29 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Snowwie
SmiGueL schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:28:
Misschien is de oplossing uit de volgende video interessant.

[video]

Gezien je de hardware schijnbaar al hebt kun je het iig eens proberen met SMB 3.0. :)
*Zoals hierboven en in de video ook al vermeld zijn er dus veeel dingen die het kunnen doen falen,dus waarschijnlijk is het toch eerst veel trial&error voordat het gaat werken.
Ik had deze video al gezien (zie ook mijn reactie in de video van 3 weken terug).

Mijn YouTube Channel

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Snowwie schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:06:
Ik had ook gedacht dat het iets eenvoudiger zou zijn, maar bij het lezen van diverse termen zoals: Load Balancing, LACP, multipath smb, NIC teaming, MPIO en link aggregation duizelt het me alweer.
Hoeft niet, want dat zijn zes verschillende benamingen voor twee verschillende dingen.

SMB multipath en MPIO: SMB gebruikt dan meerdere paden je netwerk in (dwz, meerdere nics) die op zich onafhankelijk zijn.

Load balancing, LACP, teaming, link aggregation: Meerdere nics samenvoegen tot één logische (virtuele) nic zodat applicaties niet hoeven te weten wat een nic is en hoe die werkt. Dat wordt alleen over het algemeen niet ingezet om te doen wat jij wilt omdat je dan problemen krijgt met de volgorde waarin packets aankomen, dus wordt zo goed als 't kan gezorgd dat de packets voor één verbinding over dezelfde link gaan waardoor jij er niks mee opschiet.

Pagina: 1