Vraag

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Veel tech blogs gebruiken OTG als een magisch woord. Sommige stellen zelfs dat men een OTG kabel nodig heeft om OTG te kunnen gebruiken. Volgens mij is dit onzin en is een OTG kabel gewoon een microUSB -> USB adapter. Klopt dit?

Android smartphones krijgen steeds meer een imago van een 'mini-pc', daarmee gekoppeld komt een behoefte aan peripherals; mensen worden bewuster van het feit dat een smartphone device ook een host kan zijn. Dit is volgens mij het enige wat OTG betekent.

Ik heb natuurlijk een beetje gegoogled, maar veel mensen die praten over USB weten eigenlijk niet wat een protocol of een databus is. Ik vertrouw eerder een bevestiging van een medetweaker :)

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Alle reacties

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

een OTG kabeltje is inderdaad een Micro-USB naar USB-A-Female kabeltje, die wellicht op een bepaalde manier bedraad is om aan de telefoon aan te geven dat er zo'n kabeltje in zit (ik heb de mijne nog niet gesloopt, het zal vast op internet wel te vinden zijn.)

Wat je dr daarna aan hangt mag je zelf weten, zolang er een android-driver voor is, en je dr eventueel een powered hub tussen gooit als het teveel stroom zou trekken voor je telefoon, of meer dan 1 device tegelijk wil gebruiken (dat kan ook namelijk)

Telefoons laden in principe niet op als ze als OTG/Host bezig zijn, het idee om via OTG een complete docking station *met oplaadfuctie* te bouwen werkte bij mij in elk geval niet.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Kijkt u eens alle info die u maar kan wensen:
Wikipedia: USB On-The-Go
An OTG cable has a micro-A plug on one end, and a micro-B plug on the other end (it cannot have two plugs of the same type). OTG adds a fifth pin to the standard USB connector, called the ID-pin; the micro-A plug has the ID pin grounded, while the ID in the micro-B plug is floating. A device with a micro-A plug inserted becomes an OTG A-device, and a device with a micro-B plug inserted becomes a B-device. The type of plug inserted is detected by the state of the pin ID.

[ Voor 65% gewijzigd door Mattie112 op 25-02-2016 09:44 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
@Mattie112 Wikipedia ken ik, maar je quote is een mooi voorbeeld waarom wikipedia soms faalt bij technische vraagstukken.

1 - OTG kabel is niet altijd micro-A -> micro B. Meeste kabels die men koopt voor smartphones zijn micro B male -> A female. Ik had verwacht dat enkel microA male -> X een officiele een OTG is.
2 - OTG voegt geen pin toe voor micro USB, deze heeft altijd al 5 pins gehad.

Hier een blog met tabellen voor standard compliant cables:
http://oakleafblog.blogsp...-micro-usb-cable-for.html
an 'adapter' cable with a Micro-A plug and a Standard-A receptacle is compliant with USB specifications. Other combinations of connectors are not compliant.
Ik vermoed dat veel OTG kabels microB hebben, en dus zgn. non-compliant zijn. Een OTG toestel (zoals de gemiddelde smartphone anno 2016) denkt dat de microB een microA plug is, omdat waarschijnlijk de ID pin (onterecht) met de aarde is verbonden. Volgens de wikipedia link van Mattie112 moet een microB plug ID pin floating zijn.

Maar een OTG kabel is dus strict gesproken een microA -> microB-male/B-male/A-female. Marketing en hacking zorgen ervoor dat een microB een microA kan vervangen.

[ Voor 53% gewijzigd door jayvol09 op 26-02-2016 03:30 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Het enige verschil tussen A en B is de vorm van het blik, zodat een A kabel niet in een B-socket past, maar een B kabel wel in een A socket, en je dus geen OTG kabel in een apparaat kan stoppen wat het niet ondersteunt.

Alleen dat was ook al onzin in het USB-Mini tijdperk, alles en iedereen gebruikte mini-B, gewoon universeel.

Nu bij USB Micro houd ook niemand zich dr aan, en maar goed ook, want m'n telefoons hebben beide toch echt alleen maar een B socket, maar ondersteunen wel OTG, en dan had die kabel dr ook niet ingepast als ie volgens de omschrijving van wikipedia zou zijn gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 26-02-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
@AlexanderB
MicroUSB heeft geen A receptacle, er is enkel AB en B. Ik weet niet of microA kabel ook in B past. Hoop het niet.

Dan is er nog de vraag waarom sommige producenten van OTG toestellen ogenschijnlijk geen AB poort hebben.
Volgens de USB specificaties is alleen een toestel met een (enkele) AB poort een OTG device. Misschien je poorten goed checken met een vergrootglas?
Het enige verschil tussen A en B is de vorm van het blik
Én in het geval van OTG is de ID pin anders verbonden.

[ Voor 14% gewijzigd door jayvol09 op 26-02-2016 19:58 ]

Pagina: 1