Knipperlicht signaal omzetten in constant 12V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tonio1969
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-11-2020
Hallo

Ik wil graag een kleine vraag stellen.

Zelf heb ik geen kaas gegeten van het bedenken van elektronica schakelingen dus vandaar mijn vraag. Ik kan hem met gegeven componenten wel zelf in elkaar knutselen.

Ik wil graag een schakeling die gevoed wordt door het signaal van de auto richtingaanwijzer.

Aan de andere kant moet er constant 12V uitkomen zolang de raw knippert. Stopt de raw met knipperen dan moet de 12V ook weer wegvallen. Dit mag ook na twee seconde.

Ik denk zelf aan een relais bekrachtigen via een transistor en die transistor dan in geleiding houden door middel van een condensator die tijdens het knipperen van de lamp telkens opgeladen wordt.

Wie kan en wil het schema met de juiste componenten en waardes voor me tekenen??

Bedankt alvast.
Ton

Alle reacties

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Waarom niet veel makkelijker, het raw signaal aftappen voordat het knippert? Dus ergens tussen het pookje en knipperautomaat.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
real[B]art schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 02:05:
Waarom niet veel makkelijker, het raw signaal aftappen voordat het knippert? Dus ergens tussen het pookje en knipperautomaat.
Dat werkt alleen bij oude auto's. Nieuwe auto's is dat via computer (zoals drive by wire). Waarom pak je niet een 12v lijn van de accu, en stuur je die aan met een schakeling vanaf het pookje. Dan heb je in ieder geval een stabiele 12v.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-10 19:32
Heb hier ooit eens een kastje voor gekocht. Dat werkte precies andersom. Dat liet continu je knipperlicht branden (in de voorzijde van de auto (Japanse auto)) en schakelde het continu signaal uit als de raw werd ingeschakeld. Ging de raw uit dan werd het signaal hervat en ging de lamp weer branden.
Zoiets: http://shop.12oclocklabs....uct/product&product_id=70

*sowieso

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
12 Volt van de accu pakken en een relais met afvalvertraging gebruiken? Volgens mij kom je dan een heel eind.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hoeveel vermogen heb je nodig? Een condensator (met diode in serie zodat je knipperlicht hem niet leegtrekt) parallel aan het knipperlicht zorgt voor een redelijk stabiele 12V.

• thijsjek
Misschien is het handig om wat meer gegevens te geven. Waarvoor ga je dit gebruiken, wat voor een auto is het.

• Tonio1969
Ik zal vanavond wat meer vertellen.

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-10 06:30
Bij sommige modellen van VW kun je US knipperlichten aanzetten via de diagnose poort met een VAG-COM kabel. De knipperlichten kunnen desgewenst van 1 tot 100% branden.

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

thijsjek schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 07:08:
[...]

Dat werkt alleen bij oude auto's. Nieuwe auto's is dat via computer (zoals drive by wire). Waarom pak je niet een 12v lijn van de accu, en stuur je die aan met een schakeling vanaf het pookje. Dan heb je in ieder geval een stabiele 12v.
Ongeacht de aansturing van de raw, er komt een continu signaal vanaf het pookje op je stuur. Of dat signaal nu rechtstreeks naar een knipperautomaat of je boordcomputer gaat maakt geen bal uit, het is sowieso bad practice om daar direct een last aan te hangen. Je kunt dat signaal echter prima gebruiken om een relais of transistor te sturen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsjek
real[B]art schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:39:
[...]

Ongeacht de aansturing van de raw, er komt een continu signaal vanaf het pookje op je stuur. Of dat signaal nu rechtstreeks naar een knipperautomaat of je boordcomputer gaat maakt geen bal uit, het is sowieso bad practice om daar direct een last aan te hangen. Je kunt dat signaal echter prima gebruiken om een relais of transistor te sturen.
Dat is precies wat ik zei :+ : 12v vanuit de accu en die schakelen vanaf dat signaal van de richtingaanwijzer. Hoe je dat doet licht aan de toepassing en aan het soort signaal. Daarvoor was mijn latere vraag voor meer informatie

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:47
Grappig, heb hier zelf ook aan zitten denken om zo een mistlamp als bochtverlichting te kunnen inzetten.
Ben benieuwd naar de plannen van de TS.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Wat voor auto gaat het over?

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Je hebt gelijk, ik heb je eerdere post niet goed gelezen.

• Tonio1969
Het betreft een Nissan X-Trail 2015.

De verlichting werkt als volgt.

De raw en ruitenwisser stengel communiceren in een "eigen taal" over 8 draden (4 heen en 4 terug) met de BCM. Komt het uitgangssignaal van BCM-pen 1 door gebruik van de schakelaar op pen 5 weer binnen dan gaat bijvoorbeeld de linker raw aan. Komt het signaal van pen 1 binnen op pen 8 dan gaat bijvoorbeeld de achterwisser aan.
Met de stengels vertel je dus alleen aan de computer wat er moet gebeuren. Dat signaal is dus niet bruikbaar.

Als je dus het licht aanzet dan krijgt de BCM het signaal "licht aan" en deze stuurt via canbus naar een regeleenheid onder de motorkap het signaal "licht aan". Deze regeleenheid stuurt vervolgens een relais aan zodat het licht aangaat.

Er zit dus geen canbus lijn aan de koplampen.

De achterliggende gedachte van mij schakeling is het volgende.

Overdag als de dagrijverlichting brand dan is de richtingaanwijzer heel slecht zichtbaar. Mijn idee was dus om bij het aanzetten van de raw de dagrijlamp aan dezelfde kant te dimmen.

De dagrijverlichting is ook stadslicht. Zet je dus stadslicht aan dan komt er op een 2e draad spanning en dimt de dagrijverlichting.

Ik wil dus een schakeling maken die als de richting aanwijzer aanstaat de dagrijverlichting dimt.

Er moet dus een zwarte box zijn waar een 12v aan/uit signaal ingaat en 12v constant uit komt. Dat er eventueel een 12v vanaf de accu zal moeten komen dat begrijp ik. ook begrijp ik dat ik via diodes dit geheel aan moet sluiten.

(Ik heb bijvoorbeeld ook gezien dat je met een puls van de centrale vergrendeling een relais kan sturen die ervoor zorgt dat de spiegels inklappen. Dat relais blijft na een puls van een halve seconde 4 seconde aangetrokken.
ik ga dat schema opzoeken en proberen te plaatsen)

Het bedenken van de schakeling dat gaat me pet te boven. Ik kan het wel zelf aansluiten. Beschik over de juiste schema's enz.

Overigens is omprogrammeren van de software niet mogelijk. De software waar deze functie inzit bestaat niet. (Of in ieder geval, nog niet).

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ton

[ Voor 6% gewijzigd door Tonio1969 op 25-02-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio1969
Zou ik hier wat aan hebben??

http://landrover.startpag...vasthouden-relais/?page=1

Het is maar dat het relais de "uit" tijd van de raw bekrachtigd blijft. Gaat de lamp weer aan dan laad de condensator weer op.

Of zie ik dat verkeerd.
Pagina: 1