bij gebrek aan betere locatie: Blu-Ray speler uitgang.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crillius
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

Crillius

Goed gek is ook niet verkeerd

Topicstarter
ten eerste, mochten de mods een betere locatie voor deze vraag weten, verplaatsen mag natuurlijk _/-\o_

achtergrond:
bij het opruimen van de trapkast in mijn vriendin's huis kwam ik wat oude(re) elektronica tegen.
onder andere een Sony STR-DE485E AV receiver.
met de video selector optie van deze installatie zat ik met wat ideeën te spelen met betrekking tot mijn algehele A/V installatie.

ik dacht dus dat ik blu-ray-speler en tv-decoder allebei via de AV receiver kon laten lopen, waardoor ik meteen het volume van de bronnen kan controleren (blu-ray speler heeft geen volume controle)

de tv-decoder heeft alleen HDMI en SCART uitgang, dus ik zou sowieso al met verloopstekkers moeten gaan klooien om een component-video signaal te krijgen. (enige inputs op de AV-receiver)
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/IGAAAOSwGotWqOPR/$_85.JPG

maar goed, da's allemaal bijzaak

de blu-ray speler (LG BD350) heeft twee uitgangen: HDMI en composiet.
volgens een mooie lijst op wiki heeft composiet een maximale resolutie van 720x576 pixels. beetje vreemd lijkt me, aangezien blu-ray juist een hogere resolutie heeft dan standaard DVD?

nou zag ik op de achterkant van de AV-receiver een extra video in met het label 'digital' met het bijschrift 'coaxial' (links op de afbeelding).
een dergelijke connector/format kan ik niet terug vinden in de lijst op de wiki, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
op de blu-ray speler staat geen vermelding van 'digital' of 'coaxial' bij de video uitgang.

de vraag dus: is er nog een andere video signaal codering die een hogere resolutie kan doorgeven via een standaard tulp aansluiting en dus misschien in staat is de hogere resolutie van de blu-ray weer te geven via deze stekker?
en vervolgvraag: zou dit signaal dan ook volledig doorgegeven worden door de AV-receiver?

elk inzicht is welkom!

Beste antwoord (via Crillius op 25-02-2016 15:47)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 14:46
Koptelefoon aansluiting is verre van ideaal. Die zet waarschijnlijk de speakers van je TV uit en zul je dus de kabel constant aan moeten sluiten of los halen als je wit switchen tussen TV geluid en versterker geluid.

En ik bedoel inderdaad 2x bijna hetzelfde. Enige verschil is dat bij een al het geluid nog via je TV loopt waardoor je eigenlijk hdmi voor geluid gebruikt, via de TV, en dan daaruit naar je versterker. Sommige tvs hebben daar speciale uitgangen voor.

Maar het makkelijkste blijft in dit geval om je tuner en bluray speler gewoon op de beste manier aan te sluiten op je TV (hdmi, scart, of wat ook werkt daar) en vervolgens op de losse apparaten de s/pdiv uitgangen pakken die ze waarschijnlijk wel hebben. Of eventueel gewoon via rood-witte stereo tulp. Nadeel is dan wel dat je 2 apparaten van kanaal moet switchen als je van input switched, maar via de video via composit laten lopen is echt zonde van je beeld ;)

Alle reacties

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarom video doorgeven als het je om volumeregeling gaat? Die digital coax is audio. Blu-ray speler heeft die ook, gebruik die en sluit m via hdmi rechtstreeks op je tv aan.

[ Voor 3% gewijzigd door wagenveld op 24-02-2016 22:53 ]

• Sleepkever
Het enige wat ik nog mis in dit verhaal is wat voor TV je hebt.

Het probleem is dat het een oude reciever is en zo te zien aan de foto alleen composiet ondersteund. Die maximale resolutie klopt aardig maar in de praktijk zal daar nog een deel vanaf vallen, dus je houd niet veel over... Andere video coderingen over tulp kan wel, maar dan heb je er 3 of 6 per apparaat nodig, iets wat jou versterker niet echt ondersteund.

Die twee digitale ingangen die je ziet aan de linker kant op de foto zijn beide digitale geluidsingangen (s/pdiv).

Als ik jou was zou ik die blu ray speler en tv decoder lekker via HDMI aansluiten op je tv (weet niet of dat kan?), en kijken of je tv de mogelijkheid heeft om het geluid wat daar is door te geven via s/pdiv of gewoon de stereo rood/witte tulpjes zodat je op die manier alsnog het geluid kan versterken.

Tweede optie is om de bluray en de tv-decoder gewoon dubbel aan te sluiten, beeld naar tv en een extra kabel naar de versterker maar ik heb niet nagekeken of je die aansluitingen ook daadwerkelijk hebt :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zou je mogen verwachten dat een receiver van 13 jaar oud geen goede inputs heeft voor moderne apparatuur? HDMI is pas in 2002 gestandaardiseerd en eigenlijk pas in 2004 kwamen de eerste apparaten met HDMI 1.1 zodat ook DVD-Audio kon worden afgespeeld.

Het is misschien echt zonde maar ik denk dat je de Sony beter richting de kringloop kan sturen. Of inderdaad de mogelijkheden van de andere mensen in het topic opvolgen; lekker HDMI direct naar de TV sturen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Crillius
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

Crillius

Goed gek is ook niet verkeerd

Topicstarter
wagenveld schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:52:
Waarom video doorgeven als het je om volumeregeling gaat?
gewoon luiheid :+
als ik op de AV het kanaal kies en van daar maar één kabeltje met video signaal naar de tv gaat, hoef ik daar geen kanalen meer te selecteren en kan die afstandsbediening ergens in n kast verdwijnen :)
Sleepkever schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:53:
Het enige wat ik nog mis in dit verhaal is wat voor TV je hebt.
het is een Philips 32PFL3312/10, ooit opgepikt bij de Media Markt als aanbieding.
Sleepkever schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:53:
Als ik jou was zou ik die blu ray speler en tv decoder lekker via HDMI aansluiten op je tv (weet niet of dat kan?), en kijken of je tv de mogelijkheid heeft om het geluid wat daar is door te geven via s/pdiv of gewoon de stereo rood/witte tulpjes zodat je op die manier alsnog het geluid kan versterken.

Tweede optie is om de bluray en de tv-decoder gewoon dubbel aan te sluiten, beeld naar tv en een extra kabel naar de versterker maar ik heb niet nagekeken of je die aansluitingen ook daadwerkelijk hebt :)
zeg je hier nou niet twee keer het zelfde?
of bedoel je bij optie 1 dat t geluid van de tv naar de stereo gaat?
de enige uitgang die ik kan ontdekken is een stekker voor een hoofdtelefoon, ik weet niet of dat ideaal is.
MAX3400 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 23:02:
Zou je mogen verwachten dat een receiver van 13 jaar oud geen goede inputs heeft voor moderne apparatuur? HDMI is pas in 2002 gestandaardiseerd en eigenlijk pas in 2004 kwamen de eerste apparaten met HDMI 1.1 zodat ook DVD-Audio kon worden afgespeeld.
natuurlijk verwacht ik niet dat dit apparaat zomaar klaar is voor (toentertijd toekomstige) stekker formaten.
maar iets meer dan composiet zou wel leuk zijn geweest natuurlijk.
als ik die wiki mag geloven, is composiet de oudste vorm (1956)
sindsdien zijn er genoeg bijgekomen die makkelijk geïmplementeerd hadden kunnen worden op de AV.
SCART, S-Video, VGA, YPBPR en zelfs DVI (1999).

Acties:
  • Beste antwoord

• Sleepkever
Koptelefoon aansluiting is verre van ideaal. Die zet waarschijnlijk de speakers van je TV uit en zul je dus de kabel constant aan moeten sluiten of los halen als je wit switchen tussen TV geluid en versterker geluid.

En ik bedoel inderdaad 2x bijna hetzelfde. Enige verschil is dat bij een al het geluid nog via je TV loopt waardoor je eigenlijk hdmi voor geluid gebruikt, via de TV, en dan daaruit naar je versterker. Sommige tvs hebben daar speciale uitgangen voor.

Maar het makkelijkste blijft in dit geval om je tuner en bluray speler gewoon op de beste manier aan te sluiten op je TV (hdmi, scart, of wat ook werkt daar) en vervolgens op de losse apparaten de s/pdiv uitgangen pakken die ze waarschijnlijk wel hebben. Of eventueel gewoon via rood-witte stereo tulp. Nadeel is dan wel dat je 2 apparaten van kanaal moet switchen als je van input switched, maar via de video via composit laten lopen is echt zonde van je beeld ;)
Pagina: 1