OilCube (olie gekoelde pc)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiramoZ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09-2023
Beste tweakers.

Ik ben van plan een eigen case te bouwen waarbij de hardware gekoeld word door olie.
Ik zit echter met een aantal vragen over de koeling. Ik heb hier een aantal schetsen gemaakt gaarne mijn ontwerp.

Het idee is als volgt :

De case word volledig plexiglas (liefste 1cm dik overal)

De 2 delen: onderste en onderste bak zijn volledig van elkaar afgesloten. De planning is dat deze door middel van een 1.5cm dikke plexiglas plaat zal worden gescheiden van elkaar.
Er zal een koker worden geplaatst met daarin alle bedrading voor het moederbord, gpu. en de fans (al zit ik te denken om 2 koperen leidingen te spannen en daar de fans stroom vanaf laat tappen maar dat even terzijde).

Voor de koeling kwam ik op het idee om stuk of 6 tot 9 plaatjes koper door de middenplaat heen te laten smelten/lijmen, zodat de ene helft 6cm van het koper in de bovenste bak zit en de onderste 6 cm in de andere bak zit.

In de onderste bak zit rondom fans die koude lucht tegen het koper aan blazen zodat het koper kouder word en HOPELIJK de warmte ontrekt van de olie die in de bovenste bak zit,, doordat ik ook zorg voor een flinke circulatie van de olie doormiddel van goede fans hoop ik dat alles word doorgecirculeerd.

zie mijn pro amateur tekeningen hieronder

Al ben ik geen pro-case modder, maar mocht er mensen zijn die wellicht denken dit zou kunnen werken
dan ga ik 9 maart beginnen met de build van dit project

De hardware ga ik me hierna gelijk zorgen om maken, al heb ik een hele mooie set gezien bij onze grote dozenschuiver van nederland, maar ik wil eerst weten of dit concept werkt

ook zal dit project volledig in mooie ledjes worden gebouwd (kleuren waarschijnelijk blauw met blauw moederbord anders rood moederbord en rode leds, wil er geen discotheek van maken

MATEN ZIJN ONDER VOORBEHOUD

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oyNCJ2UWL4TwkFOexc0RXUC6/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UEzVFLAwCQydTp7L41frRFOR/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door MiramoZ op 24-02-2016 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 19:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

Niet aan beginnen, wordt een teringzooi met die olie, tast je componenten aan, op den duur ook de hechtingen van je plexi. Olie wordt vuil en dus niet mooi, koelt niet beter dan een fatsoenlijke luchtkoeler. Meest fans zijn ook niet gemaakt om in olie te werken, dus stoppen er vrij snel mee. Zelf je kabels zullen er uiteindelijk door worden aangetast.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Fans blijven wel werken je moet alleen geen rubberen onderdelen in de olie doen. Het is vaak genoeg gedaan en het kan gewoon. Ik zou een CPU heatsink nemen met heel veel ruimte tussen de finnen, echt een heatsink die gemaakt is voor passieve koeling want het is moeilijk om veel flow te krijgen vanwege de viscositeit van de olie.

[ Voor 53% gewijzigd door Tomm13 op 24-02-2016 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Ken je linustechtips op youtube al? Hij heeft ook een mineral oil pc gebouwd. Als je die nog niet hebt gekeken, leuk voor wat ideen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiramoZ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09-2023
Ik heb een aantal filmpjes gezien van linus. Zijn concepten zijn erg mooi, maar hij heeft niet bepaald het concept wat ik zoek, in die filmpjes staat de olie zowat stil en is er niet echt een koeling aanwezig.
Mijn planning is de olie minimaal met een snelheid van 10/15 km/h door de tank heen te laten knallen. zodat ongeveer een cyclus rondgaan olie ongeveer 20 seconden duurt voordat het de bak rond is gegaan. Waardoor volgens mij een goede afkoeling zou moeten plaatsvinden.

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
MiramoZ schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:34:
Ik heb een aantal filmpjes gezien van linus. Zijn concepten zijn erg mooi, maar hij heeft niet bepaald het concept wat ik zoek, in die filmpjes staat de olie zowat stil en is er niet echt een koeling aanwezig.
Mijn planning is de olie minimaal met een snelheid van 10/15 km/h door de tank heen te laten knallen. zodat ongeveer een cyclus rondgaan olie ongeveer 20 seconden duurt voordat het de bak rond is gegaan. Waardoor volgens mij een goede afkoeling zou moeten plaatsvinden.
Maar dan ga je wel het concept oliekoelend voorbij. Want het gaat er niet om dat de olie een stroom heeft. Het is niet hetzelfde als luchtgekoeld.
De warmte van jouw componenten word verdeeld over de gehele olie. Dan moet je ietwat flow hebben om hotspots tegen te gaan. Maar als je het zoals Puget goed uitdokterd dan begint de olie door de warmte zelf al te stromen.
Je vergeet even het voordeel van oliekoelen, dat is dat je het stil kunt laten staan omdat het niks uitmaakt of weinig voor het koelend vermogen.

Wat Linus doet, is een pomp, radiateur installeren zodat hij nog wat warmte van de olie kwijt kan aan de omgeving. Maar verder is het gewoon een lichte flow met x liter olie die geleidelijk opwarmt.
Olie rondknallen gaat niet helpen voor koeling, het is geen lucht. Olie werkt anders. ;)

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:36

Tarin

Just plain weird.

Bijkomend nadeel van een oliegekoelde PC waarvan ik een buildlog/ervaringen-artikel heb gelezen is dat de kabels naar je externe apparatuur als litze werken en de olie (langzaam) opzuigen. Dat je eventuele niet draadloze muis vol loopt is tot daar aantoe, maar ongepland ook je netwerkswitch en je monitor van oliekoeling voorzien lijkt me iets om te proberen te voorkomen :).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-10 17:17

JWR

Tarin schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:36:
Bijkomend nadeel van een oliegekoelde PC waarvan ik een buildlog/ervaringen-artikel heb gelezen is dat de kabels naar je externe apparatuur als litze werken en de olie (langzaam) opzuigen. Dat je eventuele niet draadloze muis vol loopt is tot daar aantoe, maar ongepland ook je netwerkswitch en je monitor van oliekoeling voorzien lijkt me iets om te proberen te voorkomen :).
De aansluitingen van alle randapparatuur dompel je niet onder, dus dat zal niet gebeuren ;)
Pagina: 1