Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED
Bedenk dus goed waar je 't voor wilt doen. Niet dat je moet doen wat anderen hebben gedaan, maar ik heb mijzelf alles aangeleerd icm wat ik via Google heb geleerd door zelf prutsen en slopen. Anderhalf jaar geleden RHCSA examen voor RH7 gedaan en met 2 vingers in m'n neus gehaald. Maar nou heb ik ook wel al bijna 9 jaar ervaring.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Momenteel ben ik ook alles zelf aan het aanleren, maar ben ik dan erg bang dat ik het een en ander mis. Als start wil ik vooral gewoon meer te weten komen over verschillende distributies, snappen hoe ze werken en welke het beste voor wat werkt. Daarna mogelijk verder gaan in Linux management/networking/enterprise.
Alleen weet ik dat mogelijk pas wanneer ik meer te weten ben gekomen. Wat ik momenteel veel heb gedaan is veel in huis automatiseren en de benodigde servers om dit ook buitens huis te kunnen.
Het komt misschien raar over dat ik dit nu zo post, maar na het zoeken naar certificaten (CompTIA/LPIC/OCA/RHCE/RHCA etc.) zie ik momenteel door de bomen het bos niet meer en weet ik niet wat de beste optie is om naar automatisering (hobbywise) en network/server management (potentieel voor het zoeken naar een baan) te kijken.
EDIT: Ik heb alles bekeken en ik zie dat een examen voor 470€ te doen is via red hat. Dit is RHCSA, na verder onderzoek klinkt dit zeker interessant en ik ga gelijk zoeken voor boekwerk om dit te studeren, mocht mijn interesse hier echt in liggen vraag ik een examen aan, ook geïnteresseerd om hierna RHCE te doen!
[ Voor 12% gewijzigd door Chris van der G op 24-02-2016 22:12 ]
Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED
Toen ik echt met Linux begon heb ik uiteindelijk beide gedaan. Waar LPI een heel flauw multiple-gok examen is waar je uit je hoofd moet opdreunen welk vlaggetje bij welk commando wat doet, is RHCSA een praktijkexamen wat, zoals Hero of Time al aangaf, best pittig kan zijn. Echter, RHCSA is een examen wat je kunt doen als je algemene kennis van Linux hebt. Natuurlijk heeft RHEL zijn eigen dingetjes, maar het eerste examen gaat daar nog niet al te diep op in. Ik ben opgevoed met Debian, heb een RHCSA boek gelezen en toen het examen geaced :-)
Ik zou je willen aanraden om ergens een boek over RHCSA vandaan te vissen en daar eerst rustig in te duiken. Als je een goed boek te pakken hebt, zitten er ook meestal 1 of 2 examens bij. Als je denkt dat je er klaar voor bent, maak je de setup die ze in het examen willen hebben (dat zit er soms bij als los appendix). Daarna zet je een timer op 2 uur (dat is de tijd die je voor het eerste examen hebt) en kijk je hoever je komt :-)
EDIT: Ik zie nu pas je edit, voorheen kon je bij RedHat alleen maar examen doen als je een cursus deed (a 2500 euro). Het is sinds een paar jaar (2, ik heb nog een van de eerste 1000 gedaan
[ Voor 13% gewijzigd door Thulium op 25-02-2016 10:24 ]
Een cursus vind ik inderdaad overbodig. Zelf zal ik er misschien iets langer over doen, maar heb ik wel alle tijd en kan ik altijd nog besluiten het examen toch niet te doen als het niets voor mij blijkt te zijn zonder veel geld kwijt te zijn. Voor boeken ben ik momenteel aan het kijken, als ik hier gewoon goed de tijd voor neem geloof ik dat het allemaal goed lukt. + ben ik gelukkig praktisch aangelegd. Ik leer meer in de praktijk dan alleen zinnetjes in m'n hoofd te stampen.Thulium schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:22:
Ik kan je uit ervaring vertellen dat RHCSA veel meer 'waar voor je geld' biedt dan LPI.
Toen ik echt met Linux begon heb ik uiteindelijk beide gedaan. Waar LPI een heel flauw multiple-gok examen is waar je uit je hoofd moet opdreunen welk vlaggetje bij welk commando wat doet, is RHCSA een praktijkexamen wat, zoals Hero of Time al aangaf, best pittig kan zijn. Echter, RHCSA is een examen wat je kunt doen als je algemene kennis van Linux hebt. Natuurlijk heeft RHEL zijn eigen dingetjes, maar het eerste examen gaat daar nog niet al te diep op in. Ik ben opgevoed met Debian, heb een RHCSA boek gelezen en toen het examen geaced :-)
Ik zou je willen aanraden om ergens een boek over RHCSA vandaan te vissen en daar eerst rustig in te duiken. Als je een goed boek te pakken hebt, zitten er ook meestal 1 of 2 examens bij. Als je denkt dat je er klaar voor bent, maak je de setup die ze in het examen willen hebben (dat zit er soms bij als los appendix). Daarna zet je een timer op 2 uur (dat is de tijd die je voor het eerste examen hebt) en kijk je hoever je komt :-)
EDIT: Ik zie nu pas je edit, voorheen kon je bij RedHat alleen maar examen doen als je een cursus deed (a 2500 euro). Het is sinds een paar jaar (2, ik heb nog een van de eerste 1000 gedaan) ook mogelijk om een zgn. kiosk examen te doen. Ik heb 'm toen bij Global Knowledge in Utrecht gedaan. Vergeet dan niet je ID-kaart mee te nemen!
Dat het niet makkelijk is snap ik volledig. Ik ben ook niet van plan volgende maand al de examen te doen oid. Ik heb een desktop gekocht om in de praktijk aan de slag te gaan om te oefenen. Boeken ben ik momenteel voor aan het kijken en vanavond even onderzoek doen naar de overige benodigdheden.Hero of Time schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:19:
Let wel op, Red Hat examens zijn praktijk examens. Ze worden redelijk pittig gevonden, dus er zomaar in springen is geen goed idee. Het slagingspercentage schijnt niet erg hoog te liggen omdat er te veel mensen er te makkelijk over denken. Ik heb ook professioneel veel ervaring, maar de mensen om mij heen tijdens de cursus deden veel minder dan wat ik deed en hadden er duidelijk veel moeite mee. LPIC is theorie, dus leer commando's e.d. op papier en je doet een schriftelijk examen. Hoe makkelijk/moeilijk die is kan ik niet zeggen, ik heb 'm niet gedaan.
Bedankt beide! Het studeren is weer begonnen

Certificaten haal je vooral voor je CV.
Uit jouw verhaal proef ik dat je vooral behoefte hebt aan de kennis. In dat geval zou ik nog helemaal niet nadenken over certificaten. Zorg eerst dat je wat kennis op doet en leert wat je leuk vindt en kies daarna een certificaat dat daar bij past.
Wat betreft boeken... hier op het forum werd laatst een link gepost naar de boeken van een IT-docent die ik wel goed vond: http://linux-training.be/
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
De Red Hat examens zijn daarentegen wel leuk om te doen, maar het is wel puur Red Hat specifiek. Uiteraard kun je de opgedane kennis wel gebruiken in andere distro's. Maar dat is niet de insteek. Goed gewaardeerde certificaten!
Voor FreeBSD kun je je natuurlijk helemaal uitleven in het uitstekende FreeBSD handboek. Maar die had je waarschijnlijk al ontdekt. Je kunt ook BSD certificering doen als je dat leuk vind. http://www.bsdcertification.org
FreeBSD handboek heb ik inderdaad gevonden, daar heb ik veel mee gespeeld in het laatste half jaar! LPI studie is inderdaad misschien handig om te weten, maar of het daadwerkelijk de 370 euro waard is voor het papiertje zelf valt mij nu te betwijfelen omdat er niet veel vraag naar is (zoals boven verteld en goed gezien na het opzoeken van vacatures). Ik zal even uitzoeken welke boeken voor de LPI certificaten worden gebruikt, misschien dat ik alsnog kan gaan leren. Mooi instap stukje, maar niet de daadwerkelijke certificaat halen tot ik er nut in zie (?)d1ng schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:04:
De LPI examens zijn wat droog, en sommige vragen slaan eigenlijk helemaal nergens op en zijn gewoon irritant. Toch kan ik het je wel aanraden, want de weg ernaar toe kan namelijk wel leerzaam zijn. Zeker als je graag wat zelfstudie doet, en gewoon leuk vind om te doen. LPI is bedoeld voor algemene Linux kennis en gaat dus over meerdere Linux distributies. Ga dan voor LPIC-1 en LPIC-2 (totaal 4 examens).
De Red Hat examens zijn daarentegen wel leuk om te doen, maar het is wel puur Red Hat specifiek. Uiteraard kun je de opgedane kennis wel gebruiken in andere distro's. Maar dat is niet de insteek. Goed gewaardeerde certificaten!
Voor FreeBSD kun je je natuurlijk helemaal uitleven in het uitstekende FreeBSD handboek. Maar die had je waarschijnlijk al ontdekt. Je kunt ook BSD certificering doen als je dat leuk vind. http://www.bsdcertification.org
Het gaat inderdaad veel om de kennis, vandaar dat ik ook liever niet een volledige opleiding doe maar alleen een examen (zoals ik heb gevonden voor RHCSA). Op deze manier kan ik de kennis op doen en daarna besluiten of ik mijzelf dit echt zie doen als baan. Dan kan ik altijd nog een certificaat halen mits ik hier in verder wil gaan.CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:33:
Gaat het je vooral om de kennis of om het papiertje?
Certificaten haal je vooral voor je CV.
Uit jouw verhaal proef ik dat je vooral behoefte hebt aan de kennis. In dat geval zou ik nog helemaal niet nadenken over certificaten. Zorg eerst dat je wat kennis op doet en leert wat je leuk vindt en kies daarna een certificaat dat daar bij past.
Wat betreft boeken... hier op het forum werd laatst een link gepost naar de boeken van een IT-docent die ik wel goed vond: http://linux-training.be/
Momenteel ben ik afgestudeerd als level designer en ik heb gemerkt dat ik dit graag als hobby houd, in plaats van daadwerkelijk als baan.
EDIT: Oh wauw! Die link! Inderdaad handig om sowieso even allemaal goed door te kijken voordat ik verdere stappen ga maken. Thanks!
No keyboard detected. Press F1 to continue.
RHCSA (System Administrator, 1 examen) is het instap-examen. Je kunt daarna doorgaan voor RHCE (Engineer, ook 1 examen) en eventueel voor RHCA (Architect, minimaal 5 examens te kiezen uit ongeveer 25 examens).
RHCSA/RHCE richt zich op Red Hat Enterprise Linux. RHCA richt zich daarnaast ook op cloud (Openstack, Cloudforms), datacenters (clustering, hardening, performance-tuning) en middleware (JBoss).
Voor alle certificeringen kun je een training volgen (ongeveer €3500 per training), maar zeker voor RHCSA/RHCE zijn voldoende zelfstudiemogelijkheden aanwezig.
LPI is distributie-onafhankelijk. Maar hoe belangrijk is dat wanneer de markt 'gestandaardiseerd' is op Red Hat? En LPI-examens zijn multiple choice: ze examineren eerder je leervermogen en geheugen, dan je capaciteiten om de kennis toe te passen.
Computers follow your orders, not your intentions.
Na dit examen kan ik kijken of het daadwerkelijk iets voor mij is, is dat zo dan ga ik ook RHCE halen en mogelijk daarna RHCA, maar dat is allemaal toekomst werk. Wat dat betreft kijk ik qua boeken kopen liever even van dag tot dag omdat ik nog niet zeker weet of ik hier in verder wil gaan gezien baanopties. Maar de kennis wil ik zeker!
Maar kennis gericht bekeken wil ik ook CCNA. Dat zien we allemaal in de toekomst wel weer! Ben in ieder geval dat ik genoeg heb om te leren, want ik heb een hekel aan stil zitten